Duchovní a materiální kultura středověku
- proměňuje se v souvislosti s politicko správními změnami
- umělecká produkce má jednolitý charakter, ale určité kraje měly své specifičnosti. Například Franská říše měla až 5 oblastí, které se od sebe lišily v uměleckém projevu. Na Pyrenejském poloostrově byly vlivy i arabské kultury, oblasti : Kastílie, Aragónie, Katalánie. Další významné oblasti : Zaalpská oblast (Lombardie, Umbrie, Provence), alpská oblast, papežský stát, jižní Itálie a Sicílie (zde vlivy arabské), Anglie
Základní dělítka doby románského umění
- termín románské umění pochází z 19.století, z archeologického zkoumání.
- Objevily se spojovací rysy s římským uměním
- V současné době se užívá obecně i pro germánské, slovanské umění
- Přelom
- 1.etapa do poloviny 11.století
o Počátek vytváření center církevních, světských
o Nejvýraznější je severní Itálie (Lombardie), z tadyma do Provence, Toskánska, Lankedokie (oprava !!!!)
o Po bitvě u Hastings vzniká společné franko-románské umění
o V království Sicílie se spojují vlivy : arabské, křesťanské
o 1054 – schizma
o Rozkvět, boom kostelů, hradů, falce, první měšťanské stavby
o V období 12.stol. tendence o pevnější uchopení pod jednou správou, počátek reconquisty
- Milán
- Sant Ambrogio, 1080, atrium kolem 1140
- Využití atria převzatý z doby římské, zkrátí se o předsíň
- Fléry
- Sv Ambrož : narodil s v Trevíru – centrum někdejší římské říše, byl činný jako arcibiskup v Milánu
- Pro lombardskou architekturu typické použití cihel
- Obloučkový vlys
- Arkáda postavena na slupech s hlavicemi
- Oltář pozlacený, pochází z 9.století, výjevy ze života sv. Ambrože; antické sloupy, reliéfy
- Mozaika z 11.století
- Pavia, San Pietro in ciel d’oro, náhrobek sv. Augustina
- Náhrobek je za oltářem
- Střecha byla pozlacena – in ciel d’oro
- Pavia, San Michele
- Kamenný kostel
- Reliéfy na fasádě
- Zdobený portál (tzv. ústupkový – vchod se zužuje dovnitř)
- Sdružená okna
- Byly zde korunováni lombardští králové (1155 – korunovace Fridricha I. Barbarossy)
- Lombardská koruna byla použita prpové v 11.století, byla uložena kostele v Monze
- Ferrara, P. Maria di Pompova
- Samotný kostel je z 9.století
- Románská je zvonice
- Obloučkový vlys, sdružená okna
- Vlyzény (?)
- Brescia, Dumo Vecchio, 11.století
- Rotunda, původně měla kolem sebe kapli
- Katedrální kostel – sídlil zde biskup (katedrální vše, kde sídlil biskup)
- Spoleto, San Salvator, Umbrie
- vnitřní a vnější stavba z 8 -11.století
- používá zachované prvky z římské doby
- koncha
- S. Pietr in Valle, Umbrie
- 11.století, benediktinská poustevna
Základní prvky románského umění
- stavby se dělí na baziliky (3í či 5ti lodní), centrální stavby, podélné kostely
- otevřený krov – nebyla zde klenba (architektonicko-estetický prvek)
- hlavní loď, postraní (dvě), příčná, transepty, presbyterium (mohl být zde pohřben i světec či ostatky) --- kolem se dalo chodit, kde byly další hrobky či kaple. Tady to jsou apsidy (jinak v gotické architektuře)
- typy klenby : valená – klenebné pole je odděleno klenebným pásem ; žebrová ; křížová klenba románská – jakoby se přes sebe v klenebním poli přeťaly valené klenby (staticky lepší řešení)
Franské území
- Arles, Saint-Trophin
- portál : atrium se postupně potlačuje; vstup se stává důležitým, zdobeným prvkem; reliéf nad vchodem – tympanon ; nákladí – rovné kladí ; kolem tympanonu další oblouky, kde se kladly různé plastiky –archivolty ; výjevy : Kristus v mandorle, gesto znázorňující Poslední Soud, kolem něj atributy evangelistů (motivy určovány obsahově – co má znázorňovat, i formálně)
- dva proudy : snaha zobrazit konkrétní situaci z Nového nebo Starého Zákona ; prostor pro dekorativní výzdobu, vycházejí z římské tradice přes Byzanc
- Moissac, Lankedog (oprava!!!)
- rajský důvr, křížová chodba (quadratura)
- užití dvousloupků spojených hlavicí
- Sorillace, opatství P. Marie
- sochařská výzdoba z 12.století : zvnitřku západního portálu
- sloup, kde jsou propleten těla v blaženosti čiv křeči zatracení
- Poitiers
- celá stěna jako jednolitá výzdoba (ne pouze portál)
- Chartres, vitráž s Madonou
- barevná z 12.stol.
- pro Chartres typické použití červené a modré
- Conques, poutní kostel
- nad průčelím věžice (nad křížením), nově ještě dvojice věží
- portál : reliéf, poslední soud, zbytky polychromie (barvy)
- Santiago de Compostela
- ¨poslední závěr je pravoúhlý
- Leon, St. Isidor, kolegiátní kapitula, královské pohřebiště
- pohřební síň : pod kněžištěm, objevují se křížové klenby
- opatství sv. Martina, Serrabone
- klasové zdivo
- Cluny
- 5ti lodní stavba
Doplnění – Byzantská kultura
- největší rozvoj umění dosáhla raně byzantská společnost doby Justiniánovy.
- Architekti : Isidor Milétský a Anthemios Trallský vybudovali chrám sv. Sofie
- spojení prvků architektury orientální s anticko-klasickým stylem
- napojení kopule na čtyřhran, což je v podstatě aplikace orientální kopule na starokřesťanskou baziliku.
- Vzor pro chrám sv. Marka v Benátkách.
- rozvoj mozaikového umění. Konstantinopol, Soluň i Ravenna
- Křesťanská topografie Kosmy Indikopleusta