Čtvrté vydání 4/2011 - část první
SLOVO ÚVODEM a MOMENTKY Z OBCE
Milí čtenáři, po dvou měsících jsme si pro Vás opět připravili spoustu zajímavostí, které byly k vidění v naší malé obci, a že jich bylo opravdu hodně. Konečně se také dostavilo námi dlouho očekávané jarní počasí, které nás nutí vyběhnout z tepla domova, jít se podívat na své pomalu se probouzející zahrady a vyrazit na výlety po okolí. Naše tipy, kam se vydat, můžete nalézt v rubrice našeho kulturního referenta.
Nedávno se mi do rukou dostal zajímavý článek o tom, že v České republice je velmi málo dárců krve, pouhých 3,5 %. Rád bych se proto podělil o své zkušenosti z transfuzního oddělení a tím Vám dát alespoň základní informace, které byste měli znát o programu darování krve. Spousta z Vás jistě nad otázkou, zda darovat krev, nejednou pomyslela, ale nevíte, co všechno je k tomu zapotřebí, zda se musíte někde objednat, mít doporučení od svého lékaře a další důležitá fakta, která pokud neznáte, smetete nápad darovat krev ze stolu. I já jsem na tom byl podobně, říkal jsem si, kdyby se naskytla příležitost darovat krev, tak bych ji využil, ale sám někde bloudit po hradecké Fakultní nemocnici a zjišťovat informace se mi nechtělo. Bude tomu už skoro rok, kdy jsem právě takovou příležitost využil. Dušan Šustr se jen tak mezi řečí zmínil, že uvažuje o darování krve, a ten nápad mě ihned oslovil. Netrvalo dlouho a už jsme jeli do hradeckého transfuzního oddělení, aniž bychom pořádně věděli, do čeho se pouštíme.
Jako prvodárci nemusíte nikam volat ani se objednat, záleží pouze na každém, v jaký den a v jakou hodinu se rozhodnete navštívit toto oddělení. Doporučuji brzy ráno, nějaký jiný pracovní den než pátek, kdy nebývá tolik lidí. Na internetových stránkách Fakultní nemocnice www.fnhk.cz si můžete doma vyplnit dotazník pro dárce krve, ve kterém pravdivě zodpovíte na základní otázky o vašem zdravotním stavu. Tento dotazník můžete nalézt i na místě odběru. Při vstupu do transfuzního oddělení Vás přivítá usměvavá sestřička v šatně, od které dostanete přezůvky a vezmete si pořadové číslo. S tímto číslem postupně obejdete všechna stanoviště. Start je v kartotéce, kde předložíte občanský průkaz a kartičku zdravotní pojišťovny, podle které Vám bude vytvořena karta dárce krve. Další zastávka je v laboratoři, kde se od prvodárců odeberou vzorky ze žíly, při další návštěvě už pouze z prstu, a změří se teplota. Pak Vás před samotným odběrem čeká jen prohlídka u doktora, typické měření tlaku, poslech srdce a otázky o vašem zdravotním stavu. Celý tento proces Vám nezabere déle než tři čtvrtě hodiny, poté se máte možnost občerstvit čajem, džusem a rohlíkem. Důležité je se před odběrem dostatečně nasnídat, aby se Vám neudělalo mdlo.
A je tu obávaný odběr 450 ml krve!! Všude se povídají různé historky, jak hrozně může první odběr dopadnout a podobně. Nám s Dušanem to ale vůbec nepřišlo. Všechny sestřičky a doktorky působí velmi mile, přívětivě, opravdu nemáte důvod, proč se strachovat, možná jedině vidina jehly vzbuzuje mírnou nervozitu, ale přirovnal bych ho k normálnímu očkování nebo odběru na různé krevní testy. Příjemná sestřička mě posadila na odběrové lehátko, ani jsem se nenadál a již životně důležitá tekutina opouštěla moje tělo. Je důležité pravidelně zatínat ruku v pěst a povolovat a tím zrychlovat průtok krve, protože celý odběr se musí stihnout do 15 minut. Po odběru dostanete stravenku, horkou čokoládu a opět si můžete vybrat z nabídky nápojů a jídla.
Doufám, že se mi podařilo celou záhadu ohledně dárcovství krve objasnit, nejedná se o žádnou nebezpečnou, nepříjemnou operaci, ale jen o obětování svého vlastního volna ve prospěch dobré věci. Nikdy nevíte, co se může přihodit, a právě Vám může jednou zachránit život darovaná krev. Navíc existují výhody plynoucí z dárcovství, pokud pravidelně darujete krev, máte dokonalý přehled o svém zdraví, každé tři měsíce bude Vaše krev kontrolována a v případě zjištění nějaké vážné nemoci získáváte drahocenný čas k její léčbě. Za každý odběr si můžete nechat snížit základ daně z příjmu při ročním zúčtování o 2000 Kč a také dárce, který krev daruje zdarma, má ze zákona právo na den pracovního volna s plnou úhradou mzdy. Vše hovoří ve prospěch dárcovství krve, my všichni můžeme zvýšit procento dárců v České republice, udělejme dobrou věc.
Za redakční radu
Adam Baláž
ZAZNĚLO V OBECNÍM DOMĚ
Slovo starosty obce
Mnoho jarní vody proteklo v potocích a řekách od února letošního roku, kdy vyšlo třetí číslo Nepoliského zpravodaje a mnohé se událo také v naší obci. Dnes mi odpusťte, že nebudu v následujícím textu nikterak poetický a slohově květnatý, problémy a situace, které na obci v posledních měsících řešíme, také nejsou poetické. Pokusím se Vám předat faktické informace a případně i nějaké ty statistické údaje.
S pravým nástupem jara jsme, stejně jako všechny obce v České republice, začali řešit jarní úklid a jarní údržbu intravilánu a extravilánu vesnice. Bohužel, v posledních letech se obce musí starat také o velké množství komunálního odpadu, který je povětšinou poházen po příkopech, u remízků a na dalších místech v extravilánu obce. Svízelnou situaci zaneřáděných příkopů řeší samozřejmě i majitel silnice, tedy v našem případě Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje. Po konzultaci na pobočce v Novém Městě jsme dospěli k názoru, že od největšího nepořádku si raději pomůžeme trošku s předstihem sami. Dne 20. února jsme po rychlé a nikterak dopředu chystané schůzce se členy Mysliveckého sdružení LUKA Nepolisy vyrazili do okolí, především místní části Nepolisy, kde byla situace naprosto zoufalá. Za jedno dopoledne jsme posbírali přibližně 6 m3 (vrchovatý vůz za traktor) komunálního i dalšího odpadu (plasty, zbytky jídel, sklo, matrace, pneumatiky…). V pondělí pak tento odpad spolu s odpadem ze hřbitovů zmizel v desetikubíkovém kontejneru, který nám přistavila společnost .A.S.A. Lodín. Cena za odvoz, kterou si zaplatíme všichni, ze společných daní byla bezmála 6 tis. Kč. I přes výši ceny jsem přesvědčen, že se jedná o správně vynaložené finanční prostředky.
O právě uplynulém víkendu obec pořádala sběr nebezpečného a velkoobjemového odpadu. Je velká škoda, že minimálně 10 m3 nasbíraného odpadu činily plastové výrobky, které lze díky rozměrům i složení umístit do žlutých kontejnerů na tříděný odpad. Velká část odpadu byla tvořena také železným šrotem – jak je tohle možné, když před dvěma týdny sbírala železo Tj Sokol Nepolisy a před týdnem SDH Zadražany?! Dřevěný odpad, který by šel pravděpodobně spálit na hromadě klestí u ČOV Nepolisy už raději nebudu komentovat. Pneumatiky od osobních i nákladních automobilů nebyly uvedeny na letácích a přesto tvoří kupu, na kterou budeme muset přiobjednat zvláštní kontejner. Odvoz nebezpečného odpadu (obaly od barev, laků, elektrošrot, ledničky apod.) proběhl již v sobotu 9. dubna. Odvoz pěti napěchovaných kontejnerů (celkový objem činil 90 m3!!!, tedy 90 000 litrů) s velkoobjemovým odpadem proběhne v pondělí 11. dubna. Když si uvědomím, že si tuto činnost zopakujeme ještě na podzim tohoto roku, tak mne jímá hrůza. Cenu vynaloženou z našich kapes za tento sběr odhaduji přibližně na 60 tis. Kč. Hlava mi nebere otázky typu: „Tak proč to sbíráte?“ Nestěžuji si na sběr odpadu, protože se bojím toho, kde by ty tuny odpadů končily, pokud bychom sběry neprováděli, ale trápí nás způsob, jakým někteří z nás tuto metodu sběru domovního odpadu využívají, resp. zneužívají.
Výše uvedené mi jako představiteli obce vyrylo do čela hned několik hlubokých vrásek. Naproti tomu úsměv a pocity radosti jsme společně mohli prožít při vítání občánků, které proběhlo 20. února, a dále pak také při Posezení se Skleněnkou. Na pozvánce na společenskou akci, která proběhla v neděli 27. března, jsme záměrně uváděli, že je určena nejen pro seniory, ale i přátele dechové hudby. Být seniorem by nemělo být a dle mého názoru není žádnou ostudou, čas nikdo z nás nezastaví a stejně jako jsme všichni byli dětmi, dojdeme také k důchodovému věku, nebo chcete-li, staneme se seniory. Je však mnoho lidí, kteří vnitřně cítí, že nejsou důchodcem a přesto by rádi přišli na tuto či podobnou akci. Dle počtu židlí obsazených v sále našeho pohostinství soudím, že se nám podařilo vytvořit pro lidi dobrou příležitost ke společnému setkání, popovídání si a k poslechu oblíbené dechové hudby. Jsem nesmírně potěšen, jak skvěle lidé zareagovali na připravenou možnost setkání a sami svým zájmem a svojí návštěvou hostince vytvořili snad krásnou atmosféru jednoho nedělního odpoledne a podvečera.
V krátkosti se dnes ještě zmíním o financích v obci, resp. o dotacích, o které jsme v závěru loňského roku žádali. Z Královéhradeckého kraje, který zřizuje dotační program s názvem Program obnovy venkova, nám byly přislíbeny dvě dotace. První ve výši 155 tis. Kč bude použita na nákup vybavení do jídelny, kuchyně a do právě budované přístavby MŠ Nepolisy. Druhá dotace, ve výši 74 tis. Kč bude využita pro splacení úroků z dlouhodobého úvěru, který splácíme již pátým rokem a který obec splatí v polovině r. 2015. Na Ministerstvo pro místní rozvoj jsme zaslali žádost o dotaci ve výši 1 mil. Kč (částka za vítězství v krajském kole soutěže Vesnice roku 2010) a žádost o dotaci na opravu sakrálních staveb v Lukové a v Zadražanech. Obě žádosti jsou zaregistrovány a o jejich osudech se rozhodne, dle dostupných informací, v půlce měsíce dubna.
A úplným závěrem konstatuji, že ve čtvrtek 31. března jsme podepsali smlouvu s dodavatelem přístavby MŠ Nepolisy a 4. dubna byly fakticky zahájeny stavební práce. Více o přístavbě MŠ Nepolisy se dočtete v dalším článku. Během jednoho týdne se stavebníci dostali ze země, tj. postavili základy stavby a už se bude velmi brzy zdít.
Přeji si, ať nám všem tyto krásné jarní dny ubíhají co nejpomaleji a ať nám práce na našich zahradách jde stejně tak rychle od ruky, jako je tomu v případě výše zmíněné přístavby MŠ Nepolisy.
