Květnové dění ve třídách 2023

5. 6. 2023

Květen 2023

V měsíci květnu jsme konečně mohli využít krásného teplejšího počasí, hodně času jsme trávili venku při společných procházkách, na školní zahradě a při nejrůznějších akcích. Navštívili jsme statek Bernard, solnou jeskyni v Jáchymově, letiště v Karlových Varech, dopravní hřiště v Otovicích u K. Varů, navštívil nás sbor dobrovolných hasičů z Ostrova. Na konci měsíce jsme absolvovali jako každý rok školní výlet do Lesoparku v Chomutově, kde jsme si to všichni moc užili.

Jak se vzdělávalo v jednotlivých třídách:

Květnové STŘÍPKY Z 1. TŘÍDY

Květen jsme přivítali tak, že jsme si povídali o probouzející se jarní přírodě a životě v trávě. Poznávali jsme nejrůznější druhy hmyzu, které jsme měli možnost vidět také na vlastní oči na školní zahradě. Přišla k nám návštěva z Ekocentra, která s sebou přinesla zajímavé druhy hmyzu (Strašilka) a zvířat (želva, agama, had a jiné), které jsme si mohli pohladit.

Na toto téma jsme ztvárnili „Včelí úly“, rozšířili si znalosti a vědomosti o důležitosti včelstva. Následující den jsme tématem zavítali do lesa k mravencům. Zazpívali jsme si píseň „Mravenec jde trávou“ a přečetli pohádku „Polámal se mraveneček“.

Další týden jsme společně poznávali naše rodiny. Nejprve jsme si opakovali jména kamarádů a učitelek z naší třídy a poté jsme si říkali, kdo všechno tvoří naši rodinu a jaká jsou jejich jména.

Postavili jsme si domečky z dřevěných kostek, ale hlavně, se dozvěděli něco o svátku maminek. Vytvořili jsme pro ně dáreček, kde jsme ztvárnili jejich podobu a spolu s paní učitelkou napsali, co pro nás maminka znamená. Na památku jsme jim vyrobili kamínek se srdíčkem z korálků. Zaměřili jsme se i na jemnou motoriku, při tupování korálků temperovou barvou do určeného prostoru. Nakonec jsme se pro naše maminky naučili báseň „Maminka je moje kráska“.

S dalším týdnem jsme se přesunuli do města. S paní učitelkou jsme si povídali o tom, v jakém městě bydlíme a jak vypadá náš dům. Vysvětlili jsme si také rozdíl mezi panelovým domem a rodinným domem. Společně jsme z papírových krabiček vytvořili město Ostrov, ve kterém většina z nás žije.

Při procházce jsme se podívali k poště a městské policii. Ukázali jsme si, kde se nachází náměstí a dům kultury.

Další dny, kdy nám krásně svítilo slunéčko, jsme trávili převážně venku na čerstvém vzduchu. Čekalo nás téma doprava, a tak jsme si vysvětlili nejdůležitější pravidla bezpečnosti, barvy na semaforu, základní dopravní značky, nebo také to, k čemu slouží semafor a co znamenají barvy na něm. Když už jsme tohle všechno věděli, tak jsme se vydali na výlet do Otovic, kde bylo krásné dopravní hřiště a my si tak užili výlet na odrážedlech. To byla zábava.

S měsícem květen jsme se rozloučili školním výletem do Lesoparku Chomutov, kde jsme viděli spoustu zajímavých zvířat a nově také medúzárium.

Další den jsme se převlékli do modrožluté barvy a za Mimoně. Na všech třídách jsme si užili zábavné dopoledne plné her a soutěží.

Další den jsme využili kreativity našich maminek a na hlavách vytvořili bláznivé účesy.

Ve čtvrtek jsme oslavili svátek všech dětí. Ráno jsme si užili karneval a diskotéku ve třídě a odpoledne soutěže na školní zahradě.

Poslední den, tedy v pátek jsme ve školce měli pyžamový den.

Všem rodičům moc děkujeme za účast a sponzorské dary na den dětí, díky kterým jsme měli možnost udělat dětem radost.

