Jízda v koloně
.
Uspořádání kolony
Jezdci v koloně vytvoří dvouřadou formaci s uspořádáním cik –cak. První jezdec vede kolonu, je vedoucím jezdcem (Road Captain) a jede vždy vlevo. Může tak lépe vidět celou kolonu ve zpětných zrcátkách a může sledovat i dojíždějící a předjíždějící auta. Je i nápadnější pro protijedoucí vozidla. Druhý v pořadí jede v pravé řadě za vedoucím jezdcem s asi sekundovým intervalem. Další jezdci pak zabírají střídavě levé a pravé pozice v jízdním pruhu tak, aby měli zhruba dvousekundovou vzdálenost od jezdů před nimi a tedy sekundovou vzdálenost od jezdce diagonálně vpředu. Tento způsob řazení jezdců dává dostatek prostoru pro bezpečné manévrování (žádné motocykly nejedou v jednom okamžiku vedle sebe). Takové řazení mašin zabraňuje automobilům předjíždět “myškováním” jednotlivé jezdce a vtlačovat se do kolony mezi motorky. Poslední jezdec (zadní střelec, Tail Gunner) může jet na kterékoliv straně jízdního pruhu. Mění svou polohu podle momentální potřeby a situace.
.
Vedoucí jezdec (ROAD CAPTAIN)
Jednoznačně nejdůležitější jedinec ze všech . Musí vědět kam se jede a taky , kdo za ním jede . Způsob jízdy musí volit podle toho , jak zkušení za ním jedou a hlavně , kolik motorek . Může jet skoro po svým , když těch motorek bude 5 , a musí jet úplně jinak , když jich bude 50 . Třeba při předjíždění , nebo při vjíždění na hlavní . Proto si myslím , že když není vedoucí jezdec ( ať už z jakéhokoliv důvodu ) jednoznačně dán , měl by to být ten , který má na motorce správně naladěnou GPS . Odpadne mu z mnoha jiných starostí aspoň jedna . Nemusí se starat o ukazatele , ví i pár km dopředu kdy se bude odbočovat a může se tím pádem víc věnovat své koloně a tomu , zda má cenu ten kamion ještě předjet , nebo už ne . Asi jedna z nejnebezpečnějších situací nastává , když lídr po předjetí z ukazatele zjistí , že za pár metrů se má odbočit vpravo část kolony je tím pádem ještě v protisměru a pod plným plynem , část ještě za kamionem a ví prd co se děje vpředu a už zařazená přední část kolony usilovně brzdí protože se bude odbočovat . Brrrrrrr . Kdo to zažil , ví o čem mluvím . Jízda podle GPS je schopna tyto nebezpečné situace naprosto eliminovat . I když i v koloně jede každý sám za sebe, odhaduji , že ten Road Captain má na bezpečnosti jízdy minimálně tak 50ti % ní podíl . Proč ? Protože v houfu si všichni nějak neuvědomujeme , že neplatí kolektivní vina . I když asi nechtěně , máme my lidi v daném případě tendenci chovat se jako stádo . Jedeme-li v koloně někde na konci a tři motorky před námi už projedou na červenou , přiznejme si , kdo z nás zastaví ? Nikdo ! Je to špatně , ale je to tak . Sám od sebe by to asi nikdo neudělal . A při předjíždění je to podobné . Když může on , můžu já také . Logika naprosto zvrácená , ale přiznejme si , že někdy máme na mysli , ji přijmout . Proto apeluji . V situacích kdy se máme ve zlomku vteřiny rozhodnout , zda ještě ano , nebo už ne , volme raději to NE . Má-li ten vedoucí jezdec mít co nejlepší přehled o koloně , můžeme mu to jednoduchým způsobem všichni aspoň trochu usnadnit . Jezděme v koloně na tlumená světla . Vím , že těmi třemi dálkovými to dopředu pereme ze dvou důvodů . Být viděn a být frajer . Ujišťuji Vás ale , že v koloně tu druhou , pátou nebo dvacátou motorku stejně nikdo nepřehlédne , i kdyby jela na parkovačky, ale ten vedoucí jezdec pak uvidí v zrcátku určitý počet motorek a ne nedefinovatelný počet svítících , oslňujících , pichlavých bodů . A věřte mi , platí to i ve dne.
