Historie marketingu
kořeny marketingu sahají až do starověku. Je mnoho lidí, kteří vytřeští oči a nevěří tomu J. Ano přesně tak - skutečně prapůvodní kořeny marketingu začínají ve starověkých civilizací. Tento pojem pochází z 19. a 20. století, kdy zároveň rostla potřeba změnit přístup k uspokojování potenciálních a stávajících klientů.
V Egyptě kdysi dávno se objevovaly, podle archeologů, první náznaky zavedení “ochranných známek”. Různý výrobci se odlišovaly a také měli různé zboží na trhu. Ale v této době nebyla žádná reklama a prodávající se omezovaly pouze na mluvenou řeč. Bylo mnoho lidí, které neuměli psát a číst, a tak samozřejmě všichni křičeli a každý prodával své výrobky.
Nástup marketingu - dnes
Marketing začal až jako důsledek průmyslové revoluce v 18. a 19. století. V této době začala etapa výrobně orientovaného marketingu, která trvala zhruba do dvacátých let 20. století. Samozřejmě poptávka převažovala nad nabídkou, jako tomu bylo dříve, a tak nevznikal skoro žádný tlak na tvorbu propagace.
V této době začal každý, kdo něco uměl vyrábět a prodávat. A co se stalo? Trh začal být přesycen a začala růst konkurence. Až v této chvíli začal model marketingu orientovaném na prodej. Začal rozvoj reklamy, výrobci se museli snažit zaměřit na složku prodeje.
Např. máš nejznámější podnikatel Tomáš Baťa svou koncepcí vedení své společnosti předstihl svoji dobu. Prvky, které zaváděl na trh, jsou inspirací i podnikatelům v 21. století. Mnoho podnikatelů v dnešní době tyto způsoby oslovování potenciálních zákazníků využívá jeho prostředky.
Motivace různých oddělení ve společnosti podílem na zisku, zavedení reklamy v tehdy „dá se říci, že v nových ”médiích (rozhlas, kino), rozvoj společnosti zaměřený na globální trhy, účast známých osobností v reklamních kampaních.
Po druhé světové válce odstartovala éra zákaznicky orientovaného marketingu. Filosofie firem se začala měnit a jejich cílem se nestal primárně prodej, ale samotný zákazník. Toho se snažily svými produkty uspokojit, což tedy samozřejmě nutně vyvolávalo vyšší prodej. Informovanost veřejnosti o komerčních produktech a novinkách z celého světa rostla se zavedením nových médií. Již fungující rozhlas doplnilo televizní vysílání. Jeho dramatický rozmach ve vyspělých zemích měl za následek opětovné rozšíření pole pro působení marketingových komunikací.[www.m-journal.cz]
Zdroje: