Minimální standard bezpečnosti v MŠ
Mateřská škola Kynšperk, Zahradní 385, příspěvková organizace
Minimální standard bezpečnosti v Mateřské škole
Škola: Mateřská škola Kynšperk, Zahradní 385, příspěvková organizace
|
|
Pokyn ředitele mateřské školy k minimálnímu standardu bezpečnosti
|
|
Č.j.: MŠ 2/2020 |
Účinnost od: 1. 9. 2020
|
Spisový znak: 2/2020 |
Skartační znak: S 10 |
Změny:
|
Právní východiska
Pokyn ředitele školy k minimálnímu standardu bezpečnosti je zpracován dle metodického doporučení k bezpečnosti dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních – Minimální standard bezpečnosti, Č j.: MSMT-1981/2015-1 a dalších dokumentů.
Cíl a zajištění minimálního standardu bezpečnosti
1. Cíl:
Prevencí předcházet mimořádným událostem.
Zajistit objekt budovy MŠ tak, aby byla zajištěna bezpečnost dětí i zaměstnanců školy.
Účinně a efektivně reagovat na mimořádnou událost, která se stala.
2. Zajištění:
Prevence předcházení mimořádným událostem (technická opatření, poučení dětí, přehled o cizích osobách v objektu, spolupráce se složkami Integrovaného záchranného systému,…).
Účinná a efektivní reakce na mimořádnou událost, která nastala a snaha o omezení škod na životech a zdraví dětí a zaměstnanců školy.
Vyhodnocení mimořádné události a přijmutí opatření, aby se nemohla opakovat ze stejných příčin i v budoucnu).
Prostorové, organizační, technické a personální zabezpečení
1. Vstupy do budovy školy
Vstup do budovy |
Určení pro |
Technické zabezpečení |
Personální zabezpečení |
Vchod č. 1 (hlavní vchod)
|
Zákonní zástupci dětí, děti, pedagogičtí pracovníci školy, nepedagogičtí pracovníci školy, cizí osoby (návštěvy, kontroly) |
Zamčené dveře + zvonek Zabezpečovací zařízení s alarmem, které je zapnuto při uzavření mateřské školy (po odchodu dětí do rána, přes víkendy) |
Nepedagogický dohled Pedagogický dohled -v průběhu dne
|
Vchod č. 2 (školní kuchyně) |
pracovníci školy, cizí osoby- zásobování mš |
Zamčené dveře +zvonek |
Nepedagogický dohled
|
Vchod č. 3- nouzový východ (1. patro- Pastelky) |
Úniková cesta při evakuaci |
Zamčené dveře zevnitř |
Pedagogický dohled |
Vchod č. 4- nouzový východ (1. patro – Berušky) |
Úniková cesta při evakuaci |
Zamčené dveře zevnitř |
Pedagogický dohled |
Vchod č. 5- nouzový východ ( přízemí- Srdíčka) |
Úniková cesta při evakuaci |
Zamčené dveře zevnitř |
Pedagogický dohled |
2. Vpouštění cizích osob do školy
a) Zákonní zástupci dětí, návštěvy, kontroly, opraváři, prodejci zboží
Vstupují do budovy školy vchodem č.1 (hlavní vchod) po ověření účelu jejich vstupu
do budovy (doprovod dítěte, návštěva pedagoga či ředitele škol, apod.).
b) Opraváři, údržba, navážení zboží
Vstupují do budovy vchodem č.2 (školní kuchyně) za osobní účasti nepedagogického
pracovníka.
c) Školitelé, odborníci (PPP, SPC), kteří nejsou pracovníky školy.
Vstupují do budovy školy vchodem č.1 (hlavní vchod) za osobní účasti ředitele školy,
pedagoga nebo správního zaměstnance.
3. Další prostory areálu školy
a) Prostory sloužící k výchově a vzdělávání (školní zahrada)
Prostor je řádně oplocen, školník (školnice nebo provozní zaměstnanec) provádí průběžnou
kontrolu stavu oplocení. V areálu je funkční venkovní osvětlení nad vchodem č. 1 do budovy,
provádí se pravidelný ořez zeleně, aby byla zachována přehlednost celého prostoru a zajištěna
bezpečnost.
b) Prostory sloužící provozu školy (sklepy, sklady, kotelna, …). Veškeré prostory jsou uzamčeny,
přístup do nich mají pouze určení pracovníci s výjimkou specifických případů (revize,
kontroly, stavební úpravy apod.).
4. Dohled nad dětmi
Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte (§ 5 odst. 1 vyhláška č.14/2005 o předškolním vzdělávání).
Zásady pro dodržení dohledu
- Každá učitelka je osobně zodpovědná za bezpečnost svěřených dětí od doby jejich převzetí od
rodičů, pověřené osoby nebo jiného pedagoga školy do doby jejich předání rodičům,
pověřeným osobám nebo jinému pedagogovi školy.
- Učitelka má neustále přehled o všech dětech, za které zodpovídá, průběžně kontroluje všechny
prostory, ve kterých se děti pohybují (třída, herna, sociální zařízení, šatna).
- Poučení dětí o bezpečnosti se provádí průběžně a opakovaně během školního roku pomocí
piktogramů-grafického znázornění a obrázků v rámci ŠVPPV, dále před pobytem venku,
plaveckým výcvikem, lyžařským kurzem, výletem atd. Záznam o poučení se zapíše do třídní
knihy.