Dušan Šustr
starosta obce
Komínová vyhláška, aneb povinnosti kominíků a občanů
Při každodenním setkávání se s občany dostávám mnoho a mnoho podnětů k práci. Ať už se jedná o dotazy, které pak směřuji na příslušné úřady, nebo o problémy, které společnými silami poté řešíme, snažím se postupně, v rámci časových možností odpovědět či vyhovět všem.
Dnes budu reagovat na podnět paní Šarounové, která se zajímala o novou tzv. komínovou vyhlášku, která vešla v účinnost od 1. ledna tohoto roku, a která jak občanům, tak i kominíkům nařizuje určité povinnosti. Níže uvedené informace budou pouze základní a dle mého názoru ty nejzásadnější. Každému nabízím, aby se případně s dalšími dotazy zastavil na obecním úřadě, kde mu rád vysvětlím podrobnosti komínové vyhlášky – Nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
Z pozice hypotetického majitele rodinného domu, který je běžně vytápěn kotlem na tuhá paliva (dřevo, uhlí) o výkonu do 50 kW včetně, a jenž je uváděn pouze v sezónní provoz (přes topnou sezónu – doba ne delší než 6 měsíců) je dle nového nařízení mou povinností dvakrát do roka provést čištění spalinové cesty (kouřovodu, komína) a jedenkrát do roka provést kontrolu spalinové cesty. Zatímco čištění si u tohoto typu spotřebiče paliv můžeme zajišťovat svépomocí, pak kontrolu musí provést oprávněná osoba, kterou je držitel živnostenského oprávnění v oboru kominictví (kominík). Současně je nutné jednou do roka provést výběr pevných (tuhých) znečišťujících částí a kondenzátu ze spalinové cesty. Důležité také je ustanovení, které říká, že u tohoto spotřebiče (kotle) se čištění provádějí v přiměřených časových odstupech, přičemž mezi jednotlivými čištěními nesmí uplynout doba kratší 6 měsíců. Osobně bych si tedy pozval kominíka (odbornou osobu) domů na kontrolu a čištění před topnou sezónou, např. v září a pak ke konci topného období bych si komín vyčistil svépomocí. Je důležité, že kominík Vám musí vystavit potvrzení o provedeném čištění či kontrole. Jedná se o zprávu, která je jako vzor přílohou nařízení vlády. Tudíž, než si pozvete kominíka na kontrolu/čištění, tak se optejte na živnostenské oprávnění a současně se optejte, zda Vám vydá zprávu o kontrole/čištění. Pokud o jednom z těchto nebude kominík vědět, pak bych jeho návštěvu s díky odmítl, poněvadž taková kontrola bez potvrzení, vám v případě problémů s pojišťovnou a hasiči bude k ničemu.
U kotle do 50 kW včetně, ve kterém je jako palivo používán plyn, je situace o trochu jednoduší, neboť čištění, kontrolu a výběr kondenzátu je nutné provést pouze jednou ročně, avšak zde je pro tyto činnosti nutné pozvat odborně způsobilou osobu a nelze tyto činnosti provádět svépomocí. Opět vyžadujte zprávu o provedení čištění anebo čištění spalinové cesty.
U kotle na kapalná paliva, tedy zde jsou zřejmě uvažovány topné oleje, je nutné provádět častější čištění spalinové cesty – třikrát do roka.
Co se týče revize spalinové cesty, pak toto je činnost odlišná od kontroly/čištění a v intencích zákona je nutné tyto dvě činnosti rozlišovat. Revizi je nutné provést a) před uvedením spalinové cesty do provozu nebo po každé stavební úpravě komína, b) při změně druhu paliva připojeného spotřebiče, c) před výměnou nebo novou instalací spotřebiče paliv, d) po komínovém požáru a e) při vzniku trhlin ve spalinové cestě, jakož i při vzniku podezření na výskyt trhlin ve spalinové cestě.
Komíny jsou na všech rodinných domcích a tak pevně věřím, že výše uvedené informace budou užitečné pro všechny z Vás, kteří jste dočetli článek až do těchto míst.