Jezdci vpravo
Pro tyto jezdce jsou největší záludnosti ve všem co bývá nebezpečné u okraje silnice . Štěrk , výtluky , ale hlavně chodci a cyklisti . Proto je dobré , když jezdci vpravo vpředu kteří vidí dále , dají levý blinkr a uhnou vlevo s určitým předstihem , aby umožnili těm zadnějším dostatečný výhled a dost času na reakci . Přes motorky před námi vidíme dobře kamion , slušně osobák ale chodce a cyklistu bohužel ne .
Jezdci vlevo
Ti jsou ušetřeni hlídání ploužících se postav u pankejtu , ale zádrhel by se mohl vyskytnout jinde . Nějak jsem vypozoroval , že jezdíme jak obyčejné , průměrné auto . Myslím tím stopu . Ti co jedou vlevo a vpravo, dodržují zhruba stopu , jakou zanechává auto svým rozchodem . Nepřišel jsem na to proč to tak je , ale je to tak . A na užší silnici zde ale může být problém . Jestliže osobák přes svoji stopu přečuhuje o 20 cenťáků , tak naše motorky o půl metru . A těch 30 čísel , to je opravdu hodně . To může být otázkou života a , v lepším případě odřené motorky . Takže pozor na užších silnicích , hlavně při potkávání něčeho širšího . Ta bílá čára uprostřed silnice , ať už v jakékoliv podobě fakt není zeď . V pravidlech o jízdě v koloně se píše , že když poslední jezdec zjistí , že se začíná předjíždět , tak má přejetím vlevo uzavřít kolonu jako ochranu proti vklínění rychlejších vozidel do kolony . Myslím , že by to měli sledovat a dělat všichni co jedou vlevo .
Poslední jezdec (TAIL GUNNER)
Vypadá to , že když v koloně všechno funguje jak má , tak ten poslední je vlastně pohodář . Může jet kde chce a může se kochat . Omyl . Platí to snad trochu při jízdě na okreskách s minimálním provozem , ale rozhodně ne při dálkových přesunech . Tam musí polovinu času čučet do zrcátka a hlídat kolonu před vetřelci . A musí mít i trochu odvahy se třeba i netradičně rozhodnout . Vím-li , že po této rovince přijde pár kilometrů zatáček s nemožností předjíždění a cpe-li se zezadu nějaké auto a já odhadnu, že nepředjede všechny, klidně najedu do protisměru abych mu silnici zavřel a zabránil mu v tom. Není to zrovna košér a zrovna moc zákonné, ale určitě je to bezpečnější pro kolonu .
Chování jednotlivce
Jízda v koloně vyžaduje kázeň a disciplínu. Jezdíme obvykle 80 - 100 km/hod, ale dá se jet i 160 km/hod. Jízda je to náročná a je nutné jet tak, aby byla bezpečná. Každý jezdec jedoucí v koloně odpovídá za svou jízdu, za svou bezpečnost a bezpečnost svých kamarádů. Pravidla jízdy v koloně jen zvyšují míru bezpečnosti, ale nesnímají z nikoho žádnou zodpovědnost
Tankování
Tankuje se na pokyn vedoucího jezdce vždy po 200 km, není-li dohodnuto jinak. Záleží to na tom kdo ujede nejméně na plnou nádrž. Při tankovací zastávce každý natankuje plnou nádrž a vyčůrá se. Za jízdy kolony není možné splnit každému jeho individuelní přání na vykonání této činnosti, to by se stále jenom stálo.