Jdi na obsah Jdi na menu
 


Čtená Bohoslužba 31 8 2008

13. 1. 2011

 

Čtená Bohoslužba 31. 8. 2008
(Žalm 62. Ekumenický překlad)
 
Pozdrav: Milé sestry, milí bratři, milí přátelé,
vítám Vás na dnešní čtené Bohoslužbě apoštolským pozdravem:
„Milost Vám a pokoj od Boha Otce našeho, Pána Ježíše Krista a Ducha Svatého, Dárce Života, Moudrosti a rady“.
 
1. Píseň:Na úvod zazpíváme píseň: 261.
 
Modlitba (první): Pomodleme se:
Hallelujah! Chvalme našeho Boha: Otce – Syna – Ducha Svatého za Jeho Lásku a Milosrdenství. Prosme Ho: Pane náš Bože, prosíme Tě, učiň nás Tvé služebníky vnímavějšími Tvé Vůle. Dej, abychom sloužili Tobě a ne Mamonu. Pošli nám na pomoc Tvého Svatého Ducha, aby nám Ukazoval, co Chceš Ty a co ten zlý či naše zlá vůle. Prosíme Tě, Pomoz nám, ať stojíme vždy na Tvé straně a nezrazujeme Tě, kvůli svým žádostem, touze po moci či po majetku. Učiň si z nás Své věrné služebníky a služebnice. Učiň, ať můžeme nyní s otevřeným srdcem a myslí naslouchat Tvému Slovu, zapsanému ve Tvém Svatém Písmu. A jen Tvá předobrá a přesvatá Vůle ať se děje s námi se všemi od tohoto času až na věky. Amen.
 
První čtení je z Nového Zákona, Lukášova Evangelia, 13. kapitoly od verše 13. do verše 15.:
Lk 16:13 - 15 13 Žádný sluha nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude nenávidět, a druhého milovat, k jednomu se přidá, druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku." 14 Toto slyšeli farizeové, kteří měli rádi peníze, a posmívali se mu. 15 Řekl jim: "Vy před lidmi vystupujete jako spravedliví, ale Bůh zná vaše srdce: neboť co lidé cení vysoko, je před Bohem ohavnost.
 
Buď požehnán Pane, Ježíši Kriste / Sláva Tobě, Jezu Kriste
 
Vyznání víry: Na slyšené slovo odpovězme apoštolským vyznáním víry (je v kancionálu na straně 1231):
„Věřím v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země, věřím v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, který se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny, trpěl pod Pontským Pilátem, byl ukřižován, zemřel a byl pohřben, sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha, Otce všemohoucího, odkud přijde soudit živé i mrtvé. Věřím v Ducha svatého, svatou církev obecnou, společenství svatých, hříchů odpuštění, těla z mrtvých vzkříšení a život věčný. Amen“.
 
2. Píseň:Nyní zazpíváme píseň: 341 (295).
 
Čtení ke kázání, je ze Starého Zákona, v kapitole, verš:
Žalm 62:1  1 Pro předního zpěváka, podle Jedútúna. Žalm Davidův. 2 Jen v Bohu se ztiší duše má, od něho vzejde mi spása. 3 Jen on je má skála, má spása, můj nedobytný hrad, mnou nikdy nic neotřese. 4 Jak dlouho budete napadat člověka? Zabitím hrozíte všichni jak stěna nahnutá, jako zeď podkopaná. 5 Stále se radí, jak strhnout ho z výše, ve lhaní zálibu našli, žehnají ústy, zlořečí v nitru. 6 Jen zmlkni před Bohem, duše má, vždyť on mi naději vlévá. 7 Jen on je má skála, má spása, můj nedobytný hrad, mnou nic neotřese. 8 Má spása a sláva je v Bohu, on je má mocná skála, v Bohu mám útočiště. 9 Lide, v každý čas v něho doufej, vylévej před ním své srdce! Bůh je naše útočiště. 10 Lidé jsou jen vánek, urození jsou jen lživé zdání. Na váze stoupají vzhůru, dohromady jsou lehčí než vánek. 11 Neslibujte si nic od útisku, nedejte se šálit tím, že něco uchvátíte, k jmění, byť i přibývalo, neupněte srdce. 12 Bůh promluvil jednou, dvojí věc jsem slyšel: Bohu patří moc, 13 i milosrdenství je, Panovníku, tvoje. Ty každému splatíš podle jeho skutků.
 
