Pán prstenů: Dvě věže
29. 9. 2006
Asi se najde jen velice málo lidí, kteří nikdy neslyšeli nic o Pánu prstenů. V poslední době se na nás Pán prstenů valí všude, díky druhému dílu filmové trilogie se na celém světě strhla obrovská spousta reklamy ve všech sdělovacích prostředcích i na internetu. Rozhodl jsem se, že recenzi na Net-magu pojmu trochu komplexněji než byly recenze v ostatních internetových magazínech. O trilogii filmů Pán prstenů si také můžete přečíst v našem preview Dvou věží a v recenzi Společenstva prstenu.
Pán prstenů je zasazen do konce třetího věku v imaginární zemi Středozemi, kterou Tolkien vykreslil ve své knize natolik přesvědčivě, že o "reálnosti" tohoto světa v knize jeho fanoušci jistě ani na chvíli nepochybují. Proto bylo po douhou dobu považováno za nemožné převést Pána prstenů do filmové podoby, i tvorba kresleného Pána prstenů byla ukončena v jejím průběhu. Lidé, kteří viděli první díl, Společenstvo prstenu, mnohdy očekávali u druhé části, Dvou věží, rapidní zhoršení oproti Společenstvu.
U tak ojedinělého projektu by to samozřejmě byla škoda, proto je štěstí, že režisérem Pána prstenů je právě Peter Jackson, mnoho jiných režisérů by na jeho místě použilo osvědčené metody a triky a speciálně Dvě věže by možná byly velkým zklamáním. Proč? Dvě věže jsou daleko akčnější než Společenstvo, jdeme zde z jedné bitvy do druhé a snadno by se mohlo stát, že se z eposu s hlubokými myšlenkami a excelentní vypravěčskou precizností stane bezduchý válečný film zasazený do světa podobného našemu středověku. Musím však říct, že nic podobného se nekonalo a film opravdu vypadá tak, jak má (až na některé opravdu velké chyby, na které však většinou přijdou jen fanoušci Tolkienovy literatury). Dokonce se Peteru Jacksonovi podařilo film vměstnat v americké stupnici hodnocení filmů pro rodiče do kategorie PG-13 (varování pro rodiče kvůli bitevním scénám a děsivým obrazům, ale film je přístupný i pod 17 let), za což jsou mu asi vděčné tisíce teenagerů na celém světě.
Dvě věže jsou převratný film, už jen proto, že prakticky celým filmem se táhne obrovská spousta triků a animací, ze všeho nejvíce bych vyzdvihl Gluma, kterého si v Two Towers užijete víc než dost:-). Dalšími animovanými elementy, které nelze přehlédnout, jsou bitvy a v nich skřetí vojska z dálky, šípy, Sauron jako ohnivý prstenec nebo oko (to už záleží na posouzení každého diváka). Ve Weta Digital nechali na Dvou věřích opravdu hodně času a práce a také je to na nich vidět. Pokud pominu některé nedostatky, jako např. fakt, že Frodovi a Samovi se v určité chvíly chvějí vlasy větrem, zatímco Glum je má nehybné a podobné drobnosti, na které normální divák pravděpodobně nenarazí (já jsem na ně také nenarazil, ale někteří fanoušci se baví jejich vyhledáváním).
Na některých místech bych očekával lepší animace. Například enti a celý Fangorn mi nepřipadali natolik propracovaní, jak by měli být. Velká škoda je absence huornů ("živých" stromů poslouchajících enty), kteří mohli tvořit impozantní scénu, například když odcházejí a vypadá to, jako by najednou mizel celý les. Podobně se dá říct, že už ani Prstenové přízraky nejsou tak děsivé a hrůzu budící jako ve Společenstvu. Animátoři zřejmě měli s Glumem a bitvami obrovskou práci, takže některé další věci zanedbali. Nutno však uznat, že 163 minut, které filmová verze Dvou věží má, je o 15 minut méně než kolik mělo Společenstvo prstenu. Mohla být určitě delší, některé diváky, kteří Pánu prstenů tolik nefandí, by to ale možná odradilo.
Dvě věže začínají zhruba v místě, kde skončilo Společenstvo prstenu, tedy po rozdělení Společenstva. Sledujeme Aragorna, Gimliho a Legolase, jak pronásledují s nezdolnou výdrží skřety a skurut-haie nesoucí Pipina a Smíška svému pánu Sarumanovi do Železného pasu. Zde musím film zkritizovat, skřetů v tomto místě má být několik druhů a v některých chvílích prostě některé druhy skřetů záhadně zmizí (nehledě na to, že skřetů má být několik set, je jich ve skutečnosti několik desítek, Peter Jackson používá hýbající se kameru k navození dojmu množství, který je však klamný). Skřety přepadnou poblíž hvozdu Fangorn Rohirové a povraždí je. Pipin se Smíškem utečou a dostanou se pod ochranu Stromovouse, nejstaršího ze všech entů, který však nepůsobí moc majestátně ani vznešeně. Zde je obrovská odchylka proti knize a slabé místo filmu. Jedná se o entí sráz, který se rozhodne nepomoci Rohanským (v knize jim šli enti na pomoc) a po nějaké době jsou enti záhadně připraveni k útoku na Železný pas.