Denisa, Petra, Iveta

2. Třída

Příroda v květnu přímo volá po prozkoumání. Počasí nám sice moc nepřálo, ale jakmile to bylo možné, vyrazili jsme si zažít a prožít nové vědomosti a dovednosti ven. Po prvním státním svátku jsme se dali s dětmi do poznávání hmyzu. Louky za cyklostezkou nám byly velmi nápomocny. Poté co děti objevily mnohá malá mraveniště, zaobírali jsme se dále životem mravenců a důkladně je prozkoumali. Výtvarně jsme vyzkoušeli zda jde malovat trávou a do vzniklých obrázků jsme dodělali mraveniště i s mravenci a květinami. Písnička Mravenec se dětem také velmi dobře s pohybem učila. Děti na louce mohly již zahlédnout i malé barevné motýli a tak další náplň dnů byla jasná. Poznávání cyklu a fází života motýla. Přitom jsme si krásně zopakovali barvy a s barvami také dále experimentovali. Však motýli dětí krásně ozdobily naší chodbu před třídou. Při poznávání pavoučích životů jsme si na pavouky i zahráli. Děti si zkusily vytvořit pavučiny a samy jako pavouci po lanech mezi stromy lezly.

Následující neděli měly maminky svůj svátek, proto jsme celý týden zaměřili na poznávání rodiny, našeho „doma“. Děti se pro maminku naučily krátkou básničku, vyrobily překvapení a malé přáníčko. Při výletu na statek Bernard v Královském Poříčí si děti pro maminku vyrobily voňavé mýdlo a zároveň si zažily, jak se takové mýdlo vyrábí. V pátek si všechny dokončené dárečky odnesly pro maminky domů i s kytičkou, kterou od února, kdy si ji zasadily, opečovávaly. Jistě měly všechny maminky velkou radost.

V návaznosti na toto téma jsme v dalším týdnu poznávaly město Ostrov a náš domov. Stavěli jsme města z různorodých materiálů, ať už kostek či papíru. Zjistili jsme, zda už známe celou svou adresu, kde bydlíme, pro případ že bychom se ztratili. Děti ví, že podle map se dostanou jako dospělý úplně všude a tak jsme to vyzkoušeli i jako děti. Při pobytu venku děti vyhledávaly strategické budovy města Ostrova a vždy jsme spojili příjemný s užitečným. Například při dohledání cesty nemocnice jsme si užili i her na místním hřišti v parku. Při hledání radnice a zámku jsme zase šli podpořit a fandit starším kamarádům ze třetí a sedmé třídy, kteří se účastnili Olympiády v MDDM. Na daném tématu jsme si zopakovali tvary a věnovali se také předmatematické gramotnosti.

Při chůzi městem jsme také sledovali dopravní situaci a následující týden jsme se mohli věnovat dopravní výchově. Aby si ji děti náležitě zažily a užily, připravili jsme si týden plný cestování. V pondělí ve třídě jsme se věnovali, čím vším jde cestovat a jaká pravidla se přitom musí dodržovat. Děti si zažívaly i nové pojmy, poznávaly nové dopravní značky a celou dobu nám byl nápomocen Vítek z pohádky. Jako první dopravní prostředek nás čekal vlak, kterým jsme si dojeli prohlédnout další vlaky do Karlových Varů na nádraží. Děti si s panem průvodčím velmi dobře rozuměly. Vnímaly rozdíly mezi osobní a nákladní dopravou. Další den nás čekala exkurze na letiště, kde nás paní provedla přes bezpečnostní kontrolu, ukázala nám jak to při cestování letadlem chodí a jaká se musí dodržovat pravidla. Při kontrole našich batožin nebylo nic odhaleno a my se mohli jít podívat na letištní plochu, odkud jsme pozorovali letadla. Velmi nás také zajímala řídící věž, co vše se tam asi děje. Veškeré naše znalosti jsme také využili na dopravním hřišti, kde jsme se snažili jezdit podle pravidel, rozsvícených semaforů a také chodců, které nám hráli zrovna nejezdící kamarádi. Děti se velmi snažily, aby daná dopravní pravidla neporušovaly. Za odměnu jsme konec týdne zakončili výletem do Jáchymova na mlýnky autobusem. Celý týden zanechal v dětech velké zážitky, snažily se podporovat jako kamarádi a krásně spolupracovaly.

