Jdi na obsah Jdi na menu
 


Únorové střípky ze tříd 2023

3. 3. 2023

Únor 2023

V měsíci únoru jsme si opět užili zábavné vzdělávání a při tom se dozvěděli mnoho užitečných informací a naučili nové dovednosti.

Byli u nás na návštěvě policisté, užili jsme si MASOPUST, otužovali jsme se v sauně, byli jsme na horách užít si sníh, cvičili jsme jógu, bruslili jsme a mnoho dalšího…

A jak se vzdělávalo v jednotlivých třídách:

1. Třída

Co jsme zažili v únoru? Na začátku měsíce nás čekala cesta za polárním kruhem. Poznávali jsme zvířata žijící na severním pólu, vytvořili iglú z molitanových kostek, nebo výtvarnou práci s názvem Lední medvídek“, kdy jsme využili při tvoření vidličku, kterou děti nanášely temperovou barvu na papír. „Seznámili jsme se s básní Eskymáček a Grónskou písničkou.

Následovaly jarní prázdniny, při kterých byly spojené děti z obou budov a tak měly možnost poznat nové kamarády a navázat nová přátelství.

V dalším týdnu jsme se sešli opět v první třídě. Tento týden se nesl v duchu oslav Masopustu. Nejdříve jsme se seznámili se zvyky a tradicemi. Shlédli jsme tématický příběh Chaloupka na Vršku – „Jak to bylo na Masopust“.

Zopakovali jsme si písničky, ve kterých se objevují zvířátka. Využili jsme hudební nástroje, které jsme poznávali podle zvuku.

V závěru týdne jsme si užili masopustní veselici, kdy jsme se převlékli za masky, které se vážou k těmto oslavám.

Užili jsme si dopoledne plné soutěží a úkolů, které na nás čekaly v každé třídě. Závěrem byla diskotéka v maskách.

Třetí únorový týden jsme se zaměřili na práci dospělých. Děti si vyzkoušely nejrůznější profese v praxi. Na chvíli se proměnily v hasiče, policisty, kadeřnice, nebo kuchaře.

Společnými silami jsme vytvořili „Kremrole“ (rolička od toaletního papíru plněná kapesníkem), nebo chodský koláč- práce s lepidlem.

Poznávali jsme také řemesla , jako jsou zedníci, truhláři a další. Opět jsme se naučili novou píseň „Táta včera v šatníku“ a báseň „Pekař peče housky“.

Poslední týden na nás čekaly dětmi oblíbené pohádky. Seznamovali jsme se s pohádkovými bytosti podle obrazového materiálu nebo přiřazovali pohádkové  dvojice.

