4. příklad anotace - Formativní hodnocení
HODNOCENÍ, ZPĚTNÁ VAZBA
A INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP K ŽÁKOVI – 16 h.
Anotace:
Na semináři se účastníci se seznámí se základními strategiemi a technikami hodnocení se zvláštním zřetelem k hodnocení formativnímu (vyjasňování cílů, poskytování zpětné vazby, aktivizování žáků jako vlastníků svého učení, tvorba kritérií hodnocení žáka), které významným způsobem ovlivňují kvalitu vzdělávání. Důraz bude kladen na praktickou aplikovatelnost a zkušenosti ve vlastní výuce.
Cílem této vzdělávací akce je popsat jednotlivé druhy hodnocení, vyjasnit rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením a prezentovat konkrétní nástroje formativního hodnocení.
-
Účastník semináře sdílí s ostatními své zkušenosti s hodnocením, porovnává výhody a rizika jednotlivých způsobů a nástrojů.
-
Vyzkouší si poskytování zpětné vazby, rozliší mezi chválou a oceněním.
-
Zformuluje příklad na hodnocení metody s pomocí hodnotících kritérií a indikátorů.
-
Zformuluje do svého předmětu sadu zadání na konkrétních úrovních Bloomovy taxonomie.
Přehled témat:
- Shromáždíme účastnické prekoncepty i koncepty k základním pojmům tématu: evaluace, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, kriteriální hodnocení, normativní hodnocení, autentické hodnocení, diagnostické hodnocení, SMART, Bloomova taxonomie... Prezentace skupin, sdílení konkrétních příkladů na jednotlivé typy hodnocení.
- Učitelovy zásady při hodnocení žáka, funkce zkoušení a hodnocení, co všeUmůže učitele při zkoušení a hodnocení žáků ovlivnit, jak souvisí cíl vyučovací hodiny a hodnocení, výhody a nástrahy elektronické evidence
- 6 podmínek formativního hodnocení
- Práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů - její využití v individualizaci výuky a hodnocení (řízené čtení s předvídáním - skupinová práce s Bloomovou taxonomií - analýza otázek – vytváření vlastních zadání k jednotlivým hladinám Bloomovy taxonomie. SMART cíl
- Aktivní naslouchání + popisná zpětná vazba – nácvik
- Skupinové vytváření hodnotících kritérií a indikátorů ke konkrétním metodám
- Metoda Volné psaní + Kostka - vzájemné sdělování Ocenění + Otázka (využití hodnotícího nástroje při žákovské tvůrčí práci)
- Cesta od hodnocení k sebehodnocení žáků – nástroje, pracovní list a portfolia pro žákovo sebehodnocení
- Metoda V-Ch–D a její využití k měření pokroku během vyučovací hodiny
- Koučovací rozhovor vedoucí žáka k naplánování dalšího postupu jeho školní práce a přípravy k dosažení stanoveného cíle