Témata pro test z předmětů „PSYHOLOGIE“ a „MARKETING A MANAGEMENT“
pro NP1-3
Psychologická témata:
- chyby sociální percepce (základní typy se stručným popisem)- je napsáno vzadu
- biologické fungování mozku - má dvě polokoule- hemisféry.
Levá hemisféra -všechno popisuje slovy,všechno rozkládá na součásti, dobrá orientace v čase, spoléhá na fakta,špatná prostorová představivost, hovoří s námi slovy,pojmy,čísly a vzorci, všímá si detailů a rozdílů(jednoduše jsou v ní uloženy matematické a jazykové schopnosti, sídlo řečí a slovní paměti, logické uvažování)
Pravá hemisféra -sídlí zde obrazová ( neslovní) paměť, prostorové vnímání, představivost, fantazie, tvořivost,intuice, umění (vědomí, podvědomí, nevědomí, ego, super ego, id, levá a pravá hemisféra a jak se tyto fce projevují ve vnímání a ovlivňování našeho chování)
- temperament - každý z nás se v běžných situacích projevuje odlišně.Naše motorika,aktivita,rychlost a síla reakce, naše emoce, nálady i potřeby jsou dány odlišností našeho temperamentu.Ten je z větší části vrozený.Obyvatelé různých kontinentů i vzdálenějších krajin mají různý způsob jednání,odlišný temperament př.jižanský temperament Italů a chladnější přístup Seveřanů.
- Introvert -je více zaměřen na sebe,svůj vnitřní svět, je nespolečenský, spíše pasivní a zdrženlivý, má bohatou fantazii a představivost.
- Extrovert -je více zaměřen na vnější svět, je společenský, snadno se seznamuje, je praktický, činorodý, upřímný a přizpůsobivý.
- Typy temperamentu
Flegmatik – rozvážný,spolehlivý,klidný, trpělivý, ale i pasivní, pomalý, lhostejný, necitlivý.Symbolicky je přiřazen živel země a barva zelená.
Sangvinik - hovorný, vnímavý, společenský, optimistický, ale i nesoustředěný, lehkomyslný, bezstarostný a nestálý .Živel – vzduch, barva – žlutá. Cholerik -aktivní, soutěživý,výkonný, samostatný,ale i nedůtklivý, vznětlivý, žárlivý a netrpělivý. Živel – oheň, barva – červená. Melancholik – tichý, věrný, obětavý, citlivý , ale i náladový, nedůvěřivý, vážný a uzavřený.
(To byly projevy, základní charakteristiky a jejich využití v komunikaci?Jak bude jednotlivý temperament reagovat na šlápnutí na nohu např.ve frontě.)
- motivace (Maslow-pyramida potřeb, Mc Gregor XY teorie, pygmalionský efekt)
Maslow-pyramida potřeb:
Potřeby seberealizace:
Sebeuplatnění,potřeba uskutečnit to,
Čím daná osobnost potenciálně je
Potřeby uznání:
Sebedůvěry, sebeúcty, prestiže
Potřeby sounáležitosti:
Lásky, náklonnosti, shody a ztotožnění,
potřeby někam patřit
Potřeby bezpečí:
Jistoty, spolehlivosti, stálosti, struktury a pořádku,
Pravidel a mezí, osvobození od strachu, úzkosti a chaosu
Fyziologické potřeby:
Potřeby potravin, tekutin, vyměšování, kyslíku, přiměřené teploty,
Pohybu, spánku a odpočinku, sex, uspokojení, vyhnutí se bolesti
Manažerská témata:
- Komunikace je
předáváni informací mezi lidmi (sociální) včetně realizované masovými médii a
přenos informací mezi živočichy ( pachem, zvuky, pohybem těla, dotyky tykadel
apod.
Její složky - verbální - slovní komunikace, kdy myšlenky můžeme sdělit slovy i napsat písmem.
- neverbální - to je mimoslovní- tonem hlasu, výraz tváře, pohyb těla, pohled očí, přímý dotek apod.
obsahová, graf zapojení složek při emocionálním ovlivnění, zásady správné komunikace)
- time management IV.generace – základní prvky a zásady (zásady změn, návyků, graf biologické výkonnosti, pozornost, vyrušování, zásady plánování, obnova sil – relaxace, regenerace)
- Paměť: je
psychický proces,při kterém se ve vědomí člověka odráží minulé prožitky.Je to
proces,který umožňuje člověku nabývat vědomosti,zkušenosti a ve vhodné chvíli
je použít.Opakováním se paměť upevňuje.
