Články
Posádka Martin Semerád Michal Ernst havarovala se svým Mitsubishi Lancer Evo IX krátce před přejímkou Rally Pačejov, kdy jejich vůz čelně narazil do stromu. Přes značné poškození auta posádka neutrpěla žádná vážnější zranění a po ošetření a absolvování všech nutných vyšetření zůstali Martin s Michalem v nemocnici přes noc na pozorování. Dnes již jsou oba v domácím ošetření. „Na to jaká to byla rána se nám vůbec nic nestalo, což mi stále není úplně jasné…Momentálně moc nechodím, mám oteklý kotník, ale to se brzo spraví. Myšák má lehký otřes mozku. Musím si to teď v hlavě všechno přebrat, protože i z malé chyby mohl být velký problém a já si nedovedu představit, co bych dělal, kdybych spolujezdci nějak ublížil…Děkuji všem za velkou podporu a za pomoc při našem vyprošťování. Mechanikům se omlouvám za práci, kterou jsem jim přidělal stejně jako celé rodině a hlavně tátovi,“ říká Martin Semerád.
Pepa Semerád se na Vysočině znovu vrátil za volant
Pro Josefa Semeráda jsou starty v letošním rallysprintovém mistrovství spíše nepravidelnými epizodami, kdy se za volantem střídá se svým synem Martinem. Na úvodní soutěži roku, Rally Lužické Hory vedle sebe opět posadil spolujezdce Bohuslava Ceplechu a až do poslední rychlostní zkoušky se pohyboval na pódiovém umístění. Pak ale přišel defekt, ale to už je stará a známá historie… V Krkonoších si premiéru užil Martin Semerád – s Michalem Ernstem a na úvod obsadili skvělé čtvrté místo. Chuť závodit se ze zkušeného soutěžáka Pepy Semeráda zdaleka nevyprchala, a proto jsme jej opět mohli na Rally vysočina vidět vedle Bohouše Ceplechy. Do poslední chvíle se ale vlastně nevědělo, zdali na Vysočině pojede Josef nebo Martin Semerád. „Na Vysočinu jsem se přihlásil já, ale se spolujezdcem Michalem Ernstem, abychom v případě, že bude chtít startovat Máca, mohli změnit jen jednoho člena posádka, jak dovolují řády. Nakonec jsme se dohodli, že pojedu já a Martin se bude soustředit už jen na přípravu na Finsko, které ho čeká příští týden. V Čechách by měl Máca opět závodit v Pačejově,“ vysvětluje Josef Semerád.
Nové tratě Rally Vysočina se posádce Semerád Rally Teamu líbily, i přes svůj rychlejší charakter. Tropické počasí předchozích dnů také nakonec vystřídalo mnohem příjemnější klima a v závodních vozech bylo mnohem přívětivěji, než se očekávalo. „Na rallysprintech záleží na každé drobné chybě, která se pak dá už jen velmi těžko dohnat. Nám se taková chyba stala hned na druhé rychlostní zkoušce, kdy mi při brzdění do retardéru v lese zhasnul motor. Uvnitř v autě mi připadalo, že startování trvalo snad věčnost. Nechali jsme tam asi 20 vteřin a to na sprintu znamená, že je po závodech. Až do konce rychlostní zkoušky jsem byl pak otrávený a už jsem se pořádně nedostal do tempa. Na čtvrté rychlostní zkoušce nám praskla poloosa a to znamenalo další ztrátu. Mechanici auto v servisu dali zase do pořádku a my se rozhodli i tak závod dokončit, protože se doma nejspíš delší dobu nesvezeme, a tak je potřeba si každý kilometr v závoďáku užít,“ říká Josef Semerád, který na Rally Vysočina opět bavil diváky svým atraktivním jízdním stylem plným širokých smyků.
Mitsubishi Lancer EVO IX Semerád Rally Teamu nakonec projelo přes cílovou Rampu Rally Vysočina v Kunžaku na desátém místě absolutní klasifikace. Pro spolujezdce Bohuslava Ceplechu to znamenalo opět návrat na sedadlo spolujezdce po rekonvalescenci, která byla způsobena operací nohy. Celý Semerád Rally Team teď ale drží palce šéfmechanikovi týmu a kamarádovi Františku Herbergerovi, který minulý týden utrpěl vážná zranění, když mu při jízdě na motocyklu nedalo jedno z vozidel přednost. František se již podrobil operaci a jeho stav se dál zlepšuje. Držme mu všichni palce, aby se do týmu vrátil co nejdřív.
