Manipulace násilníků
Pedagogická fakulta Brno
Násilník obvykle používá stejných, forem manipulace, které má zakódovány ve své paměti, takže se pro něho stávají stereotypem. S menšími variantami užije např.. týchž argumentů v ZŠ, u vlastních rodičů, u vedoucí sociálního útvaru, v krizovém centru, v psychologické poradně, u soudu. Domácí násilníci ji realizují především prostřednictvím komunikace. Používají prvky slovního násilí (zastřené nebo otevřené vyhrůžky, používání druhých osob, nebo naopak nabídky různých výhod včetně věcných nebo peněžních darů apod.). Většinou mají úspěch u lidí, kteří se nechají zastrašit že by jim mohl agresor ublížit nebo se cítí být zavázáni. Manipulátoři se zaměřují na osoby, které podávají zprávy soudu s cílem dosáhnout prosazení vlastního prospěchu.
Klíčová slova:Manipulace a komunikace, slovní a neslovní typy manipulace
Úvod
Ve společnosti existují situace, kam zákon nedosáhne, takže trestní zákon není možno použít. Tento poznatek se vztahuje i na trestní případy domácího násilí (dále jen DN). Týká se to i většiny případů manipulace ze strany domácích násilníků. Manipulace má mnoho podob. V praxi se prokazuje s obtížemi, a to z toho důvodu, že Domácí násilníci užívají především slovní formu manipulace a realizují ji především prostřednictvím komunikace. Používají prvky slovního násilí, různých zprostředkovatelů, vyhrůžek nebo nabídek. Cílem je dosáhnout nějakého zisku, ať už je to zisk finanční nebo zisk v oblasti sociální či psychologické. Regulace státu do pokusů o manipulaci je nereálná. Někteří autoři (např. J.Jirsa 2008) tvrdí, že by stát do rodin zasahovat neměl. Rodina je pro něho soukromé společenství. I kdyby stát korigoval rodinné vztahy, opravdovému týrání by prý stejně nemohl zabránit (srov.: D. Stehlíková 2008)
Vymezení pojmu.
V literatuře používají autoři různých východisek. Odborníci postupovali při vymezování termínu manipulace většinou pomocí výčtu hlavních znaků. Někteří pomocí popisu činů. Snažili se vystihnout podstatu tohoto pojmu co nejdokonaleji ve zkratce. Někteří však do výčtu podstatných znaků zařadili některé vedlejší znaky, o nichž se domnívali, že manipulaci vystihují dokonaleji. Poněvadž je manipulace multifaktoriální jev podobně jako např. únava, je velmi nesnadné a složité podat přesnou definici.
Nejstarší český psychologický slovník K. Černockého (1941) tento pojem neuvádí. Stejně je tomu i ve starších encyklopediích (např. Příruční slovník naučný (1996), kde se . uvažuje o aplikaci manipulace např. v technice, v dopravě, takže analogicky manipulátor je ovladačem či zařízením k odbornému zacházení s něčím. P. Váša, F. Trávníček 1941 za manipulaci považují obecně zacházení s něčím V novějších slovnících (P. Hartl, H. Hartlová (2000, 2005) je manipulace charakterizována jako termín, užívaný nejčastěji behavioristy ve smyslu ovlivňování chování systémem posilování a vyhasínání reakcí za určitým cílem. Podle I. Nazare-Agy (2003, původní francouzské vydání 2000) jde z psychiatrického hlediska o patologický typ tzv. narcistické osobnosti. Manipulaci zužuje na oblast partnerských vztahů. V populaci jsou jich podle ní odhadem asi tři procenta. Jde to individua společensky velmi nebezpečná, která však mají i pozitivní vlastnosti. Tyto osoby charakterizuje popisem a výčtem třiceti znaků, podle nichž je možno manipulátora identifikovat. Popis je neutříděný. Typického a vyhraněného manipulátora je podle ní možno rozpoznat. podle třiceti hlavních znaků. Pokud se u určité osoby vyskytuje z uvedených třiceti znaků nejméně deset znaků, jde o osobnost s manipulativním rysy či s manipulativním jednáním. Které znaky to jsou ? V knize jsou uvedeny neobyčejně podrobné informace o různých způsobech manipulace, jež lidé běžně používají v komunikaci. Patří velmi často k zamaskovaným pokusům, kterým se snaží druhý člověk o nepřímé řízení partnerů komunikace. Jde o to, aby prosadil vlastní řešení a odmítl řešení druhého, i kdyby bylo vhodnější než to jeho. Nejde přitom pouze o spolupracovníky, o blízké osoby, ale i o jedince, se kterými se potkává jen občas. Autorka nenásilným způsobem naznačuje, jak je možno zlepšit srozumitelnost vlastního vyjádření a také jak je možné se bránit manipulacím. Publikace uceleně zpracovává dané téma v jedné vybrané oblasti. Aplikací na problematiku manipulace v rámci DN se zabývá okrajově.
