Taktický průvodce světem Counter-Strike - č1
26. 2. 2007
Po dohode s autorom vám prinášam článok v ktorom rozoberá rôzne
varianty obrany a útoku na mape de_nuke. Tento článok bude určite
prínosom pre začínajúcich hráčov ale taktiež aj pre hráčov ktorý nejaký
ten piatok už hlavy strieľajú.
Vítám vás u prvního ze série článků zabývající se populární online střílečkou Counter-Strike, přesněji jednotlivými mapami hranými na turnajích. V každém díle podrobně rozebereme jednu nebo dvě mapy. Zaměříme se na popis možných variant útoku a obrany, které budou jistě přínosné pro mnoho začínajících hráčů. Ale jak pevně doufám, tak také pro ty, kteří už nějaký ten pátek hlavy střílí, bude tento seriál prostorem pro zamyšlení se nad vlastní hrou a k úvahám o změně strategií.
První mapu k probrání jsem zvolil de_nuke. Je to mapa vybízející ke spoustě soubojů na krátkou vzdálenost a k rychlým rushům s pozdějším stáhnutím. Samozřejmě je tato mapa hodně o prostřelování skrz stěnu. Pro ty co neznají, tak zde je k dispozici verze s průhlednými stěnami, určená pro osobní trénink.
Tento díl je pro přehlednost rozdělen do 2 velkých celků; na část věnovanou teroristům, tedy útoku a část určenou obraně. Každý celek se pak ještě dále dělí dle jednotlivých útoků nebo variant obrany.
Terrorists
Pistol rounds
Jelikož je mapa stavěna spíše pro souboje na krátké vzdálenosti, přiklonil bych se k nákupu vest a ponechání gloků. Nejvhodnější se pak jeví zaútočit bleskově na rampu, či na horní pokladiště přímo, kdy snadno přečíslíte obránce. Jako trošku složitější útok jsem vybral dělený rush venkem na horní, který bude dále rozebrán.
4 venku a 1 budova, společně horní
Čtyři hráči si koupí vesty a vydají se svižně venkem k červené bedně. Pokud bude obrana jistit venek, neměl by být problém si s ní ve čtyřech poradit. Venkem se běží přímo do tzv. přístěnku, nebo-li vchodu na horní pokladiště.
Poslední, pátý hráč si na začátku kola nekoupil vestu, ale 2x FlashBang a 1x SmokeGrenade a šel do budovy. Jakmile dostal od hráčů běžících venkem zprávu, že jsou už blízko vchodu, vyflashuje horní pokladiště, upoutá pozornost a umožní tak ostatním dostat se na pokladiště.
Pokud je průběh kola pomalejší, může hráč, co je uvnitř, hodit smoke na rampu, nebo i flashe a naznačit tam tak útok. V tomto případě by však měli čtyři zbylí hráči postupovat venkem potichu, počkat chvilku, zatímco ten ve vnitř dělá fake na rampu a poté naběhnout horní.
Gun rounds
Na rychlosti založené útoky
Jelikož si myslím, že de_nuke je pro rychlou hru jako stvořená, budeme se jimi dále zabývat.
Nehraje v nich ani tak roli možnost překvapení soupeře, jak by se mohlo na první pohled zdát, nicméně je to jeden z faktorů hovořící v jejich prospěch. Mnohem zajímavější je však jejich vliv na rotaci obrany, tj. nutí obránce mnohem rychleji měnit své pozice, což mnohdy vede k většímu zmatku a ukvapeným rozhodnutím a nebo naopak k příliš statickému bránění ve snaze vyhnout se „zbytečnému a ukvapenému stáhnutí“ poté, co spoluhráči na druhém pokladišti urputně křičí „need backup.“ A o to nám přeci v pozici útočících jde! Bleskové útoky, pokud jsou správně provedeny, dovedou soupeře mnohdy úplně zadupat do země. Na druhou stranu, právě u nich se nejvíce projeví váš skill a hlavně jak máte s týmem jednotlivé věci „nadřeny“.
Tlak, který rychlými útoky vyvíjíte na obranu, se mnohonásobně zvyšuje, pokud se střídáte dva tři rychle útoky, které ale (nutná podmínka) zpočátku, či z poloviny vypadají téměř identicky. Tudíž obránci na jednom pokladišti nejsou schopni rozeznat, zda se jedná o ten samý útok z předchozího kola, či jde o fake a vaším cílem je jiné pokladiště. Zde pro obranu nastává onen výše zmíněný problém; a to buď se rychle rozhodnout a přispěchat na pomoc, nebo zůstat na pozicích. V obou případech to pro vás, jako útočníky znamená úspěch.
