Nehody a V.P.
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ(jen pro odpurce dostihu!!!koho to nezajima at si o necte!!) | |||
---|---|---|---|
Rok | Kůň | Místo nehody | Příčina zranění |
1874 | Strizzel | bulfinš, po doskoku | zlomení vazu, pád na hlavu |
1878 | Trouville | zeď, při pádu | zlomení kříže |
1893 | Courage | drop, při doskoku | zlomení nohy ve spěnce |
1896 | Walter | dvojskok | po doskoku těžké zranění |
1899 | Victor | cílová rovina | úplné vyčerpání a chrlení krve |
1901 | Senator II | hadí příkop, doskok | zlomení lopatky |
1912 | Kulík | popkovický skok | pád na hlavu, zranění páteře |
1913 | Stamford | zahrádka, doskok | zranění páteře |
1921 | Magyar leány | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
1922 | Leffers II | po dosažení cíle | úplné vyčerpání a zchvácení |
1927 | Eba | otevřený příkop | poranění páteře při doskoku |
Al right II | šlápnutí do prohlubně | zlomení nohy ve spěnce | |
Landgraf II | popkovický oblouk | úplné ochromnutí | |
Doyen | Taxisův příkop | krátký doskok, zlomení vazu | |
1933 | Regalon | hadí příkop, doskok | zlomení vazu po pádu |
1950 | Rival | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
Gejša | dvojbradlí | zlomení žeber, poranění plic | |
1956 | Brouk | Taxisův příkop | rozdrcení bederních obratlů |
1960 | Pastela | malá zahrádka | zlomení vazi při doskoku |
Viza | Taxisův příkop | zlomení pravé přední končetiny | |
1962 | Cheder | proutěná překážka | zlomení končetiny |
Kolar | Taxisův příkop | proražení lebeční kosti v doskoku | |
1964 | Div | Taxisův příkop | těžké zranění končetiny |
1967 | Zamyslel | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
Rubel | proutěná překážka | přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače | |
1969 | Vaga | Taxisův příkop a popkovický skok | ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu |
Japan | Havlův skok | krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle | |
Blankyt | Taxisův příkop | silně naštíplá kopytní kost po pádu | |
1970 | Liban | Taxisův příkop | krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici |
Bilet | Taxisův příkop a malý anglický skok | krátký doskok, zlomení bederních obratlů | |
1971 | Kostrava | Taxisův příkop | krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů |
Ria | Taxisův příkop | zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10) | |
1973 | Metas | seskok | zlomení křížové kosti při doskoku |
1975 | Sandra II | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1977 | Úskok | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1981 | Lancaster | přírodní plot s překážkou | zlomení spěnkové kosti při doskoku |
1982 | Pahang | Irská lavice | skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti |
1983 | Klotild | proutěná překážka | luxace spěnkového a kopytního kloubu |
1984 | Futbol | Taxisův příkop | těžké zranění krčních obratlů při doskoku |
Emanuel | Taxisův příkop | fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti | |
Kapellan | Taxisův příkop | zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu | |
1985 | Santos | úplné vyčerpání | |
1986 | Lozorno | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
1989 | Gajsan | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů |
Caribo | Malý vodní příkop | fraktura 1.ram. kosti | |
Torfha | Taxisův příkop | fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti | |
1990 | Formát | Taxisův příkop | |
1991 | Pauza | Taxisův příkop | zlomený vaz |
1992 | Mallente | ||
1995 | Glawotte | vyčerpání | |
Kazan | |||
1996 | Pamep Galaxy | Taxisův příkop | |
1998 | Damion | Popkovický skok | |
1999 | Celestano | prodloužený Taxisův příkop | zlomení nohy a zastřelen |
Velká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní dosud přišlo více než 50 koní. Toto číslo ovšem nezahrnuje koně zabité při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata utracená později kvůli následkům absolvovaného závodu.
Nejatraktivnějším dostihem Velké Pardubické je hlavní dostih Steeplechase - Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6.900 metrů, koně běží střídavě po trávě, písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní, mnoho dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi.
Taxis je tvořen živým plotem vysokým 140 cm, za kterým následuje zákeřná 5m dlouhá a 1metr hluboká propast. Na přeskočení Taxisu potřebuje kůň více jak 8 metrů dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň před skokem neví, že ho za plotem čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to, že se před hlavním závodem nesmí trénovat. Proti Taxisově příkopu se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku Velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy skok obhajoval slovy: "Jasnosti, vy ani já tuto překážku překonávat nebudete, a proto není důvodu, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali."
