MODELÁŘSKÝ DEN MPŽ 16.6.2012
MODELÁŘSKÝ DEN
MUZEA PRŮMYSLOVÝCH ŽELEZNIC
VE ZBÝŠOVĚ u Rosic
Dne 16. června se v areálu Muzea průmyslových železnic pod těžní věží býv. dolu Jindřich II ve Zbýšově u Rosic nedaleko Brna konal jeden ze dnů otevřených dveří. Návštěvníci si mohli prohlédnout výstavu několika desítek úzkorozchodných lokomotiv a vagónů, svézt se ve vlaku taženém parní i motorovou lokomotivou po 1,5 km dlouhé trati do Babic u Rosic a také si mohli v depozitáři muzea prohlédnout výstavu šesti kolejišť různých měřítek. Tuto sobotu se totiž ve Zbýšově konal 1. Modelářský den. V následujících letech by se tato novinka měla opakovat a možná se z Modelářského dnu stane v rámci muzea tradice.
Ve Zbýšově se sešla tato kolejiště:
- LGB (cca 15 x 2,5 metru), 1:24, provizorně položené koleje, provoz úzkorozchodných vlaků, které vozily štěrk z lomu na výsypku;
- HO (cca 7 x 3 metry), 1:87, provizorně položené koleje, dvoukolejný okruh s obrovským 12kolejným nádrážím, depem s točnou a lokálka;
- TT (cca 2,5 x 2 metry), 1:120, rozestavěné kolejiště prozatím bez krajinky, hlavní nádraží s depem a okruh "8" s nácestnou výhybnou, provoz normálněrozchodných vlaků;
- HOe (cca 1,2 x 0,8 metru), 1:87, dokončené kolejiště vč. krajiny, 3kolejné nádraží, depo, okruh "8" s odbočkami, motiv: lesní železnice;
- " E " (2,7 x 0,7 metru), Vlakofilova modulovka 1:27, dokončené modulové kolejiště úzkorozchodné průmyslové drážky s nádražím, depem a nesouměrným okruhem;
- " E' " (5 x 0,2 metru), 1:24, provizorně položené koleje rozchodu 16,5mm (HO), trať na obou koncích zakončená 2kolejnou výhybnou, provoz asi 20 vozíků a 3nápravové spojnicové lokomotivy Deutz vlastní stavby.
Už týden před akcí bylo Vlakofilovo kolejiště dovezeno z Brna do Zbýšova. Předcházela tomu relativně složitá vykládka kolejiště z motorového vozu M240.0113, ve kterém bylo všech 6 modulů dovezeno z akce v Koryčanech (viz samostatný článek) a následně několik dní deponováno. Ještě v pátek 15.6. večer před Modelářským dnem bylo spolu s ostatními kolejišti sestaveno a uvedeno do provozu, což se kolem půlnoci neobešlo bez malé oslavy. To se do haly s kolejišti nahrnul skoro celý personál MPŽ a mašinky BN30R a BN30 pak ve Véteráku rozvážely panáky Myslivecké... :-)
Všechna kolejiště si u návštěvníků vysloužila patřičnou pozornost. Zejména pro nejmenší pak byla velmi atraktivní občasná vykolejení vlaků. Akci přijel zdokumentovat také štáb České televize.
Návštěvníci na Vlakofilově kolejišti poznávali lokomotivy a vozy, které ve skutečné velikosti stály na kolejích jen o několik metrů vedle. Často tak bylo slyšet: "Hele, tímto vagónkem jsme jeli!", nebo "Kde je tato mašinka?". Jedinou lokomotivu však najít v muzeu nemohli. Jedná se o Taurusův model ruské elektrické lokomotivy 10Kr2 z dolu Malé Svatoňovice, jejíž dva exempláře muzeum počátkem devadesátých let získalo. Do dnešních dnů se však nedochovaly - důsledkem nevyjasněných vztahů a tehdejšího stěhování muzea do Mladějova byly obě lokomotivy v Drásově u Tišnova kolem roku 1995 sešrotovány. Rozestavěný model byl spolu s druhou Taurusovou lokomotivou, BNE50, vystaven na přenosných kolejích hned vedle kolejiště.
Provoz spolehlivě zajišťovalo všech 5 lokomotiv, které tahaly celkem 18 vozů, které se v průběhu dne střídaly v soupravách. 6 kiplor bylo naloženo pískem. Jako nedostatečná se začala ukazovat kapacita kolejiště, zejména nádraží, které 5 souprav naprosto nezvládalo. Střídání souprav nebo lokomotiv tak vždy doprovázel složitý a na vykolejení velice náchylný posun.
Další zajímavostí byla návštěva lokomotivy Deutz se soupravou několika vozů na modulovém kolejišti. Tříosý stroj měl však v nejostřejších obloucích problém a vypadával, přesto však propracovaný model dvakrát objel celou trať.
Všechna kolejiště vyjma HO byla rozestavěna na čtyřnápravových plošinových vozech. Provoz pro návštěvníky trval od 10 hodin až do ukončení DOD v 18 hodin. Ještě týž večer byla většina kolejišť uklizena a následující den odvezena.
Text a foto: Vlakofil 2012