Dušan Šustr
starosta obce
Přístavba školky bude!
Jak jistě víte, kapacita naší mateřské školy je v současné době nedostačující. Vzhledem ke skutečnosti, že je počet dětí v předškolním věku stále vysoký a vývoj nesvědčí o budoucím razantním poklesu počtu předškoláků, rozhodlo Zastupitelstvo obce Nepolisy o realizaci přístavby ke stávajícímu objektu mateřské školy. Projekt přístavby byl plánován již od začátku loňského roku a především díky práci předchozího vedení obce a předchozího Zastupitelstva obce bylo zacíleno na zděnou přístavbu.
V současné době je kapacita mateřské školy 40 dětí. Musíme však vzít v potaz, že mateřská škola využívá i prostory v přístavbě Základní školy Nepolisy. Potýkáme se s rostoucím počtem dětí nejen v mateřské škole, ale současně i ve škole základní. Základní škola začne v následujícím školním roce využívat i prostory, které dnes využívá mateřská škola. Od 1. září by se tak automaticky snížila kapacita mateřské školy. Díky přístavbě se zvýší kapacita školky na 52 děti, přičemž definitivní slovo má v této věci Krajské hygienická stanice Královéhradeckého kraje.
Od 1. září 2011 nastoupí do mateřské školy dle zápisu, který proběhl v březnu t.r., 40 dětí. Po schválení změny v Rejstříku škol a školských zařízení proběhne koncem měsíce srpna či začátkem měsíce září dodatečný zápis na novou kapacitu. Až se vše podaří a vyřešíme kolaudační souhlas a následující „úřední kolečko“ nespočtu papírů, nastoupí do školky na podzim dalších 12 dětí.
Dne 24. února 2011 bylo vyhlášeno výběrové řízení na akci Přístavba Mateřské školy Nepolisy. Do 14. března 2011, kdy zasedla výběrová komise, předložilo svou nabídku celkem šest uchazečů. Výběrová komise doporučila podepsat smlouvu o dílo se společností SGJW Hradec Králové, spol. s r.o., jež předložila nejvýhodnější nabídku, tedy nabídku s nejnižší nabídkovou cenou. Nabídková cena činila celkem 4 073 tis. Kč.
Ve čtvrtek 31. března 2011 byla podepsána smlouva s dodavatelem přístavby mateřské školy a v pondělí 4. dubna jsme předali staveniště a byly zahájeny stavební práce. Předpokládáme, že práce na přístavbě školky budou dokončeny do konce srpna tohoto roku. Následně budou nově vzniklé prostory vybaveny novým nábytkem.
Jistě Vás zajímá, jakým způsobem bude přístavba financována! Díky loňskému vítězství v krajském kole soutěže Vesnice roku obdržíme v letošním roce dotaci ve výši 1 000 tis. Kč z Ministerstva pro místní rozvoj, program Podpora obnovy a rozvoje venkova. Finanční prostředky ve výši 3 000 tis. Kč budou investovány do přístavby prostřednictvím dlouhodobého úvěru. Obec Nepolisy ze svého rozpočtu uhradí zbylých 73 tis. Kč a dále vlastní podíl dotace, jež nám byla přidělena z Programu obnovy venkova Královéhradeckého kraje na nákup nábytku a vybavení do Mateřské školy Nepolisy, a to ve výši 155 tis. Kč. O tuto dotaci požádala naše obec v listopadu loňského roku, předpokládané celkové náklady činí 310 tis. Kč. Z dotace bude pořízen nový nábytek do školky a do školní jídelny.
Těšíme se na všechny předškoláčky a snad se jim bude v nových prostorách líbit!
Aneta Sychrová
Výběr nájemného z hrobových míst v roce 2011
Výběr nájemného z hrobových míst proběhne od 11. do 15. dubna 2011 v kanceláři Obecního úřadu Nepolisy, současně budou podepisovány smlouvy o nájmu hrobových míst.