Denisa, Petra, Iveta

2. Třída

Druháčci se otužují. V únoru jsme započali 10 hodin návštěv sauny pro podporu dětské imunity. V tomto čase, kdy kolem nás je mnoho respiračních onemocnění, nám přijde tato podpora důležitá. Navíc po dohodě s lékaři, kteří u zdravých dětí velmi doporučují. Paní „saunařka“ nám saunu vždy příjemně připraví a vytopí na teplotu pro děti. Děti si v sauně hrají, odpočívají, zpívají a vždy odchází s úsměvem a dotazem, kdy půjdeme opět. Cestou z a do sauny si všímáme dopravní situace, změn počasí a různorodých situací ve městě. Začátek února nás čekali jarní prázdniny, kdy v naší třídě byly spojeny děti z celé naší budovy. Někteří kamarádi si užívali prázdniny a my se společně podívali do světa pohádek. Poslouchali jsme, vnímali jsme, poznávali i pro nás nové pohádky. Prostřednictvím loutek jsme hráli divadlo pro ostatní kamarády. Zároveň se starší snažili pomáhat mladším dětem a hrát si s nimi. Po pohádkovém týdnu nás čekal týden Masopustu. Dozvěděli jsme se mnoho nového o této tradici díky různorodým hrám, naučili se písničku To je zlaté posvícení a rytmizovali pomocí svého těla i různých nástrojů. Zahráli jsme si na muzikanty v průvodu. K Masopustu patří vždy i hodování a dobré jídlo, proto jsme si zvolili, že si upečeme masopustní koblížky. Zahráli jsme si na pekaře a koblížky z kynutého těsta se nám moc povedly. Závěr týdne pak vyvrcholil v masopustní průvod. Děti měly možnost přijít v tradičních maskách a byly moc krásné, někteří spolu s rodiči vytvořily hezké a tradiční masky, za což patří rodičům velké díky za spolupráci při zachovávání a poznávání tradic. Děti při masopustním průvodu ve školce měly možnost plnit připravené úkoly v jednotlivých třídách a závěrečná diskotéka v maskách celé školky byla příjemným vyvrcholením Masopustu. Jen to maso asi budeme jísti nadále až do Velikonoc. Škoda jen, že počasí nám nedovolilo pokračovat v masopustním průvodu i ven a jít procházkou v maskách aspoň okolo školky. V masopustním průvodu bylo mnoho řemeslníků. Proto jsme se rozhodli na toto navázat a v dalším týdnu poznávat, čím vším bychom mohli být. Děti se snažily zapátrat po povolání svých blízkých a poté už jsme si vybírali, na co si budeme hrát. Vyhrál zahradník, truhlář a švadlena. Děti se prostřednictvím her a obrázků seznamovaly i s dalšími povoláními a řemesly. Snažily se rozpoznat, co jednotlivá povolání obnáší a jaké potřebují například nástroje. Samy si zasadily semínka a budou pečovat o rostoucí květiny, samy si zatloukaly hřebíky, vrtaly vruty, řezaly, jako švadlenky si ušily na šicím stroji malé polštářky, jako manikérky si mohly nalakovat připravené (pro jistotu) nakreslené ruce a nehty, jako kadeřnice si v našem kadeřnictví upravovaly vlásky. A mohly bychom pokračovat dále. Zahradník potřebuje k péči o rostlinky vodu a kde se voda v přírodě bere jsme se snažili dopátrat v posledním týdnu. Koloběh vody a vodní toky jsme chodili prozkoumat do přírody a ve třídě jsme vyzkoušeli mnoho pokusů z vodou. Mrazivé počasí nám dovolilo pokusy s pozorováním změny skupenství vody. Během února jsme si také vyjeli na hory na sněhové radovánky, jelikož tady doma si děti moc sněhu letos neužily. Bobování, stavění sněhuláků a hry na „sněhovém hřišti“ přinesly dětem mnoho radosti, potěšení a spokojenosti včetně soudržnosti velkého kolektivu, což považujeme za to nejdůležitější.

Paní učitelky Jitka a Iveta

3. Třída

Ani jsme se nenadáli a už zde byl druhý měsíc letošního roku. Na začátek února připadly školní jarní prázdniny, které se dotknuly také našich předškoláčků. Do mateřské školy chodilo tento týden pouze pár dětí, a tak byly spojeny všechny třídy v jednu. Děti si tak mohly užít přítomnosti mladších kamarádů a prozkoumat hračky v jiných třídách. Povídali jsme si o ročních obdobích, o počasí v zimě, o tom, co dělají zvířátka, když vládne paní zima, hodně jsme zpívali a vyráběli. Prázdninový týden utekl jako voda a my se opět všichni sešli v naší třídě.

         Na druhý únorový týden letos připadla masopustní neděle, a tak jsme se věnovali poznávání tradic, které se pojí k Masopustu a masopustnímu veselí. Pověděli jsme si, co to vlastně takový Masopust je a kdy se slaví. Shlédli jsme pohádku „Jak to bylo o Masopustu“ z cyklu Chaloupka na vršku. Na tomto příběhu jsme si ukázali, jak se Masopust slavil v dřívějších dobách a mohli dávné zvyky porovnat s dnešními. Zahráli jsme si na muzikanty, naučili jsme se poznávat některé hudební nástroje jednak podle vzhledu, ale také podle jejich charakteristického zvuku. A protože k masopustnímu týdnu patří zejména masopustní veselice, v pátek jsme společně vyzdobili třídu a z donesených dobrůtek připravili karnevalové pohoštění. Karnevalové veselí mohlo vypuknout. Rej masek ve třídě si všichni moc užili a na památku si každý odnesl diplom za svoji masku.

         Dalším naším tématem bylo lidské tělo a naše zdraví. Dále si děti osvojily důležité poznatky o lidském těle. Formou her se děti dozvěděly, jak funguje naše tělo, jaké máme orgány a k čemu a jak slouží. Využili jsme vzdělávacích programů na interaktivní tabuli, interaktivní albi tužku, prolistovali různé encyklopedie a knihy. Povídali jsme so také o tom, že o své tělo musíme dobře pečovat, aby zůstalo zdravé a dobře fungovalo, jak předcházet nemocem a bránit se bacilům. Naučili jsme se několik nových básniček a písniček, a lidské tělo jsme nezapomněli ztvárnit také výtvarně.