Mapu de_nuke, je svou stavbou pro něco takového ideální. Vybral jsem dvě varianty i s patřičným fake útokem (takže prakticky 4). Začneme tou komplikovanější variantou, kterou jsem pracovně nazval:
Rychlé horní plus venkem
Teď si zahrajeme na pořad o vaření a řekneme si, co ke správnému provedení potřebujeme. Bude to 5x SG (Smoke Grenade), 7x FB (FlashBang), trošku víc zkušeností s házením a chuť se učit. Samozřejmě si trošku děláme srandu. Jen tím mělo být naznačeno, že tenhle útok se rozhodně nehodí do kol, kdy máte hluboko do kapsy (pro ty jsou vhodnější jiné útoky, viz. dále). Takže jdeme na věc. Teď Vám bude krok po kroku vysvětleno, jak to správně dát dohromady, aby se soupeři nestačili divit.
Tým si pomyslně rozdělte na dvojici a trojici. Pro jednoduchost budeme těm prvním dvou říkat hráč 1 a hráč 2 a zbytek týmu jsou prostě 3,4 a 5.
Pro přehlednost si logiku útoku ukážeme na obrázku. Jde o rychlý dělený útok na horní pokladiště. Kdy 2 jdou přes budovu a 3 venkem. Důraz je kladen na precizní práci s flashi a perfektní načasování. Útok je koncipován tak, abyste pomocí flashů a smoků zatlačili obranu a bleskově naběhli na horní pokladiště ze dvou stran.
Jednotlivé flasbangy jsou v obrázku očíslovány a dále jsou detailně rozebrány v dalších obrázcích a textu.
Hráči 1 a 2 běží do budovy. Okamžitě po příchodu háží 2x SG k rampě z důvodu zmatení obrany.
Poté se každý z nich připraví do pozice, jako na obrázku a následuje ohňostroj flashbangů na horní pokladiště. Kam kdo co háže nám ukazují následující dva obrázky.
Další obrázek ukazuje, kam má hráč 1 hodit první a druhý flash (první zatlačí obránce na zemi a druhý je již jen proti těm na catwalku, tj.na ochozech u stropu).
Následující obrázek naznačuje, z jaké pozice by měl hráč 2 vyflashovat venkovní příchod na horní (kde často bývá obránce) a druhým flashem, jako pojistka oslepit zbytek obránců držících pozice na ochozech.
Zatímco se toto odehrává, trojice 3,4,5 běží venkem, kde je nutné dodržet následující postup házení flashů a smoků pro minimalizaci nebezpečí:
Na dalším obrázku vidíte, jak první z běžící trojice (hráč 3) již zdálky flashuje prostor před garáží (obtížnější flash, je nutno potrénovat, na obrázku je ukázáno, odkud je hozen a kam má dopadnout. Musí se odrazit od červené bedny.) Tento flash, pokud je správně hozen, donutí potencionálního odstřelovače v garáži se na moment stáhnout. Ten samý hráč pak ještě smokuje garáž, kvůli snížení viditelnosti obrany a běží ke vchodu na horní.
Hráči 4 a 5 běží za ním a házejí jeden nebo dva smoky do garáže a navíc ještě jeden nebo 2 flashe přes stříšku budovy k CT startu. Tyto flashe na pár vteřin vyřadí potenciální obranu na pozicích u startu nebo na horním venkovním ochozu.
Přibližně v ten samý moment naše první dvojice (tedy hráči 1 a 2) vyflashují horní pokladiště, jak bylo popsáno o kousek výše. Nesmí však zapomenout na flash ke vchodu na horní, který usnadní přibíhající trojici cestu na pokladiště. Zde je také kámen úrazu, protože je nutné vše načasovat tak, aby nikdo nevbíhal oslepen vlastními granáty!
Teď následuje vběhnutí trojice 3,4,5 vchodem na horní na krásně oslepený prostor a hráči 1 a 2 taktéž vbíhají na pokladiště.
Poté, co se podaří položit, je nutné se rozumě rozestavit, abyste byli schopni bombu ubránit. Nejdůležitější je v této fázi rychlá a přesná komunikace, nesmí se stát, že dva z vašeho týmu kryjete jeden příchod, zatímco jiná cesta zůstane nekrytá.
Předpokládejme, že útok proběhl úspěšně, bomba vybouchla, nebo jste vystříleli soupeře. Nyní je vhodné ten samý útok provést ještě párkrát, ale nesmíte to přehánět, protože se soupeř bude snažit přizpůsobit a už by vám to nemuselo vyjít. Po několika takto povedených útocích právě přichází čas změnu, čas obranu znejistit a donutit bezpředmětně rotovat. Podíváme se, jak na to.
