Páté vydání 5/2011 - část první
SLOVO ÚVODEM a MOMENTKY Z OBCE
Milí čtenáři, pomalu se blíží prázdniny, tedy doba, kdy se dostáváme z celoroční všednosti, na krátkou dobu si můžeme odpočinout a nasát atmosféru krásných prosluněných dnů. Pro nás se však nic nemění a po dvouměsíční pauze opět přinášíme zajímavosti z naší vísky. Máme za sebou nádherný květen vyplněný spoustou událostí, které v nás zanechaly jistě pěkné vzpomínky. Rád bych se ohlédl za mou nejsilnější vzpomínkou a to samozřejmě k Staročeským májům, které se konaly první květnovou sobotu.
Přiznám se Vám, že jsem měl velké obavy z přípravy letošních májí. Již minulý rok se mluvilo o ukončení této tradice, ale s Michalem Žumárem jsme si řekli, že to zkusíme i protentokrát. Přidalo se k nám pár mladých lidí, sice méně než tomu bylo v letech minulých, ale to nám nevzalo naše nadšení pro uspořádání šestého ročníku vyvádění děvčat. Mrzí mě, že na všech přípravách se podílelo minimum májovníků, v pár lidech se všechno prostě udělat nedá. Ať si každý sáhne do svědomí, s jakým přístupem přicházel k májím, jestli přidal pomocnou ruku k dílu. Troufám si tvrdit, že pokud by nám nepomohli naši místní dobrovolní hasiči, odpolední program za školou by se vůbec neuskutečnil. Patří jim naše velké díky.
Uvidíme, jak to bude se Staročeskými májemi příští rok. Pokud by se přihlásil dostatečný počet dívek, které by se chtěly nechat vyvést, májový průvod bychom pravděpodobně udělali. Co se týče staročeského jarmarku a odpoledního programu za školou, na to je nutná velká příprava, potřebovali bychom alespoň osm spolehlivých kluků, spíše víc, kteří opravdu přijdou pomoci a nebudou doma sedět s tím, že on to za ně někdo udělá.
Obecně zájem o tradice klesá a tím i o naše květnové veselí. Rádi bychom tuto tradici v naší vesničce udrželi i navzdory tomuto trendu. S májovníky jsme se již bavili o stavění máje 30. dubna, jako v okolních vesnicích. Také bychom chtěli určitě uspořádat alespoň večerní zábavu v místní hospůdce, aby se na máje úplně nezapomnělo, kdyby se odpolední program nekonal. Děkujeme, že jste nás přišli podpořit.
Za redakční radu
Adam Baláž
ZAZNĚLO V OBECNÍM DOMĚ
Slovo starosty obce
Zatímco poslední dva měsíce jsou v našem státě ve znamení již tradičních a do nebe volajících politických taškařic a poslední týden je v celé Evropě ve znamení „okurkové sezóny“, která je, jak se nakonec ukazuje, spíše sezónou fazolových klíčků, v naší obci jak obecní úřad, tak Zastupitelstvo obce, i přes výše uvedené stále pracuje a funguje tak jak má a jak je zapotřebí pro správný chod obce jako celku.
Od posledního vydání Nepoliského zpravodaje se Zastupitelstvo obce Nepolisy (dále jen „ZO“) sešlo celkem ke třem jednáním. Na tom prvním, jež proběhlo v závěru měsíce března, jsme vedle běžných majetkoprávních záležitostí, které se stále otáčely kolem snahy obce zajistit našim zaměstnancům, vlastní zázemí pro „komunální služby a techniku“, projednávali také např. systém financování přístavby MŠ Nepolisy, možnost finančního spoluzajištění výstavby víceúčelového hřiště v Zadražanech a v neposlední řadě také výši účastnického poplatku na Letní dětskou rekreaci v r. 2011. V souvislosti s posledně uváděným cítím, že je nutné vysvětlit čtenářům, občanům a především rodičům dětí, proč jsme po několika letech přistoupili ke zvýšení účastnického poplatku. V letech 2008, 2009 a 2010 se celková částka, kterou obec vynakládala za zřizování Letní dětské rekreace, pohybovala kolem hodnoty 130 tis. Kč, přičemž počet dětí účastnících se tábora se pohyboval v rozmezí od 41 do 49. Ve všech třech letech byl účastnický poplatek pro děti z naší obce ve výši 1 200,- Kč, přičemž obec na každé dítě postupně doplácela 1 541,- Kč (r. 2008), 1 654,- Kč (r. 2009) a 1 836,- Kč (r. 2010). Vidíte, že obec v tomto ohledu byla vždy velmi štědrá, resp. dle mého osobního názoru zvládla dobře „krvácet“ z našich společných peněz za akci velmi užitečnou, avšak za akci, kterou nevyužívaly všechny rodiny, tedy všichni občané. Z toho důvodu je logické, že se pokoušíme narovnat částku, kterou platí rodiče a kterou doplácí obec. Závěrem k tomuto tématu uvádím, že letošní rok, i s ohledem na počet přihlášených dětí, bude dle předběžných propočtů ve výsledku příznivější pro obecní výdaje a větší část nákladů bude ležet na rodičích dětí.