Slyšeli jsme Slovo Boží / Bohu díky
 
 
Kázání:
Milé sestry, milí bratři, milí přátelé,
 nejprve se zastavme u našeho prvního čtení z Bible. Ježíš nám v něm říká pravdu. Jedná se o dnes již historií lidstva potvrzenou skutečnost. Víte, snaha o nabytí majetku je modloslužbou pseudobohu Mamonu. Lidstvo včetně tzv. „křesťanské Evropy“ se stále honí za majetkem a málo, pramálo dbá na Boha, Jeho Vůli a Spravedlnost. Ne, nejsem zdaleka jediný člověk kdo si toto myslí. Velmi hezky to shrnul i Mahátma Gándhí, který poznamenal na adresu „křesťanských“ zemí Evropy toto: Jsem přesvědčen o tom, že dnešní Evropa neuskutečňuje ducha Božího nebo ducha křesťanství, nýbrž ducha Satanova. A Satan má největší úspěch tam, kde vystupuje se jménem Božím na rtech. Evropa je dnes křesťanská už jenom jménem. Ve skutečnosti se koří Mamonu. „Snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království“. To jsou slova Kristova. Jeho takzvaní stoupenci poměřují svůj morální pokrok hmotnými statky (Young India 8. 9. 1920). Ano, toto je pravda. Tento odsudek stále sedí. Když nyní některé státy EU bojují za to, aby se Evropská Unie více přihlásila ke svým křesťanským kořenům, cožpak to není výsměch Kristu? Výsměch Bohu? Cožpak to není přímo urážka Boha? Ježíš a Jeho Otec Hospodin nám od nepaměti připomínají stále totéž. Jsou to Slova, která zazněla v tomto našem dnešním prvním čtení. Buď a nebo. Buď Bůh, nebo Mamon. Nic mezitím. Jak radikální, že? Jenže ono to ani jinak nejde. Majetek, i jeho služebník – peníze, jsou v přímém rozporu s Bohem. Nemůžeme mít majetek a přitom zůstat spravedlivými služebníky Toho, který například řekl bohatému mládenci, který jinak údajně dodržoval Zákon a chtěl si zajistit život věčný: Lk. 18:22 Když to Ježíš uslyšel, řekl mu: "Jedno ti ještě schází. Prodej všechno co máš, rozděl chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!" Proč to Pán řekl? Je to nezbytné, neboť kdyby to nezbytné nebylo, Pán by to nežádal. Ježíš nežádal nikdy po nikom žádné zbytečnosti, jen to nezbytné. A tak ani my, kdož chceme sloužit pravému Bohu a nikoli pseudobohu Mamonu, nesmíme toužit ani lpět na penězích, ani na majetku obecně. Proč jsou peníze nebezpečné? Slouží totiž i jako symbol majetku. Jsou jakousi viditelnou podobou pseudoboha Mamonu. Z toho plyne, že Pán má pravdu, když nám radí, abychom je rozdělili chudým. Je opravdu lepší je nemít, nevlastnit, ale raději je dát potřebným. Neboť i jinde v Písmu nalézáme podobná Slova Boží. Dle Slov Ježíšových, co lidé cení vysoko, je před Bohem ohavnost. A peníze jsou přeci symbol cennosti. A tak, jak jsme si četli v našem prvním čtení: Lk. 16:13 – 15 13 Žádný sluha nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude nenávidět, a druhého milovat, k jednomu se přidá, druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku." 14 Toto slyšeli farizeové, kteří měli rádi peníze, a posmívali se mu. 15 Řekl jim: "Vy před lidmi vystupujete jako spravedliví, ale Bůh zná vaše srdce: neboť co lidé cení vysoko, je před Bohem ohavnost. A tak bratři a sestry držme se přání a Vůle Krista a nechtějme mít peníze ani majetek, neboť kdo toto má podléhá často pokušení s jejich vlastněním spojeným. Podobné varování můžeme slyšet od apoštola Pavla v 1. Epištole Titovi 6:9 9 Kdo chce být bohatý, upadá do osidel pokušení a do mnoha nerozumných a škodlivých tužeb, které strhují lidi do zkázy a záhubyroto pryč s nimi. Ne nadarmo nám Ježíš ukazuje, že peníze nejsou od Něho a jasně se od nich odděluje. Například to můžeme poznat v citátu: Mt. 22:17 - 22 17 Pověz nám tedy, co myslíš: Je dovoleno dávat daň císaři, nebo ne?" 18 Ale Ježíš poznal jejich zlý úmysl a řekl: "Co mě pokoušíte, pokrytci? 