Inventura a inventarizace I.
1. 12. 2006
Inventarizací se ověřuje, zda stav majetku a závazků, uváděný v účetnictví, odpovídá skutečnému fyzickému stavu.
Inventarizace je upravena zákonem o účetnictví (563/92), a to v paragrafech 29 a 30. Další zmínka o inventarizaci je v zákoně o daních z příjmů (586/92), a to v paragrafu týkající se daňové evidence.
Znění paragrafů napíšu příště:-))
Inventarizace se skládá z více fází.
- V první řadě musí být provedena inventura - zjištění skutečného stavu
- inventura je provedena buď fyzická - u materiálu, peněz, DHIM apod. přepočítáním, změřením či převážením
- nebo dokladová - u pohledávek, závazků (písemným potvrzením od dodavatelů či odběratelů), běžných účtů (závěrečný výpis z banky) O zjištěních inventury se sepíší inventurní soupisy.
- Poté je zapotřebí porovnat tento stav zjištěný inventurou s účetním stavem. Mohou nám nastat tři situace - shoda, přebytek nebo manko.
- U manka si musíme zjistit, zda je zaviněné, nezaviněné, zda je v rámci vnitřní normy nebo ne. Určí se také příčiny rozdílů - zda se chybně účtovalo, šlo o přirozené úbytky, početní chyby, rozkrádání atd. Zjistí se také osoby odpovědné za rozdíly (u peněz pokladní, u materiálu skladník apod.)a podle toho se stanoví způsob vypořádání (předepsání k úhradě u manka, zahrnutí do mimořádných výnosů u přebytků např.)
- Dále se při inventarizaci posoudí, zda ocenění majetku v účetnictví je v souladu s jeho tržní cenou (zásada opatrnosti). Při rozdílu se posoudí, zda se jedná o dočasné či trvalé snížení a přecení se (škoda, opravná položka)
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář