Tančící dům
Tančící dům „Ginger a Fred“, Praha 2 – Nové Město, Jiráskovo náměstí 1981/6 /zasahuje do Rašínova nábřeží/; architekti: Frank Gehry /USA/, nar. 1929 v Torontu /Kanada/, Vlado Milunič /ČR/, nar. 1941 v Záhřebu /Jugoslávie/; interiéry kanceláří 4. – 6. patra - Eva Jiřičná /GB/, nar. 1939 ve Zlíně /ČSR/; investor: ING Real Estate /Holandsko/; realizace 1994-96. Rohový kancelářský dům s konferenčními a zasedacími místnostmi ve dvou dynamicky tvarovaných věžích „Ginger a Fred“, na pozemku o celkové ploše 499 m2, půdorys principiálně ve tvaru „L“, s restaurací v nejvyšších dvou prosklených podlažích věže „Ginger“. Obestavěný prostor 24056 m3. Celková podlahová plocha 5842 m2, kanceláře 2965 m2, konferenční a obchodní prostory 400 m2, restaurace 679 m2. Stavební náklady 2 300 DM/m2 podlahové plochy. Na střeše věže „Fred“ terasa. Nosný skelet objektu železobetonový. Základy pilotové, v kombinaci s nosnou deskou. Šest nadzemních podlaží a dvě podzemní. Věž „Ginger“ – dvojvrstvá fasádní konstrukce, výtvarně pojatá jako průhledná „pláštěnka“ přehozená přes zateplený plášť, čím bylo dosaženo účelné rozšíření „úzkého pasu“ figurativní věže „Ginger“. Technicky jde o zavěšenou fasádu z čirého kaleného skla na nosné ocelové konstrukci, v dolní části se „sukní“ a železobetonovými „nohami“, opírajícími se o chodník. Druhá věž „Fred“, je nárožní, se střechou „kloboukem“. Nosná fasáda je z individuálně prostorově tvarovaných žb panelů. Obě věže jsou ztvárněny „sochařsky“ - v podstatě jde o deformované válce. Zvlněná žb fasáda přilehlá k „Fredovi“ do nábřeží je nenosná. Plášť věže „Fred“ a zvlněná fasáda nábřežní části, jsou z individuálně tvarovaných žb okenních panelů o rozměrech 3x3m /celkem 99/. Individuálně tvarovaná okna jsou ve fasádě předsazena k docílení vyrovnání s linií okolní nábřežní zástavby. Iracionální geometrie tvarů a povrchů Tančícího domu jsou architektonickým záměrem realizovaným v trojrozměrném digitálním zobrazení v software Catia, používaným před tímto unikátním projektem Gehryho ateliéru v Los Angeles, pro vývoj lodí, automobilů a letadel. Tančící dům je vůbec prvním realizovaným domem dle tohoto software. Milunič s Gehrym, klíč k tomu, aby jejich dům byl kontextuální ke svému prostředí a přitom se okolí nepřizpůsoboval jako napodobenina, či moderní kopie, nalezli v tom, že zvolili dům odlišný od všeho, co se v Praze do té doby postavilo a přitom nepůsobí rušivě, právě díky, často kritizované, zvlněné fasádě. Princip oken Freda a zvlněné přilehlé fasády, pro Tančící dům v Praze, který sousedí s výraznou řadou kvalitních secesních budov z XIX. stol., autoři zvolili proto, že investor od stavebního úřadu dostal na svou žádost povolení postavit o patro víc, než mají domy v sousední zástavbě /žádal o dvě/. Aby větší počet podlaží nebyl v okolní zástavbě nápadný, jsou okna proto jakoby "rozházena" nahoru a dolů a fasáda tedy řešená jako zvlněná.Stavbě je z architektonického hlediska zejména vytýkáno, že má svévolný excentrický dekonstruktivní tvar, jehož plastická dynamická forma nerespektuje kontext okolní zachovalé secesní nábřežní zástavby a tím „kazí“ pohled na nábřeží. S plynutím času od realizace se však zdá, že kritických negativních hlasů ubývá.
Komentáře
Přehled komentářů
That means you'll see some stylish features and suffer with access to additional channels where you can pick up visibility, without having to put to rights mother wit of some complicated, handbook migration process. https://googlec5.com
Expensive Blood Crushing and Bravery Affliction
(AprorseNup, 29. 7. 2018 15:22)
Torsion bras de quelqu'un est comment dur votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre determination bat, il pompe le sang tout au long vos arteres a la reste de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/prix-medicament-cialis-pharmacie/
A maže, a maže,
(Ježíšek, 25. 2. 2010 22:16)idol, neidol, Pája, paja, pajin, Mirka, Radio Jerevan, Bidlo, Martina, Lenka....... Je to ještě větší blbec než Wagner na NP. :-)
pro Mildu
(Bidlo, 25. 2. 2010 8:31)
Poprvé, nanejvýše podruhé, musím souhlasit s Idolem. Tančící dům je skvělá stavba, která okolní, byť kvalitní, zástavbu převyšuje nejen fysicky ale především architektonicky. Secesní domy jsou projevem dobového dobrého vkusu měšťanů, toť vše. Tančící dům je dál, sice patří mezi krásné stavby s problematickým praktickým využitím, s drahou realisací a ještě dražší údržbou, to ale nic nemění na faktu, že se jedná o nadčasové řešení, které výrazně obohatilo Prahu. V porovnání s ním vychází drtivá většina dalších staveb, realisovaných v Praze po roce 1990 jako příklad, jak se nemá stavět. Proluka Myslbek budiž ukázkou velmi výmluvnou. Při porovnání kvality současné výstavby v Praze a např. v Berlíně lze snadno dojít k názoru, že jsme na kulturní úrovni Papuánců.
Každé nekonvenční architektonické řešení si najde své příznivce i odpůrce, nejhrubší rozpory se zahladí časem, Idol uvedl pár dobrých příkladů. Zborcené plochy Tančícího domu nutně provokují a tím plní další užitečnou funkci, rozvíří zasmrádlé vody a napomůžou tomu, že se omezí množení skvostů jako třeba již zmíněného Myslbeka. Stejně užitečná byla v tomto směru i diskuse o Kaplického knihovně.
Tvůj despekt k Rumunům je poněkud podivný už proto, že si zajisté pamatuješ, jak na Tebe bylo pohlíženo, když jsi přišel jako emigrant do Německa. Trocha skromnosti a pokory by tady fakt nezaškodilo.
Rumunský styl na pražském nábřeží
(Milda, 24. 2. 2010 11:42)
První pravoúhlé stavby se objevily ve 4. tisíciletí před Kristem. Do té doby se obydlí oplácávala asi tak, jako ten Tančící dům. V Rumunsku se tento styl udržel dodnes, když uvidíte ve vlnách položené dlaždičky, je to rumunská práce. Ve srovnání s precisní prací našich zedníků, viditelnou na sousedních domů z přelomu 19. a 20. století, je to neuvěřitelná fušeřina.
Jako kontrast ale právě zdůrazňuje tu krásu historických budov, pokud nespadne sám, měli bychom ten dům nechat budoucím generacím jako výstrahu.
How to fritter away Google
(DavidCep, 26. 12. 2022 18:40)