Nájemné se bude hradit na 10 let dopředu (u nájmů na hřbitově v Nepolisech) a na 12 let dopředu (u nájmů na hřbitově v Zadražanech).
Nájem hrobových míst je stanoven následovně:
I. Cena za nájem z pozemků – místa na pohřebišti 5,- Kč za m2 a rok
II. Cena za služby s nájmem místa na pohřebišti souvisejících 10,- Kč za m2 a rok
Cena za služby s nájmem spojené zahrnuje podíl nákladů za služby, které jsou dle zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví v platném znění, nutné k zajištění řádného běžného provozu celého pohřebiště, jako údržba zeleně, komunikací, hřbitovního zařízení, sekání a úklid trávy, likvidace odpadů, provozu správy pohřebiště a vedení evidence.
Aneta Sychrová
Společná CIDLINA, o.s. nakoupila elektřinu a plyn na komoditní burze
Dvacetiprocentní úsporu nákladů za dodávku elektřiny dosáhly nákupem energie na Českomoravské komoditní burze Kladno (ČMKBK) obce a jejich příspěvkové organizace z území Společné CIDLINY. Města a obce tohoto sdružení nakoupily 2. března celkem 1293 megawatthodin elektřiny v hladině nízkého napětí a 854 megawatthodin zemního plynu v režimu maloodběr, s termínem dodání 2. pololetí 2011. Extrémně příznivou cenu dosáhly při nákupu elektřiny – proti loňské průměrné ceně 1545 Kč/MWh došlo k poklesu na 1230 Kč/MWh, což je historicky nejnižší cena za megawatthodinu elektřiny v hladině nízkého napětí dosažená na ČMKBK. Sdružené obce tak za elektřinu v druhém pololetí zaplatí 1 590 390 Kč, když jen rozdíl mezi vyvolávací a konečnou cenou představuje úsporu cca 285 tisíc Kč a rozdíl proti původní ceně dokonce 407 tisíc Kč.
Zemní plyn pak sdružení Společná Cidlina nakoupilo pro své členy za cenu 687 Kč/MWh, když průměrná jednotková cena v uplynulém období činila 725,60 Kč.
Jana Bitnerová
manažer MAS Společná Cidlina
DONESLO SE k nám ze ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Již konec měsíce února se v naší školní družině nesl v duchu nastávajícího Masopustního průvodu. Četli jsme si o Masopustu, učili se nové písničky, trénovali tanečky, které jsme předváděli při naší obchůzce obcí. Konečně kalendář ukázal datum 1. března a my mohli vyrazit oblečeni v rozličných masopustních maskách a za doprovodu hudebníků do uliček obce. První naše kroky směřovaly na obecní úřad za panem starostou, kterého jsme požádali o svolení provést masopustní koledu. V dobré náladě a za slunečného počasí jsme obcházeli jednotlivá stavení, zpívali písničky a vyváděli „hospodáře“ či „hospodyně“, aby si s námi zatančili „Kalamajku“. Cestou jsme rozdávali chléb se sádlem a cukroví, které napekly dívky při zájmovém kroužku „Veselá vařečka“. Na oplátku jsme si vykoledovali sladkosti a byli pohoštěni místními obyvateli, které jsme navštívili. Letošní Masopust se zkrátka báječně vydařil a těšíme se, že si tuto tradici příští rok opět připomeneme.
Za čtrnáct dní poté, jsme se s dětmi vydali na exkurzi do „sladkého ráje“. Bylo nám umožněno prohlédnout si výrobnu zákusků a dortů U Jiránků v Novém Bydžově - Chudonicích. Odhalili jsme tajemství výroby a plnění špiček, polévání trubiček čokoládou, prohlédli si expedici a nechyběla ani ochutnávka lákavě vypadajících a vonících zákusků. Na závěr se děti proměnily v cukráře a vlastnoručně vytvářely růžičky z marcipánového těsta. Všechny vypadaly báječně!!! Poděkování patří paní Ludmile Sejkorové za čas, který nám věnovala a za zprostředkování této exkurze.
