Batman začíná
13. 10. 2006
Režie: Christopher Nolan
Hrají: Christian Bale, Michael Caine, Morgan Freeman, Liam Neeson, Katie Holmes
Scénář: Christopher Nolan, David S. Goyer
Kamera: Wally Pfister
Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer
Distribuce: Warner Bros., 140 min., od 12 let, 25 kopií
RECENZE
Zrození
legendy je z diváckého hlediska vždycky atraktivní – to osudové mrazení
v zádech, když Spider-Man objevuje své schopnosti nebo když Rumcajs
prvně vkročí do lesa Řáholce, je prostě k nezaplacení. Režiséři
dosavadních filmů o netopýřím muži Tim Burton a Joel Schumacher se
přesto při objasňování Batmanova původu spokojili jen s vraždou rodičů,
jež Bruce Waynea přiměje tlouct po nocích místo špačků zločince.
Ucelený příběh o Batmanových začátcích nám až nyní přináší oslavovaný
režisér Mementa Christopher Nolan.
Spolu se scenáristou Davidem Goyerem se Nolan na komiksový svět dívá nebývale realisticky, což je u snímku o miliardáři převlékajícím se za obřího netopýra bezesporu odvážná volba. Film je ale vystavěn chytře: v první hodině nepadne o Batmanovi ani zmínka, a přitom k masce se špičatýma ušima vše nevyhnutelně směřuje. Nejprve se seznámíte s Waynem (Christian Bale), jeho vnitřními běsy a odhodláním bojovat proti zločinu, ač ještě neví jak. Cestu mu ukáže teprve Legie stínů vedená tajemným Ra’s Al Ghulem (Ken Watanabe), organizace, jež po tisíce let funguje jako samozvaný strážce lidské mravnosti. V horském sídle řádu se Bruce ujme Al Ghulův stoupenec Ducard (další z řady mentorských postav v kariéře Liama Neesona). Pod jeho vedením se Wayne naučí ovládat své tělo i mysl, bojovat jako nindža a přetavit strach, který se prohání labyrintem srdce, v sílu, jež pomůže obnovit ráj světa. Nebo alespoň zmírnit stávající peklo.
Zlom přijde ve chvíli, kdy se řád konečně rozhodne praštit zkažené lidstvo přes prsty. Wayne s hrůzou zjišťuje, kde a jak to Legie hodlá provést, a s jeho členstvím je konec – ovšem pro Batmana je to začátek. Po Bruceově návratu do Gothamu začne snímek maximálně těžit z už zmíněné realističnosti, konkrétně z faktu, že v této verzi příběhu se rodinný podnik Wayneů přeorientoval na výrobu pro armádu. Batmanovy ‚hračky‘, od neprůstřelné vesty až po krásný nový Batmobil, jsou ve skutečnosti nevyužité prototypy – člověk se až diví, že tak elegantní řešení někoho nenapadlo už dávno.
Jediným problémem první poloviny filmu je, že mírně zastiňuje tu druhou. Po tak svěžím a nečekaném startu je likvidace padouchů ve špinavých uličkách přece jenom krokem zpět, přestože (resp. protože) právě to divák od filmu s Batmanem očekává. Ne snad že by Nolanův snímek ztratil dech, jen někde v pozadí přeskočí pomyslná deska a začne hrát jinou, povědomější melodii. Originální akordy se z ní ale zdaleka nevytratí. Když temný rytíř poprvé přepadne nohsledy místního šéfa podsvětí, snímá Nolan sekvenci ne jako pátý díl Batmana, ale jako Vetřelce – a monstrem je tu hlavní hrdina. Není pak divu, že se mezi zločinci začnou šířit děsivé zvěsti a dohady. S všeprostupujícím motivem strachu souzní i volba prvního vyšinutého záporáka: je jím psychiatr Jonathan Crane (Cillian Murphy), používající masku strašáka a především halucinogenní plyn, který hraje klíčovou úlohu v nejpůsobivějších scénách filmu.
Děs je přitom skvěle vyvážen množstvím vtipných momentů a rovnováhy dosáhl Nolan i v úctyhodném hereckém obsazení. Ať už je to Morgan Freeman v roli Batmanova ‚zbrojíře‘, okouzlující Michael Caine coby sluha Alfred či k nepoznání civilní Gary Oldman jako poctivý policista Gordon, nikdo z nich si film nekrade pro sebe – a hlavně, nikdo ho nekrade Christianu Baleovi, jenž si dokázal poradit se všemi polohami své role, od absolutního vzteku po předstíranou opilost. Jen jedno důležité kolečko v tomhle soukolí moc neslouží, a to Katie Holmesová a její prokurátorka Rachel, Bruceova dětská láska, jejíž úloha v příběhu vyznívá jaksi naprázdno.
Našly by se i další porodní bolesti, souboje by nemusely být tak chaotické a kamarádění s dětmi by měl Batman přenechat Spider-Manovi. Nebudu však chodit kolem horké kaše: Nolan natočil dosud nejlepší batmanovský film a zakončil ho tak, že už v kině jsem si přál, aby na něj hned navázalo pokračování.
ORTEL: Strhující návrat, slibný začátek, radostné křtiny.