Úplným závěrem k tomuto tématu ještě uvedu, že mi možná někdo bude mít za zlé, že hledám možnosti jakéhokoliv navýšení obecních příjmů nad rámec let minulých, avšak při pohledu na obecní nataženou ruku, ze které si každý rád něco při nejbližší příležitosti vezmeme, je mi trochu úzko. S přísunem finančních prostředků do obecní kasy souvisí i vyjednání platby společnosti, která se měla v minulých letech starat o pozemky v okolí prodejny Hruška, ale de facto se vždy starala a stále stará obec. Současně se nám podařilo vyjednat pravidelné platby od soukromé osoby, která využívá stožár veřejného osvětlení k umístění techniky, jenž dovoluje šířit bezdrátový internet. Nechtěl bych, aby lidé měli pocit, že vše je jen o penězích, ale jsou zkrátka věci, které půjdou narovnat buď pouze zpoplatněním, nebo tím, že se opět vrátíme do doby, kdy platilo heslo: ,,Něco za něco“, a soused mohl počítat s tím, že když jednou pomohl sousedovi, tak ten zase v budoucnu na oplátku také přišel v případě potřeby s pomocnou rukou. To, jakou cestu si vybereme, záleží již čistě jen na každém z nás.
Na dalším, tentokráte dubnovém jednání ZO, jsme rozhodli o podání žádosti o grant k Fondu T-Mobile pro zaměstnance, diskutovali jsme o stanovisku k připravované optimalizaci autobusové dopravy na Chlumecku a Novobydžovsku, přijali jsme nabídku k uzavření úvěrové smlouvy na financování Přístavby MŠ Nepolisy a schválili jsme přijetí darů pro MŠ a ZŠ Nepolisy.
K Fondu T-Mobile pro zaměstnance jsme po odsouhlasení ZO zaslali žádost o finanční příspěvek na realizaci parkových úprav v místní části Luková. Ortel nad naší žádostí bude znám koncem tohoto měsíce.
Po diskuzi nad informacemi, které jsem přednesl členům ZO, a jenž se týkaly chystaného rušení některých autobusových spojů na Chlumecku a Novobydžovsku jsme se shodli na stanovisku, které se dá shrnout tak, že obec nebude a neplánuje spolufinancovat ztrátové linky (tím tyto zachránit a dále provozovat), obec usiluje a vždy bude usilovat o zachování ranních, odpoledních a podvečerních autobusových spojů do, resp. ze škol a práce, a současně jsme požadovali zachování všech autobusových linek, které přímo navazují na příjezdy vlakových rychlíkových spojů (ze směru od Prahy a od Hradce Králové) do Chlumce nad Cidlinou. Dopis s těmito postoji jsme zaslali na Královéhradecký kraj a současně na společnost OREDO, jenž pro Královéhradecký kraj spravuje dopravní systém Integrované REgionální DOpravy (IREDO). Možná že i toto pomohlo k tomu, že s platností od 12. 6. došlo ke zrušení sedmi autobusů, které jezdily přes naši obec. Z tohoto počtu je však 6 autobusů víkendových, přičemž za tyto je poskytována náhrada v podobě zastavování osobních vlaků v Lukové. Na to, co nám hrozilo, jsme dopadli ještě dobře a je potřeba se přichystat, že v budoucnu přijdou na stůl mnohem radikálnější úpravy autobusových spojů.
