Proč je vhodné umět motivovat své zaměstnance?
Proč je vhodné umět motivovat své zaměstnance, se zdá být na první pohled poměrně jednoduchou otázkou. Motivace zaměstnance je přece nejlepším způsobem, jak je možné zlepšit jeho pracovní výkon. Jenomže, kdokoliv se kdy zapojil do pracovního procesu, musí vědět, že nejlépe a nejradostněji se pracuje na vlastním políčku. Takže se vlastně každému zaměstnanci musí nabízet otázka, proč bych se měl snažit a pracovat co nejlépe, když stejně nedělám „pro sebe“? A právě na Vás je ta práce, vystihnout právě tento moment a být schopen zaměstnanci ukázat, že vlastně pracuje „na svém“, protože v zásadě pracuje vždy sám „na sebe“, pro svou osobu. Oním dříve pěstěným polem se v současné době stal sám zaměstnanec, jeho osoba. K tomu, aby si ale tuhle zásadní informaci daný člověk uvědomil, je nutné mu vyslat takové impulzy, aby mu tahle zpráva byla jasná ihned a stala se pro něj přirozenou součástí pracovního života. Neboli musí fungovat jednoduchá rovnice: pracuješ naplno = získáváš výhody.
Výhodami se však nemusí vždy myslet finanční bonus. A právě v tom tkví zčásti také velký úspěch motivace. Motivace totiž spočívá zejména v působení na psychickou a sociální rovinu chování zaměstnance. Tajemství motivace se jako první pokusil odhalit americký sociolog a psycholog Abraham Maslow, který vytvořil dodnes nepřekonanou „Maslowowu hodnotovou pyramidu“. Ta obsahuje ve svém základě zejména stavební kameny motivace, které jsou podmíněny biologicky (například spánek, jídlo, pití, sexuální pud). Čím výše se však po pyramidě posunujeme směrem nahoru, tím se stávají impulzy lidské motivace abstraktnějšími a složitějšími. Motivy společenského uznání nebo sebepotvrzení se nalézají až na samém vrcholu pyramidy. Existuje několik vlivných motivačních metod a postupů, které se osvědčily v průběhu času a dějin. Jako vůdčí lze z těchto teorií označit teorii Davida McClellanda „Need achievement“ neboli potřeby dosažení úspěšného výkonu. Při motivování zaměstnance je vhodné využít jejich kombinaci. Nejdůležitějším faktorem úspěchu motivace jsou však zejména dvě věci – postava leadera, který motivuje a správný odhad osobnosti motivovaného.
Leader, jehož hlavním úkolem je vytvořit vhodný motivační impulz pro zaměstnance, musí být zejména charismatickou a sebevědomou osobou. Nesmí o svém postavení ani svých tvrzeních pochybovat. Musí umět být důrazným, ale zároveň empatickým kolegou. Musí vzbuzovat respekt, ale nikdy ne strach. Jde o osobní přesvědčivost a zdravé vyvážení svých přesvědčovacích a motivačních schopností. Odhad vhodného způsobu motivace se musí odvíjet od povahy zaměstnance. Musí mu „sedět“, musí se jej dotknout. Je proto vhodné zaměstnanci naslouchat, být s ním v kontaktu. Znát jej nejenom po pracovní, ale i lidské stránce. Vhodný způsob motivace se Vám postupně ukáže sám.
Mezi nejúčinnější impulzy motivace patří motivace v oblasti sociální. Zde se jedinci dostává potvrzení jeho osoby jako součásti pracovního kolektivu. Zaměstnanci je tak přiznána jeho důležitost v pracovním procesu nebo pracovní skupině. Je vyjádřeno uznání jeho odbornosti a nezastupitelnosti. Slovní pochvala, zmiňování jména zaměstnance v rámci řešení určitého typu otázek a problémy, prodiskutování problematických situací či zeptání se na osobní názor, jsou významnými faktory, které mohou zaměstnanci výrazně pomoci uvědomit si hodnotu a význam své práce. Dalším z častých způsobů motivace zaměstnance je postavení podřízeného zaměstnance na svoji úroveň neboli určitý moment zasvěcení zaměstnance do plánů firmy. Tím, že zaměstnanci odhalíte něco z cílů firmy a ukážete mu, jak důležitá je na dosažení tohoto cíle jeho práce, pak dáváte zaměstnanci pocítit jeho důležitost, klíčovou roli a učiníte z něj sobě rovného partnera. Zaměstnanec tak získává pocit osobní zodpovědnosti na splnění tohoto cíle, stává se pro něj „osobní záležitostí“, cítí angažovanost a vydá ze sebe to nejlepší, aby cíle dosáhnul. Využívaným způsobem motivace zaměstnance je také setkávání zaměstnanců během teambuildingových akcí a společných porad. Během nich získává pocit silného zázemí, zakořenění do určitého celku či skupiny, kterou si přivlastní. Stává se jejím vnitřním členem, součástí, přijímá vůči ní určité závazky a povinnosti, které mu následně nedovolí tuto skupinu zanedbávat nebo ji poškozovat.
Sféra motivace se dostává stále zřetelněji do popředí zájmu vrcholových manažerů. Každá větší společnost dnes již ví, jak důležité je umět své zaměstnance motivovat. Není však zdaleka samozřejmostí, že by také každá společnost uvnitř svého týmu měla osobnost, která je této motivace schopná. Motivace je činnost, kterou je nutné odborně se naučit a praktický nácvikem zvládnout. Pro samostudium je možné doporučit odbornou publikaci J. Stýbla s názvem Manažerská motivační strategie. Nácvik praktických motivačních dovednosti je v současné době možné absolvovat u vzdělávací společnosti Tutor s.r.o.