MiL Mi-24
Jedná se o jeden z nejznámějších bitevních vrtulníků vyvinutých v bývalém SSSR. Jeho vývoj spadá do druhé poloviny 60. let kdy si armáda také začala uvědomovat nutnost zavedeni specializovaného typu pro bitevní účely. Tímto úkolem se začaly zabývat konstrukční kanceláře Mila a Kamova. Postup vývoje byl velmi podobny Americkému způsobu vývoje vrtulníku AH-1 který konstrukčně vzešel ze stroje UH-1, budoucí MI-24 měl tak základ ve středním transportním stroji MI-8, se kterým měl společně motory TV-2-117 s převodovým ustrojím,vyrovnávacím rotorem. Avšak nosný rotor měl menší průměr a trup dostal menši průřez pro zlepšení aerodynamických vlastností při vyšších rychlostech. Na bocích trupu bylo již umístěno pomocné křidlo s nulovým vzepětím, které sloužilo pro neseni výzbroje a odlehčení nosného rotoru.V přední celoprosklené části trupu měla své místo tříčlenná posádka-pilot operátor,pilot-kapitán a palubní technik.V předu byl umístěn kulomet A-12,7. Podle Sovětské vojenské doktríny bylo ve střední části trupu vytvořeno místo pro nákladovou kabinu jež byla schopna pojmout až 8 plně vyzbrojených členů výsadku. Stroj dostal prototypové označení V-24 a první vzlet se datuje do roku 1971. Po vítězství nad konkurenčním V-50 Kamova byl vybrán pro sériovou výrobu pod označením MI-24.
Verze
MI-24 -první sériově vyráběná verze, oproti prototypu použitý výkonnější motory TV3-117 o vyšším výkonu.Vyrobeno bylo ale pouze několik kusů
MI-24 A -oproti předsériových kusu se liší záporným vzepětím pomocného křidla(-12° ) a přesunutí závěsníku PTŘS na konce křidel.střely jsou naváděny "po drátě" pilotem operátorem.Vyrovnávací rotor byl u pozdějších sérií přesunut z právě strany kýlového nosníku na pravou a změněn smysl jeho otáčení.
MI-24 D -vznik teto verze byl umožněn radikální rekonstrukci přední části trupu vrtulníku.hlavni změny doznalo uspořádání kabin pilota a pilota operátora které byly nyní odděleně a stupňovitě uspořádané čímž se zvýšila ochrana clenu posádky před palbou PVO. Místo palubního technika bylo umístěno v miste průlezu mezi kokpitem kapitána vrtulníku a nákladovou kabinou. Změněna byla také hlavňová vyzbroj - místo původního kulometu A-12,7 byl použit čtyřhlavňový rotační kulomet 9-A-624 umístěný v otočném elektricky ovládaném střelišti USPU-24.Na rámu kabiny operátora zbraňových systému byl nove umístěn snímač uhlu snosu a bočení DUAS-V na jehož kořeni byla umístěna tříprvková anténa SRO-2.Nove byly také použity protiprachové filtry PZU na vstupním ustrojí motoru.Pod ocasní nosník byly také připevněny kazetové výmetnice IČ cílů ASO-2V,verze byla exportována pod označením MI-25
MI-24 DU-cvičná verze bojové D,bylo vypuštěno střeliště USPU-24 a jeho místo aerodynamicky zakryto.místo instruktora je přední kabině a kokpit je osazen letovými přístroji,instruktor může simulovat různé závady
MI-24K - je verze pro plnění úkolu taktického průzkumu,lokalizace cílů,a řízení palby.V nákladové kabině je pracoviště operátora a dodatečné bloky elektroniky.V miste standardního optického přístroje pod přídi je nesen mnohem citlivější optoelektronicky systém spřažený s laserovým dálkoměrem.právě nákladová vrata jsou překryta panelem s jedním oknem
MI-24 RCh-je verze pro chemicky průzkum,vypuštěny jsou PTŘS,jejich odpalovací a naváděcí zařízení a místo nich nese vrtulník sadu přístrojů pro průzkum.upravena byla také hermetizace kabin pro bezpečný provoz v zamořeném prostředí
MI-24 V-verze vznikla zástavbou výkonnějších motorů TV-3-117V do stávajícího draku verze D. Změněná byla také PTŘS oproti systému 9M17P Falanga použitého u verze D má verze V modernější protitankový systém 9M114 Šturm nesených v trubkových odpalovacích zařízeních na koncích křidel.nove byl použit pasivní systém ochrany před radarovým zářením L-006 LR Berjozka jehož antény vystupuji z trupu v místech kokpitu pilota operátora(u pozdější sérii za kokpitem kapitána) výstupní trysky motoru jsou umístěny kolmo k svisle rovině stroje a je na ně možné namontovat zařízení pro ochlazování výstupních plynů EVU. výmetnice klamných cílů ASO-2V byly umístěny na boky trupu za pomocné křidla a u pozdějších sérií byl vypuštěn fotokulomet(drive umístěn na konci levého pomocného křidla),verze byla exportována pod označením MI-35
MI-24 P - tato verze vznikla vypuštěním střeliště USPU-24 a jeho nahrazením kánonem GSh-30-2K umístěným na pravém boku v miste bývalé nábojové schránky.Důvodem teto změny bylo zvýšení destrukčních účinků v cílové plose.Kánon je umístěn napevno a míření se proto musí provádět celým strojem
Detaily
Technické parametry Mi- 24 D ,,Hind-D"
Výrobce: |
Mil Moscow Helicopter Plant
|
Pohon: |
2x TV3-117 |
max. výkon: |
2 x 1 640 kW |
Maximální rychlost: |
322 km/h |
Maximální letová výška: |
4 500 m |
Maximální vzletová hmotnost: |
12 500 kg |
Hmotnost prázdného vrtulníku: |
8 400 kg |
Posádka: |
pilot operátor, pilot-kapitán a palubní technik |
Rozměry: |
Délka: 17,5 m, Výška: 6,5 m, Průměr rotoru: 17,3 m |
Maximální dolet: |
950 km |
Fotogalerie
Více fotografií zde -> |
Nákresy Mi-24
Z boku
|
Ze spodu
|
Zepředu
|