Alonso: U Renaultu jsem se vždy cítil dobře
1. 2. 2008
Co si myslíte o letošních technických regulích? David Coulthard nedávno řekl, že by to mohlo být nebezpečné?
Fernando Alonso: "No, nemyslím si, že tu bude problém. OK, první kola bez pomůcek řízení byla trochu divná a bylo těžké auto řídit. Ale po pár kolech zapomenete, že jste jezdili se zapnutou kontrolou trakce. Zvyknete si na nový systém a nový vůz, takže nemyslím, že budeme mít problémy. Je pravda, že to v mokrých závodech může být trochu nebezpečnější, protože vždy dochází k aquaplaningu a kontrola trakce pomáhala, ale nakonec to bude pro všechny stejné. Akorát je třeba čas, abychom si na nové regule zvykli."
Máte po formě Renaultu v loňské sezóně obavy, že nebudou schopni vám dát vůz, který bude moct bojovat o šampionát?
FA: "To je jedna z věcí, která se musí změnit a oni starosti mají. O tom není pochyb. Renault nebyl loni dostatečně konkurenceschppný a to je něco, co musíme letos změnit. Tým je velmi soustředěn na tuto změnu a pracují velmi tvrdě na tomto voze, aby vyřešili problémy, které měli loni a jsem tady, abych pomohl a poskytl své zkušenosti. Všichni společně doufáme, že budeme pracovat na stejném směru a vrátíme Renault do boje. Nebude to jednoduché, protože se všechny ostatní týmy také zlepšily a pokud loni Renault ztrácel sekundu, musíme to dohnat. Jak? Musíme pracovat déle než ostatní, ale to není možné, protože do prvního závodu zbývá měsíc a nemůžeme pracovat déle než ostatní. Takže musíme pracovat lépe. Uvidíme, co zvládneme. Musíme být šikovní a dělat správné věci, abychom vůz vylepšili. To je cíl pro únorové testování."
V dobrých i špatných časech všichni o sobě něco zjistí, něco se naučí. Říkal jste, že to loni pro vás bylo těžké, ale co jste se naučil?
FA: "No, myslím, že se všichni každý rok zlepšujeme a jezdci ještě více. Jste o rok zkušenější a jste lepší jezdec, když začínáte novou sezónu. Pro mě to byla obtížná sezóna, ale když jsou těžkosti, tak se určitě naučíte více a rychleji. Letos budu určitě lepší."
Proč to loni zašlo s Lewisem (Hamiltonem) do osobní roviny? FA: "Nemyslím, že bych měl s Lewisem jakýkoliv problém. Občas se dočtu věci, ale jsem si jistý, že jsou ve Španělsku přehnané. Pokaždé když dělá rozhovor, dostane dvě nebo tři otázky o mně a pokaždé když dělám rozhovor já, dostanu dvě nebo tři otázky o něm. A cokoliv řeknete bude příští den nafouknuto. Takže jsem nakonec přesvědčen, že je lepší nic neříkat, protože se nedá dělat nic velkého z něčeho, co velké není. Nemám problémy s nikým. Z roku 2007 ničeho nelituji. Měl jsem určité potíže, ale v roce 2008 jsem znovu tady připraven bojovat a spokojen. Není žádný velký problém. Zdá se, že se všichni snaží v tomto něco vymýšlet."
Je pro vás kapitola McLaren-Mercedes uzavřena?
FA: "OK, minulost je minulost, takže je vše uzavřeno. Nejde jen o minulý rok s McLarenem, uzavřena je také minulost u Renaultu a Minardi také. Je čas jít vpřed. Máme dost problémů s letošním vozem, jeho vylepšením, vývojem a zvykáním si na nové regule. Není možné myslet na minulost, musíme jít vpřed."
Řídil jste vůz 2007 i 2008. Můžete nám sdělit své dojmy z jejich srovnání?
FA: "No, myslím, že vůz 2008 je celkově lepší. Zlepšil se ve všech oblastech. Motor je úplně stejný kvůli zmrazenému vývoji a mechanicky je víceméně podobný vozu 2007, hlavní rozdíly jsou v aerodynamice. Loni měl tým problémy s aerodynamickým tunelem a jeho kalibrací, takže hodně zlepšili tuto oblast a musíme v tom pokračovat, protože je to oblast, v které se dá najít výkonnost."
Předek vozu je nový. Jak se s ním jezdí?