Fake Rychlé horní plus venkem
Základním předpokladem je, aby vše nasvědčovalo tomu, že opět jdete stejný útok (popsaný výše). Obrana se tedy bude ze zvyku stahovat rychleji v očekávání, že jdete opět na horní pokladiště. Z vaší strany se ovšem jedná pouze o fake a půjdete opožděnou rampu.
Tak jako v předchozím útoku na začátek hodíte 2x SG k rampě, což nevyvolá žádné podezření, protože jste to dělali již kola předešlá. Teď poprvé ale tyto smoky poslouží ke krytí vašeho postupu směrem na rampu. Tým opět rozdělíme. Hráč číslo 5 s plnou výbavou granátů běží rychle venkem. Háže onen první flash k červené bedně, smoke do garáže a druhý flash k CT startu. Poté pořádně dupe u vchodu na horní, což bude stačit pro vyvolání dojmu že „zase“ jdete venkem.
Zbytek týmu jde do budovy. Zde dva hráči vyflashují naprosto identickým způsobem, jako v předchozím kole horní pokladiště, hned potom se ale otočí a peláší společně s posledními dvěmi směr zasmoukovaná rampa. Pokud vše půjde tak jak má, bude rampa chabě bráněna a na horním budou zbytečně 4 a více obránců. Minimálně se vám podaří vychýlit obranu rampy ze svých vychytaných pozic a máte tak šanci je eliminovat v pohybu, což je taky úspěch.
Pro lepší pochopení koukněte na obrázek.
Obránci jsou tedy plní dojmu, že útočíte na horní pokladiště, zatímco jdete potichu, kryti smoky, co nejblíže k rampě a poté nečekaně vyběhnete a obsadíte spodní pokladiště.
Pro další využití můžete tyto útoky střídat, nebo po pár kolech použít útok jiný, pojďme se na jeden z nich podívat.
Ještě rychleji na horní!
Jelikož jste teď několikrát šli venkem a procházelo vám to (předpokládejme :-)). Soupeř si pravděpodobně bude v dalších kolech chtít tuto oblast pohlídat. Proto není špatné venek z útoku úplně vypustit a zkusit následující útok. Jde prakticky o bleskový útok na horní pokladiště, založený na otevření kovových dvířek zdálky flashbangem a prohození několika dalších granátů na horní. Pokud jej správně provedete, pravděpodobně se vám podaří nevpustit na horní pokladiště obranu přibíhající z venku a navíc se sami dostanete na pokladiště ještě dříve, než si obrana najde své naskillované pozice. Zachytíte je tzv. nepřipravené.
Když se na to podíváme ve fázích, tak všichni běžíte do budovy. První hráč flashem otevírá dveře a ostatní prohazují další flashe do přístěnku. Můžete přidat i výbušné granáty nebo smoky. Jako účinná změna se mi jeví nechat někoho z týmu (kromě prvního) vběhnout do budky a vyflashovat navíc catwalk jako bonus. Pokud se vše dohromady podaří, je to pro vás velice příjemná záležitost a obrana nemá šanci. Tento útok se hodí zejména do kol, kdy to s vaší finanční stránkou není nejlepší. Postačí vám pár flashů pro otevření a vyflashování přístěnku. Pro představu zde máte další obrázek s vše vysvětlující mapkou.
Jako alternativu k tomuto „otvíranému“ útoku, můžete opět volit fake horní a jít na konec rampy. Provedete to tak, že necháte první dva hráče otevřít dveře a házet granáty na horní, jako v kole předchozím, a zbytek běží na rampu.
Pravděpodobně jste po všech těch rychlých akcích udýcháni. Pojďme se tedy podívat na nějakou pomalejší variantu, vhodnou mimo jiné také proti ecům soupeře, kdy se nevyplatí někam bezhlavě nabíhat.
Nuke pomalu
Pravý čas pro snajpera ve vašem týmu! Ideálně ho poslat ven s jedním automatem jako krytím a počkat, co dovede. Zbytek týmu, tedy 3 hráči, zajistí budovu. Mohou naznačit útok na rampu, nebo jen prostřelovat spoustu zdí k tomu vhodných (stáhněte si mapu s průhlednými zdmi pro trénink, viz začátek článku). Toto rozestavení je ideální proti ecům soupeře a v běžných kolech díky pomalému postupu získáte lepší přehled o rozestavení obránců.
Z rozestavení 2 venku, 3 uvnitř můžete jít zpožděně dělené horní, jako v předchozích rychlých útocích, nebo můžete jít rampu ze dvou stran. Tři přes rádio a dva zadem přes venek nebo spodem přes garáž. Máte spoustu možností, jak kolo zakončit jen pozor na čas kola, ať nedoplatíte na přílišnou opatrnost!
