Brisk RS 01 WRC
Brisk RS 01 WRC: senzační závodní Fabia má 500 koní
Představujeme ambiciózní projekt táborského Brisku. Jde o speciál postavený na základě Škody Fabia. Má nižší hmotnost a vyšší výkon, než vozy WRC a brzo by se měl objevit na závodních tratích.
Skvělou zprávu pro všechny příznivce motorsportu přichystala firma Brisk Tábor. Včera byl v pražském hotelu Mövenpick představen zbrusu nový závodní speciál Brisk RS 01 WRC. Jde o projekt závodního automobilu vlastní konstrukce.
Jak se dostal český výrobce zapalovacích svíček ke stavbě vlastního závodního vozu? Jako přední producent ve svém oboru má Brisk k závodění blízko. Jeho kvality prokazuje například několik vítězství člunů Formule 1 s motory značky Lamborghini, které byly osazeny právě svíčkami české výroby. Brisk se však potýkal s problémem, jak skloubit své vývojové aktivity s nabitým programem závodních týmů, které jsou navíc rozesety po celé Evropě. Řešením byla výstavba motorárny vybavené špičkovou technikou. V kombinaci s profesionálními vývojovými a konstrukčními kapacitami již není daleko ke startu projektu vlastního závodního programu. Závodní tým a testovací jezdci, kteří jsou neustále k dispozici mají být klíčovým prvkem dalšího vývoje firmy.
Již v roce 2006 se rozeběhla spolupráce s britskou firmou Prodrive (provozovatel týmu Subaru WRT), které Brisk dodává zapalovací svíčky. Kreativita vývojářů Brisku vedených panem Čapkou pak vedla ke stavbě vlastního závodního motoru a brzy přišla myšlenka postavit celý vůz.
Výsledkem šestiměsíční práce je Brisk RS 01 WRC, zatím nehomologovaný rallyový speciál postavený podle řádu FIA, přílohy J. Jak už vzhled vozu napovídá, konstrukce vozu vychází z koncernových dílů Škoda a VW. Samonosná karoserie je tvořena příhradovou konstrukcí z vysokopevnostních ocelových trubek. Ty jsou doplněny o panely z kevlaru, karbonu a skelného laminátu. Vzhled vozu vychází ze Škody Fabie, tvar karoserie však prošel radikálními změnami. Zcela originální je tvar zadní části vozu, z Fabie se stalo kupé.
Dvoulitrový turbomotor dostal samostatný obtokový ventil a dvojité sekvenční vstřikování paliva. O bezdotykové zapalování se samozřejmě postarala sama firma Brisk (svíčky typu BRISK Racing DOR 10 DS EVO 2). Převodovka je šestistupňová sekvenční, spojka suchá keramická. Překvapivý je výkon speciálu. Zkratka WRC v názvu vozu ukazuje na restriktorem limitovaných 300 koní, Brisk RS 01 WRC však disponuje výkonem 500 koní (v 7 800 otáčkách). Zmíněná tři písmena v názvu jsou skutečně matoucí, protože Brisk má k WRC velmi daleko, a to nejen po technické stránce. Jednou z podmínek pro vstup do šampionátu je totiž vyrobení určitého počtu kusů sériové verze vozu, což je patrně nad síly Brisku.
Dynamické parametry záleží na momentálním zpřevodování, ale v tiskové zprávě jsou uvedeny údaje 200 Km/h jako maximální rychlost a zrychlení z 0 na 100 Km/h za 2,7 sekundy. Pohotovostní hmotnost vozu je 1 000 kg (což opět neodpovídá parametrům vozu WRC). Rozměry vozu jsou 4 002 × 1 890 × 1 270 mm (d × š × v). Podvozek stojí na pérování značky Proflex a brzdách Porsche. O přenos síly na vozovku se starají mezinápravový a pasivní nápravové diferenciály se zvýšenou svorností.
Další kroky Brisku a jeho nového závodního vozu by podle serveru iDnes měly vést na závody do vrchu. Za volant by se měl posadit mistr ČR v rally Václav Pech.
zdroj: auto.cz
Komentáře
Přehled komentářů
dobry den je mi teprve 15 a hodne me zajimaji auta uz odjakziva bydlim na vesnici tak zatim jezdim na motorce a az si udelam ridicak na auto tak si poridim Fabia rs tdi to je vse muj sen.
brisk RS 01 WRC
(wenca, 21. 3. 2009 0:16)