Poslední dny května patří vždy Dnu dětí. Tři dny jsme pěkně projuchaly. Nejdříve jsme se vydali na výlet do Chomutova do Lesoparku i s celou školkou, abychom se podívali na zvířátka a hlavně okoukli nové medúzárium, které nás velmi zaujalo a děti by se na klidné medúzy vydržely dívat dlouho. Završením bylo jako vždy krmení lachtanů, kteří jsou velmi vtipný a roztomilý. Bláznivý týden pokračoval převlekem do Mimoňů, kdy jsme si jako Mimoni zasoutěžili ve školce na každé třídě. Zároveň jsme si také pěkně zatancovali a zařádili. Poslední květnový den patřil bláznivým účesům. Kreativitě se meze nekladly, tak jsme jako třída byli k zulíbání.

Jitka a Andrea

KVĚTNOVÉ STŘÍPKY ZE 3. TŘÍDY

Tak jsme se dočkali měsíce května, který s sebou konečně přinesl krásné jarní dny. Na dětech byla znát pozitivní nálada, kterou podpořilo pěkné počasí a častější pobyt na čerstvém vzduchu venku.

Květen se ve třetí třídě nesl ve znamení dalších mnoha výletů, které si děti tolik oblíbily. Vezmeme je pěkně popořadě. Jako první jsme se vypravili do Sedlece, kde pro nás místní fotbalový klub připravil zábavně-sportovní dopoledne na fotbalovém hřišti. Děti si zasoutěžily ve třech fotbalově laděných disciplínách s opravdovými trenéry a za své sportovní výkony byly odměněny malým dárečkem. Nutno poznamenat, že se v naší třídě ukrývá nejeden fotbalový talent! Sedleckému fotbalovému klubu tímto děkujeme za parádní akci.

Další týden jsme zavítali na Statek Bernard do Královského Poříčí, kde měly děti možnost seznámit se s tradičními řemesly a potěšit se s místními domácími zvířátky. Pro naši třídu byla připravena dílnička, kde si každý mohl vyrobit svoji vlastní svíčku. Pod vedením zkušené paní lektorky jsme prošli celým procesem vzniku svíčky od rozehřátí vosku, vlití vosku do formy, instalace knotu až po barevné dekorování finálního výrobku. Děti tato aktivita velice zaujala a nadšeně si nakonec svůj výrobek odvezly domů.

O několik dnů později jsme byli pozváni na sportovní olympiádu, kterou pro mateřské školy pořádal Městský dům dětí a mládeže. Den předem jsme na ostrovské kopci uspořádali nominační závod, ve kterém jsme vybrali deset dětí, které naši mateřskou školku na olympiádě reprezentovaly. Přestože nám počasí příliš nepřálo, děti statečně bojovaly o každý bod, a nakonec skončily těsně pod stupni vítězů. Kromě pomyslné bramborové medaile jsme si odnesli krásný zlatý pohár, diplom, míč a obrovský pytel sladkostí. Nesmíme zapomenout poděkovat zbytku dětí, které kamarádům fandily a povzbuzovaly je při soutěžení.

Další naše cesty vedly na dopravní hřiště do Otovic, kde se děti seznámily se základy dopravních předpisů. Poté už na svých koloběžkách vyjely do „ulic“ dopravního hřiště. Aby situace byla komplikovanější, někteří kamarádi si zahráli na chodce a provoz na hřišti ještě ztížili. Děti musíme pochválit za ohleduplnost a snahu o to, aby byl provoz na hřišti plynulý a nikdo se nezranil.

O dva dny později jsme se z koloběžek přesunuli na letiště v Karlových Varech, kde byla pro děti připravena exkurze. Měly jsme možnost prohlédnout si zázemí letiště včetně odbavovacích zařízení. Děti velice bavilo pozorovat rentgenovou kontrolu jejich batůžků. Na obrazovce počítače s nadšením objevovaly, co jejich zavazadla ukrývají. Vrcholem návštěvy letiště bylo pozorování velkého dopravního letadla, které zrovna čekalo na letištní ranveji.