FA: "No, není to moc velký rozdíl, když řídíte. Oba vozy mají podobné vyvážení a při pohledu na vozy tu není moc rozdílů. Je to o výkonnosti, je trochu rychlejší a ještě víc toho teprve přijde. Tým zvolil nový směr, novou filozofii a v této oblasti musíme všechno teprve objevit."
Vyhovuje předek vozu lépe pneumatikám Bridgestone?
FA: "Doufejme! V současnosti to není moc velký rozdíl, ale R28 byl navržen s ohledem na pneumatiky Bridgestone. Nebylo to jako loni, kdy jsme přešli z Michelinů a oni se bohužel dočkali některých špatných překvapení. Letos je vůz na Bridgestony lépe připraven."
Po roce závodění s Lewisem, co si myslíte o jeho talentu? FA: "Znovu, otázka je to o Lewisovi a já nechci říkat nic víc, než co jsem říkal celý loňský rok. Je velmi talentovaný, byl to nováček roku, překvapení roku a nezměnilo se nic na tom, co všichni loni říkali. První rok v F1, bojoval o šampionát."
Jak podle vás můžete přispět ke smazání ztráty, protože se říká, že jste byl o půl sekundy rychlejší než Giancarlo Fisichella a loni byli (Renault) sekundu za Ferrari, takže polovina ztráty byla na straně jezdců...
FA: "Nemyslím, že byl Giancarlo tak pomalý, určitě ne, závodil jsem s ním dva roky a v letech 2005 a 2006 vyhrál závody. Když se Giancarlo a Kovalainen nebyli loni občas schopni dostat do třetí části kvalifikace, tak protože to nebylo možné, vůz nebyl dost dobrý, tím jsem si jistý. Je to něco, s čím se určitě budu muset vyrovnat, odvést maximum a doufat, že to přidá další desetiny. Mám také pár nápadů pro vývoj vozu, některé věci vůz určitě vylepší a doufejme, že před koncem přestávky, na konci února a na začátku března implementujeme některé tyto věci na vůz a snad se rychle zlepšíme."
Letos budeme mít dva nové městské okruhy, bude mít na nich Renault větší šanci bojovat vpředu?
FA: "Abych byl upřímný, tak si to nemyslím. Městské závody budou atraktivní, protože Valencie podle mě vypadá opravdu dobře a jsem si jistý, že v Singapuru udělají také něco skvělého. Ale budou spíše jako stále okruhy, jediný opravdový městský okruh bude v Monaku. A jak jsme viděli v každém roce, vozy které vyhrají šampionát také vyhrají v Monaku. Není to velká změna. Loni vyhrály v Monaku dva McLareny a spolu s Ferrari dominovaly šampionátu. Takže i když je to městský okruh, dominovat bude nejlepší vůz a také vyhraje."
Když jste jezdil za Renault, míval jste velmi rychlé starty. Myslíte si, že to se zákazem kontroly trakce bude stejné?
FA: "Uvidíme. Myslím, že jsem byl v minulosti rychlý, protože byl náš systém lepší než ty ostatní. Vůz Renault startovával o něco lépe než všechny ostatní a mně se dařilo toho systému využít. Teď když se vše dělá ručně, je to na jezdcích. OK, inženýři můžou trochu pomoct s různými mapami motoru nebo tak, ale je pravda, že starty budou dost otevřené. Když jste předtím špatně odstartovali, ztratili jste jedno nebo dvě místa, teď když špatně odstartujete a protočí se vám kola, ztratíte pět nebo šest míst, protože rozdíl je větší. Takže se opravdu těším na Austrálii až uvidím, jak všichni startují."
Loni jste řekl, že jste očekával větší pozornost McLarenu skutečnosti, že jste přišel jako dvojnásobný mistr světa. Co si myslíte o situaci u Renaultu?
FA: "Cítím se velmi dobře. U Renaultu jsem se vždy cítil velmi dobře. Když jsem sem přišel, nebyl jsem dvojnásobný mistr světa a vždy mě podporovali a respektovali. Tady se vždy cítím opravdu šťastný a spokojený. Teď jsem se vrátil a přístup je stejný. Všichni mě respektují a pomáhají mi a jsem si na sto procent jistý, že udělají všechno možné pro oba jezdce. Pokud bude na voze všechno nové, určitě budou chtít před sezónou dávat nové díly nejdříve na můj vůz, snažit se ten díl pochopit a vyvíjet a potom půjde k Nelsinhovi. Je to něco, s čím nemám problém a myslím, že je to jednoduché."
