Technika elektrokola Bosch
Některé postřehy o elektrickém kole se zaměřením na Bosch a Purion.
Prvně bych předeslal, že používání pohonu Bosch není nic proti ničemu, kdybych prvně narazil na jakýkoliv jiný, hájil bych ho stejně. Pouze historicky, když jsem volil první e bike, a měl jsem zrovna peníze a chuť si koupit něco lepšího, jsem si v té době, r. 2019, vytipoval jedno kolo, které se mi líbilo a mělo všechno, co jsem od něj očekával; na druhou stranu, tehdy nebylo ani moc z kvalitnějších na výběr. Vévodil Bafang a další v zadním i předním náboji, početné byly i přestavby a ti movitější nebo sportovně založení už se středovými motory, výrobci se učili za pochodu a na svých chybách a vývoj ostatních komponentů vycházel ze starých klasických konstrukcí. Prostě středověk, a já jsem rád, že jsem toto období nemusel zažít. Pak integrovaná baterie, což byla pro mnohé hudba budoucnosti, dobré brzdy nebo pevné osy, o tom si někteří výrobci nechávají zdát dodnes.
Ovladač (Bosch) Purion (Kód win-1270020917 EAN 35904274)
Klasický kompaktní displej pro E. bike od r. 2017 pro systémy E BIKE SYSTEM 2.
Za mne nejlepší displej, jaký Bosch vyvinul. I když ho prodejci berou jako černou skříňku- a do jisté míry mají pravdu, dá se z něj vydolovat i něco dalšího.
Záhada baterie v displeji
Displej obsahuje dvě baterie CR... Jsou to klasické knoflíkové primární články. Záhadou je, na co tam jsou. Normálně na napájení displeje nebo čidla asi ne, protože při nustálém svícení by vydržely pár měsíců. Normálně je používám pátým rokem. Dokonce i při vyndání displej svítí normálně a ovládání funguje. Pri vyndaní akumulátoru (zdroj pohonu) displej nesvítí. Vyslovuji hypotézu, že slouží při dlouhodobém stání nebo vybratém aku na udržování paměti (pakliže není ROM).
Režim EMTB
Toto je jeden z režimů přípomoci a je to jediný automatický režim. Mnozí netuší, proč tam je a když necítí rozdíl v podpoře, přejdou do TURBO. EMTB citlivě dávkuje přípomoc v rozsahu TOUR až TURBO, není tak tvrdý a přizpůsobuje výkon k torznímu namáhání, kadenci a momentální rychlosti. Je teda měkší na terénní nerovnosti, přitom má svoji sílu za každých podmínek. Ocení jej hlavně terénní jezdci, speciélně pří výjezdu, šotolině ap.,
Ukazatel dojezdu (RANGE)
Ukazatel aktuálního dojezdu by se mohl zdát jako zbytečný. Ukazuje dojezd při neměnných ustálených podmínkách. Jinak ukazuje zkresleně, pokud jsou podmínky, zejména stoupání, mimo průměr. Trochu pomůže, když se RANGE za jízdy zresetuje, pak ukáže dojezd při rúzných režimech přípomoci. Toho lze využít k výpočtu "měrné spotřeby" Wh/km a porovnat různé trasy nebo i stejné za jiných podmínek. Lehké trasy s využitím své síly je možné šlapat kolem 4-5 Wh/km, střední kopcovité 6-7 Wh/km a terénní krpály 8-10 i víc Wh/km, počítáno po jízdě, tedy obvykle po určíté trase i zpět. Vzorec je možno odvodit, základem je skutečná vypočtená kapacita, RANGE- při dobité baterii, výchozí a konečné a skutečný nájezd km. Vše po resetu a při režimu např. ECO. Výsledkem je procento vybití baterie, a měrná spotřeba Wh/km, tedy průměrná spotřeba na danou trasu bez vlivu na počet km. Dále je to užitečné v případě, že už slábne baterie nebo i v zimě, je možno porovnat spotřebu ze stejné trasy.
Postup není nutný, pokud rádi používáte mobilní aplikace propojeny s ovladači.
Řazení
Toto je bohužel kámen úrazu u většiny "běžných uživatelů". Nejen že už nemusí přehazovat "ve předu", ale nechápou, proč je nutné řadit "vzadu". Proč, když to jede i tak a jako "řazení" využívají přeci režim přípomoci... Technické znalosti nulové, šetrnost ke kolu žádná a už celé kolo berou jako zařízení, kteréhož funkce jsou záhadné a skryty a není důvod se o ně zajímat, krom nabití. Výsledkem jsou pak po roce vymlácené převody, tlumení, brzdy a po zimě i "načlá" baterie. (Tady jsem použil silná slova. Samozřejmě není povinností vědět všechno. Výhodou třeba v rodině nebo kamarádů je možnost poradit, opravit nebo si zaplatit servis. To není žádná ostuda. Katastrofa je ovšem nedbat ani na to -kolo, auto, nebo cokoliv jiného).
Přehazovačka
Za mne nemá důvod mít počet rychlostí méně než 10. Je to moderní přehazovačka s brzdou, samozřejmě i kvalita Deore a vyšší. Jsou systémy Shimano, SH Gues, Microshift, Sram i neznačkové. Pozor, nebývají zaměnitelné a je potřeba adekvátně osadit i přehazovačku, řazení, někdy i řetězu a převodníku, příp. i nekompatibilní ořech..
Kazeta
Obdobně kazeta se vyplatí s rozsahem nejmíň 42z, což s dobrým motorem postačuje na běžné terény. Nejlépe 11 nebo 12 speed, s rozsahem 11- 48 a víc. Vyplatí si promyslet, už jen z dúvodu, že vesměs jde o jednopřevodník a tím vypadávají některé převody, resp. rozsah.
Způsob řazení
Předešlé 3 odstavce spolu s řetězem zdánlivě s E pohonem nesouvisí - jsou stejné na každém kole. Zde je potřeba si uvědomit, že elektropohon vám občas pomůže i 3x větším tahem, jak vyvine sám jezdec. Je tedy nadměrně namáhaný řetěz, převody, ale i ořech, volnoběžka v ořechu i motoru a ozubení v motoru, která jsou často silonová. Je tedy vhodné k tomu šetrně přistupovat. Nejen k provozu, ale i údržbě. Chceš-li mít opici, musíš mít i na banány. A vím, o čem mluvím. Vzhledem k tomu, že většina hobíků jezdí zásadně na TURBO za jakýchkoliv podmínek, aniž by museli - samozřejmě zásadně na nejrychlejší převod, neví jak alepoň změřit řetěz a nějaké mazadlo, odmašťovač či hadr je u nich sprosté slovo... no ani nemám chuť něco někomu radit, to je házení hrachu na zeď.
Rychlostní čidlo
Toto čidlo je v podstatě jazýčkové relé spínáno magnetickým polem. Impulzy se vedou do motoru, resp. řídící jednotky (u Bosche umístěna v motoru). Základem údržby je pouze udržovat správnou polohu magnetu vůči čidlu; u magnetu na kotouči nebo bezkontaktních snímačů odpadá i to. Pokud je čidlo poškozené, neukazuje rychlost a hlásí ERR 503 atp, ovladač je v nouzovém režimu a neposkytuje výkon. Dá se opravit i vlastními silami, je nutno koupit náhradní snímač (se správným konektorem a odpovídající délky) a zavést ho do motoru (zvenku); chyba může být i v kábli nebo konektoru a problém je pak to přecpat vnitřním vedením, o stahování klik a sundání krytu ani nemluvě; takže za hodinu to nespravíte a kdo si netroufá, ať začne šetřit, nebo rozbít prasátko.
Akumulátor
Aku Bosch je podobně jako jiné složen z jednotlivých litiových aku 18650 nebo větších, poskládaných seriovoparalelně typicky na 36V o kapacitě 500-750 Wh, tedy s obsahem 40 a víc článků. Každá paralelní sekce je řízena vlastním obvodem, který plní funkci hlídače napětí a proudu při nabíjení, vybíjení a balancování. Těchto modulů je tedy 10 a s tepelnou a proudovou ochranou a softwarem tvoří jednotku zvanou BMS, umístěnou obvykle v obalu spolu s články. Kvalita článků a BMS tedy mají zásadní vliv na spolehlivost, výdrž či životnost aku. Pokud je baterie už slabá, je možno ji repasovat (výrobci to nemají rádi, proto to nedoporučují); při odborné repasi se vymění všechny články a zkontroluje se BMS a otestuje se; v takovém případě se nebojím a sám mám takovou jako náhradní k plné spokojenosti. Otázka je také odborná diagnostika u baterie či poruch ovládání; mnozí opravci to nemají a sehnat opravu (na některé jiné značky než Bosch) je obtížné, zdlouhavé až nemožné.
Mýty o "paměťovém efektu" a form(át)ování
Tento mýtus je věčný a přiživují se na něm i "odborníci"; za poplatek vás zbaví mýtů a peněz. Provedou pofidérní formátování (viz Akumo) za pět stovek, bohužel jsou to i tzv. velcí- a človek by myslel že i fundovaní, prodejci.
Mýty o báječném výkonu či kroutícím momentu
Podobně, v honbě za zákazníkem, je oblíbené nadhodnocení dojezdu, někdy i trojnásobném. Výkon, třeba 850W, i když výrobce udává max 600 W. Jako folklór bych uznačil všechny čínské pohony. Podobně bývají nadhodnoceny kapacity, počet nabíjecích cyklů ap.
Mýty o zázračném dojezdu
Tady je potřeba rozumně uvažovat, Dojezd je objektivně dán fyzikálními vlivy, od typu kola, odpory tratě, povrchu a třeba i větru. Ovšem velký vliv mají subjektivní podmínky, od váhy, ochoty pomáhat motoru, styl jízdy- agresivní nebo klidné, nakonec i zvolený převod a mnoho jiných. Obecně např. u metrákového chlapa v průměrném zvlněném profilu a na stejné trase může být měrná spotřeba např. 4-8 Wh/km, což výpočtem z kapacity baterie ukáže předpokládané rozmezí dojezdu.
Odkaz: Bosch kalkulačka