Krutost Velké Pardubické však zdaleka nespočívá jen v Taxisu. Většina zabitých koní totiž umírá na jiných překážkách nebo je uštvána během závodu. 60 - 80% koní dostih vůbec nedokončí, což samo o sobě vypovídá o jeho obtížnosti.
V roce 1993 dokonce dojel z devíti startujících jezdců jen jeden. V roce 1998 z dvaceti pouhých sedm. Podle ve světě všeobecně uznávaných pravidel není možné, aby jezdec po pádu znovu nasedl na koně a dojel do cíle. Něco takového zahraniční steeplechase nepřipouští a každý pád je v řeči pravidel důkazem, že kůň jednoduše na dostih nemá. U nás však toto pravidlo neplatí.
Další odlišností je podklad, na kterém se steeplechase běhají. Nikde na světě nebývá dráha upravována pluhem - naproti tomu v Pardubicích běhají koně po oranici. Ta se původně orala pluhem tažených koňmi a brázda byla hluboká 20 - 30 cm. Později, když se orala traktorem, dosahovala brázda hloubky i přes 40 cm, což zvýšilo celkovou náročnost dostihu, a způsobilo tak extrémní vysílení koní, jehož následkem pak padali i na jink snadných překážkách.
I délka dráhy je v rozporu s normou dostihového sportu - normálně by neměla přesahovat 5.000m. "Musím přiznat, že tradici Velké jsme viděli i v její nebezpečnosti a možná i krutosi." připustil v tisku dokonce i bývalý ředitel Dostihového spolku Jiří Janda.
Komentáře
Přehled komentářů
mám pár výhrad k tabulce 1) Mallent neběžel VP 1992 běžel rámcový dostih,2)1995 ani jeden z udaných koní neběžel VP jen rámcové dostihy, 3)1996- Pamep-Pepa je název dostihu, Galaxy s etéž neúčastnil VP ale jen rámcového dostihu
Re: zas otravujem...
(Mirka_sk, 3. 12. 2008 3:21)
áno, ale umiera ich menej... a napokon, oni sa na to dali :)
ale raz som videla takú nepeknú príhodu, boli sme na dstihoch, a zrazu sa tam rovno predomnou jeden kôň postavil na zadné, potom vyskočil do vzduchu... nezvládool to, prevrátil sa, spadol na chrbát a rovno na jazdkyňu...
nezomrela síce, ale mala pomliaždenú panvu a dolámané rebrá...
váš, náš, môj názor :)
(Terracon, 3. 12. 2008 3:19)
mno každý má svoj názor. jeden tvrdí, že dostihy sú týranie, jeden že sú krásne. súhlasím s oboma - mne osobne sa však dostihy páčia. chodím sa na ne pozerať a až na pár výnimiek sa mi tie kone nezdali nejako týrané :)
samozrejme že také extrémy nijako nepropagujem a tiež nesúhlasím, ale do určitej miery sú dostihy v pohode..
ZASE OTRAVUJEM...
(Mirka_sk, 19. 2. 2007 17:52)...ALE MIMOCHODOM PRI DOSTIHOCH UMIERAJU AJ JAZDCI....TO VAM UZ LUTO NENI?
DUPOT KONI
(Mirka_sk, 19. 2. 2007 17:49)POZRITE SI TENTO FILM.....AK MATE CIT(TI CO NEUZNAVAJU DOSTIHY)....TAK HADAM POCHOPITE O COM TIE DOSTIHY AJ SU=).AJ KED SAMOZREJME TIE SMRTELNE PADY SU STRASNE....
KRUTA PRAVDA=(
(Mirka_sk, 19. 2. 2007 17:38)CLOVEK NEMAL SKROTIT KONA=)....NEMA TVAR ...PREDSTAVTE SI NEMU TVAR KONA A CLOVEKA KTORY SI JU ZAMILOVAL...JE TO UPLNE UZASNE KED MAS "NEMU TVAR"...DO KTOREJ SI SA ZAMILOVAL...KTOREJ DOVERUJES A AJ TEN KON SI ZAMILOVAL TEBA PROSTE STE UZASNA DVOJKA KTORA DRZI SPOLU A DOSTIHY SPOR KTORY VAS MOZE BAVIT VIE TOTO VSETKO UKONCIT!...TA NEMAM TVAR(KON)...KTORY VAM DVOVERUJE A MA VAS RAD PRE VAS UROBY VSETKO A TO Z LASKY A PREDSTAVTE SI ZE JEDNA ZLE SKOCENA PREKAZKA VAM VIE ZLOMIT SRDCE A ZABIT! KONA KTOREHO MATE RADI...JA KED SI TO PREDSTAVIM JE MI DO PLACU ALE JE TU KRUTA PRAVDA=(.
Arwen má pravdu!!!
(vivi, 12. 2. 2007 10:05)
Je fakt že Arwen má pravdu. Ty koně by ššli na jatka a naví dostihy je baví! je pravda že jsou tpo ošklivé pády ale to je hold život... daň
www.snaiper.estranky.cz
Nesednutí
(Arwen, 18. 1. 2007 9:09)Miso:Díky za poklonu:)) Ještě za Železníka to bylo tak, že když jezdec spadl a možná že i kůň, tak rajťák mohl nasednout, ale s podmíánkou, že si chytí koně sám a nikdo mu nepomůže do sedla. Vždyť Želda(Železník) tak spadl, Váňa ho chytil, nasedl a pak spolu vyhráli:-))) V současnosti to nejde, nevím od jakého roku to zrušili. Samoržejmě nenávidím, když se něco někomu(koni) stane, ale to je daň, jak tehdy řekl můj vzor Martina Růžičková, když přišla o Damču...:*-((((((
ehm...
(Misa, 17. 1. 2007 19:54)Nevim,kde jste vzali, ze se po padu muze nasednout a dojet do cile...Po padu kone nic takoveho u nas dovoleno neni. Pokud napr. kun pred prekazkou zastavi-aniz by padl-a spadne jen jezdec, muze znovu, kdyz se mu to zdari, nasednout a pokracovat. Kone moc miluju a vzdycky me moc boli, kdyz se neco stane. Ale jak napsala Arwen /viz nize/ asi nevite, co je to anglicky plnokrevnik...
Je to dost osklivy!!!
(Kaťule, 15. 1. 2007 21:24)Je pravda že někdy dostihy bejvaj jenom hnusný jatka ale když jede kůň rovinavej a dostih tak 5 x za rok a má dobrýho jezdce a kůň je taky na tom dobře s psychykou tak co by se asi tak mohlo stát!!??=) =(
Jste blbci!!!!
(Arwen, 15. 1. 2007 19:37)Všichni, co píší, že dostihy jsou "týrání zvířat" tak jsou nehorázní blbci!! Vždyť A1/1, jestli vůbec o nich něco víte, ale o tom silně pochybuji, je plemeno vyšlechtěné pro dostihy. Toto plemeno, které by ve volné přírodě nepřežilo. Dostihy koně baví, těší se na ně!!! Vždyť pro koně je skok přirozený pohyb a mnohokrát jsem viděla koně ve výběhu jak si skáčí jen tak pro radost!!!To byste chtěli, aby dostihy zanikly a koně se chovali na maso?? No fuj!!! To vám nepřijde vzrušující, jak kůň cválá naplno cílovou rovinou a uhání vstříct vítězství??? A kůň to ví, že vyhrál!!! A chce skákat, chce něco dokázat a na vyjížďce když se dostane na pole, tak jezdec cítí v rukou tu sílu, jak chce mermomocí běžet a to hlavně dostihák v důchodu, takže ty vaše blbý kecy si nechte. Je mi moc líto těch koníků, kteří při dostihu padnou, ale to je osud, to je daň. Vemte si: Dostihu se zúčastní 13 koní. Jeden se zabije, ale ti ostatní zůstanou živí a zdraví. Představte si, kdyby ty dostihy nebyli, tak zemře těchto všech 13 koní na jatkách!!!!! To je jenom takový příklad pro ty, co nechápou dostihy a koně vůbec. Jak smutné! Každopádně dobře připravený kůň se zkušeným jezdcem v pohodě skočí i dřívější Taxis, než ho zmírnili. To je fakt!!!!
hrůza
(pipi, 29. 12. 2006 23:48)ja sem si cetla skoro jenom to co se stalo tem koním a to me fakt rozbrecelo....hruza co se muze stat tak krasnym zviratum!!!!
,,,
(Terka, 26. 12. 2006 19:12)blbost spravny jezdec odhadne kdy kun už nemuže navic kone umiraji pořad a všude na tyrani,zraneni třeba jen v terenu ale na to se nikdo nediva...kone sou zavodiva zviřata a mam kone ktery když muže bežet je nejštastnejší a nekteří kone behaji dostihy radi...to co tady řikate je blbost neni to zabijeni ale jen normalni druh sportu kdy se stava neštestí
Koně
(Nikol, 23. 10. 2006 19:49)Ty jsi ale ho...do dostihy jsou krásný sama vlastním dostihový koně polského původu.Super podle vás bychom nesměli nic běž do kytek.
:-(((((
(NELÝSEK, 22. 10. 2006 21:42)CHUDACI KONICI PROTO NENAVIDIM DOSTIHOVEJ SPORT......JE TO HNUS!!!! ZBYTECNY UMIRANI KONI!!
tabulka
(ross, 1. 1. 2011 17:00)