Fernando Alonso: "No, nemyslím si, že tu bude problém. OK, první kola bez pomůcek řízení byla trochu divná a bylo těžké auto řídit. Ale po pár kolech zapomenete, že jste jezdili se zapnutou kontrolou trakce. Zvyknete si na nový systém a nový vůz, takže nemyslím, že budeme mít problémy. Je pravda, že to v mokrých závodech může být trochu nebezpečnější, protože vždy dochází k aquaplaningu a kontrola trakce pomáhala, ale nakonec to bude pro všechny stejné. Akorát je třeba čas, abychom si na nové regule zvykli."
Máte po formě Renaultu v loňské sezóně obavy, že nebudou schopni vám dát vůz, který bude moct bojovat o šampionát?
FA: "To je jedna z věcí, která se musí změnit a oni starosti mají. O tom není pochyb. Renault nebyl loni dostatečně konkurenceschppný a to je něco, co musíme letos změnit. Tým je velmi soustředěn na tuto změnu a pracují velmi tvrdě na tomto voze, aby vyřešili problémy, které měli loni a jsem tady, abych pomohl a poskytl své zkušenosti. Všichni společně doufáme, že budeme pracovat na stejném směru a vrátíme Renault do boje. Nebude to jednoduché, protože se všechny ostatní týmy také zlepšily a pokud loni Renault ztrácel sekundu, musíme to dohnat. Jak? Musíme pracovat déle než ostatní, ale to není možné, protože do prvního závodu zbývá měsíc a nemůžeme pracovat déle než ostatní. Takže musíme pracovat lépe. Uvidíme, co zvládneme. Musíme být šikovní a dělat správné věci, abychom vůz vylepšili. To je cíl pro únorové testování."
V dobrých i špatných časech všichni o sobě něco zjistí, něco se naučí. Říkal jste, že to loni pro vás bylo těžké, ale co jste se naučil?
FA: "No, myslím, že se všichni každý rok zlepšujeme a jezdci ještě více. Jste o rok zkušenější a jste lepší jezdec, když začínáte novou sezónu. Pro mě to byla obtížná sezóna, ale když jsou těžkosti, tak se určitě naučíte více a rychleji. Letos budu určitě lepší."
Proč to loni zašlo s Lewisem (Hamiltonem) do osobní roviny? FA: "Nemyslím, že bych měl s Lewisem jakýkoliv problém. Občas se dočtu věci, ale jsem si jistý, že jsou ve Španělsku přehnané. Pokaždé když dělá rozhovor, dostane dvě nebo tři otázky o mně a pokaždé když dělám rozhovor já, dostanu dvě nebo tři otázky o něm. A cokoliv řeknete bude příští den nafouknuto. Takže jsem nakonec přesvědčen, že je lepší nic neříkat, protože se nedá dělat nic velkého z něčeho, co velké není. Nemám problémy s nikým. Z roku 2007 ničeho nelituji. Měl jsem určité potíže, ale v roce 2008 jsem znovu tady připraven bojovat a spokojen. Není žádný velký problém. Zdá se, že se všichni snaží v tomto něco vymýšlet."
Je pro vás kapitola McLaren-Mercedes uzavřena?
FA: "OK, minulost je minulost, takže je vše uzavřeno. Nejde jen o minulý rok s McLarenem, uzavřena je také minulost u Renaultu a Minardi také. Je čas jít vpřed. Máme dost problémů s letošním vozem, jeho vylepšením, vývojem a zvykáním si na nové regule. Není možné myslet na minulost, musíme jít vpřed."
Řídil jste vůz 2007 i 2008. Můžete nám sdělit své dojmy z jejich srovnání?
FA: "No, myslím, že vůz 2008 je celkově lepší. Zlepšil se ve všech oblastech. Motor je úplně stejný kvůli zmrazenému vývoji a mechanicky je víceméně podobný vozu 2007, hlavní rozdíly jsou v aerodynamice. Loni měl tým problémy s aerodynamickým tunelem a jeho kalibrací, takže hodně zlepšili tuto oblast a musíme v tom pokračovat, protože je to oblast, v které se dá najít výkonnost."
Předek vozu je nový. Jak se s ním jezdí?