Film potom pokračuje střídavě s Frodem a Samem, kteří ovládnou Gluma a udělají z něj svého průvodce do Mordoru, a naší trojicí pronásledovatelů, kteří se dostanou spolu s Gandalfem Bílým do jižní části Rohanu a podílejí se zde na boji proti Sarumanovi. Více o ději už ponechám v tajnosti, ti, kteří knihu četli nebo tento film viděli, ho znají, a ti ostatní se musí nechat překvapit:-). V ději jsou velké odchylky proti knize, některé z nich vyloženě pomáhají udržet výbornou úroveň celého filmu, jiné z nich jsou humorné, například kůň jmenující se tak, jak se v knize jmenoval jeden z králů Rohanu, mě opravdu pobavil:-). Děj probíhající ve Dvou věžích byl zkrácen na úkor části třetí, není mi však jasné, jak filmaři dosáhnou v Návratu krále toho, co se podařilo J.R.R. Tolkienovi v knize, tedy ukončit nenásilně film a zároveń zachovat alespoň základní záměry a postuláty, které Tolkien dodržoval.
Hudbu k filmu vytvořil Howard Shore, podle mého názoru je hudba k LOTRovi, jak bývá Pán prstenů nazýván, ještě lepší než film samotný a naprosto nechápu některé diváky tohoto filmu, kteří kritizují Glumovu píseň, kterou nazpívala Emiliana Torrini k závěrečným titulkům filmu. Právě naopak, tato píseň měla opravdu excelentní úroveň a zasloužila by si nějaký lepší obraz než závěrečné titulky! Ostatní písně jsou umístěné lépe, mezi nejlepší patří hlavně Breath Of Life a Isengard Unleashed. K nahrávání hudby byli přizváni již zmíněná Emiliana Torrini, Isabel Baryakdarian, Sheila Chandra, Ben Del Maestro a Elizabeth Fraser.
Jak jsem už říkal v podrobném rozboru, vizuální stránka filmu byla opravdu výborná, ale myslím, že tentokrát už Peter Jackson klamání lidí pomocí pohyblivé kamery přehnal. V některých chvílích se kamera neustále pohybuje a člověk vlastně nevidí přesně, co se odehrává. V mnoha chvílích tento pohyb vyloženě rušil zážitek z filmu a ani obrovské plátno v kině nemohlo tuto rušivou záležitost vyvážit. Je jasné, že pohyblivá kamera ušetřila producentům hodně peněz, nemuseli najímat tolik komparzistů, ale v porovnání s podobnými snímky (Dvě věže se nejspíš dají srovnávat s Hvězdnými válkami nebo s Harry Potterem, nekamenujte mě prosím za tato srovnání:-) ) i se Společenstvem zde už kamera opravdu "létá jak splašená". Krása animací od Weta Digital by lépe vynikla, kdyby se kamera nehýbala, nehledě na snížení náročnosti animačních výpočtů.
Další věc, kterou bych Pánu prstenů obecně vytknul, je jeho snaha využít vše okolo filmů i knih ke komercinalizaci. Filmaři dost často zvýrazňují hrdiny ve filmu a například Legolasovým "skateováním" připomínají ve filmu naši dobu. S tím se diváci budou muset smířit, stejně jako s faktem, že ačkoli Dvě věže jsou výborný, převratný a excelentně provedený film, stále není tak dobrý, aby se dal kvalitativně srovnat s knižní předlohou, spousta Tolkienových myšlenek, kterými nás upozorňoval na bezpráví a války, které se dějí ve skutečném světě, je vyjádřena úplně jinak a nemá takovou hloubku. Přesto Dvě věže patří mezi filmy, které byste měli vidět, jinak přijdete opravdu o hodně!
Teď ještě několik informací k Návratu krále, bude stejně jako Dvě věže uveden před Vánoci (tentokrát roku 2003), česká verze tedy bude hotová o něco později (doufejme, že dříve než tento rok). Můžeme čekat završení celé trilogie a konec temného pána Saurona. Třetí část bude proti knize hodně zhuštěna, nechme se překvapit, jak moc.