Příklad anotace kursu mentoringu na 32 hodin
MENTORING - 32 hodin
Anotace:
Kurz je určen všem učitelům a vedoucím pracovníkům mateřských, základních i středních škol, kteří mají zájem získat základní informace z oblasti mentoringu a zdokonalit své kompetence ve využívání některých mentorských nástrojů.
Kurz je též určen vedoucím pracovníkům, kteří chtějí na svých školách mentoring zavést – a potřebují k tomu základní informace.
Kurs bude obsahovat teoretické části, týmovou práci, více než polovina času bude věnována modelování mentorských rozhovorů, skupinovému nácviku mentorských nástrojů i pozorování videoukázek práce učitelů.
Modelový přehled témat:
1. modul – 16 hodin
- Úvodní část semináře – seznámení s lektory a účastníky, nabídka obsahu, očekávání
- Evokace – co už vím o mentoringu, mentorských programech, práci mentora
- Historie mentoringu, vymezení pojmů v oblasti mentoringu: kouč – mentor – facilitátor – supervizor - poradce ... interní - externí mentor, od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti, úloha a odpovědnost mentee
- Aktivní naslouchání – nácvik činností: rámování, zrcadlení, parafrázování
- Hlava – Tělo – Emoce
- Mentorský přístup – DUO (důvěra – uvědomění – odpovědnost)
- Role mentora
- Podmínky úspěšného mentoringu – společná diskuse
- Rozdíl mezi otevřenými a uzavřenými otázkami - rozpoznávání, přeformulování
- Vyjednání zakázky se zadavatelem
- První schůzka mentora s menteem a její specifika, výběr témat
- Porovnání zadání objednavatele, potřeb klienta a možností mentora
- Co všechno může mentor udělat pro vytvoření bezpečného prostředí
- Diagnostika vzdělávacích potřeb klienta
- Jak začít: cíl – standard – náslech (stanovení cílů mentoringového programu)
- Plánování průběhu mentoringu – sestavení ment. programu a jeho struktura
- 3 metody mentoringu: rozhovor, stínování, instruktáž
- Data o realitě, zdroje: externí, mentee, pozorování
- Sepsání kontraktu s klientem, náležitosti kontraktu
- Vedení záznamů z mentorských schůzek
- Balanční kruh a jeho využití v mentoringu
- Kvalita pedagogické práce, Standard učitele a kariérní systém
- Cesta od tématu k cíli, formulování cíle
- Profil mentora (role mentora, vymezení vůči klientům, vymezení vůči zadavateli)
- Plánování následného postupu účastníků pro mezičas mezi dalšími moduly
- Účastnická reflexe
2. modul – 8 hodin
- Sdílení zkušeností účastníků s rozhovory realizovanými v mezičase.
- Budování a specifika vztahu mentor – mentee
- Mentorské kompetence - stěžejní znalosti a dovednosti mentora (komunikace; schopnost budování vztahu a důvěry - etika; podpora a motivace, poskytování zpětné vazby; sebereflexe a seberozvoj)
- Přímá komunikace
-
GROW model – další nácvik + následná společná reflexe
-
Kompetenční rámec – doporučení pro práci s ním
-
Účastnická reflexe
-
3. modul – 8 hodin
-
Sdílení zkušeností účastníků s rozhovory realizovanými v mezičase, reflexe dosavadní práce s kompetenčním rámcem
-
GROW model – další nácvik + následná společná reflexe
-
Etické kodexy, jejich úloha
-
Klientův odpor a práce s ním (SARA)
-
Techniky pozorování, jejich zásady
-
Nácvik pozorování – video/nahrávka hodiny
-
Záznamy z pozorování
-
Nácvik zpětné vazby a doporučení
-
Monitorování a vyhodnocení procesu mentorské podpory
-
Profesní růst mentora: Jak udržovat a zvyšovat kvalitu mentorovy práce – intervize, supervize, případová supervize …
- Závěrečná reflexe kursu + plánování dalšího postupu jednotlivých účastníků