Autobusy v Karlových Varech
Počátky pravidelné autobusové dopravy v Karlových Varech se datují od počátku 20.století. Prvním velkým dopravcem na území města se stal pan František Fousek, který založil tzv.,,Karlovarskou omnibusovou společnost." Ta zahájila provoz na počátku 20.let minulého století na několika linkách. František Fousek vydržel v čele mhd v Karlových Varech dokonce i několik let po druhé světové válce,kdy provozoval pouze jedinou linku. V roce 1947 začala další etapa autobusů v Karlových Varech, kdy automobilová správa čsd zahájila provoz na dvou linkách. Vše se změnilo v roce 1948 při znárodnění všech společností, které měly co dočinění s provozem veřejné dopravy. To znamenalo, že karlovarské autobusy spadly pod národní podnik ČSAD, který je oficiálně převzal roku 1949. Kvůli nepřesnosti řízení mhd a zdlouhavým postupům při nákupu vozů nebo změnám vedení linek a mnoha dalším problémům při řízení mhd byl od 1.10.1954 zřízen samostatný podnik, který hrdě nesl název Dopravní podnik města Karlových Var. Tento krok byl velice důležitý pro rozvoj městské dopravy v Karlových Varech. Začaly se budovat nové linky a nakupovat moderní vozy. Garáže dopravního podniku v té době sídlily v ulici Táborská v Bohaticích. Již na počátku 70. let bylo patrné, že garáže už kapacitně nevyhovují a musely se vypracovat plány na stavbu nových. 1. duben 1975 způsobil karlovarské mhd obrovskou ránu, DPKV byl opět převzat pod ČSAD. Proč se tak stalo? Kolem tohoto rozhodnutí panuje dodnes plno dohadů. Zřejmě se ale jednalo o výstavbu nových garáží, které měly být společné jak pro ČSAD a DPKV. A tak se rozhodlo, že se společnosti sloučí, aby se v garážích nemusela dvakrát vystavovat technická základna pro oba podniky, proto nejpravděpodobněji došlo ke sloučení. Zároveň se sloučením přišlo i stěhování do nového depa ve Sportovní ulici, kde autobusy setrvávají dodnes. V podstatě ale nedošlo k žádné změně a i pod ČSAD vše fungovalo jako dřív, veškerý provoz i se zaměstnanci přešel pouze pod jiný podnik. K zadostiučinění došlo v roce 1993, kdy při privatizaci mhd přešlo do majetku města a byla založena nová společnost ČSAD autobusy Karlovy Vary. Není úplně jasné, proč zůstala v názvu hlavička ČSAD, protože nová společnost s ní neměla nic společného. Ovšem nejdůležitějším mezníkem mhd v Karlových Varech se stala v roce 2001 změna názvu společnosti,
který známe dodnes, a to je Dopravní podnik Karlovy Vary (DPKV). V dnešní době disponuje DPKV 61 autobusy, které vypravuje na 22 linek (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14,15, 17, 19, 20, 21, 22, 51, 52 a T.) Dpkv disponuje poměrně mnoha typy autobusů, celkem 11, a tak vychází v průměru 5,5 autobusu na 1 typ. například v Plzni vychází v průměru 10,5 autobusu na typ.
Autor textu: Matěj Kaše
Korekce textu: Mgr. Šárka Koubová
-čerpáno z knihy 50.let ve službách města (publikace vydaná DPKV k výročí jejího založení v roce 1954)
Náhledy fotografií ze složky DPKV