Co zbývá?
No přece rush rampa! Zde nemá cenu psát nic víc, než jen pozor na vlastní flashe a zavazení si při běhu! Dvojnásob zde platí pravidlo trénovat, trénovat a trénovat. Snad jen pro úplné začátečníky přidám několik obrázků kam nejlépe hodit flashe a smoky.
Jak to tedy správně provést? Společně s čtením textu se dívejte na další obrázek. První z útočníků háže od rádia krátký flash, na snímku 1 vidíte i kam dopadá, takže pozor, abyste neoslepili celý váš tým. Flash oslepí bezprostředně přibíhající obránce. Druhý hráč háže dlouhý flash (2) odrazem od beden, který oslepí obránce, kterým se podařilo dostat až pod rampu. Pak někdo hodí flashbang č.3 na blízko, odrazem od stěny. Pak ještě je velmi vhodné, aby někdo hodil odrazem smoke granát (4) směrem k žebříku, protože odtud přichází potenciální nebezpečí, např. ve formě nepřátelského odstřelovače, který se před předchozími flashi schoval za stěnu. Nyní vybíháte k rampě, můžete ještě přidat pár výbušných granátů pod žebřík, kde s jistou pravděpodobnosti budou obránci zataženi.
Counter-Terrorists
Existuje mnoho různých variant, jak efektivně tuto mapu bránit. Protože by to bylo velmi zdlouhavé a nudné snažit se zde obsáhnout větší množství zaměřím se pouze na jednu, doplněnou patřičnými obrázky a vysvětlením. Ukážeme si jak efektivně bránit každé pokladiště zvlášť a kam se nejvhodněji stahovat. Většinu zobrazuje následující obrázek, kde vidíte pozice všech hráčů a zeleně je naznačeno, kam se stahují v případě útoku. V dalším textu jsou jejich pozice detailněji popsány.
Obrana Rampy
Pasivní varianta
Jak můžete vidět na dalším obrázku, dva obránci jsou na rampě. Když přibíhají, flashují příchod proti počátečnímu rushi soupeře. V průběhu kola jeden z nich zůstává v prostoru u žebříku s připraveným flashem, odkud může v případě potřeby rotovat k oknu (a bránit tak venek) nebo na žebřík (a bránit tak horní). Druhý obránce jde na šikmou plošinu na rampě.
Pokud soupeř zaútočí na rampu obránce od žebříku, je chráněn před většinou flashů a navíc může malou mezírkou pohodlně flashovat útočníky a tak je zpomalit. Hráč 2 je taktéž ve své pozici vcelku dobře odolný proti flashům Oběma stačí dělat úkroky, aby zakryli svůj výhled stěnou a nebyli tak oslepeni.
Jakmile se soupeř dostane k bednám na rampě, je pravý čas pro obránce č.1 stáhnout se zpět pod žebřík a pouze krýt, aby se útočníci nedostali touto cestou dále. Hráč č.2 je připraven na to, dát prvního sbíhajícího teroristu, což by neměl být problém, vzhledem k jeho výhodné pozici. Okamžitě po prvním kontaktu (nebo v případě nutnosti) se soupeřem, se tento hráč stahuje na spodní pokladiště, kde zaujme vzhledem k časovým možnostem jemu výhodnou pozici. V ten samý moment by už na dolním pokladišti v šachtách měl být připraven hráč 3, který se stáhnul z horního pokladiště, tak jak můžete vidět na dalším obrázku. Tito dva míří společně na přibližně stejná místa a čekají na další útočníky.
Agresivní varianta
Ta nespočívá v ničem jiném, než přímém kontaku se soupeřem od beden, nebo pohybu směrem k rádiu a zatlačení soupeře zpět. Viz obrázek.
Obrana horního a venek
Mrkněte na následující obrázek. Ideální je, pokud hráč s nejlepším respawnem vyflashuje budku proti počátečnímu rushi a seskočí shora na pokladiště a zaujme pozici 1. Tím máte částečně zabezpečené pokladiště proti rychlým útokům, protože jste dole dříve než soupeř.
Rozestavení zbytku týmu záleží na domluvě. Může se jednat například o některé z pozic, které jsou vidět na dalším obrázku.
Číslo 1 je hráč, který brání příchod z budky, Obrázek ukazuje dvě možnosti. Číslo 2 je hráč bránící příchod z venku, opět dvě možnosti. Číslo 3 je hráč bránící venek, dvě pozice.
