Norsko / Norway
V r.1851 byla v Norsku zahájena stavba první železnice ve standardním rozchodu 1435 mm, avšak i zde, tak jako v ostatních evropských státech se začaly stavět i úzkorozchodné železnice. Převážně o rozchodu 1067 mm a 750 mm. Další tratí se dle rozhodnutí norského parlamentu z r. 1857 stala 23.6.1862 úzkorozchodná trať Hamar-Grundset. Poté nastal poměrně rychlý rozvoj železnic v celém Norsku.
1. Thamshavnbanen,
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 22 km (Løkken-Bårdshaug)
zahájení provozu:1908.
V industriálním muzeu Orkla je elektrická dráha v provozu každou neděli od června do srpna a každé úterý,středu a čtvrtek v červenci.
Web: http://www.oi.no/, http://thamshavnbanen.no/
E-mail: post@oi.no
2. Urskog-Hølandsbanen (‘Tertitten’),
E-mail: post@oi.no
2. Urskog-Hølandsbanen (‘Tertitten’),
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 4 km (Sørumsand-Bingfoss)
3. Setesdalsbanen,
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: 12,2 km (Grovane-Røknes)
Web: http://www.setesdalsbanen.no/http://www.vestagdermuseet.no/tema.aspx?m=36
E-mail: post@setesdalsbanen.no
E-mail: post@setesdalsbanen.no
4. Lommedalsbanen,
Rozchod: 600 mm, délka provozované tratě: 0,58 km – celková délka: 1,6 km (Lommedalen)
sbírka průmyslových a vojenských lokomotiv
5. Norsk Jernbanemuseet,
6. Norsk Bergverksmuseum - Sølvgruvene,
Rozchod: 800 mm, délka tratě: 2,3 km
(železniční muzeum)
Muzeum je na dvou místech, jedno v centru města a další - včetně železnice, která vede do štoly bývalého stříbrného dolu - ve vzdálenosti 7 km. Stříbrné doly jsou také otevřeny v sobotu a neděli v září, a neděli v říjnu. Stříbrné doly jsou v městě Saggrenda 8 km západně od města Kongsberg.
Web: http://www.bvm.museum.no
E-mail:bergverksmuseet@bvmmuseum.no
E-mail:bergverksmuseet@bvmmuseum.no
7. Nesttun-Osbanen,
Rozchod: 750 mm, délka tratě: ? km
Zahájen provoz:
Ukončen provoz:1935
Malé železniční muzeum věnované úzkokolejce Nesttun-Osbanen,se nachází v bývalé nádražní budově.
Web: http://www.osbanen.no/obv/
E-mail:osbanen@museumsnett.no
Web: http://www.osbanen.no/obv/
E-mail:osbanen@museumsnett.no
8. Sulitjelma Besøksgruve
Rozchod: 600 mm (dříve 1067 mm), délka tratě:
9. Folldal Gruver,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,6 km
(železniční muzeum)
Otevřeno denně od 10. června do 31. srpna
Web: http://www.folldalgruver.no/
E-mail: aaqe@folldalgruver.no
E-mail: aaqe@folldalgruver.no
10. Stiftelsen Konnerudverket,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,5 km,
(železniční muzeum)
Web: http://www.kgruver.com
E-mail: postmaster@kgruver.com
E-mail: postmaster@kgruver.com
11. Kristiansand Kanonmuseum,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: ? km
(železniční muzeum)
Otevřeno je denně od poloviny května do konce září a také v neděli po zbytek roku.
Web: http://www.kanonmuseet.no/
E-Mail: Post@kanonmuseet.no
E-Mail: Post@kanonmuseet.no
12. Åmdals Verk Gruver
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,6 km
(železniční muzeum)
Otevřeno od 1.června do 15. srpna.
13. Øyer Gjestegård, Oppland
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: ? km
v Lilleputthammer.
14. Kardemommetrikken
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 155 m
Otevřeno v r.1991
Dyreparken, Kristiansand
15. Museumsforeningen Vestfold Privatbaner
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: 150 m
16. Gruvemuseet pa Litlabo
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,6 km
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,6 km
(železniční muzeum )
Po řadu let skupina dobrovolníků tvrdě pracovala na vytvoření muzea v bývalém měděném dolu.Muzeum je nyní otevřeno každý čtvrtek odpoledne, 12,00 - 18,00, nebo dle dohody.
Web: www.gruo.no
E-Mail: gruo@museumsnett.no
E-Mail: gruo@museumsnett.no
17. Fløibanen
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: ? km
zahájení provozu:1918
rozsáhlá rekonstrukce proběhla v r.2002.
Web: http://www.floibanen.com/
Web: http://www.floibanen.com/
18. Mågelibanen
Rozchod: 800 mm, délka tratě: ? km
(železniční muzeum)
v provozu od poloviny června - do poloviny srpna ve středu, pátek, sobotu a neděli, 9,00-19,00.
Web: http://www.vim.museum.no/
E -mail: post@www.vim.museum.no
Web: http://www.vim.museum.no/
E -mail: post@www.vim.museum.no
19. Gaustabanen
Rozchod: 800 mm, délka tratě: ? km
vybudováno pro armádu mezi roky 1954 a 1958 a dnes slouží pro NATO