Jdi na obsah Jdi na menu
 

Zajímavé nápady, nebo jen rady??

 

ZAJÍMAVÉ NÁPADY, NEBO JENOM RADY??

Tato rubrika by měla pomáhat s řešením problémů formou „Jak na to“. Jsou vítány rady majitelů Fiatů a jiných značek veteránů, kterým se již uvedený problém vyskytl. Nejsme kouzelníci a nevíme všechno, můžeme si navzájem poradit. Příspěvky zasílejte prosím na: oldfiatclub@seznam.cz

Benzín do našich veteránů

Už jsem si podal žádost o přidělení cedulky „státem chráněná památka“. Tudíž něco pamatuju, do „kozího dechu“ jsem tankoval benzín za 2,40 Kčs, plná nádrž do motorky byla za 13 Kčs a do auta jsem tankoval litr olovnatého speciálu za 4,50 Kčs. Je pravdou, že v benzínu tehdy nebyly žádné bioložky, s výjimkou přidání dodnes známého přípravku Velfobin, což je koncentrát etanolu, který má vyvázat (emulgovat) vodu, která se mohla dostat do palivové soustavy. Jenomže dnes může být v benzínu až 20% bioložek (u podvodné pumpy můžou do podzemní nádrže přidat pár set litrů levnější E85).

Poté, co mi na „biosajrajt“ zkolaboval jeden z veteránů (vyčištění karburátoru, propláchnutí nádrže) do veteránů tankuji pouze benzín bez biosložky, hlavně před zimní odstávkou, zatím se mi to vyplatilo.  Na zimu kvůli možné korozi nádrže natankuji plnou nádrž Vervy 100.

Do všech veteránů, které ještě nemají tvrzená sedla ventilů, musíte přidávat náhražku tetraetylu olova – přípravek Vif Benadit Ba na bázi sloučenin draslíku. Např. Benadit (nebo nějaký jiný adekvátní přípravek) byste měli přidat i do nádrže JAWY 500 OHC – původně byla konstruována na benzín s oktanovým číslem 65 (rozpínal se a hořel pomaleji).

Do nádrže kterých aut musíte přidat Benadit:

Všechny Fiaty s benzínovým motorem do roku výroby cca 1983-85: …Fiat 500, 600, 850, Fiat 124 včetně Coupé a Spider, 125, 126, 127 včetně Sport, 128 včetně Sport Coupé (také starší X 1/9 bez katalyzátoru a vstřikování), 130, 131 včetně Sport, Ducato 1.8; FSO a FSM (127p, 126p, 127p, 131p, Polonez) – všechny typy. Fiat Fiorino Mk I, Panda Mk I, Ritmo, Regata a Uno mají tvrzená sedla, pokud mají motory typu FIRE. Alfa Romeo – patrně od roku 1983 mají všechny tvrzená sedla (přesně nevím, mohl by poradit zkušený Alfista). Starší Fiaty mají hliníkové hlavy a vsazená sedla z litiny tř. 422431 – tudíž se musí chránit proti zaklepávání a obrušování přísadou. Už slyším majitele Fiatů 127 1.3 Sport, jak protestují, že mají ventily stelitové, kvalitnější sedla, … – také musí přidávat Benadit. Stejně tak majitelé Fiatů Panda Mk I. Ovšem hodně z nich má na starých papírech z ciziny převezené mladší auto s motorem FIRE a se vstřikováním, pokud je tomu tak (je to FIRE a stříkačka) tak nemusí. Majitelé posledních Fiatů 126p s katalyzátorem EURO 1 také nemusí.

Zastava – všechny typy nemají tvrzená sedla. Lancia – A 112, Beta, Delta, Gamma, Prisma, Thema, Trevi a Y 10 (starší modely) nemají tvrzená sedla. SEAT Fura a Panda nemají tvrzená sedla.

Tvrzená sedla mají všechny typy Žiguli, Lada a VAZ od začátku výroby, naproti tomu všechny starší Volhy a UAZy nemají tvrzená sedla.

Tvrzená sedla nemají všechny Tatry až do typu 613.4 a motoru č. 10740 a výše.

Tvrzená sedla nemají všechny Škody až do typu 742 (Maxík) a 743 (Rapid) včetně s výjimkou motorů 135 a 136: hlava bočního nálitku a bez vývrtu do 6/1992, znak Škoda natřen bíle – jen s Benaditem; hlava nálitku s vývrtem do 6/1992, znak Škoda natřen modře – tvrzená sedla, bez Benaditu; hlava nálitku bez vývrtu od 6/1992, znak Škoda natřen zeleně – tvrzená sedla, bez Benaditu. Wartburgy a Trabanty se čtyřdobými motory – majitelé nemusejí přidávat Benadit.

