Mazání,mísící poměr a olej M2T
Mazání motoru pionýra
Dvoudobý motor je mazán směsí benzínu s motorovým olejem. Motor nasává do prostoru pod pístem (pomocí podtlaku) rozprášenou směs, přičemž se benzín se vzduchem odpařuje a olej kondenzuje na součástkách motoru (ložiska, vnitřní plocha válce, píst…). Mazání je tedy zajištěno oběhem směsi v motoru – proto se nazývá „oběhové mazání“. Z toho vyplývá, že aby byl motor dostatečně mazán je bezpodmínečně nutné, aby v něm cirkulovala směs. Nevhodné je proto především brždění motorem, kdy bez plynu jedete z kopce. V tomto případě se motor jen velmi málo maže a hrozí jeho zadření. Když už ale někdy motorem brzdíte, tak aspoň chvílemi vymáčkněte spojku a motor naprázdno „protůrujte“.
Mísící poměr
Mísící poměr je dán výrobcem. U pionýrů to bývá poměr standardně 1:33, při záběhu 1:25. Tento poměr není dán ani tak nižší kvalitou tehdejších olejů, jako spíš konstrukcí motoru. Horní ojniční ložisko je tvořeno bronzovým pouzdrem a to se musí mazat víc, než třeba novodobější jehlová ložiska.
Klasický olej M2T
Motory Jawa 50 byly původně konstruované na olej M6A, což je klasický motorový olej pro čtyřtaktní automobilové motory. M2T je navržen přímo pro dvoutaktní motory, dobře se spaluje a dobře maže. V podstatě i když do pionýra dáváte nejlevnější olej – M2T, tak mu dopřáváte lepší olej, než na který byl stavěný. Nevýhodou oleje M2T jsou ale usazeniny, které vznikají při ne úplně dokonalém spálení. Tyto usazeniny (karbon) musíte po pár tisících km odstraňovat – „dekarbonovat“.