Do budoucna se s dětmi rádi podíváme a seznámíme s dalším zajímavým pracovištěm. Čeká nás návštěva pily a odhalení postupu zpracování dřeva. Pokud by byla možnost navštívit další pracoviště, prosíme rodiče, aby nás informovali. Rádi se za Vámi vypravíme.
V neděli 27. března se odpoledne v místním pohostinství konalo posezení pro seniory. Obě oddělení školní družiny se podílely na kulturním programu. Nejprve vystoupily mladší děti z oddělení „Mraveniště“ s country tanečkem „Dáma a kovboj“.
Následně starší děti z oddělení „Mumínci“ zahrály pohádku Sněhurka a sedm trpaslíků. Závěr patřil opět malým tanečnicím, které zakončily vystoupení školáků tanečkem na píseň „Chňapík, maličký krokodýl“. Odměnou byl nejen potlesk diváků, ale i pohoštění. Dětem se jejich vystoupení povedla a těší se, že své dovednosti budou moci opět předvést na májových oslavách.
V pátek 1. dubna jsme se již po čtvrté zúčastnili projektu „Noc s Andersenem“ na podporu čtenářských dovedností dětí ve spolupráci s knihovnou a OÚ Nepolisy. Letos jsme slavili 100. výročí narození spisovatele Václava Čtvrtka. Proto se v 18 hodin před obecním úřadem sešlo 37 dětí přestrojených za známé postavičky Rumcajse, Manky a Cipíska. Pan starosta nám předal klíče od obecního úřadu, který se nám stal přechodným domovem. I letos jsme společně zasadili pohádkový strom (lípu), který jsme pojmenovali „Aprílovníček“. Po namáhavé práci jsme se posilnili opečenými párky. V podvečer probíhalo plnění rozmanitých úkolů - skládání Rumcajsova puzzle, hledání v atlasu hub, vyplňování kvízů, zdobení dortů v podobě Manky, Cipíska a Rumcajse, vyrábění zápichů do květináčů, seznámení s životopisem Václava Čtvrtka a jeho dílem, zpívání písně o Rumcajsovi aj. Na některých dětech se začala projevovat únava, a proto jsme ji o půlnoci zahnali hudební rozcvičkou. Krev v žilách se rozproudila, a tak se mohlo vyrazit na noční stezku, která byla plná nástrah a různých strašidel. Ne všichni měli dostatek odvahy, a tak se našli i tací, kteří do cíle nedošli. Po krátkém, 4 hodinovém spánku nás probudila cukrářka, která k snídani přinesla lákavě vonící koláčky s tvarohem, povidly a mákem. Noc s Andersenem se nám vydařila. Doufejme, že se opět příští rok sejdeme a oslavíme další výročí nějakého významného spisovatele J.
Připomínáme, že se již podruhé naše ZŠ účastní celostátní soutěže „Péčí o svůj domov pomáhejte dětem“,ve které má deset škol a školek příležitost vyhrát 300.000,- Kč na nové vybavení. Děkujeme všem, kteří již přispěli svojí účtenkou od výrobků Cif a Domestos. Prozatím jsme nashromáždili účtenky v hodnotě 4.949,- korun. Nezapomeňte, prosím, že soutěž trvá až do 31. května 2011 a i vy máte možnost pomoci naší škole k získání této nemalé finanční částky. Umožníte tak dětem učit se a hrát si v lepším prostředí. Stačí jen koupit produkty Cif nebo Domestos a řádně vypsanou účtenku předat ve škole a náš velký dík bude patřit i vám. Více informací k soutěži se dozvíte na internetových stránkách www.rozvojskol.cz, kde můžete sledovat její průběh.
