Současná základní škola ve Svitavách - Lačnově
K výrazné změně, jak ve vzhledu školy, tak i v nových netradičních metodách vyučování, došlo s nástupem Mgr. Radoslavy Renzové. Ta byla do funkce ředitelky ZŠ jmenována v roce 2005 a má potřebnou kvalifikaci. Tím, že má škola výraznou fasádu a malované veselé figurky na ní, už z dálky dává pocit radosti a pohybu.
Základní škola ve Svitavách - Lačnově umožňuje rovnost přístupu k vzdělávání, daří se ji začleňovat hendikepované žáky. Základním vzděláváním i velkým množstvím mimoškolních aktivit rozvíjí osobnost žáků. Škola zajišťuje odpovídající vzdělávání všem přihlášeným žákům, zcela nadstandardně zohledňuje vzdělávací potřeby jednotlivců. Individuálně pracuje se žáky s riziky neúspěšnosti i se žáky nadanými. Jejich vzdělávání probíhá na základě doporučení odborníků a vypracovaných individuálních plánů. Škola poskytuje informace a poradenskou činnost v záležitostech týkajících se vzdělávání žáků kromě běžných akcí také neformálně při častých aktivitách školy.
Od 1.září 2009 se sloučila lačnovská mateřská škola se základní školou Svitavy –Lačnov v jedno školské zařízení. Základní škola preferuje věnovat se individuálně každému dítěti podle jeho potřeb a dosáhnout jeho rozvoje v co nejvyšší možné míře. I mateřská škola by se chtěla touto cestou ubírat, protože partnerský přístup k dětem je vhodné uplatňovat již od nejútlejšího věku.
Při výuce se ve škole používají prvky alternativních pedagogických směrů. Např. Daltonský plán - žáci se učí komunikovat, spolupracovat, pomoci druhým, ověřovat si poznatky z různých pramenů a zdrojů informací, programu Začít spolu – rozvoj samostatnosti u dětí, spolupráce ve skupině, promyšlené rozhodování. Je uplatňováno otevřené vyučování – centrem veškeré pozornosti je dítě a škola se snaží navázat užší vztah k místu, kde děti žijí. Smyslem je rozvoj všech žáků bez rozdílu, utváření sebedůvěry, příprava na život ve změněných podmínkách současné společnosti.
Od srpna 2005 je škola zařazená do celostátní sítě Tvořivých škol, v roce 2008 byla zařazena do sítě Zdravých škol a v roce 2009 do sítě Férových škol. Škola realizuje za podpory EU projekty: Škola pro život, Partnerství bez předsudků, EU peníze školám.
Projekt Partnerství bez předsudků se zaměřuje na zlepšení rovného přístupu ke vzdělávání pro žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Zvládnu to je název dílny , zahrnuté do projektu. Realizuje se každý měsíc, kdy děti ve spolupráci partnerem –městem Svitavy- získávají sociální dovednosti pro jednáním sociálním odboru městského úřadu, v bance, na poště, na úřadu práce, na policii, u lékaře, na nádraží, v restauraci, v muzeu a knihovně. Součástí aktivity jsou také přednášky koordinátora prevence kriminality.
Projekt Škola pro život- je zaměřen na zvýšení kvality vzdělávání na prvním stupni ZŠ. Mezi klíčové aktivity projektu patří např. projektové týdny, daltonské pátky, dílna Budoucí povolání. S pomocí projektu Škola pro život škola zvyšuje atraktivitu probíraného učiva a motivaci žáků k učení prostřednictvím využití multimediální a výpočetní techniky, inovuje metody projektové výuky ve vyučování, rozvíjí kompetence žáků prostřednictvím zavedení dramatické a etické výchovy do výuky, rozvíjí představu žáků o budoucím uplatnění na trhu práce.
Projekt Barevná zeměkoule -je zaměřen na prevenci proti rasismu. Smyslem projektu je zvýšit mezi dětmi povědomí o rasismu, nadřazenosti, předsudcích, lidských odlišnostech a o jedinečnosti každého člověka. Má dětem pomoci orientovat se ve vztazích mezi lidmi a hlavně mezi sebou.
Díky těmto a mnoha dalším drobnějším projektům se škole podařilo za čtyři roky získat téměř deset milionů korun navíc, které investuje do zařízení, počítačového vybavení, na zvýšené platy pedagogů nebo na aktivity, které jsou pak pro děti zdarma.
Velmi oblíbená je také činnost školní družiny. Tu navštěvují všechny děti. Náplň je velmi úzce spjatá s výukou. Všechny projekty i tématické aktivity dělají společně. Kompetence ŠD je nastavena na bezstresové a vlídné prostředí, využití pracovních a herních koutků, individuální přístup k žákům, respektování potřeb jednotlivce, zadávání podle schopnosti žáků, přiměřenost věku žáků, podpora spontánnosti a zvídavosti a rozvoj komunikace. ŠD rozvíjí tělesné, estetické, dopravní, ekologické, globální a dramatické znalosti v souladu s průřezovými tématy. Preferují zdravý životní styl – využití tělocvičny, zahrady, procházky do okolí, pitný režim a duševní hygiena. Dále upevňování vztahu mezi dětmi, výlety, sportovní utkání, sociální hry – smíšené oddělení.
Žáci jsou zapojeni do kroužků ŠD – gymnastika, výtvarný kroužek a mažoretky. Mažoretky jsou značkou školy. V roce 1998 založili první oddíl mažoretek. Dnes již mají oddílů pět (dívky ve věku 3 – 18 let). BAMBULKY, BABETKY, BUBLINKY, BARBORKY A BERUŠKY. Mažoretky reprezentují nejen školu, ale i město na přehlídkách a soutěžích mažoretek po celé republice, kde sklízí velké úspěchy a umísťují se na předních místech. Tančí i na charitativních akcích pro postižené děti a dospělé. Účastní se pravidelně předtančení na plesech, oslav města Svitavy, vystoupení dechových hudeb a spolupracují se Základní uměleckou školou s dechovým orchestrem. Oddíl Barborek získal za loňský rok ze soutěží několik zlatých a stříbrných medailí a postoupil do finále mistrovství ČR v mažoretkovém sportu. Berušky získaly také zlaté a stříbrné medaile a postoupily do finále soutěží, kde se velmi dobře umístily. Babetky již na první soutěži v Jemnici vyhrály zlatou medaili. Cílem projektu je prevence kriminality mládeže, boj proti drogám, rozvíjení přirozeného růstu, rozvoj rytmu, držení těla, zvyšování sebevědomí a možnost předvést svůj tanec na veřejnosti. V neposlední řadě tímto projektem prohlubujeme multikulturní výchovu mezi dětmi, mládeží i dospělými. V každém oddílu je několik romských děvčat, jejich rodiče chodí pravidelně na vystoupení. Dívky ze sociálně znevýhodněného prostředí se v oddíle učí zodpovídat za společně odvedenou práci, důsledně dodržovat tréninkové časy, dny a hodiny četných vystoupení, udržet si v pořádku kostým. Často zase naopak jdou romské dívky příkladem v oddanosti škole, temperamentem při tanci a pozitivním přístupem.
Základní škola ve Svitavách- Lačnově získala v roce 2009 ocenění Gypsy Spirit. Tento projekt podporuje aktivní úsilí všech, kteří se podílí na zlepšení situace Romů u nás. Záštitu nad projektem převzal předseda odborné poroty, bývalý prezident Václav Havel. ZŠ Svitavy-Lačnov ze 110 přihlášených škol vyhrála v kategorii Mimoškolní vzdělávací aktivity. Slavnostního vyhlášení v Praze se zúčastnili všichni pedagogové i děti. V závěru slavnostního večera byly všechny děti pozvány na raut, získaly podpisy významných osobností, které s dětmi ochotně debatovaly. Snaha školy o prolnutí obou etnik – romského i neromského – vychází z potřeby poskytnout všem dětem podobné podmínky na životní startovní čáře. Pedagogové pracují s dětmi, které srovnatelné podmínky z mnoha důvodů nemají a cítí se dost silní na to, aby se to pokusili změnit.
Škola je zapojena do mezinárodních projektů Zdravá škola a Ekoškola. Přihlášena je také do evropského programu e-Twinning.
O tom, že je o školu zájem i z řad rodičů svědčí i to, že na školní rok 2011-12 přišlo k zápisu 18 dětí. Rodiče sváží do školy děti z okruhu dvaceti kilometrů. Informace o vzdělávací nabídce a postupu při přijímání poskytuje škola způsobem, který je dostupný žákům i jejich zákonným zástupcům.
Informace školy jsou prezentovány na webových stránkách, informační vývěsce ve městě, v tisku /Svitavský měsíčník, Rodina a škola/ a na kabelové televizi.
Výuka i mimoškolní činnost probíhá nejen podle školního řádu ale i podle pravidel, které si vytvořily děti školy samy a jejich učitelé.
Pravidla dětí
Respektujeme se.
Odpouštíme si.
Udržujeme pořádek.
Dodržujeme pravidla bezpečnosti.
Mluvíme slušně.
Vyjadřujeme své pocity.
Chráníme soukromí sebe i druhých.
Staráme se dobré jméno školy.
Chováme se hezky k přírodě.
Snažíme se být pozitivní.
Pravidla učitelů
Ctí naprostou pravdomluvnost a otevřenost vůči dětem.
V každém svém žákovi vidí a uznává osobnost a podle toho s ním jedná, to znamená nepokořuje a nezesměšňuje ho, usměrňuje ho důstojnými prostředky.
Dokáže svým cítěním a přesvědčením nadchnout žáky k pozitivnímu jednání a pozitivním názorům.
Zdokonalí natolik svůj ústní projev v mateřštině, že se stane jedinečným propagátorem českého jazyka. Totéž bude doporučovat svým žákům.
Věnuje individuální neformální pozornost dětem nadaným ve svém oboru.
Aktivně nebo pasivně se účastní kulturního života ve svém regionu. Stává se nositelem a šiřitelem kultury mezi žáky a rodiči.
Jeho vztah k ostatním učitelům je přátelský, založený na úctě a respektování jejich názorů.
Nevyhýbá se náboženské problematice, ve svém osobním zájmu se seznámí s historií křesťanských hnutí, aby dokázal dětem i rodičům přiměřená vysvětlení.
Veškeré své snažení směřuje k výchově pro občanskou společnost v duchu demokratických zásad a práv dítěte.
Rodiče žáků respektuje jako partnery, kterým pomáhá při výchově dítěte a totéž vyžaduje od nich v oblastí vzdělávání.
Vzdělávání a projektové aktivity zajišťuje sbor ve složení:
1.2. Personální obsazení
ředitelka |
Mgr. Radoslava Renzová, DiS. |
učitel |
Mgr. Jiří Konopáč, DiS. |
učitelka |
Mgr. Michaela Brůnová |
učitelka a vych. |
Slávka Veselá |
vychovatelka |
Věra Betlachová |
pedagogický asistent |
Růžena Sedláková |
asistent projektu |
Miroslav Smolej |
osobní asistent |
Lenka Trávníčková |
asistent projektu |
Jarmila Schneeweisová |