Dlouhodobý test YAMAHA XJ600 S Diversion r.v. 1996
Na tomto místě bych se rád trošku rozepsal o mé bývalé YAMAZE XJ6 Diversion a pokusil bych se napsat něco jako shrnutí svých zkušeností s touto motorkou. Nechci Vas vyčerpávat technickými udaji, ktere si stejně najdete buď na netu nebo v nějakém tom Motokatalogu, spíš bych chtěl napsat pár řádek o tom, jak se na motorce jezdí, její klady a zápory spolu s pohledem na ekonomiku provozu. Motocykl jsem koupil ojetý v roce 2000, kdy měl na tachometru přes deset tisíc km. Rok výroby je to 1996, ale dva roky stál na výstavách. Prodaný byl jako nový koncem roku 1997. Já jsem jeho třetím majitelem, ale ten předemnou ho měl spíš na oprašování než na ježdění. Motorku servisuji dle servisní knížky v autorizovaných servisech a je v naprosto originálním stavu. Má navíc akorát padáky a nosič kufrů GIVI. V roce 2006 jsem tento motocykl prodal se 40 tisici km na tachometru.
MOTOR: Začněme tedy u srdce každého motocyklu a tedy u motoru. Řadový čtyřválec v této Yamaze není žádný trhač asfaltu, je osvědčený vzduchem chlazený čtyřválec s celkem osmi ventily, který má tuším kolem 60 koní. Takže žádný výkřik techniky, ale spolehlivý pracant, který se Vám odmění stabilním nástupem výkonu, úsporným provozem a výkonem adekvátním pro běžné cestovně-sportovní užití.
Vzhledem ke koncepci motoru je nasnadě jeho poněkud vyšší hlučnost, která se projevuje jakoby neuspořádaným chodem či chrastěním. Jsou pochopitelně slyšet ventily, což není nikterak na závadu a budoucí majitelelé XJ-cek by s tímto měli počítat. Další kosmetickou vadou na kráse jsou vibrace, které nastupují u tohoto motoru někde mezi 4300 - 4700 otackami, coz je pochopitelně přesně tam, kde je nejmiň potřebujete. Nezbývá než se s tímto faktem smířit, uvedené vibrace jsou vlastní všem XJ-ckum a nastupují právě kolem 4,5 tis.ot. Toto jsou ale jedinné dvě věci, které bych motoru vytkl. Jinak jsem spokojen s klidným nástupem krouťáku, motor se točí ochotně až do nějakých 8 tis. otáček, ale to mu zas až tak nesvědčí. Jeho kvality oceníte tak mezi 6 ti až 7 mi tis. Zároveň je potřeba mít na paměti, že máte pod sebou téměř 600ccm, což je slušná porce, ale že by to bylo na vyjetí z garáže a pak už jen držet čtyřku tak to teda ne. Je potřeba řadit a nenechat motor trápit v otáčkách mimo zelené pásmo a umožnit mu optimální pracovní prostor. Co se týče spotřeby, tak závisí na způsobu jízdy. Můj dlouhodobý průměr je někde kolem 4,5 l/100km. Dá se jezdit i za méně, ale to je spíše taková economy drive a to si teda legrace moc neužijete. Takže bych to viděl optimálně mezi 4-5 l/100km podle způsobu jízdy a váhy vaší drahé polovičky. Spotřeba oleje samozřejmě závisí na spoustě faktorů, mimo jiné způsobu jízdy a opotřebení motorových částí, ale na mé XJ6ce se pohybuje kolem 4dcl na 6 tis.km, což je naprosto v normě.