19 "Ukažte mi peníz daně!" Podali mu denár. 20 On jim řekl: "Čí je tento obraz a nápis?" 21 Odpověděli: "Císařův." Tu jim řekl: "Odevzdejte tedy, co je císařovo, císaři, co je Boží, dejte Bohu." 22 Když to slyšeli, podivili se, nechali ho a odešli. Co z toho plyne pro nás, Jeho následovníky? Jak máme zacházet s penězi? Odevzdejme Satanu co je Satanovo a Bohu co je Boží. . A p
Přejděme nyní k našemu dnešnímu čtení ke kázání. Jak si můžeme všimnout, nalezneme zde podobná slova. Je zde ale vícero věcí. Pojďme tedy postupně. Král David v tomto žalmu vyznává, že jen v Bohu se ztiší jeho duše, jen z Boha mu vzejde spása. Tedy nikoli z majetku, z moci, ale z Boha. Jen v Něm se může ztišit, neboť jen On – Bůh je schopen dát člověku jistotu, nikoli tedy majetek. David přirovnává Hospodina k nedobytnému hradu. Ano, neboť pravého Boha Stvořitele není možno přemoci, On je naším útočištěm. David si dále stěžuje lidem, že jej napadají a hrozí mu zabitím, že přemýšlí jak jej svrhnout. Zároveň připomíná lidskou proradnost. Jsou to ta slova „žehnají ústy, zlořečí v nitru“. Ano, asi jsme toto za svůj život již všichni poznali. Poznali jsme lidi, kteří nám pochlebovali, ale přitom proti nám „kuli pikle“, jak se říkává. Je to velmi nechutné. Správné jednání je upřímné. A proto ať ani my na toto nezapomínáme a takto podle ať nejednáme. Buďme upřímní, neboť věřím, že Bůh má velmi rád upřímnost a nesnáší pokrytectví, ani klam. Dalo by se říci toto heslo: Upřímností blíž k Bohu. Držme se jej. David na tuto podlost reaguje tím, že říká: „Jen zmlkni před Bohem, duše má, vždyť on mi naději vlévá. 7 Jen on je má skála, má spása, můj nedobytný hrad, mnou nic neotřese. 8 Má spása a sláva je v Bohu, on je má mocná skála, v Bohu mám útočiště.“. Ano, naše naděje a naše útočiště je jen v Bohu, v ničem jiném, ani v nikom jiném. Dále nám David říká tato významná slova: „9 Lide, v každý čas v něho doufej, vylévej před ním své srdce! Bůh je naše útočiště“. Tato slova nejsou jen o tom, že si můžeme Bohu naříkat na svůj úděl, že Slyší slova potřebných, ale jsou asi též výzvou ke zpovědi. Toto se myslím také skrývá za slovy: „Vylévej před ním své srdce!“ Ano, měli bychom se Bohu pravidelně zpovídat ze všech svých hříchů a vin. A pak také pronášet k Němu své prosby. Dále nám David praví, že lidé jsou jen vánek. Je pravdou, že v porovnání se Stvořitelem – Bohem, nejsme my stvoření zvaná lidé ničím. Jsme na Bohu bytostně závislí, i když se nám tato závislost nemusí líbit, ale prostě jsme. A já jsem tomu rád. Toto vědomí nás může umravňovat. Srážet naši přemrštěnou lidskou pýchu. Vždyť nejsem nic než jen vánek pouhý. Slyšme to všichni a pochopme! Velmi krásné je, že David si uvědomuje, jak praví: „urození jsou jen lživé zdání. Na váze stoupají vzhůru, dohromady jsou lehčí než vánek“. Toto krásné myšlenkové vyobrazení bezvadně sedí. Je úžasné, že David chápe i své vlastní postavení. Ač král, není ničím. Urozenost je jen lživé zdání. Není pravdivé, je jen lidskou hrou. Urozený člověk není o nic lepší než ten neurozený. Kdybychom vzali doslova Davidova slova o tom, že urození: „Na váze stoupají