Na posledním jednání ZO, o kterém se dnes zmíním a jež proběhlo dne 2. 6. tohoto roku, jsme projednali mimo jiné výsledky výběrového řízení na akci „Restaurování Božího kříže v Lukové“, dále darovací smlouvu s Římskokatolickou církví a výsledky kontroly Krajské hygienické stanice Královéhradeckého kraje v MŠ Nepolisy.
Restaurování Božího kříže v Lukové (sakrální stavba ukrytá za tújemi v parku v Lukové) je jednou z akcí, které jsme měli původně v plánu realizovat v případě získání dotace od Ministerstva pro místní rozvoj. Vedle tohoto křížku jsme měli zájem v letošním roce renovovat ještě Boží kříž na hřbitově v Zadražanech a dále sochu Sv. Anny na návsi v Zadražanech. Po obdržení informace, že nám dotace letos nebude poskytnuta, kdy tomuto předcházelo usnesení ZO o vypsání výběrového řízení na výběr dodavatele, který bude renovovat všechny tři sakrální stavby, jsme operativně rozhodli, že zkusíme získat nabídky alespoň na opravu křížku v Lukové. ZO na jednání přijalo výsledky výběrového řízení na renovaci tohoto křížku a bez jakékoliv vyslovené připomínky souhlasilo s podpisem smlouvy s vítězem výběrového řízení. Při podpisu smlouvy současně bylo dohodnuto, že v sobotu 11. 6. bude křížek demontován a odvezen do haly, kde budou probíhat restaurátorské práce.
S Římskokatolickou církví, děkanstvím Chlumec nad Cidlinou, bylo předjednáno darování církevních pozemků naší obci. Jedná se o pozemky pod polní cestou, která vede kolem bývalých vojenských bytovek. S tímto přijetím daru vyslovilo ZO jednohlasný souhlas a dne 15. 6. dojde k podpisu potřebných smluv.
Co se týká kontrol provedených pracovnicemi Krajské hygienické stanice (dále jen „KHS“) v MŠ Nepolisy, resp. ve školní jídelně při MŠ Nepolisy, pak tyto byly podníceny naší žádostí o navýšení maximální dovoleného počtu připravovaných jídel. Tato společná žádost obce, jako zřizovatele, a MŠ, jako zřizované organizace, souvisela s předpokládaným nárůstem strávníků, jenž nás nemine od září či října tohoto roku. Pracovnice KHS provedly celkem dvě kontroly, první neplánovanou, které bohužel nemohl být přítomen starosta obce a ani ředitelka MŠ, a druhou dohodnutou, které již starosta i ředitelka byli přítomni. Provedená kontrola zjistila několik málo závažných nedostatků, které budeme řešit operativně a dá se říct svépomocí (instalování nuceného větrání, nátěr betonové podlahy, výměna otočných vodovodních baterií za pákové apod.) a současně označila jako závažný nedostatek chybějící možnost odtahu par a pachů ve školní kuchyni. ZO po projednání kontrolní zprávy pověřilo starostu obce podniknout všechny nezbytné kroky, které povedou k nápravě uváděných nedostatků.
Současně jste si určitě také všimli, že se o veřejná prostranství ve všech třech místních částech naší obce stará k dnešnímu dni již pět pracovníků obce. K jednomu kmenovému zaměstnanci přibyli 4, na které nám Úřad práce poskytuje nemalou finanční podporu. Je na mně, abych řídil, koordinoval a kontroloval práci, kterou tito zaměstnanci obce vykonávají, a proto bych Vás chtěl požádat, pokud se Vám něco nebude líbit, pokud vám něco bude chybět, žádejte či stěžujte si u osoby starosty. Vězte, že se snažím a i nadále se budu snažit, abyste možností ke stěžování měli co nejméně, jenže nejsem člověk naivní a vím, že vše se hned teď udělat nedá, všemu se vyhovět zkrátka v ten daný okamžik či den nemůže.
Dušan Šustr
starosta obce
Obecně závazná vyhláška o místním poplatku za užívání veřejného prostranství
Ačkoliv naše obec vydala již na počátku letošního roku několik nových obecně závazných vyhlášek, cítím nutnost, upozornit na to, co obecně závazná vyhláška je, co obsahuje a k čemu nám všem má sloužit.