RÁM A PODVOZEK: Rám motocyklu je klasický svařenec z ocelových trubek, který poskytuje motocyklu dostatek tuhosti a jízdní stability. Centrální tlumící jednotka odvádí dobře svou práci ve všech režimech jízdy. Je potřeba si ale uvědomit, že Yamaha XJ6 není žádný sportovec a tomu také odpovídá rám. Můj osobní názor je, že pokud pojedete turistickým tempem, neměli by jste být nijak záludně překvapeni. Pokud se ale zkusíte do některých zatáček trochu více položit, možná Vás trochu překvapí lehké zavlnění a nestabilita rámu a pocit jakési poddajnosti podvozku, kdy přecijenom trochu ztrácíte jistotu ve zvolené stopě.Takže shrnuto a podtrženo, základ XJ6-ky je poctivý spíše turistický motocykl střední trídy, který Vás neohromí 14ti tis. otáčkami a raketovým zrychlením, ale získá si Vás nenáročným provozem a příjemnou kombinací klasického svezení. Brzdy motocyklu jsou adekvátní motoru a dosahovaným rychlostem. Vpředu se do kotouče zakusuje dvoupístkový třmen, který dává brzdění pocit jistoty, aniž by se zejména začínající jezdci museli bát pořádného stlačení brzdové páčky. Zadek je spíš brzda pro sichr, její razantnější stlačení Vám jak je zvykem pěkně zablokuje zadní kolo. Co se týče životnosti destiček, závisí na tom jak jezdíte. Mě vydržely Feroda asi 15tis.km vpředu. Ostatní ovládací prvky motorky jsou na standartu třídy, spojka jde lehce a vše máte bez problému po ruce.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI: Takže tolik statický pohled na motorku a teď hura za řidítka, ať víte do čeho jdete. Startování XJ6-ky a to zejména starších ročníků není žádný med. Chybějící podtlakové sání Vás obvykle nutí trochu déle podržet startér, než se motor vzpamatuje. Během sezony to jde, horší je to po delším stání, kdy je nastartování studeného motoru občas ne úplně jednoduché. Všemu pomáha ruční sytič. Motor běži a Vy máte pocit, že je všechno hlučné. Inu vzducháč a osm ventilů je znát. Jednička jde obvykle trochu ztuha, po zahřátí se to zlepší, ale stejně si na tu řadičku radši trochu dupnete, aby to tam padlo. Jednička je krátká a motor ji nemá moc rád, takže řadíte dvojku. Nutno podotknout, že motor je vcelku živý a jde za plynem raz dva. Otáčky stoupají a kolem 4.5 tis. pocítíte lehké zabrnění do stupaček a zadrnčení polokapoty a zrcátek, tento neduch mizí v pěti tisících a dále Vás již neobtěžuje. Moc prostoru ale nemáte, po osmicce na otáckomeru hledáte další rychlost. Trojka a ostatní rychlosti padají jak pověstný nůž do másla a motorka ochotně zrychluje na 130kmh. To už máte ale pětku a motorka se žene kupředu. A cvak jde tam sestka, která není na velké zrychlování a otáčky klesají, turistika po dálnici může začít.
1. Dálnice není díky polokapotě na XJ6-ce žádný problém. Sto třicet je rychlost, kterou v pohodě ustojíte a ještě se stihnete kochat krajinou. Stopadesát je ta hranice, kdy začínáte mít pocit, že tahle motorka není na vyšší rychlosti. No a všechno přes je buď a nebo. Sice stále sedíte na svém XJku, ale rám nestíhá a zažíváte pocit nestability a nejistoty. Dvěste to jelo podle tacha take, ale to jsem si spis přál, aby nepřišel konec toho mírného klesání, aby se neobjevila nějaká nerovnost, nebo aby mi nedošel benzín a já namusel přepínat ve dvoustech na rezervu. Jinak musím podotknout, že jsem se v jednom roce docela najezdil po dálnici ve dvou s plným zatížením, což je téměř 170kg a spíše se mi zdálo, že motorka při vysokých rychlostech získala na stabilitě i když se rám dostal asi na hranici svých možností. Spotřeba ale stoupla téměř o půl litru, ale stále na přijatelnych 5,5l/100km.
2. Okresky Tak tady spíše oceníte pěkné svezení, kdy se motorka bez problému překlápí ze strany na stranu. Nízká hmotnost XJ-ka spolu s příjemným vzpřímeným posazem dělá z jízdy mimo město zážitek. Vše máte při ruce, převodovka reaguje na jemné ťuknutí řadičky a Vy oceníte, že se s motorkou nemusíte prát ani ji nějak nutit do Vámi zvoleného směru. Kvalita poježdění mimo město závisí na správném obutí a tvrdosti směsi. Můj pocit je, že hodně závisí také na kvalitě a hloubce vzorku vašich pneumatik. Na mém XJ-ku už letos na podzim zbývalo na pneumatice cca 1-2 mm a na jízdních vlastnostech to bylo pěkně znát. Na motorce si můžete také dovolit slušné poklopení do zatáčky, pozor akorát na hlavní stojánek, kterým si lehce můžete škrtnout. Pružnost motoru je dostačující a zvlášť na čtyřku si kolem stovky můžete užít pěkný svezení.
3. Město Já osobně nemám města na motorce moc v lásce, díky vzpřímenému posazu to není pro XJ-ko problém, ale stejně to není ono. Zdůraznil bych dvě nectnosti a to příliš krátkou jedničku, takže skákání mezi semafory není nic moc a také chlazení motoru vzduchem není v létě při popojíždění městem žádná sláva, motor je pak rozpálený a moc mu to nesvědší. Spotřeba je prakticky stejná jako mimo město.
V následující tabulce najdete pár údajů o nákladech na provoz a servis motocyklu.