vzhůru, dohromady jsou lehčí než vánek“, pak bychom dospěli k názoru, že David snižuje urozenost až pod hranici obyčejného lidství, neboť „Lidé jsou jen vánek“, ale urození „dohromady jsou lehčí než vánek“. Tedy urození dle tohoto by byli ještě lehčí než obyčejní lidé, tedy ten vánek. Co z toho plyne? David se asi domnívá, že být urozeným je ještě míň, ano ještě míň než být prostým člověkem. Neuvěřitelné, že? To zní docela pokorně a pravdivě. Prostý člověk je totiž často lepší než jeho vládce. Zůstává více člověkem, neboť není tolik pokřiven mocí a majetkem. Tedy ani modloslužbou Mamonu. Všimněme si, co dělá moc a majetek s lidmi. Jak je odlidšťuje. Dělá z nich necítící stroje na navyšování svého prospěchu a majetku. Podívejme se třeba na příklad mocných politiků, jak ztrácejí své lidství. Což to není evidentní? A tak je úžasné, pokud si opravdu David jako král byl ještě schopen toto uvědomit. A Davidova slova: „Neslibujte si nic od útisku, nedejte se šálit tím, že něco uchvátíte“, jsou poselstvím nám všem, nejen mocným i když těm především. Nám křesťanům by mělo být jasné, že jako Kristovi služebníci nesmíme nikoho utiskovat, ani toužit po tom něco uchvátit. A tedy že současný hlad mnohých církví po majetku, byť někdy i původně jejím vlastním je v rozporu s Vůlí Boží. Dá se totiž říci: Nevyhazujte nemocné a staré lidi z míst, kam se církev vrací. Víme, že se tak leckdy stalo. Čas od času se takové případy objeví v médiích a vrhají temný stín na naši křesťanskou víru. Ponižuje to Toho, který přeci řekl, že nemůžeme sloužit Bohu a Majetku. Proč tedy usilujeme o majetek? A pokud, proč se ještě nazýváme křesťany a ne mamonáři? Ach jo, Ghándí měl a má stále pravdu. Obraťme se, dokud je ještě čas! David nás varuje: „k jmění, byť i přibývalo, neupněte srdce“. Ano, i David nás varuje, abychom nesloužili majetku. Abychom mu nevzdávali čest, neotročili mu, ani o něj neusilovali. Jako bych slyšel odpůrce. Tak to přeci na světě chodí. Ano, jenže to takto na světě chodí výhradně pro naši zradu na Kristu. Neděláme, co musíme. My musíme dle své víry přinášet do světa nároky Boha a Jeho Vůli, nikoli sloužit Božímu odpůrci, Mamonu. Právě ta slova: „Tak to přeci na světě chodí“, bývají ukázkovým vyjádřením zlé vůle. Z těchto slov se často rodí činy, kvůli nimž umírají mnozí nevinní světa. Tato slova nás usvědčují z viny, kterou je, že nehlásáme a vlastně neuznáváme pravou Boží Vůli, ale lidsko-satanskou zvůli. Co vy na to? Nepoužíváme také často tato slova, abychom ulehčili svému svědomí? Abychom se mohli řídit padlým světem a jeho žádostmi a nikoli Boží Vůlí? Na to je nyní tato aktuální odpověď: Je Kairos!, toto řecké slovo nám říká, že je právě nejvyšší čas se obrátit. Neužívejme tedy už slov „tak to na světě chodí“, ale aktivně a statečně měňme svět podle Boha a Jeho Vůle. David nás ujišťuje o tomto: „12 Bůh promluvil jednou, dvojí věc jsem slyšel: Bohu patří moc, 13 i milosrdenství je, Panovníku, tvoje. Ty každému splatíš podle jeho skutků“. Moc je tedy v rukou Božích, koho bychom se tedy měli bát? Můžeme též doufat v Boží milosrdenství, které nás může podpírat. Nezapomínejme nikdy, že jak říká nejen David: „Ty každému splatíš podle jeho skutků“. A proto, jaké jsou bratři a sestry naše skutky? Komu sloužíme, co děláme? Zamysleme se konečně pořádně nad sebou a následujeme konečně Krista a ne pseudoboha Mamonu. A Bůh nám v tom pomáhej. Amen.
       