- Při hře dětí ve třídě dbá, aby si děti hrály klidně, sleduje jejich hru, předchází konfliktům.
Nedovolí dětem nosit do MŠ nebezpečné předměty nebo hračky.
- Nesmí odejít od dětí! V nutných případech si zajistí dohled jiné pracovnice z MŠ.
- Pošle-li dítě se vzkazem do jiné třídy, kontroluje jeho příchod.
- Učitelka nepoužívá rozbitých hraček, požádá školnici (údržbáře) o spravení.
- Nesmí dát dětem bez náležitého dohledu nůžky, štětce, tužky či jiné ostré a špičaté pomůcky,
dále drobné korálky a stavebnicové tvary, které by si mohly děti strčit do nosu či ucha. Učitelka
dbá, aby elektrické zásuvky byly po použití opět chráněny bezpečnostní vložkou, (pokud není
bezpečnostní zásuvka podle nových bezpečnostních předpisů).
- Při přesunech dětí na zájmové a jiné aktivity děti vždy doprovází učitelka nebo pověřená osoba.
- Při chůzi po schodech dbá, aby se děti nestrkaly, chodily klidně, držely se zábradlí.
- Při tělovýchovných aktivitách dbá zvýšené pozornosti o bezpečnost dětí. Upozorňuje na
případné nebezpečí, zajišťuje soustavnou pomoc při cvičení. Bývá vždy na nejrizikovějším
místě. Před zahájením cvičení musí vždy zkontrolovat, zda je tělocvičné nářadí v pořádku.
- Při převlékání dětí v šatnách vykonává učitelka stálý dohled, sama se obléká, až když jsou děti
připraveny na pobyt venku. Při oblékání musí zajistit dohled nad dětmi druhou učitelkou nebo
uklízečkou. Neprodlužuje zbytečně pobyt připravených dětí v šatně.
- Dítě předává zákonným zástupcům či pověřené osobě, ale to pouze na základě písemného
pověření zástupcem dítěte (může být stálé, na určité časové období).
Dodržování bezpečnostních předpisů pedagogických pracovníků vůči dětem
- K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území MŠ stanoví ředitelka mateřské školy počet
pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadlo nejvýše
- 20 dětí z běžných tříd, nebo
- 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením.
Výjimečně může ředitelka mateřské školy zvýšit počty dětí:
- 20 + 8 dětí z běžných tříd, nebo
- 12 + 11 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením.
- Při zvýšení počtu dětí nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo
při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitelka MŠ k zajištění bezpečnosti
dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je
způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k mateřské škole.
- Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti určí ředitelka mateřské školy
počet pedagogických pracovníků tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním
postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví (§ 5 vyhláška č.14/2005 Sb., o předškolním
vzdělávání).
- Všichni pracovníci školy během celé pracovní doby reagují na všechny skutečnosti, které by
ohrozily bezpečnost školy (cizí osoba v budově, nefunkční technické zabezpečení).
5. Režim klíčů
- Seznam klíčů včetně přidělení jednotlivým pracovníkům vede ředitelka školy.
- Duplikáty všech klíčů jsou uloženy v ředitelně školy a jsou řádně označeny štítkem.
- Pracovníci školy jsou povinni zamykat budovu školy i jimi určené prostory (sborovnu,
třídy, …).
- Klíče od pokladny školy a od místností, ve kterých je majetek s hmotnou odpovědností, mohou
mít pouze určení pracovníci (ředitelka MŠ, účetní, zástupkyně)
- Pracovníci mají zakázáno vytvářet vlastní duplikáty klíčů nebo je svěřovat neoprávněným
osobám.
- V případě ztráty klíčů musí pracovníci nahlásit tuto skutečnost ředitelce školy.
6. Další opatření
- Kontrolu funkčnosti a revize technického zabezpečení (ochrana objektu školy) zajišťuje
pověřená osoba dle rozpisu kontrol a revizí.
- Všichni pracovníci školy jsou povinni zavírat okna v budově tak, aby do budovy nemohly
vniknout cizí osoby.
- Pobyt na pracovišti ve dnech pracovního klidu povoluje ředitel školy.
5. Opatření při mimořádných událostech
1. Popis mimořádné události
Situace, kdy jsou bezprostředně ohroženy životy a zdraví dětí a pracovníků školy nebo majetek školy ve velkém rozsahu.
Možné situace:
Dítě školy
- násilnické vůči ostatním dětem, pracovníkům školy,
- hromadný úraz více dětí.
Cizí osoba v budově školy
- pod vlivem návykový látek,
- ozbrojená,
- za účelem krádeže.
Anonymní hrozba zvenčí
- vyhrožování bombovým nebo teroristickým útokem.
Prostory školy
- požár v budově školy,
- nebezpečí povodně,
- jiné nebezpečí.
2. Obecné zásady pro chování v mimořádných situacích
Jste-li svědkem vzniku mimořádné události, předejte informaci co nejdříve vedení školy a na telefonní čísla: 150, 155, 158, 156, 112
Nesnažte se mimořádnou událost řešit sami (například zadržovat cizí osobu).
Nejdříve chraňte život a zdraví, teprve potom majetek.
Pomáhejte slabším a menším dětem.
Nepodceňujte riziko vzniklé situace, dodržujte doporučené pokyny.
Řiďte se pokyny vedení školy, dalších pracovníků, záchranných sil, Policie ČR.
Nešiřte poplašné nebo neověřené zprávy
1.9.2020 Iva Jirsová
ředitelka MŠ