To je pro dnešek a k mapě de_nuke vše. Přeji vám hodně štěstí při zkoušení a tréninku a příště se uvidíme u dalšího dílu, ve kterém se podíváme na mapu de_cpl_mill.
autor článku: smrtak47
Zdroj: www.gamezone.cz
Vítám vás u prvního ze série článků zabývající se populární online střílečkou Counter-Strike, přesněji jednotlivými mapami hranými na turnajích. V každém díle podrobně rozebereme jednu nebo dvě mapy. Zaměříme se na popis možných variant útoku a obrany, které budou jistě přínosné pro mnoho začínajících hráčů. Ale jak pevně doufám, tak také pro ty, kteří už nějaký ten pátek hlavy střílí, bude tento seriál prostorem pro zamyšlení se nad vlastní hrou a k úvahám o změně strategií.
První mapu k probrání jsem zvolil de_nuke. Je to mapa vybízející ke spoustě soubojů na krátkou vzdálenost a k rychlým rushům s pozdějším stáhnutím. Samozřejmě je tato mapa hodně o prostřelování skrz stěnu. Pro ty co neznají, tak zde je k dispozici verze s průhlednými stěnami, určená pro osobní trénink.
Tento díl je pro přehlednost rozdělen do 2 velkých celků; na část věnovanou teroristům, tedy útoku a část určenou obraně. Každý celek se pak ještě dále dělí dle jednotlivých útoků nebo variant obrany.
Terrorists
Pistol rounds
Jelikož je mapa stavěna spíše pro souboje na krátké vzdálenosti, přiklonil bych se k nákupu vest a ponechání gloků. Nejvhodnější se pak jeví zaútočit bleskově na rampu, či na horní pokladiště přímo, kdy snadno přečíslíte obránce. Jako trošku složitější útok jsem vybral dělený rush venkem na horní, který bude dále rozebrán.
4 venku a 1 budova, společně horní
Čtyři hráči si koupí vesty a vydají se svižně venkem k červené bedně. Pokud bude obrana jistit venek, neměl by být problém si s ní ve čtyřech poradit. Venkem se běží přímo do tzv. přístěnku, nebo-li vchodu na horní pokladiště.
Poslední, pátý hráč si na začátku kola nekoupil vestu, ale 2x FlashBang a 1x SmokeGrenade a šel do budovy. Jakmile dostal od hráčů běžících venkem zprávu, že jsou už blízko vchodu, vyflashuje horní pokladiště, upoutá pozornost a umožní tak ostatním dostat se na pokladiště.
Pokud je průběh kola pomalejší, může hráč, co je uvnitř, hodit smoke na rampu, nebo i flashe a naznačit tam tak útok. V tomto případě by však měli čtyři zbylí hráči postupovat venkem potichu, počkat chvilku, zatímco ten ve vnitř dělá fake na rampu a poté naběhnout horní.
Gun rounds
Na rychlosti založené útoky
Jelikož si myslím, že de_nuke je pro rychlou hru jako stvořená, budeme se jimi dále zabývat.
Nehraje v nich ani tak roli možnost překvapení soupeře, jak by se mohlo na první pohled zdát, nicméně je to jeden z faktorů hovořící v jejich prospěch. Mnohem zajímavější je však jejich vliv na rotaci obrany, tj. nutí obránce mnohem rychleji měnit své pozice, což mnohdy vede k většímu zmatku a ukvapeným rozhodnutím a nebo naopak k příliš statickému bránění ve snaze vyhnout se „zbytečnému a ukvapenému stáhnutí“ poté, co spoluhráči na druhém pokladišti urputně křičí „need backup.“ A o to nám přeci v pozici útočících jde! Bleskové útoky, pokud jsou správně provedeny, dovedou soupeře mnohdy úplně zadupat do země. Na druhou stranu, právě u nich se nejvíce projeví váš skill a hlavně jak máte s týmem jednotlivé věci „nadřeny“.
Tlak, který rychlými útoky vyvíjíte na obranu, se mnohonásobně zvyšuje, pokud se střídáte dva tři rychle útoky, které ale (nutná podmínka) zpočátku, či z poloviny vypadají téměř identicky. Tudíž obránci na jednom pokladišti nejsou schopni rozeznat, zda se jedná o ten samý útok z předchozího kola, či jde o fake a vaším cílem je jiné pokladiště. Zde pro obranu nastává onen výše zmíněný problém; a to buď se rychle rozhodnout a přispěchat na pomoc, nebo zůstat na pozicích. V obou případech to pro vás, jako útočníky znamená úspěch.
