Jdi na obsah Jdi na menu
 


Austrálie a oceánie / Australia and Oceania

australia_sm.gif  Austrálie

 Australská železniční síť o celkové délce 41.461 km se skládá z tratí tří hlavních rozchodů, z nichž je 2940 km elektrifikovaných. S výjimkou malého počtu soukromých železnic je většina australské železniční sítě ve vlastnictví státu, a to buď na federální, nebo státní úrovni. První železnice v Austrálii byly postaveny soukromými společnostmi se sídlem v tehdejších koloniích Nového Jižního Walesu, Victorii a Jižní Austrálii. Hlavní  páteří australských železnic je trať Sydney – Perth spojující východní pobřeží se západním. Ze Sydney vedou též tratě na sever do města Cairns a na jih do Melbourne.

Před r. 1900 byla každá ze šesti britských kolonií byla zodpovědná za infrastrukturu železniční dopravy. Queensland, Západní Australie, a Tasmánie se rozhodly pro úzkorozchodné železnice. Ostatní kolonie vybudovaly buďto standardní rozchod nebo širokorozchodný. Výjimkou byla jižní Austrálie, kde se stavěl úzký i široký rozchod. V důsledku tohoto jsou australské železnice směsicí různých rozchodů.
 
Hlavní rozchody:
Úzkorozchodné  -  1067 mm ( 3 ft 6 v ) o celkové délce 15.160 km – především používané v Queenslandu, západní Austrálii, Tasmánii a na některých tratí jižní Austrálie
Standardní rozchod  - 1435 mm  ( 4 ft  8 1 / 2 v )  o celkové délce 17.678 km - především používané v Novém Jižním Walesu a na mezistátní železniční síti. 
Širokorozchodné (irský rozchod) - 1600 mm o celkové délce 4.017km - hlavně  ve Viktorii, některé i na některých tratí jižní Austrálie a Novém Jižním Walesu.Název irský rozchod se používá v Austrálii jen zřídka, mnohem častěji se setkáme s názvem „Viktoriánská železnice“. ( 5 ft 3 v )
 
Další používané rozchody:
 
Úzkorozchodné  - 762 mm  o celkové délce 28 km (Viktoriánská úzkorozchodná železnice) ( 2 ft 6 v )
Úzkorozchodné - 610 mm o celkové délce 4.150 km (úzkorozchodky pro svoz cukrové třtiny a průmyslové)  ( 2 ft )
Duální rozchod - 281 km
 
 

 

newzealand_sm.gif  Nový Zéland

 Železniční síť na Novém Zélandu dnes spojuje většinu novozélandských měst,měří asi 4500 km a je výhradně kapského rozchodu (1067 mm). Stejně jako v Austrálii, tak i na Novém Zélandu nebyl stanoven jednotný rozchod kolejí. Bylo to z důvodu nekoordinovaného budování železnic jednotlivými provinciemi. První železniční dráha byla otevřena v r.1863 v provincii Cantenbury s širokým rozchodem 1600 mm. V provincii Southland se začala stavět železnice o rozchodu 1435 mm. První úzkokolejná dráha o rozchodu 1067mm byla otevřena 1.ledna 1873 mezi městy Dunedin a Port Chalmers.  V r.1876 po zrušení provincií, začala být železniční výstavba tratí řízena ústřední vládou a bylo rozhodnuto, že národní rozchod bude 1067 mm.Železniční dopravu v celé zemi (až na několik výjimek, z nichž nejvýznamnější je příměstská doprava v okolí Aucklandu) provozuje společnost Tranz Rail, která je rozdělena na několik divizí – Tranz Metro provozující předměstskou dopravu v okolí Wellingtonu, Tranz Scenic provozující všechny dálkové (tedy vyhlídkové) osobní vlaky, nebo Tranz Link provozující nákladní dopravu.Železniční doprava byla privatizována v roce 1992.

Železniční síť na Novém Zélandu rozhodně nemůžeme srovnávat s evropskou. Přesto i zde se nachází jedna z deseti nejhezčích železničních tratí na světě. Jedná se o úzkorozchodku, která vede přes novozélandské Alpy na trase mezi městy Christchurch a Greymouth.
 
1.    Driving Creek Raiway
Rozchod: 381 mm, délka tratě: 3 km, zahájení provozu:1990
Bizarní  úzkokolejku s rozchodem kolejí pouhých 381 mm, provozuje na poloostrově Coromandel hrnčíř Barry Brickell. Zbudoval ji jako zásobovací trať k dovozu surovin pro svou dílnu, dnes na této dráze převažuje turistická doprava. Vláček vozí turisty na rozhlednu nad oceánem. Stavba začala roku 1975 a trvala celých 15 let, než svezla první turisty. Délka tratě je necelé 3 km a zdolává značné převýšení, pomocí pěti úvratí. Na trase jsou 3 tunely s portály obloženými cihlami vlastní výroby, dvoupatrový most a několik spirál.
 
2.    Dunedin - Port Chalmers.
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: ? km, zahájení provozu: 1.ledna 1873
 
3.    Christchurch - Greymouth (Trans Alpine)
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: 220 km, zahájení provozu:
 
Tahle trať se řadí k pěti nejúžasnějším železnicím světa. Úzkokolejka o rozchodu 1067 milimetrů mezi městy Christchurch a Greymouth na novozélandském Jižním ostrově vede od jednoho pobřeží oceánu ke druhému přes tamní Alpy s vrcholem v Arthurově průsmyku 737 metrů nad mořem. Cesta dlouhá dvě stě dvacet kilometrů zabere něco přes čtyři hodiny.
Trať je zajímavá nejen vyhlídkovými jízdami, ale i relativně silnou nákladní dopravou. Z dolů v oblasti Greymouthu je uhlí dopravováno vlaky na východní pobřeží.
 
  
4.    Christchurch  - Picton (Coastal Pacific)
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: ? km, zahájení provozu:
 
 
        5.    Auckland – Wellington
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: ? km, zahájení provozu:
 
 
       6.    Greymouth – Hokitika
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: ? km, zahájení provozu:
Na trati podél západního pobřeží je provoz velmi slabý, trať je zajímavá hlavně svým jednoduchým trasováním, kdy například u městečka Kumara Junction vede přímo středem silničního kruhového objezdu, a pro překonání několika vodních toků využívá společné silničně – železniční mosty.
 
7.    Waihi
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 6,5 km, zahájení provozu:1905
Mezi městy Waihi a Waikino jezdí historická důlní železnice. Celá trasa má asi 6,5 km. Vláček zde jede docela pomalu. Trať už není nejnovější, mosty vypadají, že jsou původní, výhybky se museli přejíždět krokem. Původní provoz na železnici byl v letech 1905-1927 a do roku 1978 chátrala, pak byla opravena a zpřístupněna veřejnosti. Podle toho trať také vypadá. O to romantičtější jízda je. Škoda, že trvá jen půl hodiny.