Determinanty domácího násilí. Řešení IV.
Determinanty domácího násilí.
Řešení IV.
Jiří Sedlák
4. Psychoterapie
Příležitost promluvit si o problémech s jinou osobou, pokud je tato osoba ochotna obě’t vyslechnout a pokud jí obě’t důvěřuje, zmirňuje emocionální stres (P.E. Eliasson 2001).
5. Výcvik sociálních dovedností
Odolnost vůči stresu a zátěži lze zvyšovat výcvikem sociálních dovedností ve skupině formou diskuse, neboť interakční procesy mají významný, až rozhodující vliv na vytváření zvládacích strategií u dětí i u mládeže (J. Senka 1992, G. Weinberger, M. Reuter 1980, L. Temoshock a spol. 1978).
Je možno použít formy hry, kterou se dětem zprostředkovávají témata, o nichž s nimi rodiče nehovořili. Pravidelné konzultace s rodiči jsou však nutné.
R. Portmanová (1999) uvádí lll her ve čtyřech blocích pro děti 8-10 leté a starší (překonávání silného stresu, rozvoj sebepoznání, rozvoj asertivity, zesílení spolupráce)
Vytváření nových sociálních dovedností vede ke snadnějšímu překonávání důsledků domácího násilí.
6. Zeslabování obranných reakcí
Úspěšné zvládání zátěže a stresu a určité obranné reakce (izolace, popření, regrese) jsou v negativním vztahu. Znamená to, že čím jsou různé formy obranných reakcí zřetelnější, tím hůře dítě zvládá stres (N. Haan 1964).
7. Využívání relaxačních metod
Pro dospívající se doporučují ke zvyšování odolnosti vůči zátěži a stresu další metody. Patří k nim:
* aplikováná metoda relaxace,
* Machačova metoda RAM (tj.relaxačně aktivační, autoregulační metoda).
Obě metody se považují za fyziologický antipól
* reakce na stres. Uvedené metody nejen
- zvyšují odolnost vůči stresu, ale také
- výkonnost,
- posilují stabilitu emočně kladné sféry,
- zlepšují celkovou náladu a
- kladně ovlivňují i sociální vztahy.
Za velmi účinné se považují také
* seberegulační metody jako je např.ideomotorický trenink,
* autogenní trenink,
* komplex dechových a tělesných cvičení,
* masáže,
* hudební programy aj.(K. Nešpor 1990, M. Machač, H.
Machačová 1988, A. B.Leonova 1990).
8. Využívání tvořivosti
U dětí již existuje odolnost vůči zátěži a stresu a s věkem se zlepšuje. Schopnost snášet emocionální napětí bez poklesu fungování psychiky roste mezi 9.-13. rokem a je nejvíce ovlivňovaná sebehodnocením. Souvisí pravděpodobně i s pozitivním růstem výkonu v tvořivém myšlení, zvláště ve složce originality, ve věku 8 - 9. roků. Toho je možno využít ke zvyšování odolnosti vůči stresu v tomto věku.
Avšak v období puberty se zvládání zátěže a stresu poněkud
zhoršuje. Právě v tomto vývojovém stadiu je nezbytné kladné
emocionální zázemí v rodině, zvláště u děvčat.
Zvlášť významnou roli při zvyšování odolnosti má úzký
osobní kontakt dítěte s matkou, která se s ním mazlí, dále pak
kontakt s několika lidmi mimo rodinu,kamarádský vztah ke starším,
kromě toho smysluplné aktivity ve volném čase, výrazný kladný
mužský model, pevný řád v rodině, dobré mezilidské vztahy v
rodině i přátelský vztah k vedoucímu dětské aktivity ve volném
čase (M. Tyszkowa 1977, L´. Medveďová 1993, D. Bartko 1971, L.
Ďurič 1983, R. Kostolanský 1969, L´. Medveďová 1995, Vernerová
podle V. Břicháčka 1999).
9. Využívání canisterapie
Zvládání zátěže a stresu je možno pozitivně ovlivňovat i kultivací vztahu dítěte ke zvířatům, a to již od předškolního věku (P. Mališová, B. Mesárošová 2000, Ch.I. Sarmány 1996, L. Galajdová 1999).
Canisterapie snižuje psychickou tenzi, zlepšuje emocionali- tu, zvyšuje sebevědomí, sounáležitost, vedek zodpovědnosti, disciplině, ke snížení agresivních projevů vůči lidem i zvířatům. Uvolňuje pohyby, oživuje mimiku, zvýrazňuje gestikulaci i hlaso- vé projevy, které jsou pak hlasitější (L. Novosad 1998, S. Marcolová 2000).
10. Prevence sexuálního zneužívání
Preventivní působení na dítě může zahrnovat tyto formy působení:
1. O svém těle rozhoduješ ty. Máš právo rozhodovat v tom, jak, kdy, kde a kdo se tě dotýká,
2. tvé pocity jsou důležité. Některé jsou příjemné. Nepříjemné ti napoví, že něco není v pořádku,
3. Existují příjemné a nepříjemné dotyky. Některé vyvolávají strach nebo jsou bolestivé,
4. Máš právo říci ne,
5. Známe kladná a záporná tajemství. Dobnrá způsobují radost, zlá jsou nepochopitelná,
6. Mluv o tom a hledej pomoc. Máš-li nějaký problém, mluv o něm s někým, komu důvěřuješ. Máš právo požádat o pomoc,
7. Nejsi vinna. Když ti někdo ubližuje, není to tvoje vina.Zod-
povědný je vždycky dospělý člověk (Huser-Studer, R. Joelle-
Leuzinger 1992)