6. Hlasová a zvuková navigace pro nevidomé
Co tento vynález řeší?
pomáhá nevidomým s orientací v neznámém prostředí, upozorňuje je na překážky
Nápad
Dneska jsem přemýšlel nad jedním paradoxem: spousta technických vymožeností je určena převážně pro uživatele bez jakékoliv zdravotního omezení. Nadměrné nebo nesprávné užívání těchto moderních vychytávek často může vést k poškození zdravých orgánů člověka, k nezdravým návykům či jiným zdravotním následkům. Pokud budete mít VOLUME na sluchátkách nastavené na maximum každý den, velmi brzy se vám sluch zhorší. Pokud budete často vysedávat u počítače nebo TV, vaše oči si na to s největší pravděpodobností nezvyknou a váš oční lékař vám předepíše brýle. Řada mladých lidí má dnes problémy se správným držením těla. O dopravních nehodách s následkem smrti, kdy příčinou bylo sledování mobilu, odepisování na SMSky při chůzi a současně zakrytím hlavy kapucí se ani zmiňovat nemusím.
Na druhé straně těm, kteří nemohou využívat své smyslové vnímání naplno — hendikepovaným, se těchto elektronických pomocníků většinou nedostává. A to přesto, že v úprava takovýchto předmětů by byla poměrně snadná. Elektronika je dnes velmi levná, vývoj postupuje rychle kupředu, ceny čipů, dotykových displejů a jiných součástek neustále klesají. Ale chápu, že o prodejnosti výrobků rozhoduje kupní síla většinové společnosti. To jsou paradoxy, pane Vaňku.
Návrh řešení takového zlepšováku
Představte si například hlasovou navigaci pro potřeby nevidomých. Pokusím se nastínit, jak by takový vynález mohl konkrétně vypadat a fungovat.
Šlo by o zařízení typu klasická navigace nebo třeba i mobil s hlasovým ovládáním a s tlačítky plasticky vyvedenými a označenými Braillovým písmem. Kromě těch s jednotlivými písmeny v Braillově písmu by se na zařízení se nacházelo ještě několik základních tlačítek:
- Zde se nacházíte
- Výchozí bod cesty
- Zvolte cíl cesty
- Zvolte dopravní prostředek
- Moje okolí
- Domů
- Stav nouze
Nevidomý by pomocí této hlasové navigace nejprve zjistil, kde se právě nachází. Buď by stisknul tlačítko Zde se nacházíte nebo by tentýž příkaz provedl hlasem. Přístroj by mu po chvíli oznámil přesnou adresu. (Př. Slavkov u Brna,Tyršova 977, Jihomoravský kraj).
Pokud by dotyčný chtěl vědět něco o svém bezprostředním okolí, podržel by zařízení v ruce, namířil před sebe a kolem sebe (nebo tam, kam by chtěl), "naskenoval" by svoje okolí a stiskl by tlačítko (popř. vyslovil příkaz) Moje okolí. Přístroj by mu poté identifikoval, co se v jeho nejbližším okolí nachází.
Př.
Nacházíte se v severovýchodní části Malinovského náměstí v Brně. Zády k vám ve vzdálenosti 3 metry se nachází vchod do knihkupectví, Malinovského náměstí popisné č. 321. Tři metry vlevo od vás je lampa pouličního osvětlení. Půjdete-li přímo rovně, po šesti metrech narazíte na frekventovanou silnici. Vydáte-li se směrem na jihozápad, po dvaceti metrech dojdete na zastávku tramvajové šalinové linky č. 2 směr Modřice. Půjdete-li na severovýchod, po pěti metrech dojdete na křižovatku Malinovského náměstí s ulicí Za divadlem.
Tzn., že by taková navigace musela být vybavena jednak GPS modulem, jednak něčím podobným jako jsou čidla a kamery schopné rozpoznat okolí. Zařízení by se nejprve propojilo pomocí GPS se satelity a získané údaje by porovnalo s databází objektů, které se na tomto místě nacházejí (Google Street View). Potom by zapojilo nejrůznější čidla a spustilo funkci podobnou té, která používají elektrické vozy Tesla u svého autopilota. Jenže místo různě barevných obrázků a geometrických tvarů, které vidí řidiči těchto elektromobilů na displeji, by nevidomý uživatel slyšel zvuky. Prostorově, jako v kině. Každý zvuk by byl specifický: jiný zvuk by měly pevně stojící předměty (reklamní poutače, domy, kandelábry, odpadkové koše...), jiný zvuk by měly dopravní prostředky (auta, autobusy, šaliny...) a jiný zvuk by zařízení vydávalo, pokud by identifikovalo lidi a zvířata.