Na školní zahradu k nám po roce opět přijeli ostrovští hasiči. S dětmi jsme si prohlédli dvě hasičská auta, seznámili se s jejich vybavením a se zájmem zhlédli ukázku hasičské výstroje. Děti zaujala ukázka termokamery, pomocí které hasiči hledají lidi při požárech. S hasiči jsme si zopakovali, jak se při požáru chovat a jaké telefonní číslo v případě požáru vytočit.

V květnu jsme také naposledy zavítaly do ZŠ Masarykova. Tentokrát pro nás byly připraveny pokusy s vodou ve fyzikální laboratoři. Dětem se ve škole opět velice líbilo. Věříme, že časté návštěvy škol, které jsme měli možnost absolvovat, usnadní našim předškoláčkům vstup do povinné školní docházky.

A jaké byla květnová týdenní témata? První dva týdny jsme si povídali

o rodině. Děti si mohly přinést fotku vlastní rodiny a kamarádům o jejích členech povědět. Fotky dětí nám po celý květen visí na třídním stromu rodin a děti mají možnost se na své nejbližší kdykoliv podívat. Na konci tohoto bloku děti vytvořily přání pro maminky de Dni matek. V následujícím týdnu se děti vydaly na Cestu za poznáním a postupně objevovaly život na jednotlivých kontinentech. Z cest po světě jsme se na konci měsíce přesunuli zpátky do naší vlasti a věnovaly se tentokrát cestování na silnicích, letům a plavbám v tematickém bloku Doprava.

Měsíc květen jsme zakončili již tradičním celoškolkovým výletem do Chomutovského lesoparku, kde jsme si užili spoustu legrace, pozorovali zvířátka a dozvěděli se více o jejich životě.

V měsíci červnu se opět můžeme těšit na plno zajímavých akcí, z nichž první nás čeká již 1. června – Oslava dne dětí.

Káťa, Klárka a Lenka

4. Třída

Začali jsme nový měsíc děkovným -e-mailem do Ekocentra, za poskytnutí skvělého zázemí pro naší akci z minulého měsíce „Pálení čarodějnic“. Personál byl vstřícný a rády se k nim budeme vracet a spolupracovat s nimi i nadále.

Květen je měsíc mláďátek a tak jsme si s dětmi povídali o zvířátkách žijících ve volné přírodě. Poznávaly je podle obrázků, třídily podle místa kde žijí, kdo létá, plave, běhá. Děti zapojovaly všechny smysly, například hmatem- hlazení kartáče je skoro stejné jako štětiny prasete divokého. Seznámili jsme se s písničkou „Medvědí trápení“ , při které děti využily hru na tělo- tleskání, pleskání, napodobovaly pohyb zvířat a jejich zvuk. Při pohybové hře „Chodi medvěd“, „Houbička, stromeček“ , „Čáp ztratil čepičku“- děti zábavnou formou procvičily a protáhly celé tělo

a zopakovaly si barvy. Při procházce do okolí MŠ jsme zabloudily i do lesa, kde jsme vnímali jeho vůni, zpěv ptáků, praskání větviček a jiné zvuky přírody.

Maminkám k svátku děti připravily krásný dárek, vyrobily kytičku s vlastní fotografií, naučili se pro ně písničku „Naše maminky“ a básničku s pohybem a popřály jim k jejich svátku. Děti nám vyprávěly o své rodině, o svých členech, kdo na ně doma čeká. Odpovídali na otázky o své rodině, například: „Jaká je maminka? Co všechno doma dělá? Kde pracuje? Jak jí pomáháme? Při hře „Na domečky“ jsme opakovali zdvořilostní fráze, stavěli město hráli „na dopravu“ , vzájemně chodili na návštěvu a upevňovali přátelské vztahy. Zazpívali jsme si písničku „Muzikantská rodina“. „Myší rodinka“ je básnička kde poznáváme členy rodiny, ukazujeme a porovnáváme protiklady: malý X velký, dlouhý X krátký, silný X slabý, potichu X nahlas. Skládali jsme puzzle, malovali obrázky, zpívali s klavírem, odpovídali na jednoduché otázky: „jak se jmenuji, kde bydlím, co rád dělám, co rád jím atd..“

Četba klasických českých pohádek, je nejen pro děti zábavou ale i poučením, poznávají rozdíl mezi dobrem a zlem, snaží se odpovídat na jednoduché otázky, doplňovat do textu, poznávat pohádkové postavy. Pracovat s pohádkou – Červená karkulka , poskládat obrázky podle příběhu, domalovat do košíčku dobrůtky pro babičku. Naučili jsme se písničku „Karkulka“. Děti se naučily zacházet s knihou, povídali jsem si o tom, proč knihy neničíme atd.