Vedle Ústavy ČR, mezinárodních zákonů, zákonů našeho státu a případně i nařízení vlády a dalších právních norem, jsme jako občané obce povinni řídit se také obecně závaznými vyhláškami (dále jen „OZV“) obce. Vězte, že nějakou tu OZV mají všechny obce v ČR a ačkoliv dvě názvem totožné závazné vyhlášky mohou být v některých ohledech ve dvou obcích poněkud odlišné, všechny mají jeden společný znak. Základ toho, jakou lidskou činnost upravují a jakým způsobem ji upravují, je stále stejný, a i to ve své podstatě přispívá k tomu, že se chováme ve všech obcích intuitivně, dle nějakých původně nepsaných lidských zvyklostí a pravidel, a tím vlastně ctíme, aniž bychom nad tím přemýšleli OZV. Jenže každá obec je tvořena různorodým vzorkem obyvatelstva a všude je někdo, kdo pravidla buď ctít nechce, to je v tom horším případě, nebo nemůže, protože o nich neví – to je ten lepší případ.
Je na mě, jako představiteli obce, abych apeloval na všechny spoluobčany, aby se seznámili s obsahem OZV, a abych jim v tomto směru co nejvíce pomáhal. Proto mi dovolte, abych se dnes zaměřil na jednu z našich vyhlášek, a to na vyhlášku o místním poplatku za užívání veřejného prostranství.
Ptám se proč vůbec taková vyhláška někdy v minulosti (naše obec ji má již od r. 2004, přičemž s vývojem zákonů, je třeba čas od času tuto oprášit a revidovat) musela vůbec vzniknout. Předpokládám, že je to především z důvodu regulace činností konaných občany na cizím majetku – veřejném prostranství. Veřejným prostranstvím pro účely této naší aktuálně popisované vyhlášky rozumějte cizí (obecní, tedy společný) nemovitý majetek – pozemky. Často se jedná o pozemky přiléhající k místním komunikacím, pozemky tvořící parky apod., ve zkratce a lidově pásy zeleně jsou, až na několik výjimek, veřejným prostranstvím. Někdy v minulosti muselo dojít k živelnému využívání těchto pozemků, přičemž některým občanům (neměli potřebu využívat cizí majetek) a potažmo i voleným zastupitelům těchto občanů se toto přestalo líbit. Např. „Proč já si můžu (musím) složit dříví či stavební materiál na své vlastní půdě a Honza Drvoštěp z vedlejšího domu si jen tak bez jakékoliv domluvy s obcí vysype na 1 měsíc fůru písku přímo na zelený pás vedle silnice?!“ Někde tady hledám počátky toho, že lidé a samosprávy, resp. představitelé samospráv – naši zastupitelé – museli začít jednat a museli si vydat právní dokument, který by upravoval, co a za jakých podmínek lze činit na veřejném prostranství. A případně samozřejmě bylo nutné sepsat sankce, které budou uplatňovány proti těm, kteří se nebudou danou OZV řídit.
Nyní budu přímo citovat z naši OZV. Co se považuje za užívání veřejného prostranství: „…provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní, sportovní a reklamní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl.“ Kdo je poplatníkem? Každá fyzická i právnická osoba užívající veřejné prostranství některým z výše uvedených způsobů. Poplatek se platí od prvého dne, kdy začalo užívání veřejného prostranství, a trvá až do dne, kdy toto užívání fakticky skončilo. Sazby poplatků jsou ve většině případů velmi lidové a za den činí vesměs 5,- či 10,- Kč. Nahlásit užívání veřejného prostranství máme povinnost minimálně 5 dní před započetím užívání, resp. v případě, že užívání nepřesáhne dobu 7 dní, můžeme toto nahlásit v první den užívání. Současně platná OZV zavádí také osvobození a úlevy od poplatku, kdy se dá říct, že pro občany trvale žijící v naší obci a užívající veřejné prostranství pro některý z těchto účelů – provádění výkopových prací, umístění stavebního zařízení, užití veřejného prostranství pro kulturní či sportovní činnost – a to ještě po dobu 30 dnů či kratší, pak tito občané jsou od poplatku osvobozeni.