Mapu de_nuke, je svou stavbou pro něco takového ideální. Vybral jsem dvě varianty i s patřičným fake útokem (takže prakticky 4). Začneme tou komplikovanější variantou, kterou jsem pracovně nazval:
Rychlé horní plus venkem
Teď si zahrajeme na pořad o vaření a řekneme si, co ke správnému provedení potřebujeme. Bude to 5x SG (Smoke Grenade), 7x FB (FlashBang), trošku víc zkušeností s házením a chuť se učit. Samozřejmě si trošku děláme srandu. Jen tím mělo být naznačeno, že tenhle útok se rozhodně nehodí do kol, kdy máte hluboko do kapsy (pro ty jsou vhodnější jiné útoky, viz. dále). Takže jdeme na věc. Teď Vám bude krok po kroku vysvětleno, jak to správně dát dohromady, aby se soupeři nestačili divit.
Tým si pomyslně rozdělte na dvojici a trojici. Pro jednoduchost budeme těm prvním dvou říkat hráč 1 a hráč 2 a zbytek týmu jsou prostě 3,4 a 5.
Pro přehlednost si logiku útoku ukážeme na obrázku. Jde o rychlý dělený útok na horní pokladiště. Kdy 2 jdou přes budovu a 3 venkem. Důraz je kladen na precizní práci s flashi a perfektní načasování. Útok je koncipován tak, abyste pomocí flashů a smoků zatlačili obranu a bleskově naběhli na horní pokladiště ze dvou stran.
Jednotlivé flasbangy jsou v obrázku očíslovány a dále jsou detailně rozebrány v dalších obrázcích a textu.
Hráči 1 a 2 běží do budovy. Okamžitě po příchodu háží 2x SG k rampě z důvodu zmatení obrany.
Poté se každý z nich připraví do pozice, jako na obrázku a následuje ohňostroj flashbangů na horní pokladiště. Kam kdo co háže nám ukazují následující dva obrázky.
Další obrázek ukazuje, kam má hráč 1 hodit první a druhý flash (první zatlačí obránce na zemi a druhý je již jen proti těm na catwalku, tj.na ochozech u stropu).
Následující obrázek naznačuje, z jaké pozice by měl hráč 2 vyflashovat venkovní příchod na horní (kde často bývá obránce) a druhým flashem, jako pojistka oslepit zbytek obránců držících pozice na ochozech.
Zatímco se toto odehrává, trojice 3,4,5 běží venkem, kde je nutné dodržet následující postup házení flashů a smoků pro minimalizaci nebezpečí:
Na dalším obrázku vidíte, jak první z běžící trojice (hráč 3) již zdálky flashuje prostor před garáží (obtížnější flash, je nutno potrénovat, na obrázku je ukázáno, odkud je hozen a kam má dopadnout. Musí se odrazit od červené bedny.) Tento flash, pokud je správně hozen, donutí potencionálního odstřelovače v garáži se na moment stáhnout. Ten samý hráč pak ještě smokuje garáž, kvůli snížení viditelnosti obrany a běží ke vchodu na horní.
Hráči 4 a 5 běží za ním a házejí jeden nebo dva smoky do garáže a navíc ještě jeden nebo 2 flashe přes stříšku budovy k CT startu. Tyto flashe na pár vteřin vyřadí potenciální obranu na pozicích u startu nebo na horním venkovním ochozu.
Přibližně v ten samý moment naše první dvojice (tedy hráči 1 a 2) vyflashují horní pokladiště, jak bylo popsáno o kousek výše. Nesmí však zapomenout na flash ke vchodu na horní, který usnadní přibíhající trojici cestu na pokladiště. Zde je také kámen úrazu, protože je nutné vše načasovat tak, aby nikdo nevbíhal oslepen vlastními granáty!
Teď následuje vběhnutí trojice 3,4,5 vchodem na horní na krásně oslepený prostor a hráči 1 a 2 taktéž vbíhají na pokladiště.
Poté, co se podaří položit, je nutné se rozumě rozestavit, abyste byli schopni bombu ubránit. Nejdůležitější je v této fázi rychlá a přesná komunikace, nesmí se stát, že dva z vašeho týmu kryjete jeden příchod, zatímco jiná cesta zůstane nekrytá.
Předpokládejme, že útok proběhl úspěšně, bomba vybouchla, nebo jste vystříleli soupeře. Nyní je vhodné ten samý útok provést ještě párkrát, ale nesmíte to přehánět, protože se soupeř bude snažit přizpůsobit a už by vám to nemuselo vyjít. Po několika takto povedených útocích právě přichází čas změnu, čas obranu znejistit a donutit bezpředmětně rotovat. Podíváme se, jak na to.