Druhy paměti:
Názorná-spojená s vnímáním
Mechanická-funguje bez snahy pochopení
Logická-využívá myšlení a snaží se o pochopení základních vztahů
Základní procesy paměti: zapamatování-vštípení,uložení do paměti
uchování-přebývání v paměti
vybavení-aktualizace z paměti
- Zapomínání:
- Je přirozený proces.Při učení záleží na motivaci,co si chceme osvojit,na aktivitě.
- Pozornost:
- Je důležitá při učení,záleží také na inteligenci, vzdělání a na tom,jak je naše paměť trénována.
-
Asertivita: (rozdíl mezi agresivitou, pasivitou, manipulací a asertivitou, desatero asertivity, základní asertivní techniky, asertivní obligace)
Je to způsob komunikace a jednání,kterým člověk přiměřeně vyjadřuje a prosazuje své myšlenky,pocity,názory a postoje,přitom neporušuje svá práva(není pasivní)ani práva jiných ( není agresivní).
Pasivita – netečnost, nečinnost, plachost
Agresivita – útočnost, dobyvačnost, snaha napadal jiné
Asertivita – sebeprosazování, sebevědomí, troufalost
Asertivní techniky: Technika „přeskakující deska“- jasně a jednoznačně a pokud možna co nejstručněji sdělujeme svůj požadavek,který stále trpělivě opakujeme.
Technika „odražení techniky“-tzv.“otevřené dveře“- kritizovaný neodpovídá kritikou.Souhlasí s každou pravdou nebo jen pravděpodobností.Říká něco,z čeho lze soudit, že v zásadě s kritikem souhlasí např. „Ano,z tvého pohledu to tak může vypadat.
Asertivní obligace: je směřování ke kompromisu a dohodě, zvláště při jednání se zaměstnavatelem ,ale i obecně.
Desatero asertivity: podle Andrewa Saltera
Máš právo:
- sám/sama posuzovat své vlastní chování,myšlenky a pocity a být si za ně a za jejich důsledky sám/sama zodpovědný/á/.
- Nenabízet žádné výmluvy ani omluvy ospravedlňující své chování.
- Posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný/á/ za řešení problémů ostatních lidí
- Změnit svůj názor
- Dělat chyby a být si za ně zodpovědný/á/.
- Říci „Já nevím!“
- Být nezávislý/á/ na dobré vůli jiných lidí
- Činit nelogická rozhodnutí
- Říci „Já ti nerozumím!“
- Říci „Je mi to jedno.“
- Sám/sama se rozhodnout,zda budeš jednat asertivně nebo ne!
Test bude jeden společný pro oba předměty. Odpovídáte svými slovy na konkrétní otázky.
Test by se měl psát 31.1.2007 dle rozvrhu hodin, ale raději si termín ověřte přímo ve škole, protože prý možná budou ještě nějaké změny. Já jsem externí vyučující a do školy chodím pouze na 5 hodin výuky za měsíc.
V testu nebudou žádné chytáky. Nezajímají mne definice. Jde mi o pochopení smyslu tématu a jeho využití pro praxi. Literatury je na tato témata velké množství, včetně zdrojů z internetu.
Do letošního roku přeji hodně zdraví a úspěchů
s pozdravem Pavel Rampas
Percepce
vnímavost. Percepcí označujeme schopnost nervstva vnímati,
co se kolem a v nás děje.
Percepce je schopnost nervového systému uvědomit si podněty, je to smyslový odraz jednotlivých předmětů.
vizuální percepce
komplexní proces zrakového vnímání
extrasenzorická percepce
mimosmyslové vnímání
taktilní percepce
[Latina], dotykový, hmatový (taktilní počitky, percepce, představy). Zahrnuje jak pasivitu dotyku, tak aktivitu hmatu.
Sociální percepce
Je zkušenostmi, emocemi a afekty kladně nebo záporně ovlivněné mínění druhých lid