M. Pospíšil (2007) definuje manipulaci z psychologického hlediska jako snahu ovládat druhé, obratně někoho využívat, řídit události tak, aby bylo dosaženo vlastního prospěchu, a to většinou ne příliš vhodným a etickým způsobem. Jde o používání takových způsobů, aby manipulátor ovlivnil nebo vedl druhou osobu pomocí skrytých a nepřímých manévrů. Manipulovaný dělá to, co manipulátor chce, aby a z toho měl nějaký materiální či citový užitek. To je možné proto, poněvadž mají všichni manipulátoři deformované hodnoty.
Manipulace má kromě činnostních aktivit také prvky slovního násilí a proto může být úspěšná ve společenském styku. Týká se to samozřejmě povětšině velmi úspěšného jednostranného manipulativního řešení problémů DN. Manipulaci podléhají především lidé, kteří se aktéra bojí,. neboť se domnívají, že by jim mohl ublížit.
Charakteristika situaci
Manipulace může být jednorázová a také dlouhodobá. Může probíhat i několik roků, jak o tom svědčila v poslední době víc než rok projednávaná, velmi komplikovaná kuřimská kauza. Může mít náboženské pozadí, tj. skrytou nebo zjevnou náboženskou či sektářskou motivaci (srov.: P. Komárková 2008). Že je manipulace jako jedna z metod motivovaná, o tom není pochyb. U DN je možno vysledovat příčiny, které k manipulaci vedly, podle pravidla cui bono, komu to prospívá. Manipulace v rámci širšího rámce domácího násilí má své typické zaměření. Manipulátory jsou převážně a skoro bez výjimky násilníci.
Manipulace má mnoho podob. V praxi se s obtížemi přímo prokazuje. Domácí násilníci ji realizují především prostřednictvím komunikace. Používají prvky slovního násilí (zastřené nebo otevřené vyhrůžky, používání druhých osob, nebo naopak nabídky různých výhod (včetně věcných nebo peněžních darů). Většinou mají úspěch u lidí, kteří se nebo se cítí být zavázáni. Manipulátoři během řešení DN ovlivňují pro svůj cíl především osoby, které podávají zprávy soudu s úmyslem dosáhnout prosazení vlastního prospěchu.
Ani oběť manipulace ani okolí oběti, ba ani sociální pracovník nemůže pochopit, že manipulaci je možno připravovat třeba i během hry např. v krizovém centru nebo v domově pro matky s dětmi v tísni a pak ji využít přesně k tomu, čeho chce manipulátor dosáhnout. Jenom odborník na manipulaci může rozpoznat, co je a co není manipulace, kdo je při manipulování „hodný“ a kdo je „zlý“ (srov.: P. Komárková 2008).
Pro domácího agresora jsou stěžejními hlavně orgány a osoby, se kterými se setkává on sám i jeho oběť . Jsou to v prvé řadě pracovníci odborů sociálně právní ochrany dětí a mládeže, policisté, soudní znalci. Ti jsou bezprostředně v dosahu jeho manipulátorké činnosti stejně jako případní svědci. U sociálních pracovníků jsme se setkali s tím, že nejen slovo, ale ani oblast a obsah manipulací neznali a ptali se, co to je.
Není pochyb o tom, že je manipulací jakýkoliv pokus ovlivnit osoby, která např. podávají informaci soudu formou svědectví, pomocí vyhrůžek, pomocí darů nebo podplácení penězi. Pokud manipulant zjišťuje o jiné osobě informace, s cílem použít je proti ní, jde o manipulaci. To potvrdil svědek u soudu v případu známé kauzy Urbanové ze Vsetína .Zajímavé by bylo posoudit formy manipulací zaměřené na psychologa , který provádí šetření. Zvláště soudní znalci by mohli hovořit o svých zkušenostech s manipulacemi. Zachytili jsme případ, kdy se soudní znalec opíral jen o několik výroků nezletilého a z nich usuzoval, na to, že byl zmanipulován jedním z rodičů. Podle našeho názoru takové výroky, nedostatečně podložené nestačí k vyslovení a k potvrzení diagnózy manipulace.
Soudní znalci vycházejí z původní formulace.A. Gardnera a nesprávně podle našeho názoru syndrom zavrženého rodiče podle jeho prvotního vyjádření v jeho starší publikaci uplatňují v praxi. Poslední usnesení vlády se přidržuje této nesprávné interpretace. Tím se zaměňuje právo nezletilého na styk s oběma rodiči a především s rodičem, se kterým se nechce oprávněně stýkat za jeho povinnost. A uvedená tzv. povinnost se pak vynucuje. Takové donucování naráží na potíže. Aby se tyto potíže eliminovaly, zřizují se reintegrační centra, v nichž je dítě od rodičů dočasně izolováno. Případně se v nich má pod dozorem s rodiči stýkat. Jiný případ je aplikovat mediaci oběma rodičům, když ještě žijí společně. Měla být buď nabídnuta nebo soudem nařízena oběma rodičům, aby se naučili spolu komunikovat. Jestliže je jeden z nich násilník. nastává v tom případě zcela nová situace, která by měla být řešena jinými způsoby. Kvůli sporu mezi rodiči, kteří po rozvodu žijí odděleně, by nemělo být dítě v žádném zařízení izolováno. Žádné takové zařízení totiž nemůže být pro dítě neutrálním prostředím, protože je v něm vždy jako dozor cizí osoba. Dopad na psychiku dítěte je ve všech podobných případech negativní a dítě poškozuje.
Druhy
Předrozvodové, rozvodové a porozvodové manipulace mají svá specifika, ale mají také společné rysy. Manipulace před, během i po rozvodu se projevuje jako speciálně používaná forma komunikace. Většina soudních znalců je přesvědčena, že dítě je vždy manipulováno proti druhému rodiči. Uvádějí názorný příklad, toho, že malé dítě není schopno říct např. samo o sobě:“Tatínek mě dělal strašné věci…“ To souvisí zároveň i se syndromem zavrženého rodiče a v posudku se vlivem předchozího přesvědčení objeví úsudek, že jde o syndrom zavrženého rodiče. Opravdu, v praxi se to stává. Jenže hodnocení znalce by mělo kalkulovat také s tím,, že když se v rodině vyskytlo jednostranné násilí, že se tím změnila i situace pro hodnocení. Z toho důvodu to souvisí také s problémem styku s násilným rodičem.
Nejen dospělé oběti, ale i děti jako oběti někdy samy hledají aktivně pomoc v případech, kdy jsou zneužívány nebo když jim doma nikdo nevěří nebo když jsou doma svědky rozvodových střetů mezi rodiči, či jsou samy týrány. O pomoc aktivně žádají hlavně tehdy, když jsou v rodině střety dlouhodobé. Nesmí se zapomínat také na to, že domácí násilí je transgeneračním problémem. Když bylo doma dítě týráno, později když dospěje, týrá stejným způsobem své vlastní děti. V Brně se na organizaci SPONDEA týdně obrací a žádá o pomoc nebo se jen svěřuje se svými problémy jedno týrané nebo zneužívané dítě, které přímo hledá azyl. To jsou za měsíc čtyři děti, za rok skoro 50 dětí (srov.: J. Veselá 2008).
Následky
Problematika manipulace pomocí komunikace je pro partnerský život velmi důležitá. Před, během i po rozvodu. Je třeba rozlišovat různé druhy komunikace. Je rozdíl mezi neshodou, různým názorem, střetem a vyhraněným, nesmiřitelným konfliktem. Ve všech druzích komunikace se manipulace vyskytuje. Často vznikají konflikty na základě nejasné a nepřesné komunikace, jindy pod vlivem manipulací. Základním východiskem správné komunikace je snaha porozumět druhým lidem a pochopit motivy jejich konání, tj.. příčiny, důvody, proč používají manipulace a proč se jim daří prosadit vlastní názory. Je možno použít řadu metod, které slouží k přípravě čelit manipulacím. Některé z nich jsou jednoduché, jiné složitější.Názorně je tato problematika uvedena v publikaci M.Pospíšila (2007).
Ukázka kazuistiky
Uvedeme příklady konkrétní manipulace.
První se odehrála v naší Psychologické poradně.
Bez pozvání se do naší Psychologické poradny dostavil muž (24), který hned na začátku prohlásil, že přišel intervenovat ve prospěch bývalé manželky (40) našeho klienta (41) který byl spolu se svým synem (17) veden v naší poradně čtyři roky jako oběť domácího násilí. Nezletilý byl rozhodnutím soudu a v souladu se svým přáním určen před třemi roky do výchovy otce. Matku nezletilého znal pracovník poradny čtyři roky a hodnotil ji jako velmi zdatnou a všestrannou manipulátorku.
V popisovaném případě použila žena v poradně formu nepřímé manipulace tím, že za sebe poslala intervenovat svého známého. Nezvaný návštěvník přiznal,. že ho žena navštívila v bytě a že si mu stěžovala. „Prý jste ji těžce poškodil, protože jste o ní napsal, že je alkoholička a že její partner bil jejího syna.“ Dále návštěvník řekl: „Já si myslím, že chlapec, který žije s ní(10), velmi trpí tím, že je odloučen od svého staršího bratra (17), který zas už rok žije u otce Ten ho manipuloval a i dnes ho manipuluje, protože s ní nechce komunikovat a nechce se s ní stýkat. Měli by podle mne zas žít spolu v úplné rodině.To matka splňuje, protože se provdala.“ Intervent dále prohlásil: „Já věřím tomu, co mi říkala. Napsal jste, že prý dříve bil a nadával staršímu nezletilému. Podle mne k žádnému násilí u nich doma nedocházelo. Partner matky, se kterým rok spolu se starším i mladším synem dřív žila a za kterého se provdala, dal jejímu synovi nanejvýš tu a tam facku. To jeho otec mu způsobil poranění sám, a to proto, aby ho získal do své péče. To se mu podařilo. Matka se správně rozhodla, že druhého mladšího syna (10), který žije pořád s ní, otci přes víkend nevydá, protože by ho otec zmanipuloval proti ní. Myslím si, že doma alkohol nepijí. To ani exmanžel tvrdit nemůže, protože u nich doma nebyl. To dokázat není možné. Exmanžel si to určitě vymyslel.“
Na konci návštěvy požádal psychologa, aby změnil své přesvědčení a pro soud nepsal to, co sám neviděl.
Druhý případ
Týká se ve stručnosti velmi rozsáhlé a široce medializované manipulace v kuřimském procesu. Veškeré chování hlavní podezřelé bylo podle znalců i podle svědků řízeno manipulací. Jak tato manipulace postupně vznikala a probíhala ? Začalo to nenápadně a trvalo to několik roků. Nejdříve ji starší sestra pozvala k sobě na návštěvu. Během návštěvy se dozvěděla, že se sestra stará o holčičku z Norska, která nikoho nemá, která prodělala „strašné věci,“ které pomohla tajná organizace a že se holčičce líbí. To byl zcela nenápadný začátek manipulace, kdy byly sdělené informace nepravdivé. Předala ji holčičku a vzala do své péče oba chlapce s odůvodněním, aby si od nich odpočinula. Holčička malovala obrázky, začala se svěřovat. Malování obrázků, to bylo pokračováním manipulace, která trvala asi rok a půl. Za tu dobu se měla starat o bezpečí holčičky a měla pro holčičku dostat do rodiny jako jejího člena. Tehdy se po prvé objevil jakýsi tajemný„doktor,“ který prý dával rady, jak se má přesně postupovat v jednání i v mučení chlapců. Jistou úlohu hrál u hlavní podezřelé i strach, který v ní vyvolávala její sestra i děvče, z níž se vyklubala nejen vynikající herečka, ale i manipulantka. Manipulace se zúčastňovala její sestra, tajemný doktor, údajná holčička asi i další osoby. Obsah manipulací byl pestrý, zahrnoval malování obrázků, instruování jednotlivců, co mají a co nemají říkat (srov.: P. Komárková 2008).
Třetí příklad.
Manipulací se mohou nazvat i nedovolené zásahy do soudního řízení. Šlo např. o typ: personální odborné šikany, o přehazování spisů, o intervence. Šlo o formy, např. o projev „přátelského“ posezení u vína, vždy o různé způsoby, jak něco ovlivnit. Uvedené pokusy sice nebyly trestné, nedošlo k porušení zákona, spíše o obcházení právních zásad, ale staly se. Byly nestandardní, ale koordinované. Takové chování ovšem nevzbuzuje důvěru. Šlo vlastně o různé tlaky. Pokud se někdo při těchto pokusech vzepřel, docházelo k vyhrožování (srov.např.: J. Vaca 2008,: P. Uhl 2008).
Čtvrtý příklad.
Jde o ukázku způsobu ovlivňování právního zástupce protistrany. Po skončeném soudním jednání přistoupila matka-násilnice k advokátovi, který zastupoval otce nezletilého: „Proč jste navrhoval a také přímo dopustil, aby bývalý manžel vyhrál dítě do své péče ?“ Advokát stručně odpověděl:“Je to moje práce.“
Závěr
V praxi je třeba rozlišovat případy manipulace, které probíhají během soužití rodičů. Tehdy se řeší vzájemné neshody a konflikty. Manipulace používá vůči nezletilému buď jeden rodič nebo oba. Pak existují manipulace během rozvodového řízení, kdy oba rodiče „bojují“ o dítě.
Pak se vyskytují manipulace porozvodové. Zvláštní případ nastává tehdy, když během manželství nebo i po jeho skončení jeden u rodičů týral druhého rodiče, nejčastěji v přítomnosti dítěte. Dítě buď jen přihlíželo násilí nebo bylo samo vystaveno násilnostem jednoho z rodičů. Bez ohledu na to, zda bylo týrání fyzické, nebo psychické, či sociální nebo ekonomické, vždy se týrání dítěte odráží v jeho fyzické, psychické a později i sociální sféře. Omyl v hodnocení záleží v tom, že přihlížení týrání vždy zasahuje psychiku nezletilého, a to stejně, jako kdyby bylo samo týráno. Omyl má pak odraz v návrzích sociálního pracovníka i soudního znalce a poškozuje nezletilého, mnohdy trvale.
Literatura
Gardner, Richard, A.: Syndrom zavrženého rodiče. Praha, MPSV 1996.
Hartl, Pavel, Hartlová, Helena: Psychologický slovník. Praha, Portál 2000, s.301.
Komárková, Pavla: Dopustila jsem týrání vlastních dětí. Klára Mauerová, matka Ondřeje a Jakuba, hovořila ve vězení o tom, jak s ní manipulovala sekta a „třináctiletá Anna.“ MFD 19, 2008, č. 131, s. D 1, 5.6.08.
Nazare-Aga, Isabele: Les manipulateurs et l´amour. Les Éditions de l´Homme, une division du groupe Sogides 2000. Láska a manipulace. Praha, Portál 2003.
Pospíšil,Miroslav: Zlost, hněv, rozčilení, aneb jak ze slepé uličky krizové komunikace s dospělými i dětmi. Plzeň, nákladem vlastním 1999.
Peseschklan, Nossrat: Partnerské vztahy. Praha 1995.