Náhrada membrány akcelerační pumpičky karburátoru u Fiatů 127 a 128

Velmi nepříjemná závada, která postupně postihne všechny starší vozy – ztyřelou membránou uniká benzín směrem na svíčky a zapalovací kabely (u Fiatu 127 s motorem 903 cm3). Lze nahradit stejnou membránou ze Škody typ 746 (120, 125, 130) za cca 84 Kč. Jediná úprava spočívá ve zvýšení válcového nálitku na talířku, kterým je membrána slisována. Použijeme silnější mosaznou podložku odpovídajícího průměru a tloušťky nebo nejlépe odřízneme ze starého stykače mosazný, postříbřený kontakt (bude se nám lépe letovat). Do mělkého talířku s troškou vody položíme membránu, pistolovou pájkou s pomocí kalafuny plošku pocínujeme, malými kleštičkami opatrně přitiskneme nízký váleček, krátce zahřejeme a spojíme sletováním. Vyšší nálisek je nutný na vedení spirální pružinky, jinak by se nám akcelerační pumpička zasekávala.

Zatuhlé přední rejdové čepy u Fiatu 500, 600, 850 a 126

Pokud není ještě úplně pozdě pomocí ruční decalamitky naplněné tukem A 00 (stabilní proti vodě) dobře promažeme maznice na svislých čepech (musíme sundat pryžové čepičky nebo je dobře očistit). Hýbeme volantem doprava a doleva a tuk nám musí postupně pronikat kolem rejdového čepu. Nemusíme heverovat, stačí, když kola vytočíme na doraz a v pokleku se na maznice dostaneme. Zároveň je vhodné zkontrolovat stav oleje ve šnekové převodce řízení – plní se po hranu plnicího šroubu, který je na boku tělesa převodky. Olej natáhneme do stříkačky (musí být PP 80- 90 H). Při této kontrole musíme Fiata vepředu zdvihnout (pokud nemáme pracovní jámu), abychom se pod něj vleže dostali. Práce to je nepříjemná leč nezbytná.

Vypadlá přívodní trubka benzínu na Fiatu 500 a 126 (pol.)

Zejména u těchto vozů se vzduchem chlazenými motory vlivem značných rozdílů teplot a silných vibrací motoru časem dojde k uklepání mosazné trubičky, zalisované do tělesa karburátoru ze zinkové slitiny. Závada to je velmi zákeřná a nebezpečná. Doporučujeme pravidelně kontrolovat a při vystřelení této trubičky motor vypneme (ucítíme silný zápach benzínu a motor nebude chtít jet) – všude však bude plno benzínu, který se bude divoce odpařovat. Počkáme, až se benzín odpaří (nebo jej otřeme hadrem), musíme sundat hadici sání, povolit sponu a stáhnout benzínovou hadici z nátrubku, který kladívkem opatrně zarazíme zpátky. Dobré je opatrně lehkými údery přes plochý ocelový trh trubičku zatemovat – to lze spíše až doma v garáži. Nasadíme hadici, dotáhneme sponu a za šroub spony kusem drátu pojistíme k tělesu karburátoru. Další možnost je trubku naklepnout přes speciální lepidlo nebo tenký film tmelu, odolného teplotě a benzínu. Vyplatí se pravidelná kontrola.

Náhrada krátké poloosy u Fiatu 600, 600 D (pol.)

Jedná se o tu část, na které je uchyceno kolo a brzdový buben. Poloosa musí mít na svém konci, který je zasunut do silentbloku, novější zakončení v podobě tzv. tisícihranu. V tomto případě lze použít poloosu z Fiatu 126p (novější provedení se vzdáleností upínacích šroubů 70 mm). Je zapotřebí poloosu upnout do soustruhu a na vnější straně ubrat nákružek, na který se středí disk o 2 mm. Silentblok můžete použít z Fiatu 126p, zajištění je korunkovou maticí, kterou na okraji zaklepnete. Nesmíte zapomenout před spojením krátké a dlouhé poloosy použít novou rozpěrnou pružinku a pojistný drátěný kroužek a krycí manžetku. Vnější a vnitřní tisícihran musíte namazat mazivem A 00 nebo G 2.

 

 

 

 

 
 


Poslední fotografie


Fotoalbum


Archiv

Kalendář
<< duben / 2024 >>


Statistiky

Online: 5
Celkem: 851168
Měsíc: 28066
Den: 469