Dílčí aktivity MŠ
Logopedické chvilky
Cíl : rozcvičení mluvidel dětí, provádění logopedických cvičení, využívání her
Realizace :
- s dětmi provádíme preventivní cvičení na rozcvičení mluvidel, mimiky, sluchu
- pracujeme s malou skupinou dětí nebo individuálně
- s dětmi pracujeme denně
- dbáme na správný mluvní vzor
- nabízíme vhodné stimulace, využíváme napodobovacího reflexu, postupně se využívá vědomého nácviku, směrovanou na určitou skupinu hlásek – většinou jako součást jiné hry
Dechová cvičení – nádech nosem – postupný výdech ústy potupně prodlužujeme, cvičení provádíme ve všech polohách těla
Chirofonetická cvičení
Mezi očekávané kompetence dítěte na konci jeho předškolního období patří i správná výslovnost. Proto v předškolním vzdělávání nabízíme průběžně dostatek artikulačních, řečových a sluchových činností, které správnou výslovnost dítěte příznivě ovlivňují.
Takovéto činnosti lze zařazovat pravidelně, anebo příležitostně. Uplatňujeme-li je v rámci logopedické prevence, tj. s cílem předcházet nedostatkům ve sdělovacím procesu, můžeme je zařazovat průběžně a pravidelně, např. 1-2× týdně formou logopedických chvilek. Tyto logopedické preventivní chvilky pomáhají dětem rozvíjet potřebné schopnosti a dovednosti tím, že děti dostávají příležitost správnou výslovnost procvičovat a upevňovat.
Každý den v komunitním kruhu procvičujeme motoriku mluvidel formou krátké hry.
Logopedický projekt:
Mámo, táto, pojď si hrát, pojď si se mnou povídat a jazýček při tom ohýbat
Na jaře 2015 jsme obdrželi finanční prostředky ze státního rozpočtu (20 000,- Kč) v rozvojovém programu "Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015". Spoluúčast školy byla 15 000,- Kč.
Uspěli jsme v projektu "Mámo, táto, pojď si hrát, pojď si se mnou povídat a jazýček při tom ohýbat"
V rámci projektu bude vytvořen koutek logopedické prevence, který poskytne možnost rozvoje, zdokonalování a průběh spolupráce na úrovni logopedický asistent - pedagog - rodič a dítě. Stane se základem, podporou a podnětným pracovištěm pro rozvoj všech čtyř jazykových rovin, kterými jsou: gramatická schopnost, slovní zásoba, komunikace předškolních dětí v praxi a napodobování zvuků.
Cíle projektu
- zvýšit kvalitu poskytování logopedické prevence vytvořením podnětného pracovního prostředí, které přispívá k rozvoji řečových a jazykových schopností dětí, komunikativních dovedností a vede k získání základů kompetencí důležitých pro jejich další rozvoj a učení
- zvýšit odbornost pedagogických pracovníků v této oblasti v rámci DVPP
- zlepšit informovanost rodičů v oblasti logopedické prevence, snažit se je zapojit do činností spojených se zdokonalováním řečového projevu a komunikačních dovedností dětí předškolního věku
Zdůvodnění a analýza potřeb
Tímto projektem chceme přispět ke zlepšování úrovně logopedické prevence a zhoršující se úrovně stavu mluvidel předškolních dětí. Negativní roli v této problematice hrají rodiče dětí s vadami řeči, kteří toto podceňují a nevěnují dětem potřebnou pozornost a péči při nápravě. Proto je pro nás velmi důležité nejen zvýšení odbornosti úrovně logopedické prevence pedagogů, ale i potřeba zapojení rodičů ke spolupráci v této oblasti. Vybavením moderními logopedickými pomůckami budeme rozvíjet všechny oblasti, které jsou dány RVP, PV a ŠVP školy
GRAFOMOTORIKA
Cíl : orientovat se v ploše, zrakově posuzovat směr, velikost a vzdálenost, koordinovat pohyby ruky a oka, učit se dívat, vědomě sledovat zrakem pohyb své ruky, mít uvolněnou – lehkou ruku.
- pracovat s dětmi dostatečně dlouho
- pohyb opakovat
- tvary obtahovat
- nespěchat
- komunikovat s dětmi o práci
- učit děti pozorovat předměty – velikost, barva, materiál, tvar
Směřujeme ke kompetencím – rozvíjet jemnou motoriku dětí, rozvíjet hrubou motoriku dětí, soustředit se na činnosti a udržet pozornost, umět napodobit pohyb dle vzoru, zvládat koordinaci na ploše, umět spolupracovat, respektovat rozdílné schopnosti, osvojit si elementární poznatky.