Škoda Felicia 1,3 MPI
Obsah : 1300 cm
Rok výroby : říjen 1999
AKM - 47-81
Najeli jsme spolu 230000 km, od nuly, zatím pořád jezdí , má teď kolem 280000 km
Měl jsem ho od ledna 2000 do dubna 2005.
Výbava : snad jen centrál s DO...
Škoda Felicia 1.3 MPI byla prvním autem v mém motoristickém životě, které jsem si odvážel z autosalonu úplně nové. Co na tom, že nebylo moje, ale firemní. Ten pocit z nového voňavého auta byl fantastický. V té době byla Felicia lídrem na našem automobilovém trhu. Provedení, které jsem si odvážel, bylo vybaveno motorem s vícebodovým vstřikováním 1,3 Mpi o výkonu 50 kW, výbava byla základní, navíc jen zámek řadící páky, rádio, centrál s dálkovým ovládáním a alarm.
Prostoru ve Felicii není mnoho, nakládání zavazadel na dovolenou do malého zavazadlového prostoru by se dalo přirovnat k hraní počítačové hry Tetris. Při tom se snadno utrhávají plastové lemy kolem zavazadlového prostoru uvnitř auta, zvláště ten, který kryje mechanismus zámku na hraně. Plastové závěsy krycího plata zavazadlového prostoru se rády přetrhávají. I na zadních sedadlech se vcelku dá sedět, v pěti už ale poměrně nepohodlně a cestující na prostředním místě má k dispozici pouze dvoubodový bederní bezpečnostní pás. Na předních sedadla se pohodlně složí i větší postavy. Podlaha auta je poměrně nízko, při nastupování máte pocit, že si sedáte rovnou na silnici. I za volantem sedíte poměrně hluboko, osoby menšího vzrůstu budou mít problémy s výhledem před vůz. Pocit hlubokého posezu je umocněn bohatým volným prostorem nad hlavou. Plasty a výplně uvnitř jsou sice lepší, než bylo do té doby u Škodovek zvykem, avšak stále horší než v jiných autech stejné kategorie. Ve výbavě nebyly žádné bezpečnostní prvky - ABS ani Airbagy, volant není stavitelný, sedadlo řidiče si výškově neseřídíte. Úroveň výbavy na rok výroby je nízká.
Jízdní vlastnosti – Felicie se na silnici chová předvídatelně a nezáludně. Řízení bez posilovače vyžaduje poměrně velkou ovládací sílu, zejména samozřejmě při parkování. Brzdy jsou slabé. Práce s dlouhou řadící pákou je podobná práci s vařečkou ( s pákou se dá mávat všemi směry ) , s vlastním řazením rychlostí nejsou problémy. Tlumiče jsou v autě spíše proto, že konstruktéři pokládali za vhodné je do auta dát, když je tam dává i konkurence, než proto, že by byl správně pochopen jejich význam v autě. Motor je hlučnější, ale rádio lze poslouchat i při vyšších otáčkách. Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Dlouhodobě se průměr pohyboval okolo 7 l / 100 km, při delších cestách po idylickém venkově během dovolené si auto bralo i kolem 5,5 l / 100 km, naopak při cestách po dálnici na hranici rychlostního limitu byl posun ručičky palivoměru téměř on – line sledovatelný.
Spolehlivost – s autem jsem během pěti let najezdil 220000 km. Bylo pravidelně servisováno ve značkovém servise. Prvních 100000 km se neobjevila ani žádná závada nad rámec pravidelných kontrol a prohlídek. Nikdy se mi nestalo, že bych ráno nenastartoval a původní baterie vydržela v autě 4 roky. Jednou jsem byl dovezen na odtahovce ( ohnutá spojovací tyč řízení po havárii ), jednou dotažen na laně – to když se asi po 130000 km rozpadl alternátor aniž by se rozsvítila kontrolka dobíjení a po vybití baterie auto zastavilo asi dva kilometry od domova. Spojka přežila asi 140000 km, původní výfuk tři roky. Olej, filtry, kapaliny, svíčky – vše bylo měněno v intervalech dle servisní knížky , brzdové destičky podle potřeby. Běžné věci.
S přibývajícími ujetými kilometry se projevovala slabá protikorozní ochrana Felicie – plechy poškozené odletujícími kamínky ( kapota, prahy, blatníky, střecha ) brzy začínaly rezavět, páté dveře, známé slabé místo Felicií, jsou dosud původní, ovšem po opravě po zhruba pěti letech provozu.
Průběžně byly několikrát vyměněny děravé manžety na poloosách.
Postupně nastaly závažnější závady – někdy ve 120000 km bylo nutné vyměnit řídící jednotku motoru. To je poměrně drahá porucha. První chladič bylo nutné vyměnit asi po 3,5 letech provozu. Hallův snímač, to je prkotina za pár korun, nefunkčním zámkem pátých dveří jsem se vůbec nezabýval. Zavazadlový prostor jde otevřít přeci i zevnitř. Od začátku se mi nelíbilo dálkové ovládání centrálního zamykání a alarmu. Gumové tlačítko se velmi rychle opotřebovávalo a po pěti letech byla obě tlačítka nepoužitelná. Mezitím už ale zlobil i vlastní alarm, po uzamčení zůstávalo svítit jedno zadní světlo, což nakonec vedlo až ke zdeformování krytu zadního světla teplem od žárovky. Tuto závadu nebyl servis schopen odstranit, nakonec jsem odpojil celý alarm.
Nebezpečnou závadou bylo prodření izolace na jednom z drátů, vedoucích ke starteru. Závada se projevovala v okamžiku, kdy se přidla plyn a motor se hnul v silentblocích. Pak se kabel s poškozenou izolací potkal s kostrou a zhasínala světla a zastavovaly se stěrače. Poprvé se závada samozřejmě projevila v noci při jízdě rychlostí 90 km / h po prázdné, klikaté silnici mezi stromy. Jet v takovou chvíli a na takovém místě bez světel je silně adrenalinový zážitek. Tato závada se druhý den v servisu samozřejmě neprojevila, nicméně jsem trval na tom, aby mechanik podnikl ještě další zkušební jízdu. Pak se konečně závada projevila a mohla být odstraněna.
Větší odletující kámen jednou rozbil sklo světlometu, to je ale naštěstí výměnné jako samostatná součástka. Přední okno vydrželo původní.
Byl bych nerad, kdyby výčet závad někoho od pořízení tohoto auta odradil, znovu připomínám, že jsem s ním najezdil za pět let přes 220000 km, což se při běžném rodinném ježdění zřídkakdy podaří. Auto nadále v naší firmě funguje, i když teď už s ním jezdí každý, kdo má nohy a řidičák, dnes už má na tachometru 260000 km. Auto s takovým proběhem už bych tedy nikomu nedoporučoval. Po otevření kapoty každý trochu technicky zdatnější uživatel pozná, že v podstatě na výměnu je tam zralé už úplně všechno. Nicméně, vše je stále funkční.
S ohledem na poměrně laciný servis, dobrou dostupnost náhradních dílů, vcelku slušnou technickou trvanlivost, možnost drobných oprav doma, lze Felicii případným zájemcům doporučit v intencích hesla „Za málo peněz hodně muziky“.
25.5.2010 - Bobík byl odstaven na parkovišti a očekává odvoz na likvidaci. Přesto, že nedávno prošel technickou, zase kleklo cosi na přední poloose a oprava už se nevyplatí. Na tachometru je natočeno 293500 km... Udělal jsem mu společný obrázek s Dášenkou.