Nepředpokládám, že se teď všichni posadíme na židli a budeme dumat nad tím, kdy, jak dlouho a co jsme prováděli na veřejném prostranství, ale chtěl bych požádat, zda bychom do budoucna mohli přistoupit k něčemu, co můžeme nazývat „sousedskou dohodou mezi obcí a občanem“. Pokud budete chtít veřejné prostranství užívat pro některý z uváděných účelů, přijďte se prosím informovat, zda se na toto vztahuje OZV. Tímto nikdo z nás nic neztratí a současně budeme utužovat vztah mezi občanem a obcí.
Co se týká parkování osobních a nákladních automobilů na veřejných prostranstvích, pak po konzultaci uvádím, že se jedná o porušování zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, v platném znění. Postup vůči tomuto nešvaru, předpokládám, bude navržen k projednání na dalším jednání ZO. Nabízí se tři varianty, problém řešit cestou – strčíme hlavu do písku -, problém řešit sjednáváním smluv, problém řešit hlášením na přestupkovou komisi k MěÚ Nový Bydžov.
Dušan Šustr
starosta obce
Co se u nás chystá?
O přístavbě mateřské školky jsme Vás informovali v minulém čísle Nepoliského zpravodaje, nyní mi dovolte zastavit se u dalších dvou projektů, které nás v letošním roce čekají. Jedním z nich je Restaurování Božího kříže v Lukové a druhým Revitalizace návsi v Lukové. Oba projekty spolu souvisejí a společně utvoří krásný celek a malebné veřejné prostranství.
Restaurování Božího kříže v Lukové
Zastupitelstvo obce Nepolisy schválilo na svém 7. zasedání výsledky výběrového řízení na dodavatele akce Restaurování Božího kříže v Lukové. Na opravu této sakrální stavby bylo zažádáno o dotaci z Programu obnovy venkova Ministerstva pro místní rozvoj, které však naši žádost nepodpořilo. V této žádosti o dotaci jsme požádali o finanční prostředky na restaurování nejen Božího kříže v Lukové, ale také na restaurování dvou sakrálních staveb v Zadražanech. Celková investice měla činit 324 tis. Kč, přičemž jsme žádali o dotaci ve výši 220 tis. Kč. S ohledem na skutečnost, že naše žádost nebyla podpořena, rozhodlo zastupitelstvo obce o realizaci restaurování pouze jedné sakrální stavby, a to v Lukové – s ohledem na skutečnost, že se v podzimních měsících bude realizovat projekt Revitalizace návsi v Lukové.
Výběrová komise se sešla v pondělí 16. května a ze tří došlých a platných nabídek vybrala tu s nejnižší cenou – 92 400,- Kč. Vítězným uchazečem se s touto cenou stala MgA. Kateřina Čiháková Myšková.
Revitalizace návsi v Lukové
Aneta Herodek
Obecní knihovna Nepolisy
O prázdninách opět dochází ke změně provozní doby knihovny. Otevřeno bude 11. července a 15. srpna vždy od 16,00 do 18,00 hod. Normální provoz bude zahájen dne 5. září 2011.
Lucie Vejvodová
knihovnice
O projektu ČTENÍ POMÁHÁ
Až některou z knížek přečtete, stačí na webových stránkách zodpovědět několik otázek vztahujících se k přečtené knížce, a na Váš kredit se připíše výše uvedených 50,- Kč, které můžete věnovat někomu, kdo čeká na Vaši pomoc.
Projekt se velmi rychle rozběhl, jen po měsíci fungování se do něho zapojilo více než 15 000 čtenářů, které „vyčetly“ pomoc charitám ve výši přes milion korun.
Aneta Herodek
Společná CIDLINA, o.s.
Společná CIDLINA v úterý 7. 6. 2011 uzavřela příjem žádostí o dotaci ve výzvě č. 1/2011. Přijato bylo celkem 7 žádostí. V této výzvě budou podpořeni podnikatelé z regionu, a to především formou 40 až 60 % dotace na nákupy nových technologií nebo rekonstrukce dílen a provozoven. Projekty nyní prochází hodnocením výběrovou komisí, a pokud bude výběr dne 14. 6. schválen valnou hromadou mohou tito podnikatelé začít se svými investicemi.
Jana Bitnerová
manažer MAS Společná Cidlina