         V posledním únorovém týdnu jsem se společně vydali poznávat různé profese a řemesla. Povídali jsme se o tom, proč lidé pracují, co dělají maminka s tatínkem nebo čím by děti chtěly být, až budou velké. Hráli jsme si na lékaře, na učitele, na pekaře a kuchaře, na stavitele, na policisti a hasiče, zejména dívky pak také na kadeřnice nebo maminky, které pečují o své děťátko. Děti se prostřednictvím různých činností seznámily s charakteristickými znaky jednotlivých povolání. Velký úspěch měla zejména pantomima, pomocí které děti předváděly rozličná povolání. Během týdne děti výtvarně ztvárnily několik témat. Jako zedníci postavili dům, zahráli si na švadlenky a ušily šaty a košili, vytvořily dokonalou manikúru a nakreslili sebe sama ve svém vysněném povolání.        

         Během února bylo pro děti připraveno opět několik akcí mimo MŠ. Začali jsme po roce chodit do sauny, některé děti nadále chodí bruslit na zimní stadion, a hlavně jsme si několikrát užili nádherného slunečného dopoledne na horách a sněhu.

Další nové akce na děti čekají opět v měsíci březnu. Jednou z nich bude návštěva ostrovských základních škol, aby se naši předškoláčci seznámili s prostředím, kde se bude konat zápis do školy a kam budou od září chodit. Všichni se už těšíme!   

Káťa, Klárka a Lenka

4. Třída

Únorové chladné zimní počasí nám připomínalo Severní pól, o kterém jsme si s dětmi povídali, poznávali jsme zvířátka a přírodu Severního pólu, seznámili se s Eskymáky a vyrobily iglú z vaty a papíru. Zahráli si na Eskymáky, kteří překonávali různé překážky a při lezení, skákání, běhu rozvíjejí jejich přirozený pohyb. Při pohybových hrách jsme si užili spoustu zábavy, například „Skákání po ledových krách“, „Mrazíky“, „Na medvěda“. Stavění iglú z kinetického písku byla další hra, která se nám velmi líbila. Na zasněžený Severní pól jsme dávali zvířátka, která tam patří.

Jarní prázdniny jsme si užili doma s rodinou a ve školce jsme pak vyprávěli své zážitky.

Máme se rádi, je týden povídání o rodině, kamarádství, vyrábění dárečků a přáníček svým blízkým. A protože myslíme i na zvířátka, vyráběli jsme ptačí budky, lepili zrníčka, povídali si o potřebě pomáhat zvířatům v zimě. Zpívali jsme „Kdo to ťuká na okénko“ a opakovali jsme písničky, básničky, tanečky ze zimního období. Většina dětí se už aktivně zapojuje do činností, a největší radost nám dělá, že nabízené aktivity je zajímají a baví.

Masopust je období karnevalu a veselí. Děti se seznámily s obdobím masopustu

a  tradicemi. Vyráběli si karnevalové masky, poznávaly barvy a tvary, třídily je. Modelovali masopustní rohlíčky a koláčky, muchláním krepového papíru vyráběli veselého klauna na výzdobu třídy. A užili jsme si masopustní karneval, přehlídku masek, tančili, ochutnávali masopustní koláčky, dobrůtky a na závěr si zařádili na diskotéce.

V posledním únorovém týdnu jsme poznávali některé profese, kde pracují naši rodiče a kdo pracuje u náš ve školce. Na některé jsme si i zahráli, např: paní učitelka, uklízečka, kuchařka atd..

Nejvíce se dětem líbila hra na zedníky, při kterých si zkoušeli stavět domy z velkých papírových cihel. Přitom jsme opakovali počty a porovnávali velikosti. Barvy jsme si upevňovali na semaforu a při hře „Na řidiče“. Seznámili jsme se s novou písničkou „Malý vláček“ a zkoušeli jsme jednoduchý doprovod na Orfovy nástroje. Děti malovaly, lepily, procvičovaly jemnou a hrubou motoriku, upevňovali správné dýchání a zdolávaly překážky.

Těšíme se na další měsíc plných nových věcí a zážitků.

Lucka, Pavla a Jaruška

5. Třída

Únor se nesl ve znamení zimních radovánek. Povídali jsme si o zimních sportech a pohybově jsme je ztvárňovali. Také jsme probírali nutnost vhodného oblékání v zimě a ochranu našeho zdraví.

Další téma února bylo, čím budu – vysvětlili jsme si význam lidské práce a druhy profesí – tvořili jsme, lepili, přiřazovali a pojmenovávali.

Na Valentýna jsme maminkám vyrobili krásná srdíčková přáníčka.

Také jsme si zacvičili oblíbenou jógu s paní lektorkou.