A co v nejbližší době připravujeme, kam se chystáme?
v Barevný den plný her v rámci „Dne Země“ pořádaný MÚ Nový Bydžov oddělením životního prostředí v úterý 19. dubna – zábavné třídění odpadů formou her, vědomostní kvíz z oblasti třídění a recyklace odpadů.
v Velikonoční výtvarnou dílnu, která se bude konat před velikonočními prázdninami ve středu 20. dubna, kde si děti s rodiči budou moci osvojit techniku drátkování.
v Čarodějnický rej ve školní družině vypukne ve čtvrtek 28. dubna.
v Besídku ke Dni matek, kterou jsme naplánovali na středu 4. května.
v Květinový den – liga proti rakovině se uskuteční 11. května.
v Na turnaj ve vybíjené pořádaný ZŠ Karla IV. Nový Bydžov. Pěstičky nám držte v pátek 13. května, aby tento den byl pro nás šťastný a úspěšný.
v Ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy SEVE programy:
„Krtek a semínko“ – určeno žákům 1. a 2. ročníku (srovnávání základních životních podmínek rostlin a živočichů, koloběh živin …).
„Život v půdě“- určeno žákům 3. – 5. ročníku (praktické zkoumání půdy, její vznik …).
v Spaní ve škole ve spolupráci se SDH Nepolisy ve dnech 26. – 27. května.
Kolektiv ZŠ
PŘILETĚLO k nám z MATEŘSKÉ ŠKOLY
Vzpomínka na maškarní rej
V neděli 13. března jsme se sešli v hostinci „Na Nové“ v originálních kostýmech na dětském karnevale. Zábavné odpoledne pořádal místní Svaz žen s přispěním sponzorů a rodičů dětí z místní mateřské a základní školy, kteří věnovali mnoho cen do tomboly. Hudební produkcí a průvodním slovem celé odpoledne provázel DJ Srnec z Nepolis. Na karnevale nechyběly soutěže a zasloužené sladké odměny. Velmi příjemným zpestřením celé akce se stalo vystoupení nejmladších mažoretek „Poupátek“ z Olešnice. Ve skupince děvčat jsme mohli spatřit i Aničku Markovou a Vanesku Schmidtovou z naší mateřské školy. Přítomní diváci odměnili zdařilé výkony dívek bouřlivým potleskem.
Novobydžovská Mateřinka
Kdo se rozhodl zavítat 16. a 17. března do Jiráskova divadla v Novém Bydžově, mohl se podívat na vystoupení devíti mateřských škol na nesoutěžní přehlídce „Novobydžovská Mateřinka 2011“. Starší děti z naší mateřské školy se zúčastnily s dramaticko- tanečním vystoupením „O veliké řepě“. Z celkového počtu mateřských škol jsme jako jediní předvedli divadelní představení, ostatní vystoupení byla pohybová a taneční.
Vystoupení pro seniory
V neděli 27. března jsme zahráli pohádku „O veliké řepě“ na akci, kterou pořádal obecní úřad v místním pohostinství věnované seniorům a přátelům dechové hudby. Děti se nezalekly početného publika a podaly dobrý herecký výkon.
Výlet za knížkami
V mateřské škole se snažíme u dětí rozvíjet kladný vztah k literatuře. Děti si mohou kdykoliv v průběhu dne vybírat a prohlížet knížky, které je zajímají a se zaujetím si rády vypravují nad obrázky. S radostí děti přivítaly možnost navštívit začátkem dubna Městskou knihovnu v Chlumci nad Cidlinou. Paní knihovnice děti seznámila s různými typy dětské literatury a novinkami, které v poslední době vyšly v různých nakladatelstvích.
Zápis do mateřské školy
Ve středu 30. března se uskutečnil zápis dětí na školní rok 2011/2012. Průběžně bylo zapsáno 18 dětí narozených do konce roku 2008 a starších. Tento počet dětí převyšuje stávající kapacitní možnosti mateřské školy, a tudíž rozhodnutí Zastupitelstva obce Nepolisy o potřebné přístavbě jedné třídy, považuji za nutné.
Soňa Balážová