Navštívili nás místní hasiči, záživnou formou nám vyprávěli o svém povolání, ukázali nám vybavená hasičská auta, nechali nás nahlédnout do kabiny, posadit se za volant. Nejvíce se nám samozřejmě líbil rozhoukaný blikající maják.

Také nás navštívili lékaři z očního oddělení Sokolov, a dětem vyšetřili oči. Děti spolupracovaly, všechno proběhlo bez problému.

A na konci jsme si užili krásný výlet do Lesoparku v Chomutově, kde děti poznávaly zvířátka a pozorovaly je při chůzi, při krmení a naslouchaly novým informacím. Viděli jsme i nový pavilón Medúzárium, ze kterého děti byly asi nejvíc nadšené. Celý výlet se dětem líbil, všichni jsme si ho společně užili. A teď hurá, poslední měsíc před námi a my se na něj moc těšíme.

Lucka a Pavla

5. Třída

Začátkem měsíce jsme se s napětím vydali na besedu v budově Městské policie Ostrov. Strážníci nám ukazovali příklady špatného chování dětí v blízkosti silnice. Děti reagovaly velmi dobře a správně určovaly, co je špatné a co dobré. Zjistili jsme, že auto je opravdu nebezpečný dopravní prostředek, a vždy se máme chovat opatrně u silnice. Pak jsme viděli obrovský kamerový systém, kde strážníci sledují a hlídají téměř celé naše město.

Ke Dni matek jsme maminkám vyrobili náhrdelník, květinu  ze samotvrdnoucí modelovací hlíny, kterou jsme nabarvili. Měly velikou radost a některé je dokonce hrdě nosí na krku.

Dva pátky jsme byli s našimi pěti školáky pozvaní na 5. ZŠ. Měli jsme možnost navštívit školní dílnu s keramickou pecí. Seznámili jsme se s keramickou hlínou a vyrobili jsme si svícen. Práce děti velmi bavila a těšíme se na vypálení svých výrobků. Pak jsme byli ve školní kuchyňce a upekli si opravdické sušenky, jako dospěláci.

29.5. jsme se konečně dočkali výletu na konci školního roku. Jako každý rok vyrazila celá školka za zvířátky do našeho milovaného Lesoparku Chomutov. Krásné počasí a pohoda nás provázela celý den a my se potěšili ze zvířátek a příjemného prostředí. Nadchla nás nová expozice Medúzárium. Sto šedesát medúz se nám představilo v barevném podsvícení s atmosférickou hudbou. Byla to nádhera a my v tichosti pozorovali tu krásu.