Poslední týden v únoru jsme slavili Masopust, seznámili jsme se s tradicí a významem svátku. Ve třídě jsme tančili v maskách, soutěžili, zpívali a dramatizovali taneček Kalamajka. Vyrobili jsme si papírové masky, užívali jsme si radosti a veselí, udělali jsme si velkou hostinu.

     Ilona, Iva, Kačka

6. Třída – „Berušky“ – Únor

Projekt : „Doba ledová“       

  • povídání s dětmi o době ledové, o zvířátkách z polárních oblastí, určování druhů, určování zvířat severního a jižního pólu, určování počtu,
  • rozhovor s dětmi o planetě zemi, seznámení s glóbusem, kde leží naše země
  • pohádka „O malém eskymákovi“ – otázky k textu
  • určování obrázků: Co do zimy nepatří? Vysvětlení, z jakého důvodu, do jakého jiného ročního obrázky patří
  • seznámení s dopravními prostředky – čím cestujeme ? Určování dle obrázků, jaké máme druhy, seznámení s dopravními značkami, co je to semafor?,
  • vysvětlení dětem jak se chováme, když přecházíme silnici, pravidla bezpečnosti
  • výzdoba třídy na Masopust - karneval
  • nácvik básně s pohybem: „Vločka“, „Sněhulák“, „Semafor“,“Pekař peče housky“
  • opakování názvů dnů v týdnu, názvů ročních období
  • zpívání s klavírním doprovodem, hra na Orffovy nástroje,  rytmizace na tělo, nácvik nových písniček: „To je zlaté posvícení“, „Letí, letí letadlo“, „Auto“, opakování známých lidových písní
  • PH: „Šašek řekl“, „Na hlídače“, „Na barevná auta“, „Masopust“ - zdravotní cviky, překážková dráha
  • VV: výroba kornoutů- lepení barevného papíru, výroba šašků - lepení, stříhání, výroba škrabošek – lepení barevného papíru, výroba ptáčků – otisk temperovou barvou, lepení, výroba Valentýnských přáníček
  • Masopust – karneval: dopoledne plné soutěží, masopustní hostina, přehlídka kostýmů, diskotéka
  • Akce: jóga pod vedením profesionálního instruktora
  • Venku: hrátky na školní zahradě, vycházky do okolí MŠ – pozorování proměn přírody – sněženky, bledule

Martina, Míša, Míša

7. Třída - Smajlíci

          První únorový den naši třídu navštívila Státní policie a velmi pěkně policistka pohovořila s dětmi o jejich osobní bezpečnosti a i o bezpečnosti na silnicích. Děti si z návštěvy odnesly policejní omalovánky a vyzkoušely si udělat vlastní otisk prstů. Hned v začátku února proběhly zimní prázdniny a provoz byl na vedlejší budově školky.   

Téma druhého týdne „ Čím cestujeme “ měly děti možnost vyzkoušet na vlastní kůži. Nejprve jsme jeli autobusem na exkurzi na letiště v Karlových Varech. Dětem zaměstnankyně letiště názorně ukázala, jak se kontrolují osoby i věci, než je možné vstoupit do letadla. Zábavné bylo odhadovat naskenovaný baťůžek se svačinou, který komu patří. Ani velká mlha nás neodradila vyfotit se u letadla a po snězení svačiny v letištní hale jsme dorazili zpět do školky. Hned další den jsme se vyvezli autobusem na poslední bobování této zimy, z inverze ve městě na nás čekala v Abertamech modrá obloha se sluníčkem a hraní ve sněhu jsme si moc užili. Další dopravní prostředek jsme vyzkoušeli v pátek, kdy jsme se svezli vlakem do Karlových Varů a zpět. Nové pohybové hry „ Na semafor “ a „ Na lodě a maják “ se děti rychle naučily a po týdnu vyprávění o dopravních prostředkách zvládly všichni na jedničku vypracovat pracovní listy.

Další týden nás čekalo Masopustní veselí. Společně jsme si vyzdobili třídu masopustními koláči a jitrnicemi z papíru. Soutěžili jsme o nejhezčí masku a tancovali v rytmu lidových písní. Nechyběly ani upečené kynuté koláče s mákem a tvarohem na stolech.

Na konci nejkratšího měsíce v roce jsme probírali téma „ Čím budu, až vyrostu “. Nejvíce dětí chce v dospělosti být policistou, ale objevilo se i přání živit se jako krasobruslařka, baletka, řidič kamionu či youtuber. Zahráli jsme si pantomimu, hru na kuchaře, pizzaře a protože nám jaro už začíná vykukovat, namalovali jsme temperami rozkvetlé kočičky ve váze.

Zima pomalu končí a my se s dětmi již těšíme na přicházející jaro.

Linda, Iva a Andrejka