Podvozek Kyosho 1:10 4WD FW-05T
Firma Kyosho má mnohaletou tradici a v kategoriích on-road aut slaví úspěchy na tratích celého světa. U vítali jsme tedy možnost odzkoušet podvozek FW-05T. jedná se o podvozek v základní verzi, dodávaný v provedení RTR. Model je určen začínajícím jezdům této kategorie a své uplatnění najde i v závodech. My jsme tentokrát chtěli model odzkoušet při volném ježdění, a tak jsme místo na uzavřený okruh vyrazili testovat na letištní plochu, parkoviště a následně i na nově položený koberec uzavřené silnice. Podvozek s pohonem všech kol (4WD) je osazený motorem 2,5 cm³ s tahovým spouštěčem. Karoserie cestovního vozu BMW M3 v šedém provedení . je však možné vybrat si z dalších třech nabízených typů karoserií. Výrobce udává u modelu maximální rychlost 80 km/h! Než se pustíme do přípravy modelu k vyjetí, doporučuji předem důkladné prostudování přiloženého manuálu, instrukcí pro provoz modelů s RC soupravou. V manuálu najdeme podrobně rozkreslený model i s popisem jednotlivých skupin . Protože se jedná o ,,Deady to run ‘’ (RTR), doporučuji před vlastním vyjetím model zkontrolovat a věnovat dostatek času jeho přípravě. Je třeba namazat molitan vzduchového filtru k tomu určeným olejem (na jeho koupi nesmíme zapomenout při nákupu modelu). Model je vybaven boxem pro čtyři AAA články. Doporučuji hned při koupi pořídit sadu, která nám ušetří řadu případných starostí s nechtěnou ztrátou kontaktu v boxu. Od věci není dodatečná montáž modulu Fail Safe. Před vlastním vyjetím je vhodné kromě nasazení demontovaného brčka antény zkontrolovat funkčnost RC soupravy a nastavit si už na pracovním stole středy serv. Vyvarujeme se tak nepříjemností při prvním startu . Před nasazením karoserie je dobré ji ,,vylepšit ‘’ otvory- ty nám umožní start pomocí tahového spouštěče i s nasazenou karoserií a přispějí k dostatečnému chlazení motoru. Je dobré vyrobit otvory alespoň na prostrčení žhavítka a vyříznout části zadního okna pro pohodlné startování tahovým spouštěčem při prořezávání karoserie dbáme na předepsané otvory; to proto , abychom se mohli zúčastnit některého závodu . Na podvozkovém šasi vyrobeném ze třímilimetrového eloxovaného duralu je osazen podvozek s pohonem všech kol. Model má stálý záběr obou náprav bez předního diferenciálu. Diferenciál s jedním párem satelitových kol je použit pouze v zadní nápravě. Model je osazen celkem pětadvaceti kuličkovými ložisky. 3kanálový motor o zdvihovém objemu 2,5 cm³ s laděným výfukem je pro podvozek dostatečně výkonný a společně s dvoustupňovou automatickou převodovkou se stará o vysokou rychlost na rovných úsecích. Motor je potřeba zaběhnout; postupujeme při tom podle pokynů výrobce. Následně motor pomalu přitahujeme k výkonu. Já jsem pro motor použil 16%palivo a byl jsem mile překvapen výkonem motoru spolu s volnoběhem lahodícím uch. Teplota motoru je samozřejmě závislá na chlazení, ale bezpochyby největší vliv má bohatost směsi. Přední část chrání proti poškození při nárazu mohutný pružný nárazník, ukrytý pod karoserií. Nezávislé zavěšení kol obou náprav dává možnost snadného naladění geometrie dle požadavku každého jezdce. Škoda jen, že v základní verzi nejsou prav/levé spojovačky- ty je třeba dodatečně namontovat. Na středovém Karbanu je umístěn jeden kotouč brzdy, což se ukázalo jako naprosto dostačující. Brzdu ladíme tak, aby nedocházelo k úplnému blokování kol. oba středové Karbany jsou vyrobeny z plastu a lze předpokládat, že i tady bude potřeba v budoucnu jejich výměna. K ovládání modelu je dodávána pistolová RC souprava 27 MHz v novém designu, který dobře padne do ruky. Na standardně dodávaných pneumatikách se model chová velmi neklidně a ani po nastavení geometrie se jízdní vlastnosti nelepší. Doporučoval bych hned při koupi pořídil jednu sadu pneumatik s měkčí směsí, kdy platí, že při kombinaci by na přední nápravu vždy měla přijít směs tvrdší. Já jsem hned po záběhu zvolil pneumatiky s mechovým běhounem. Model s nimi vykazoval zcela odlišné jízdní vlastnosti , i když jsem ho zkoušel na neupraveném asfaltu – mohl jsem si dovolit i pohrát si s geometrií. Následně jsem ztvrdil tlumiče pérování tak, že jsem je naplnil hustším olejem. Podvozek se tak celkově ztvrdil, ale funkce tlumiču jež mají plastové tělo, se tak výrazně zlepšila. Pak bylo ještě třeba upravit geometrii. Pro mou potřebu testování společně se zvolenými pneumatikami jsem oproti původnímu nastavení zmenšil odklony předních kol a také zmenšil rozbíhavost přední nápravy. U zadní nápravy jsem pouze snížil sbíhavost. S takto nastaveným podvozkem jsem strávil několik příjemných podzimních dnů bezproblémovým ježděním. Moje příjemné poježdění přerušil kámen , který se dostal mezi ozubený převod hnacího kola převodovky. Jeho časti se zasekly okamžitě do plastového ozubení. Po jeho ,,vydlabání “ jsem však mohl pokračovat v jízdě. Podle vkusu a potřeb je dobré nastavit spínání druhého rychlostního stupně, které má na starosti druhá odstředivá spojka. Já jsem ji nepatrně povolil tak, aby dvojka spínala dříve. Tento krok přispěl k dalšímu zklidnění modelu zejména v přímé jízdě. Můj celkový dojem je tedy velice dobrý. Jediná újma, kterou model utrpěl byla prasklá karoserie v přední části po menším nárazu. Musíme počítat s tím , že bude postupem času třeba vyměnit některé extrémně namáhané díly. Výrobce také dodává celou řadu tuningových dílů. Při jízdě mimo uzavřený závodní okruh se zvyšuje možnost poškození modelu . I malý kámen je pro model kvůli jeho malé světlé výšce překážkou, která může mít nedozírné důsledky. Musíme počítat i s větším zašpiněním podvozku všudypřítomným prachem. Přesvědčil jsem se však, že si s on-roadovým podvozkem můžeme při troše dobré vůle zajezdit i na volné ploše, i když skutečny požitek z jízfy nám dodá až nasazení modelu na závidní dráhu.