FA: "No, není to moc velký rozdíl, když řídíte. Oba vozy mají podobné vyvážení a při pohledu na vozy tu není moc rozdílů. Je to o výkonnosti, je trochu rychlejší a ještě víc toho teprve přijde. Tým zvolil nový směr, novou filozofii a v této oblasti musíme všechno teprve objevit."
Vyhovuje předek vozu lépe pneumatikám Bridgestone?
FA: "Doufejme! V současnosti to není moc velký rozdíl, ale R28 byl navržen s ohledem na pneumatiky Bridgestone. Nebylo to jako loni, kdy jsme přešli z Michelinů a oni se bohužel dočkali některých špatných překvapení. Letos je vůz na Bridgestony lépe připraven."
Po roce závodění s Lewisem, co si myslíte o jeho talentu? FA: "Znovu, otázka je to o Lewisovi a já nechci říkat nic víc, než co jsem říkal celý loňský rok. Je velmi talentovaný, byl to nováček roku, překvapení roku a nezměnilo se nic na tom, co všichni loni říkali. První rok v F1, bojoval o šampionát."
Jak podle vás můžete přispět ke smazání ztráty, protože se říká, že jste byl o půl sekundy rychlejší než Giancarlo Fisichella a loni byli (Renault) sekundu za Ferrari, takže polovina ztráty byla na straně jezdců...
FA: "Nemyslím, že byl Giancarlo tak pomalý, určitě ne, závodil jsem s ním dva roky a v letech 2005 a 2006 vyhrál závody. Když se Giancarlo a Kovalainen nebyli loni občas schopni dostat do třetí části kvalifikace, tak protože to nebylo možné, vůz nebyl dost dobrý, tím jsem si jistý. Je to něco, s čím se určitě budu muset vyrovnat, odvést maximum a doufat, že to přidá další desetiny. Mám také pár nápadů pro vývoj vozu, některé věci vůz určitě vylepší a doufejme, že před koncem přestávky, na konci února a na začátku března implementujeme některé tyto věci na vůz a snad se rychle zlepšíme."
Letos budeme mít dva nové městské okruhy, bude mít na nich Renault větší šanci bojovat vpředu?
FA: "Abych byl upřímný, tak si to nemyslím. Městské závody budou atraktivní, protože Valencie podle mě vypadá opravdu dobře a jsem si jistý, že v Singapuru udělají také něco skvělého. Ale budou spíše jako stále okruhy, jediný opravdový městský okruh bude v Monaku. A jak jsme viděli v každém roce, vozy které vyhrají šampionát také vyhrají v Monaku. Není to velká změna. Loni vyhrály v Monaku dva McLareny a spolu s Ferrari dominovaly šampionátu. Takže i když je to městský okruh, dominovat bude nejlepší vůz a také vyhraje."
Když jste jezdil za Renault, míval jste velmi rychlé starty. Myslíte si, že to se zákazem kontroly trakce bude stejné?
FA: "Uvidíme. Myslím, že jsem byl v minulosti rychlý, protože byl náš systém lepší než ty ostatní. Vůz Renault startovával o něco lépe než všechny ostatní a mně se dařilo toho systému využít. Teď když se vše dělá ručně, je to na jezdcích. OK, inženýři můžou trochu pomoct s různými mapami motoru nebo tak, ale je pravda, že starty budou dost otevřené. Když jste předtím špatně odstartovali, ztratili jste jedno nebo dvě místa, teď když špatně odstartujete a protočí se vám kola, ztratíte pět nebo šest míst, protože rozdíl je větší. Takže se opravdu těším na Austrálii až uvidím, jak všichni startují."
Loni jste řekl, že jste očekával větší pozornost McLarenu skutečnosti, že jste přišel jako dvojnásobný mistr světa. Co si myslíte o situaci u Renaultu?
FA: "Cítím se velmi dobře. U Renaultu jsem se vždy cítil velmi dobře. Když jsem sem přišel, nebyl jsem dvojnásobný mistr světa a vždy mě podporovali a respektovali. Tady se vždy cítím opravdu šťastný a spokojený. Teď jsem se vrátil a přístup je stejný. Všichni mě respektují a pomáhají mi a jsem si na sto procent jistý, že udělají všechno možné pro oba jezdce. Pokud bude na voze všechno nové, určitě budou chtít před sezónou dávat nové díly nejdříve na můj vůz, snažit se ten díl pochopit a vyvíjet a potom půjde k Nelsinhovi. Je to něco, s čím nemám problém a myslím, že je to jednoduché."
...
(Radu, 10. 2. 2008 12:24)