Po nedokončené Baťově železnici
LP 1928 navrhuje imperátor moravský Tomáš Baťa vybudování železniční trati z Vizovic do Horního Lidče. Z vlastních prostředků. Za maličkost. Dosud státní trať z Otrokovic přes Zlín do Vizovic by přešla do jeho rukou. Neuspěl. Zaskřípal zuby a vybral několik pokut za neoprávněné sušení prádla v domcích svých zaměstnanců. Pořádek musí být. Za utržené peníze skupil akcie místních drah a v roce 1934 začíná železnici budovat. Bez koncese. Ono to se to s tím pořádkem taky nemusí moc přehánět. Něco se postavilo, zbytek přerušila válka. Po znárodnění byla stavba v roce 1948 zahrnuta do dvouletého plánu. Dvouletý plán nebyl ni za tři roky splněn. Takovou ostudu si nemůžeme dovolit. Raději přeložíme budovatele jinam. Z ambiciózního projektu zbylo jen drážní těleso. Toto pak zarůstalo náletovými dřevinami. Sem tam využito ke stavbě místních komunikací. A jednou za rok slouží KČT k uspořádání akce Po stopách nedokončené Baťovy železnice. Objevily se tendence pokusit se stavbu obnovit. Projekt tento je natolik neekonomický, že bude jistě někdy v budoucnosti realizován. Do té doby je možno se po náspu projít pěšky. Či projet na kole. Díky zmíněné akci Klubu turistů není orientace zas tak obtížná. Je značen bílými čtverečky. Místy i patrnými. Neznalý zájemce by se tedy měl nejprve vypravit organizovaně. Či bezprostředně po této akci. Koná se celkem pravidelně někdy kolem poloviny dubna. To jsou značky ještě celkem patrné. A v místech kde nejsou vidět ni teď, jistě potká skupinky podobně bloudících. Více hlav víc ví a vždy se několik jedinců vydá správnou cestou. Zpočátku jde vše jednoduše. Ve Vizovicích je val poměrně dobře patrný. Sleduje pak silnici Zlín-Vsetín. A zabloudit je takřka nemožné. Až do Jasenné. Tam projdete kolem fotbalového hřiště a ztratíte se zcela jistě. Jste-li puntičkáři, pátrejte. Jinak možno dojíti k prvnímu kostelu a zahnout doprava na místní silnici do Bratřejova. Po několika málo minutách minete JZD a jste opět na náspu. Zde možno posvačit, vypít si kávu, přečíst noviny a počkat na ony detailisty. Času máte dost. Zejména jedou-li tito na velocipédu. Dost těžko se budou místy s kolem probíjet. Naposledy jsem na takového optimistu čekal 40 minut. A stejně nakonec pokorně přijel po silnici. Pak pocapete pěkně po asfaltce. Projdete Ublem. Co je zde zajímavého? Nevím. Možná nějaký kroužek písní a tanců. Před Ublem je pak PP Průkopa. Uvidíte zde obnažené nějaké geologické jevy. Dle hromady nesrozumitelných učených slov jistě není široko daleko nic zajímavějšího. Škoda, že nerozumím ni jednomu výrazu. Mohl bych být patřičně nadšen. Botanicky založení zde mohou potkati vstavačovité zelinky. Pokvetou-li zrovna. Po silnici pohodlně projdete Ublem. Kousek za dědinou spatříte Bratřejov. Kdo neví, jak to vypadá v Bratřejově, má smůlu. V těchto místech je třeba zvýšit opatrnost. Je nutno uhnout vlevo. Na značky se není radno příliš spoléhat. Patně nejlepším ukazatelem je na zem povalená cedule upozorňující, že něco bylo realizováno díky Ministerstvu pro místní rozvoj. Leží v kopřivách už alespoň 5 let. Snad zde vydrží ještě chvíli. Jakmile narazíte na správnou odbočku je cesta již poměrně snadná. A slušně značená. Občas přelezete elektrický ohradník. Buď dostanete ťafku nebo ne. Jinak v pohodě. Na střelnici před Pozděchovem se střílí. Málokdy ve vašem směru. No problem. Na jednom místě mají motokrosáři trať. Já si tam vždy beru pár ježků. Kovových. Je docela možné, že potkáte pána na kole. Pravidelně tudy projíždí a pokouší se cestu nějak udržovat. Záslužný to čin. Jinak bychom museli jezdit po poměrně hodně frekventované silnici. Jen málokdo ví, že tudy taková pěkná trasa vede. Chtělo by to nějak vyřešit. Snad se to nějak zvládne. Dumali jsme, dumali a třeba něco vydumáme. Každopádně do Pozděchova je to již kousek. A zde drážní těleso končí. Dále se nedostal ni Baťa ni úderníci. A co včíl? Možno dojít přes Prlov do Valašské Polanky. Tudy by chtěli trať vésti nynější projektanti. To zas bude tunel. Pak půjdete po hlavní silnici. Pěkně to tu sviští. Nebo se vydati po turistických značkách do Horního Lidče. Kam ji chtěl dovézt zlínský průmyslník. Obávám se, že na těch kopcích by si i neomezený východomoravský vládce pěkně nabil čuňu. Však stát by mu opět jistě rád pomohl...
A opět: kdo se chce podívati na Rajče, má možnost: http://tommy-harold.rajce.idnes.cz/Nedokoncena_Batova_zeleznice_Vizovice-Pozdechov/