Fake Rychlé horní plus venkem
Základním předpokladem je, aby vše nasvědčovalo tomu, že opět jdete stejný útok (popsaný výše). Obrana se tedy bude ze zvyku stahovat rychleji v očekávání, že jdete opět na horní pokladiště. Z vaší strany se ovšem jedná pouze o fake a půjdete opožděnou rampu.
Tak jako v předchozím útoku na začátek hodíte 2x SG k rampě, což nevyvolá žádné podezření, protože jste to dělali již kola předešlá. Teď poprvé ale tyto smoky poslouží ke krytí vašeho postupu směrem na rampu. Tým opět rozdělíme. Hráč číslo 5 s plnou výbavou granátů běží rychle venkem. Háže onen první flash k červené bedně, smoke do garáže a druhý flash k CT startu. Poté pořádně dupe u vchodu na horní, což bude stačit pro vyvolání dojmu že „zase“ jdete venkem.
Zbytek týmu jde do budovy. Zde dva hráči vyflashují naprosto identickým způsobem, jako v předchozím kole horní pokladiště, hned potom se ale otočí a peláší společně s posledními dvěmi směr zasmoukovaná rampa. Pokud vše půjde tak jak má, bude rampa chabě bráněna a na horním budou zbytečně 4 a více obránců. Minimálně se vám podaří vychýlit obranu rampy ze svých vychytaných pozic a máte tak šanci je eliminovat v pohybu, což je taky úspěch.
Pro lepší pochopení koukněte na obrázek.
Obránci jsou tedy plní dojmu, že útočíte na horní pokladiště, zatímco jdete potichu, kryti smoky, co nejblíže k rampě a poté nečekaně vyběhnete a obsadíte spodní pokladiště.
Pro další využití můžete tyto útoky střídat, nebo po pár kolech použít útok jiný, pojďme se na jeden z nich podívat.
Ještě rychleji na horní!
Jelikož jste teď několikrát šli venkem a procházelo vám to (předpokládejme :-)). Soupeř si pravděpodobně bude v dalších kolech chtít tuto oblast pohlídat. Proto není špatné venek z útoku úplně vypustit a zkusit následující útok. Jde prakticky o bleskový útok na horní pokladiště, založený na otevření kovových dvířek zdálky flashbangem a prohození několika dalších granátů na horní. Pokud jej správně provedete, pravděpodobně se vám podaří nevpustit na horní pokladiště obranu přibíhající z venku a navíc se sami dostanete na pokladiště ještě dříve, než si obrana najde své naskillované pozice. Zachytíte je tzv. nepřipravené.
Když se na to podíváme ve fázích, tak všichni běžíte do budovy. První hráč flashem otevírá dveře a ostatní prohazují další flashe do přístěnku. Můžete přidat i výbušné granáty nebo smoky. Jako účinná změna se mi jeví nechat někoho z týmu (kromě prvního) vběhnout do budky a vyflashovat navíc catwalk jako bonus. Pokud se vše dohromady podaří, je to pro vás velice příjemná záležitost a obrana nemá šanci. Tento útok se hodí zejména do kol, kdy to s vaší finanční stránkou není nejlepší. Postačí vám pár flashů pro otevření a vyflashování přístěnku. Pro představu zde máte další obrázek s vše vysvětlující mapkou.
Jako alternativu k tomuto „otvíranému“ útoku, můžete opět volit fake horní a jít na konec rampy. Provedete to tak, že necháte první dva hráče otevřít dveře a házet granáty na horní, jako v kole předchozím, a zbytek běží na rampu.
Pravděpodobně jste po všech těch rychlých akcích udýcháni. Pojďme se tedy podívat na nějakou pomalejší variantu, vhodnou mimo jiné také proti ecům soupeře, kdy se nevyplatí někam bezhlavě nabíhat.
Nuke pomalu
Pravý čas pro snajpera ve vašem týmu! Ideálně ho poslat ven s jedním automatem jako krytím a počkat, co dovede. Zbytek týmu, tedy 3 hráči, zajistí budovu. Mohou naznačit útok na rampu, nebo jen prostřelovat spoustu zdí k tomu vhodných (stáhněte si mapu s průhlednými zdmi pro trénink, viz začátek článku). Toto rozestavení je ideální proti ecům soupeře a v běžných kolech díky pomalému postupu získáte lepší přehled o rozestavení obránců.
Z rozestavení 2 venku, 3 uvnitř můžete jít zpožděně dělené horní, jako v předchozích rychlých útocích, nebo můžete jít rampu ze dvou stran. Tři přes rádio a dva zadem přes venek nebo spodem přes garáž. Máte spoustu možností, jak kolo zakončit jen pozor na čas kola, ať nedoplatíte na přílišnou opatrnost!
Co zbývá?
No přece rush rampa! Zde nemá cenu psát nic víc, než jen pozor na vlastní flashe a zavazení si při běhu! Dvojnásob zde platí pravidlo trénovat, trénovat a trénovat. Snad jen pro úplné začátečníky přidám několik obrázků kam nejlépe hodit flashe a smoky.
Jak to tedy správně provést? Společně s čtením textu se dívejte na další obrázek. První z útočníků háže od rádia krátký flash, na snímku 1 vidíte i kam dopadá, takže pozor, abyste neoslepili celý váš tým. Flash oslepí bezprostředně přibíhající obránce. Druhý hráč háže dlouhý flash (2) odrazem od beden, který oslepí obránce, kterým se podařilo dostat až pod rampu. Pak někdo hodí flashbang č.3 na blízko, odrazem od stěny. Pak ještě je velmi vhodné, aby někdo hodil odrazem smoke granát (4) směrem k žebříku, protože odtud přichází potenciální nebezpečí, např. ve formě nepřátelského odstřelovače, který se před předchozími flashi schoval za stěnu. Nyní vybíháte k rampě, můžete ještě přidat pár výbušných granátů pod žebřík, kde s jistou pravděpodobnosti budou obránci zataženi.
Counter-Terrorists
Existuje mnoho různých variant, jak efektivně tuto mapu bránit. Protože by to bylo velmi zdlouhavé a nudné snažit se zde obsáhnout větší množství zaměřím se pouze na jednu, doplněnou patřičnými obrázky a vysvětlením. Ukážeme si jak efektivně bránit každé pokladiště zvlášť a kam se nejvhodněji stahovat. Většinu zobrazuje následující obrázek, kde vidíte pozice všech hráčů a zeleně je naznačeno, kam se stahují v případě útoku. V dalším textu jsou jejich pozice detailněji popsány.
Obrana Rampy
Pasivní varianta
Jak můžete vidět na dalším obrázku, dva obránci jsou na rampě. Když přibíhají, flashují příchod proti počátečnímu rushi soupeře. V průběhu kola jeden z nich zůstává v prostoru u žebříku s připraveným flashem, odkud může v případě potřeby rotovat k oknu (a bránit tak venek) nebo na žebřík (a bránit tak horní). Druhý obránce jde na šikmou plošinu na rampě.
Pokud soupeř zaútočí na rampu obránce od žebříku, je chráněn před většinou flashů a navíc může malou mezírkou pohodlně flashovat útočníky a tak je zpomalit. Hráč 2 je taktéž ve své pozici vcelku dobře odolný proti flashům Oběma stačí dělat úkroky, aby zakryli svůj výhled stěnou a nebyli tak oslepeni.
Jakmile se soupeř dostane k bednám na rampě, je pravý čas pro obránce č.1 stáhnout se zpět pod žebřík a pouze krýt, aby se útočníci nedostali touto cestou dále. Hráč č.2 je připraven na to, dát prvního sbíhajícího teroristu, což by neměl být problém, vzhledem k jeho výhodné pozici. Okamžitě po prvním kontaktu (nebo v případě nutnosti) se soupeřem, se tento hráč stahuje na spodní pokladiště, kde zaujme vzhledem k časovým možnostem jemu výhodnou pozici. V ten samý moment by už na dolním pokladišti v šachtách měl být připraven hráč 3, který se stáhnul z horního pokladiště, tak jak můžete vidět na dalším obrázku. Tito dva míří společně na přibližně stejná místa a čekají na další útočníky.
Agresivní varianta
Ta nespočívá v ničem jiném, než přímém kontaku se soupeřem od beden, nebo pohybu směrem k rádiu a zatlačení soupeře zpět. Viz obrázek.
Obrana horního a venek
Mrkněte na následující obrázek. Ideální je, pokud hráč s nejlepším respawnem vyflashuje budku proti počátečnímu rushi a seskočí shora na pokladiště a zaujme pozici 1. Tím máte částečně zabezpečené pokladiště proti rychlým útokům, protože jste dole dříve než soupeř.
Rozestavení zbytku týmu záleží na domluvě. Může se jednat například o některé z pozic, které jsou vidět na dalším obrázku.
Číslo 1 je hráč, který brání příchod z budky, Obrázek ukazuje dvě možnosti. Číslo 2 je hráč bránící příchod z venku, opět dvě možnosti. Číslo 3 je hráč bránící venek, dvě pozice.
To je pro dnešek a k mapě de_nuke vše. Přeji vám hodně štěstí při zkoušení a tréninku a příště se uvidíme u dalšího dílu, ve kterém se podíváme na mapu de_cpl_mill.
autor článku: smrtak47
Zdroj: www.gamezone.cz