Pro tým Sherlog Racing a hlavně pro posádku Martin Semerád – Bohuslav Ceplecha byla Lausitz Rally vítanou možností jak se prezentovat v zahraničí a současně jak testovat před nadcházející soutěží Mistrovství světa, britskou Rally of Wales, které se Martin Semerád již za týden zúčastní v rámci projektu Pirelli Stars Driver. Jeden z nejnadějnějších mladých soutěžních jezdců současné české rallyové scény Martin Semerád již v loňském roce na Lausitz Rally odstartoval a byla to v jeho osmnácti letech první zkušenost se šotolinovými rychlostními zkouškami. O rok později se tedy „sherlog junior“ na místo činu vrátil opět po boku zkušeného spolujezdce Bohuslava Ceplechy, aby si ověřil kam se za 12 měsíců účinkování v soutěžích Mistrovství světa a současně za jeden rok v silném produkčním Mitsubishi posunul. „Šotolinové rychlostní zkoušky mi obecně hodně sedí a jízdu smykem si užívám. S naším týmovým Mitsubishi je to velká zábava. Trať německé Lausitz Rally se v některých pasážích hodně podobala Britské Rally a spolu s nepříznivým počasím a množstvím bláta jsme měli nasimulovaný dobrý test před poslední soutěží Mistrovství světa,“ říká juniorský závodník Martin Semerád.
Modrobílé Mitsubishi Lancer EVO IX Sherlog Racing Teamu s Martinem Semerádem vstoupilo v pátek odpoledne do soutěže velmi zostra a v cíli první etapy, jejíž závěr se odjel již za tmy, se posádka Semerád – Ceplecha usadila na celkovém druhém místě za novým mistrem Německa Gassnerem juniorem na stejném voze. „V pátek se nám jelo velmi dobře, bez zbytečného rizika, a proto jsme byli trochu překvapeni naším hodně dobrým umístěním. Byl to začátek soutěže a hodně toho ještě bylo před námi. Nedělali jsme tedy z toho velké závěry a v sobotu v klidu odstartovali do druhé etapy. Hned první rychlostní zkouška nám hodně sedla a i přesto, že jsem probrzdil jedno z mnoha odbočení v lese, jsme test vyhráli a dostali se o devět sekund před Gassnera,“ popisoval úvod soutěže Martin Semerád.
I další průběh soutěže byl ve znamení vteřinových rozdílů na rychlostních zkouškách mezi mladíky Semerádem juniorem a Gassnerem juniorem. Až do rychlostní zkoušky číslo 8, kde Martin Semerád udělal v divácké aréně chybu, která jej stála asi 10 vteřin. „Po průjezdu skokem a brodem jsem byl dlouhý na brzdách a nepočítal jsem s takovým množstvím bláta. Auto už nezatočilo a my jsme se zapíchli do bariéry z písku. Podařilo se ale hned vycouvat a naše auto nebylo naštěstí nijak poškozeno. Do poslední rychlostní zkoušky jsme šli už radši klidněji a Hermann Gassner nám ještě 8 vteřin přidal. I z druhého místa máme ale obrovskou radost, protože jsme celou soutěž dokázali držet kontakt se špičkou, auto fungovalo skvěle, udělali jsme jen minimum chyb a celkově to byl velmi dobrý test před Britskou Rally,“ uzavírá Martin Semerád.
Ve startovním poli německé Lausitz Rally se ale objevilo i druhé Mitsubishi Sherlog Racing Teamu se jménem Semerád na okně. Martinův otec Josef Semerád si přijel do Německa zazávodit na šotolině a užít si tak závěr sezóny na svém oblíbeném povrchu. „Neměli jsme příliš velké ambice před startem a nejdůležitější pro náš tým byla účast Martina. My jsme jej doplňovali a samozřejmě jsem stále sledoval jak mladý jede. Měl jsem radost, že Martin udělal za ten rok tak velký výkonnostní růst. Potvrdilo se, že ta cesta kterou jdeme je správná a i přes problémy, které kluky v Mistrovství světa provázejí, jsou na nich ty získané zkušenosti obrovsky vidět. Martin povyrostl i psychicky, kdy do poslední rychlostní zkoušky už nešel bezhlavě s vidinou vítězství, ale radši na jistotu závod dokončil a pojistil si druhé místo. Úkol v Německu potrénovat na Britskou Rally, neublížit autu splnil na 100% a jako třešnička na dortu je to druhé místo. S Romanem, pro něhož to byla první šotolinová soutěž, jsme si rally užili a zkusili si i několik hodně dlouhých skoků. Při jednom z nich jsme bohužel také trochu poškodili naše auto, což mělo následně vliv na jeho výkon. Stlačila se nám hadice k intercooleru, ale nechtěli jsme už zbytečně jít víc do materiálu, a tak jsme závod už jen dokončili na jistotu. Za povšimnutí také stojí, že až do šesté rychlostní zkoušky byli na prvních šesti místech jen zástupci třech soutěžáckých rodin a to Semerádů, Gassnerů a Waleneweinů,“ říkal v cíli celkově osmý Josef Semerád, kterého na Lausitz Rally navigoval spolujezdec Roman Niemetz.
Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou ani příliš nestačili skvělé druhé místo na Lausitz Rally oslavit a v tuto chvíli se již připravují ve velšském Cardifu, centru nadcházející soutěže Mistrovství světa na Rally of Wales, která bude současně jejich posledním vystoupením v týmu Pirelli Star Driver, kde společně s dalšími pěti vybranými talentovanými posádkami z celého světa soutěží a poznávají tratě světové rally s Mitsubishi Lancer EVO X.