Modlitba (po kázání): Pomodleme se:
Pane Bože, Ty Víš jak my, kteří se nazýváme Tvým Jménem, selháváme. Že tím ubližujeme Tobě, svému Bohu a způsobujeme, že v Tebe lidé nevěří. Jak nečiníme to, co máme, ale žijeme si poklidnými životy kolaborujíce s tímto světem propadlým hříchu. Ty Víš, jak Tě často zrazujeme proto, abychom měli klid, abychom si získali majetek, peníze či moc a zajistili se tak v tomto světě. Pane, my napříště chceme být zajištěni jen a jen Tebou. Chceme být jen Tvůj lid, ovce, které Paseš Ty Sám. Nechceme již toužit po těch hříšných věcech, které nás odvádějí od Tebe. Pomoz nám stávat se stále víc a více Tvými a konat Tvou Vůli aktivně ve světě, aby se svět začal skutečně měnit pod tlakem Tvé Vůle. Dej nám k tomu vše co potřebujeme a zbav nás všeho, co by nám v tom mohlo zabránit. A staň se Vůle Tvá. Amen.

 
Nyní je vhodný prostor pro Vaše modlitby sestry a bratři.
 
3. Píseň: Nyní zazpíváme píseň: 253.                                                                                  
 
Oznámení:
 
Modlitba Páně: Nyní se ještě pomodleme modlitbu Páně (Kancionál str. 1231):
 „Otče náš, který jsi v nebesích, posvěť se jméno tvé, přijď království tvé, buď vůle tvá, jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dej nám dnes, a odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům, i neuvoď nás v pokušení, ale zbav nás ode zlého. Neboť tvé je království i moc i sláva na věky. Amen“.
 
Požehnání: (Podle Numeri 6:24 - 26) Přijměme požehnání:
 „Ať Hospodin nám Žehná a chrání nás, ať Hospodin rozjasní nad námi Svou Tvář a je nám Milostiv, ať Hospodin obrátí k nám Svou Tvář a obdaří nás pokojem“.
 
4. Píseň: A na závěr zazpíváme píseň: 266.                                                                                 

frater Iohannis