Hrají: Christian Bale, Michael Caine, Morgan Freeman, Liam Neeson, Katie Holmes
Scénář: Christopher Nolan, David S. Goyer
Kamera: Wally Pfister
Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer
Distribuce: Warner Bros., 140 min., od 12 let, 25 kopií
RECENZE
Zrození
legendy je z diváckého hlediska vždycky atraktivní – to osudové mrazení
v zádech, když Spider-Man objevuje své schopnosti nebo když Rumcajs
prvně vkročí do lesa Řáholce, je prostě k nezaplacení. Režiséři
dosavadních filmů o netopýřím muži Tim Burton a Joel Schumacher se
přesto při objasňování Batmanova původu spokojili jen s vraždou rodičů,
jež Bruce Waynea přiměje tlouct po nocích místo špačků zločince.
Ucelený příběh o Batmanových začátcích nám až nyní přináší oslavovaný
režisér Mementa Christopher Nolan.Spolu se scenáristou Davidem Goyerem se Nolan na komiksový svět dívá nebývale realisticky, což je u snímku o miliardáři převlékajícím se za obřího netopýra bezesporu odvážná volba. Film je ale vystavěn chytře: v první hodině nepadne o Batmanovi ani zmínka, a přitom k masce se špičatýma ušima vše nevyhnutelně směřuje. Nejprve se seznámíte s Waynem (Christian Bale), jeho vnitřními běsy a odhodláním bojovat proti zločinu, ač ještě neví jak. Cestu mu ukáže teprve Legie stínů vedená tajemným Ra’s Al Ghulem (Ken Watanabe), organizace, jež po tisíce let funguje jako samozvaný strážce lidské mravnosti. V horském sídle řádu se Bruce ujme Al Ghulův stoupenec Ducard (další z řady mentorských postav v kariéře Liama Neesona). Pod jeho vedením se Wayne naučí ovládat své tělo i mysl, bojovat jako nindža a přetavit strach, který se prohání labyrintem srdce, v sílu, jež pomůže obnovit ráj světa. Nebo alespoň zmírnit stávající peklo.
Zlom přijde ve chvíli, kdy se řád konečně rozhodne praštit zkažené lidstvo přes prsty. Wayne s hrůzou zjišťuje, kde a jak to Legie hodlá provést, a s jeho členstvím je konec – ovšem pro Batmana je to začátek. Po Bruceově návratu do Gothamu začne snímek maximálně těžit z už zmíněné realističnosti, konkrétně z faktu, že v této verzi příběhu se rodinný podnik Wayneů přeorientoval na výrobu pro armádu. Batmanovy ‚hračky‘, od neprůstřelné vesty až po krásný nový Batmobil, jsou ve skutečnosti nevyužité prototypy – člověk se až diví, že tak elegantní řešení někoho nenapadlo už dávno.
Jediným problémem první poloviny filmu je, že mírně zastiňuje tu druhou. Po tak svěžím a nečekaném startu je likvidace padouchů ve špinavých uličkách přece jenom krokem zpět, přestože (resp. protože) právě to divák od filmu s Batmanem očekává. Ne snad že by Nolanův snímek ztratil dech, jen někde v pozadí přeskočí pomyslná deska a začne hrát jinou, povědomější melodii. Originální akordy se z ní ale zdaleka nevytratí. Když temný rytíř poprvé přepadne nohsledy místního šéfa podsvětí, snímá Nolan sekvenci ne jako pátý díl Batmana, ale jako Vetřelce – a monstrem je tu hlavní hrdina. Není pak divu, že se mezi zločinci začnou šířit děsivé zvěsti a dohady. S všeprostupujícím motivem strachu souzní i volba prvního vyšinutého záporáka: je jím psychiatr Jonathan Crane (Cillian Murphy), používající masku strašáka a především halucinogenní plyn, který hraje klíčovou úlohu v nejpůsobivějších scénách filmu.
Děs je přitom skvěle vyvážen množstvím vtipných momentů a rovnováhy dosáhl Nolan i v úctyhodném hereckém obsazení. Ať už je to Morgan Freeman v roli Batmanova ‚zbrojíře‘, okouzlující Michael Caine coby sluha Alfred či k nepoznání civilní Gary Oldman jako poctivý policista Gordon, nikdo z nich si film nekrade pro sebe – a hlavně, nikdo ho nekrade Christianu Baleovi, jenž si dokázal poradit se všemi polohami své role, od absolutního vzteku po předstíranou opilost. Jen jedno důležité kolečko v tomhle soukolí moc neslouží, a to Katie Holmesová a její prokurátorka Rachel, Bruceova dětská láska, jejíž úloha v příběhu vyznívá jaksi naprázdno.
Našly by se i další porodní bolesti, souboje by nemusely být tak chaotické a kamarádění s dětmi by měl Batman přenechat Spider-Manovi. Nebudu však chodit kolem horké kaše: Nolan natočil dosud nejlepší batmanovský film a zakončil ho tak, že už v kině jsem si přál, aby na něj hned navázalo pokračování.
ORTEL: Strhující návrat, slibný začátek, radostné křtiny.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář