Charakteristika vzdělávacího programu
Název projektu: „ Kouzelný svět Večerníčků “
aneb pohádkou k dětské radosti a zvídavosti
Motto: „ Umožnit všem dětem, aby si našly své místo na slunci“
Naše krédo:
Mateřská škola je místem, kde jsou vítáni děti, rodiče i všichni přátelé školy, kam mohou běžně a bez obav vstoupit a hovořit o všem co je tíží nebo naopak těší při předškolním vzdělávání jejich dětí. Našim přáním je, aby se všechny děti v naší mateřské škole cítily dobře a spokojeně, a aby stejně spokojení byli rodiče i jejich blízcí.
Filozofie mateřské školy:
Mateřská škola je zaměřena
- na výchovu k zdravému životnímu stylu , ochraně přírody a ekologickému cítění, na vytváření pozitivních vzájemných vztahů, sociální gramotnost, přirozenou úctu ke starším či handicapovaným lidem
- na rozvíjení základů pro rozvoj postojů, znalostí a schopností dětí:
přijímat změnu a aktivně se s ní vyrovnat
samostatně kriticky myslet
nést za svou volbu zodpovědnost
řešit problémy
samostatně a efektivně se učit
aplikovat poznatky v praxi
vzájemně spolupracovat
Vize školy:
Vytvořit mateřskou školu s vysokou úrovní pg.přístupu ke vzdělávání dítěte, s příjemným,
klidným, svobodným, kulturním i tvořivým klimatem, s prosociálním a zároveň
odborným
zázemím pro rodinu.
Vytvořit prostor pro hledání vlastních cest postavených na pevných základech a jasně směřující k individualitě, samostatnosti a pozitivního myšlení.
Cíle mateřské školy:
1. Rozvíjet samostatné a zdravé děti přirozenou cestou výchovy, položit základy
celoživotního vzdělávání na základě jejich možností, zájmů a potřeb
2. Učit děti vnímat svět kolem sebe, dění v tomto světě a vytvořit základy pro
odpovědný postoj ke společenskému a přírodnímu prostředí
3. Podporovat rozvoj sociálně kulturních postojů, návyků a dovedností dítěte,
učit je přijímat společenské, morální a estetické hodnoty
4. Zlepšovat tělesnou zdatnost, podporovat rozvoj pohybových dovedností, učit
sebeobslužným činnostem, vést děti ke zdravému životnímu stylu
5. Podporovat duševní pohodu dětí, rozvíjet jejich intelekt, řeč, poznávací
procesy a funkce, city, vůli cestou přirozené výchovy a vzdělávání na základě
interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností se zaměřením na rozvoj
smyslů
6. Vychovávat a vzdělávat děti se speciálními vzdělávacími potřebami
7. Rozvíjet spolupráci s rodiči
Vzdělávání dětí vychází z přirozeného cyklu ročních období, přírodních a společenských událostí, tradic a svátků, které jsou s nimi propojeny.
Vzdělávací program je zaměřený na integrované vzdělávání, tzn., že slučuje poznatky z více oborů a propojuje je s praktickými zkušenostmi. Umožňuje tak dětem vytvářet reálný obraz světa.
Pracujeme s chybou, vycházíme ze smyslového vnímání, experimentování, tvořivého učení, z pokusů a omylů.
Projekt mateřské školy je zpracován na tři školní roky a vychází z pohádek večerníčků.
Každý rok má své celoroční téma, které je podrobně zpracováno v TVP do jednotlivých tématických celků podle ročních období. Ty jsou pak zpracovány do týdenních plánů s konkrétními vzdělávacími cíli a nabídkou činností.
Při sestavování nabídky činností se řídíme věkem a stupněm rozvoje dětí, jejich potřebami, zájmem a sledovaným pedagogickým záměrem. Po odborné stránce dbáme na kvalitu a dodržování psychosociálních podmínek, pedagogických zásad, metodických postupů a tvůrčím způsobem uplatňujeme moderní metody a formy práce. Snažíme se dětem předkládat dostatečné množství kvalitních materiálů a pomůcek.
Jednotlivá témata jsou volena tak, aby dětem doplňovala a obohacovala každodenní setkávání se skutečností, aby jim reálný život pravdivě a srozumitelně vysvětlovala a děti se tak cítily jeho součástí, spolupracovaly a aktivně se na něm podílely.
Záměr projektu:
- využívat moudra a ponaučení z klasických i moderních pohádek tou nejpřirozenější cestou s propojením prvků ekologické výchovy
- rozvíjet osobnost dítěte především prožitkovým učením a hrou
- směřovat k tomu, aby dítě předškolního věku během období, kdy navštěvuje mateřskou, získalo základy a kompetence pro život a učení
- zaměřit se na základní normy společenského chování (poprosit, poděkovat, požádat o pomoc, správně a slušně se vyjadřovat, neničit, vážit si, radovat se z maličkostí
- usměrňovat agresivní chování, užívání vulgárních výrazů a vandalismus
- usměrňovat lhostejnost vůči negativním jevům chování, vést k úctě ke stáří
- využívat blízké okolí mateřské školy k rozvíjení ekologického cítění dětí a pěstování zdravého životního stylu
- posilovat přirozené dětské vztahy, sebekontrolu a sebeovládání, podnítit smysl pro kamarádství
- využívat dětskou touhu po dobrodružství a hravost
- zapojit do projektů a aktivit školy rodiče, prarodiče a veřejnost
Pohádka ať klasická či autorská pokrývá do velké míry síť zájmů dítěte, neboť se
v ní potkává s poetickým viděním světa, s prototypy společenských vztahů, dobrem i zlem, i s otázkami citovými.
V pohádkách se dítě setkává se zjednodušenou formou chápání světa, která mu je
srozumitelná, konkrétní a názorná.
Celoroční projekty pro jednotlivé školní roky :
Školní rok 2014/2015 Dobrodružství s Křemílkem a Vochomůrkou
2015/2016 Putování s létajícím cylindrem, Bobem a Bobkem
2016/2017 Příběhy z louky - Motýl Emanuel a maková panenka
1. „Dobrodružství s Křemílkem
a Vochomůrkou“
Cíl projektu: Vážit si života ve všech formách.
V projektu se chceme zaměřit mimo jiné na upevňování charakterových a morálně volních vlastností jako je:
kladný vztah k životnímu prostředí, citlivost na poznávání pocitů, ohleduplnost, řešení problémů a vzájemná empatie, ochrana svého zdraví a zdraví ostatních
Očekávané výstupy:
- být ohleduplný k živé i neživé přírodě, která nás obklopuje a která je součástí našeho bytí, prohloubit zodpovědné chování k přírodě
- být citlivý a empatický ke společenství, ve kterém žije, s citlivostí řešit problém
- uvědomit si důsledky svých aktivit na zdraví své i ostatních
Hlavní myšlenka:
- každý má právo na život
- i když jsem jiný, mohu být užitečný
- neničit, nezatracovat, neubližovat
- šťastnější a bohatší je ten, kdo dokáže pomoci
- lepší je, když vládne pohoda a klid než-li strach a zloba
Školní rok 2015/2016
2. Putování s létajícím cylindrem Boba a Bobka“
Cíl projektu: Vést děti k zodpovědnosti za své chování a jednání, a přijímat
důsledky svého chování a jednání, multikulturní výchova
V návaznosti na přecházející rok se chceme zaměřit na rozvoj a upevňování morálně volních vlastností:
kladné kamarádské vztahy, sounáležitost, schopnost spolupracovat, ochotu pomáhat, uvědomovat si potřebu lásky, zdraví, významu přírody kolem nás, na protipředsudkovou výchovu
Očekávané výstupy:
- přizpůsobit se společenství ostatních dětí, lidí – spolupracovat, spolupodílet se, vnímat a přijímat hodnoty v tomto společenství přijímané
- chápat, že všichni děti, lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
- mít ohled na druhého a soucítit s ním, chovat se citlivě ke slabšímu, umět nabídnout pomoc
- vnímat přírodu jako součást našeho života, zdraví
- mít zájem podílet se na pozitivních změnách směřujících ke zlepšení mezilidských vztahů
Hlavní myšlenka:
- pomáhat druhým se vyplácí
- i když jsem jiný, nejsem zlý, potřebuji kamarády
- jsem zodpovědný za své chování a jednání
- péče o zdraví své i ostatních
- neohrožovat ostatní nevhodným chováním
- uznávat práva druhých
Školní rok 2016/2017
3. Příběhy z louky - Motýl Emanuel a maková panenka “
Cíl projektu: Vnímat vnitřní krásu věcí, které nás obklopují, lásku blízkých,
lásku k domovu
Tento rok bychom rády naučily děti vnímat krásu i těch nejobyčejnější věcí, které se nám již staly samozřejmostí a v našem uspěchaném světě je pomalu přestáváme vnímat:
vztah k životnímu prostředí, přírodní krása, respekt k lidské práci, zdraví, hodnota úsměvu, umění se dohodnout, pravda, spravedlnost
Očekávané výstupy:
- chovat se s empatií a respektem k citovému životu svému i druhých
- hledat a nacházet uspokojení v obyčejných věcech, které nás obklopují
- umět se dívat kolem sebe, nebýt lhostejný, aktivně hledat řešení
- rozlišovat dobro a zlo
- vytvořit si pozitivní vztah k okolnímu světu
- uvědomit si hodnotu přátelství
Hlavní myšlenka:
- není všechno zlato, co se třpytí
- krásné je radovat se z maličkostí
- láska je nad všechny poklady
- hodnota dobrých skutků
- hledání štěstí v sobě
Každé celoroční téma je podrobně zpracováno v třídním vzdělávacím programu
do jednotlivých témat a podtémat s příslušnými vzdělávacími cíli.