Ilona, Iva, Kačka

6. Třída – „Berušky“ – Květen

Projekt : „Květen – nejbarevnější měsíc v roce…...“

• povídání s dětmi o tom, co všechno v měsíci květnu kvete, pojmenovávání kytiček, stromů, vytleskávání názvů, počítání slabik, určování prvního písmene ve slově
  • jak připravujeme zahrádku, co všechno můžeme zasadit a pěstovat na zahrádce, jaké nářadí k tomu potřebujeme, co potřebuje rostlinka ke svému růstu
  • připomenutí svátku maminek, rozhovor s dětmi, jak se jmenuje moje maminka, jak vypadá, jaká je? Co doma všechno dělá?
  • Cestujeme za poznáním – jakými dopravními prostředky se můžeme dopravit na prázdniny? Určování dopravních prostředků, po čem jezdí? (silnice, koleje, voda, vzduch)
  • Počasí – povídání o počasí, jak vzniká déšť, duha, bouřka, jak se při proměnlivém počasí chráníme
  • nácvik básně s pohybem: „Auto jede tů, tů,tů“, „Tulipán“, „Letí, letí pusinka“
  • opakování názvů dnů v týdnu, názvů ročních období, názvu měsíce květen
  • zpívání s klavírním doprovodem, hra na Orffovy nástroje,  rytmizace na tělo, nácvik nových písniček: „Hrálo si koťátko“ – druhá sloka, „Duha“, „Šneček brečí“, nácvik tanečku „Vzal si mrak černý frak“, opakování známých lidových písní
  • PH: „Na barevná auta“, „Na včeličky“, „Na sochy“, „ Do vody, z vody, zdravotní cviky motivované exotickými zvířaty, zdravotní cviky se stuhami, s míčky
  • VV: výroba přáníček maminkám k svátku, malba temp. barvou, lepení, výroba kytiček z ruliček od toaletního papíru – lepení, výroba autíček – otisk prstů pomocí temperové barvy, kresba pastelkou, lepení, výroba motýlků – malba temperovou barvou, práce s kinetickým pískem – procvičení jemné motoriky
  • Akce : návštěva sboru dobrovolných hasičů z Ostrova, vyšetření očí, jóga pod vedením profesionálního profesora, školní výlet do Lesoparku v Chomutově
  • Venku: hrátky na školní zahradě, vycházky do okolí MŠ – pozorování proměn přírody

Martina, Míša, Míša

7. Třída - Smajlíci

Měsíc květen jsme pojali výletně a sportovně. Začali jsme na fotbalovém hřišti v Sedleci, kde si pro nás zdejší fotbaloví trenéři připravili zajímavý program. Děti vše zaujalo a od začátku do konce se všechny snažily, také si pak zasloužily odměny a na závěr malou sprchu od zavlažovače trávníku.

Jako správní sportovci také musíme umět odpočívat a k tomu nám pomohl výlet do Solné jeskyně v Jáchymově, nikdo z dětí ještě v solné jeskyni nebyl, tak to byla premiéra pro všechny. Mile nás děti překvapily, že vydržely celých 45.minut být v klidu a opravdu relaxovat.

Další  pěkný výlet jsme zažili na Statku Bernard, kde si děti mohly vyrobit nejen svou jedinečnou svíčku, ale mohly také vidět výrobu mýdla, nebo ražení mincí a několik domácích zvířat. Moc pěkné prostředí a zázemí.

Po odpočinku jsme vyrazili do MDDM na Olympiádu školek. Museli jsme vytvořit s dětmi ze 3.třídy jeden tým zastupující naší školku. Tým pak soutěžil v několika disciplínách. Naše snaha stačila na krásné čtvrté místo a potvrdili jsme si že ,,Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se!“

S dětmi jsme podvakrát navštívili dílny na 5.Základní škole. Polovina dětí vyráběla keramiku a polovina pekla sušenky. Dílny jsou velmi pěkné, praktické a dětem se moc líbilo, hlavně těm, kteří sem budou od září chodit do školy

Také jsme byli na Dopravním hřišti v Otovicích, které bylo príma a zaujalo každého. Malé, sympatické dopravní hřiště s dopravními značkami a semafory nám stačilo ke štěstí. Děti k sobě byly ohleduplné, nápomocné a snažily se dodržovat pravidla silničního provozu.

Hasiči na školní zahradu přijeli hned třemi vozy. Dětem vše bylo předvedeno, vysvětleno. Škoda, že nebylo ten den o něco tepleji a nedošlo na hadice s vodou.

Již tradiční školní výlet do lesoparku v Chomutově jsme absolvovali ke konci měsíce a byl opět vydařený, pěkný. Několik zvířat se nám předvedlo a nějaká na nás nebyla zvědavá. Společný piknik jsme si také užili.

Ve třídě jsme se zabývaly tématy Moje rodina, Barevný týden, Maminky mají svátek…Při procházkách jsme si všímali krás, vůně a barev kolem nás. Básně pro maminky jsme se naučili a nové písně. Proč kopřiva pálí… a Jaro, léto…

Společně běžíme k cíli a nás čeká poslední měsíc v 7.třídě Smajlíků…