několik příkladů osciloskopického zobrazení signálu lambdasondy pořízených na motortesteru MOT 250 (BOSCH)
výše uvedený záznam pochází z Xedosu 9 2,5iV6(při otáčkách cca 2500-3000/min), který měl od výměny této přední lambdasondy najeto jen pár tisíc km. Vidíme naprosto bezproblémový průběh a skutečně mžikovou změnu napětí z chudé do bohaté směsi, která činí 40ms. Pozn. pokud budeme mít připojený osciloskop na konektoru lambda sondy v blízkosti rozdělovače, lze VN rušení, které je právě patrné v tomto záznamu (na bohatých a chudých "zaobleních" signálu) zkusit eliminovat pomoci odstínění kouskem plechu apod.
_______________________________________________________________________
A jak nám funkční lambdasonda může pomáhat při diagnostice vidíme zde:
takto se např. projevovala na signálu lambda sondy netěsnost na EGR ventilu... zde šlo o 626GF 2.0i
_______________________________________________________________
jak již bylo popsáno, napětí lambda sondy nesmí poklesnout do záporných hodnot. Zde (na 626 GE 2.0i - za vonoběhu) vidíme závadu lambasondy s poklesem napětí až na - 0,1V
_______________________________________________________________
Mazda 323BG 1,6i 16V - vozidlo trpící vysokou spotřebou paliva. Příklad již "odešlé" lambdasondy (v tomto případě jednodrátové, nevyhřívané).
Z horního obrázku pořízeného za volnoběhu zahřátého motoru je patrná "nechuť " lambdy překonat horní spínací práh do bohaté směsi (kolem0,5V). Strmost nárůstu z chudé do bohaté směsi cca 260ms na dolním obrázku a celkově velmi vláčná oscilační frekvence ve vyšších otáčkách (2500ot/min) usvědčuje lambdasondu "ze sabotáže :o) " ... vždy je ale dobré si na signálu vstřikovačů (příp. nouzově odposlechem změny chodu motoru) ověřit, zda PCM mění dobu otevření vstřikovačů v závislosti na velikosti napětí signálového vodiče ( zde jde výhodná simulace, kde poslouží třeba starší 1,5V tužková baterie - právě ta má většinou napětí blízké 1V . Pozor větší napětí zde nemá co dělat !!
________________________________________________________________
Někdy se na první pohled těžko posuzuje, zda je signál lambdy již nevyhovující. Pokud se tento jeví docela normálně a pokud jej zrovna nemáme s čím porovnat (ideálně s novou, nebo zánovní lambdou), pak nastává dilema - vyměnit, ano - ne...bude to mít nějaký kladný efekt?...mám na mysli zejména případy, kdy si třeba bude někdo stěžovat na zvýšenou spotřebu benzínu avšak PCM je bez uložených kódů závad ( kontrolka MIL nesvítí )a na autě nejsou patrny žádné zjevné příčiny (včetně i takových těch "blbosti "jako třeba přibržděné, či málo nafoukaná kola, přicpaný výfuk, vzducháč, viskóznější olej...atd. Šak víme :o) ... Pokud za provozu dojde k uložení chyb. kódu , nebo došlo k opakovanému ukládání chyb. kódu lambda sondy, pak máme situaci značně zjednodušenou a tento stav pak vystihuje tato grafická montáž signálů lambdy "do sebe" pro lepší přehlednost.
.