Až by se uživatel rozhodl, kam se vydá (Zvolte cíl cesty), zadal by podle své vlastní volby průběh cesty ("přes"). Samozřejmostí by byla možnost nechat veškerá doporučení na navigaci, nebo si zvolit konkrétní dopravní prostředky (Zvolte dopravní prostředek). Jakmile navigace bude mít všechna tato zadání k dispozici, oznámí uživateli jednotlivé body trasy. Zkrátka kudy půjde nebo pojede.
Tyto body trasy by vlastně byly takové kontrolní body, které by uživateli potvrzovaly, že jde správným směrem. Mohly by být definovány nevidomým uživatelem předem v těchto formách — např. jednotlivé ulice
1. Česká
2. Nám. Svobody
3. Masarykova
4. Hlavní nádraží
5. Zvonařka
nebo v časových intervalech — např. každých 5 minut — anebo v metrických údajích — např. každých 200 m. Právě pro tyto účely by na zařízení bylo umístěné tlačítko s názvem Kontrolní bod (a k tomu by samozřejmě opět existovala adekvátní hlasová volba). Pokud majitel navigace neví, kde je; stiskne toto tlačítko, GPS vypočítá jeho aktuální polohu a hlasová navigace oznámí, kde přesně se nachází: "Nacházíte se na ulici Masarykově, 200 metrů před hlavním nádražím. 5 metrů za vámi je zastávka šaliny č. 4. K zadanému cíli pokračujte stejným směrem. To, že jde uživatel správným směrem, by mu také potvrzoval konkrétní zvuk v navigaci (něco jako Samá zima, samá zima, přihořívá, hoří!! ze známé dětské hry). Stejně tak by se mu ve sluchátkách (nebo z reproduktorů) ozýval jiný zvuk, oznamující mu, že jde špatně. Něco jako zvukový signál při couvání auta. Nebo takové, jaké slyší chodci při čekání na zeleného panáčka na semaforu. Pokud by šel uživatel správně, slyšel by cvakání s delší časovou prodlevou, Jestliže by šel ale špatným směrem, zrychlené cvakání by mu to oznámilo. V takovém případě — stejně jako u automobilové navigace — by mu po chvíli hlas oznámil, co má dělat: Otočte se o 360o a ujděte 5 metrů. Potom se otočte o 180o doprava a jděte dalších 100 metrů.
Neméně užitečné tlačítko s názvem Stav nouze by nevidomý stiskl v okamžiku, kdy by byl např. ohrožován. Přístroj by okamžitě poslal varovnou SMSku na předem nadefinované osobě s údajem, kde se napadený nachází.
Plusy a přínosy
- jednoduché a praktické řešení. Spousta funkcí, které jsem zde popsal, již dávno existuje v jiných přístrojích, např. bezpečnostní náramky pro vězně nebo pro děti. Hlasový výstup má dnes taky každá navigace v autě, programy pro zpracování hlasu (příkazů) existují také. Jde jen o to tyto funkce zkombinovat. Cena elektroniky neustále klesá.
- pomoci nevidomým při orientaci na neznámých místech, varování před překážkami.
- snížení možného počtu úrazů nevidomých, jejich větší komfort při cestování.
Mínusy a možné komplikace
- vyšší pořizovací náklady na tento typ navigace; časem by ta cena technologií ale určitě klesla.
- nutnost pořádně tento přístroj otestovat ještě předtím, než by šel do prodeje. Stejně jako je tomu u Tesly (autopilot) — aby ten nevidomý uživatel nezpůsobil nějakou dopravní nehodu, nebo někomu jinému či sám sobě nepřivodil nějaký úraz
- zřejmě o něco větší rozměry než klasický mobil (asi jako tablet), aby se tam všechna ta tlačítka vešla
Náhledy fotografií ze složky Elektronika