Seminární práce - říkadla
1) Šel Janeček na kopeček
hnal před sebou pět oveček
a šestého berana
se zlatýma rohama
2)Motivace: a)Ptám se dětí jestli neznají nějakého Jana nebo někoho komu se říká Janek, pokud se ozvou samé záporné odpovědi řeknu jim že já jednoho znám a on
má nějaké zvíře. To zvíře žije na farmě a jestli uhodnou jaké zvíře janek má. Jakmile se dostaneme k ovcím nebo k beranovi nabídnu jim pohádku o Jankovi a ovečkách.
b)Povídám si s dětmi o zvířatech na farmě, o tom co jedí a o tom jak vypadájí, jaké vydávají zvuky atd. Nejdéle si povídáme o ovcích a beranech.
Nabídnu jim říkanku o ovečkách které šly s beranem a s Jankem na kopeček.
3)Postup: Řeknu dětem říkadlo, nejprve první část říkadla a nechám je aby ji třikrát zopakovaly.
Stejným způsobem nacvičíme i druhou část říkadla.
Zkusíme dát říkadlo dohromady. 3x zopakujeme celé říkadlo
Začneme si hrát s dinamikou aby si děti lépe zapamatovaly text říkadla. Říkadlo opakujeme tiše, hlasitě, velmi hlasitě...
Začneme si hrát i s výrazem. Říkadlo opakujeme s různým výrazem. smutně, vesele, nešťastně, tajemně...
Zahraji si s dětmi na štafetu. ukazuji střídavě na děti a oni postupně odříkávají verše které na ně vyšli.
Voice band: Děti si rozdělím do čtyř skupin. První skupina bude odříkávat říkadlo. Další tři skupiny se budou držet rytmických figur...
1)
2)
3
Rozdělím mezi děti orfovy nástroje a podle rytmické figury z voice bandu je nechám improvizovat.
Otázka, odpověď: zazpívám první část říkadla a dítě na které ukáži musí říkadlo dozpívat, použije část mojí melodie
ale říkadlo jinak zakončí.
4)Pohybové zpracování:
Šel Janeček na kopeček dupání (náznak chůze)
hnal před sebou pět oveček náznaky mrskání proutkem, mečení, zvonění zvonečku
a šestého berana náznaky mrskání proutkem, mečení, zvonění zvonečku
se zlatýma rohama ukazování rohů