Pospíšil, Miroslav: Asertivita aneb jak ze slepé uličky v mezilidských vztazích. Plzeň, nákladem vlastním 1996.
Pospíšil, Miroslav Řešení konfliktů a stresů, manipulace v komunikaci, aneb jak lépe řešit konflikty, odstraňovat stresory a jak se netrápit zbytečně a nadměrně a jak dosahovat dohod a kompromisů. Plzeň, nákl. vlastním 2007.
Příruční slovník naučný, Praha, ČSAV 3, 1966, s. 44.
Uhl, Petr: Čunek už za to nemůže, to Vesecká. Právo 18, 2008, č. 124, s. 6, 28.5.08.
Uhl, Petr: Kdo koho vydírá. Právo 18, 2008, č. 129, s. 6, 3.6.08.
Uhl, Petr: Ne Urbanová patří do kriminálu. Právo 18, 2008, č. 142, s. 6, 18.6.08.
Vaca, Jan: Smí se jim říkat „justiční mafie.“ Soudce Vojtěch Cepl vysvětluje, proč není třeba omluvy za výrok justiční mafie: Manipulovali kauzami.“ MFD 19, 2008, č. 132, s. A 4, 6.6.08.
Vačková, Radka: České dítě vzor 2008. Jaké vlastně je ? LN 2.6.2008, s. 1.
Váša, Pavel, Trávníček, František: Slovník jazyka českého. Praha, Borový, 2. vyd. 1941, s. 858.
Verner, Pavel: V žumpě. Právo 18, 2008, č. 111, s. 6, 13.5.08.
Veselá, Jiřina: Týraní si útěky promýšlejí. LN 7.6.2008, s. 6.
Vröbel, Alina: Výchova a manipulace. Praha, Grada 2007.
Komentáře
Přehled komentářů
cialis generic timeline 2018 https://cialishav.com/ - cialis brand name cialis case study
Tetracycline frbdcacldToorpBtjshibeo
(JebgBlodo, 23. 5. 2021 18:51)best online international pharmacies https://pharmacylo.com/ pharmacy drugstore online
venta de viagra en copiapo fcsogsaxzvofbldToorpBtjshibee
(AnooBlodo, 16. 5. 2021 20:18)kan man köpa viagra i grekland https://llviagra.com/ viagra psychiatric side effects
indian cialis tadalafil olgstnoegfdToorpBtjshibey
(GtnbreOmy, 16. 5. 2021 7:04)viagra meaning https://jokviagra.com/ non prescription viagra alternative
Cialis Professional frbdcacldToorpBtjshibez
(JebgBlodo, 12. 5. 2021 16:28)Malegra FXT plus https://pharmacylo.com/ pharmacy mall
cialis daily cheap afhsdbcGranohqhhm
(RebfFliek, 9. 5. 2021 9:36)cialis daily https://rcialisgl.com/ generic cialis 40mg
100mg cialis tadalafil olgstnoegfdToorpBtjshibex
(GtnbreOmy, 8. 5. 2021 18:01)best viagra online https://jokviagra.com/ viagra over the counter usa
tadalafil 20mg price hvdgeeahdToorpBtjshibex
(BbshLask, 8. 5. 2021 15:57)recreational viagra https://loxviagra.com/ viagra com free sample
tadalafil versus cialis hvgeeahdToorpBtjshibef
(BbdfLask, 29. 4. 2021 2:46)viagra with alcohol https://gensitecil.com/ virectin vs viagra
walmart online pharmacy dgsbvfdGranokdkxw
(LhdvFliek, 26. 4. 2021 22:00)cialis professional vs cialis super active https://asciled.com/ - cialis dapoxetine cialis super active plus reviews
cialis tadalafil olgsanvoegfdToorpBtjshibew
(GrvreOmy, 31. 3. 2021 17:35)https://kloviagrli.com/ - male viagra pill walmart https://vigedon.com/ - how long does viagra take to work https://llecialisjaw.com/ - cialis discount coupons https://jwcialislrt.com/ - cialis results https://jecialisbn.com/ - when to take cialis for best results
sbbolthdToorpBtjshibeo
(BlodoHtf, 28. 5. 2021 13:26)