Audi R8
Audi R8
Pařížský autosalon měl jednu hvězdu, na kterou se čekalo už hodně dlouho. Supersport Audi R8 sice nakonec nenabídne takovou rychlost, která by dnes ještě někomu vyrazila dech, ale možná, že je to jen dobře. Tohle bude "sériový" závoďák.
Nový model R8 tak možná zajistí další skupinu solventních zákazníků a ti současní již jistě přemýšlejí, kde sehnat na vůz dostatek peněz (cena se bude pohybovat na hranici 3 miliónů korun). Audi R8 je už na pohled dost netypický vůz.
Jeho bachratý vzhled je dán tím, že stejně jak tomu bývá u všech vozů této kategorie, motor byl umístěn před zadní nápravu. Kabina tak musela být přesunuta hodně dopředu a to spolu s oblým designem udělalo z vozu vzhledově velký projektil z dělového náboje. Designéři navíc šli cestou ještě většího posílení tohoto charakteru - třeba vstupy chladicího vzduchu pro motor a olej za dveřmi jsou z tmavého uhlíkového kompozitu. Také ohromné vstupy vzduchu v přední mace vypadají, že při srážce s chodcem jej celého pohltí, procedí skrz mřížku a vyplivnou výfukem za vůz.
Ale všechno je přísně účelové. Právě velké přední chladicí otvory jsou zapotřebí, protože motor je zapotřebí. Agregát totiž má velkou potřebu chlazení, což by nasávání na střeše nebo na bocích vozu nezvládlo. Největší tlak vzduchu je právě na přední masce. Tři ohromné chladiče typu vody vzduch tak tahají chladicí kapalinu přes středový tunel dopředu.
Tradiční osmiválec
Motor v sobě nezapře koncern VW. Možná, že poznáte tyto hodnoty: vidlicový osmiválec o objemu 4,2 l s přímým vstřikováním FSI. Maximální výkon 309 kW je celkem slušný, zvlášť když může majitel točit až do 7800 ot./min. Točivý moment 430 N.m je k dispozici až od 4500 ot./min. To není moc pěkná hodnota, ale je zapotřebí dodat, že devadesát procent maxima lze využít v otáčkách ještě o tisíc nižších.
Maximální rychlost tohoto vozu je 301 km/h, což není žádná závratná hodnota (S8 by klidně tuto hranici taky pokořila, kdyby neměla omezovač [celá zpráva]). Ani zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 s není nijak závratné (S8 to zvládne za 5,1 s). Ale tohle není o tom, kdo má jaké tabulkové hodnoty. R8 nabízí totiž kompletní vzrušení, jaké může poskytnout sportovní vůz.
Sportovní i klasický
Tak například podvozek - přední trojúhelníkové dvojité závěsy jsou extra tuhé a mají sportovní drive, vzadu musely bát kola ustavena ještě dalším pátým bodem. Ačkoli bychom u takto extrémního vozu očekávali nějaké speciální pružicí jednotky typu pushrod, R8 má instalovanou klasiku. Sice jsou vinuté pružiny tuhé a tlumiče by si nikdo na sedan nedal, ale poskytují prý hodně komfortu i při každodenním ježdění.