Historie vzniku a růstu
DĚJINY
- CÍRKVE BRATRSKÉ
- HNUTÍ NA TĚŠÍNSKU
- SBORU V ČESKÉM TĚŠÍNĚ
1 Historie Církve bratrské
Naše církev jako celek sahá svými kořeny do doby duchovního probuzení v Čechách a na Moravě v minulém století. Jedno ohnisko probuzení vzniklo ve východních Čechách v blízkosti Náchoda pod vedením Jana Balcara. Byl původně římským katolíkem a čtením Písma došel k přijetí osobní víry v Ježíše Krista. Jeho působením byli získání další lidé a v Bystrém u Dobrušky založili 1. sbor Svobodné evangelické církve české v roce 1868. Druhé ohnisko probuzení vzniklo v Praze. V r. 1872 přijeli do Prahy evangelisté misijní společnosti kongregační církve American Board z Bostonu a začali zde konat evangelizační přednášky. Díky jejich službě a spolupráci s některými probuzenými faráři byl založen v roce 1880 sbor, který nesl název Svobodná církev reformovaná. Brzy došlo k přátelským stykům mezi Bystrým a Prahou a oba sbory se sloučily pod jedno vedení v roce 1891. Vedle Jana Balcara byl významnou postavou svobodné církve kazatel Alois Adlof ( 1861 – 1927), teologicky vzdělaný muž a přitom prostý a srdečný k lidem. Výrazným služebníkem byl kazatel František Urbánek (1866 – 1948) s evangelizačním obdarováním. Později se stal předsedou církve. František Zdychynec ( 1889 – 1954) muž učitelského typu, s velkým pochopením pro mladou generaci, s nadáním pro službu tiskem, se stal předsedou v roce 1948.[1]
Po vzniku Československa v roce 1918 přijala církev jméno Jednota českobratrská. Byla tím vyjádřena návaznost na duchovní dědictví staré Jednoty bratrské. Zaměřovala se zvláště na péči o sirotky, staré lidi a na diakonskou službu nemocným. Věnovala se také službě pro mládež. Po zániku republiky v roce 1939 byla zakázána.
Po válce nastal nadějný rozvoj práce, který zastavil politický převrat v roce 1948. Byl snížen počet sborů a státu musely být předány všechny církevní ústavy charitativního zaměření. Později se k církvi připojily i některé sbory s členy polské a slovenské národnosti, což vedlo v roce 1967 k úpravě jména na dnešní Církev bratrskou. Ukončení totalitní vlády komunistického režimu a obnova svobody v naší vlasti v roce 1989 opět umožnily Církvi bratrské další vývoj v oblasti misijní a charitativní práce. Církev jako celek dnes představuje společenství více jak 50 samostatných sborů a asi 200 kazatelských stanic. Má asi kolem 6 000 dospělých členů. Členové se rozhodují k dobrovolné poslušnosti Božímu Slovu a plnému životu naplněnému láskou a pravdou.
Církev bratrská si přeje být živou a aktivní církví, která srozumitelným způsobem prezentuje pravdu o Bohu naší generaci. Nechce být církví, která chce panovat, vnucovat své postoje a přesvědčení druhých, ale touží být přínosem pro naši zemi.
2 Historie hnutí na Těšínsku
Náš sbor byl založen v září roku 1964. Má krátkou historii, ale jeho vznik je třeba chápat v kontextu celé naší církve a vztahu na jiné okolní sbory. Ovzduší duchovní situace na Těšínsku bylo velmi zajímavé, pohnuté a má určitý vliv do dnešních dnů. „V druhé polovině 19. století bylo Těšínsko po stránce náboženské z velké části evangelické a po stránce národnostní polské. V roce 1904 – 1906 zasáhla toto území vlna mocného duchovního probuzení. Zasahuje nejen členy současné Evangelické církve, ale některé těžce pracující v okolních dolech a v hutích.”[2] Ty, kteří se potáceli v různých závislostech a hříchu. Pod působením Ducha svatého skrze osobní svědectví svých blízkých pociťují nespokojenost s dosavadním způsobem života a prožívají touhu po odpuštění a novém životě. Ke Kristu se obrácejí celé rodiny a začínají vytvářet skupiny, které se po domech sdílejí s Božím slovem a modlí se za sebe i své bližní. Pán Bůh se mocně k nim přiznával a potvrzoval zvěstování Slova v některých případech zázračným způsobem. Tyto skupiny se pak začínají pravidelně scházet v okolních vesnicích kolem Těšína. V Tyře, Neborech, Dolním Žukově, v Horní Suché a v Hrádku. Toto jsou počátky nově vznikajících sborů. V té době byly součástí Spolku rozhodných křesťanů, který se vytvářel na území tehdejšího Polska i naši republiky.
„Doktrína „rozhodných křesťanů”
- Bibli považovali za jediné pravidlo víry, spasení a života
- Navazovali na Nicejské vyznání víry
- Nejdůležitější důraz byl kladen na osobní obrácení, znovuzrození a posvěcený svatý život v moci Ducha svatého
- Rozvíjeli pietistickou teologií, tzv.”regenitorum”
- Projevují se zde prvky letniční, spojené s mluvením v cizích „jazycích” a proroctví
- Jejich teologií také z velké části vyjadřují písně, které byly vydány v tzv.: ”Śpiewniku Pielgrzyma”[3]
Členové tohoto spolku byli i nadále členy Evangelické církve a.v. a využívali její služeb. Pod vlivem okolností, které nebyly příznivé, se tito probuzení lidé, toužící po vroucím životě rozhodli z církve vystoupit. To, co bylo zřetelné, že tito lidé hovořili polsky. Tyto sbory byly považovány ještě nedávno za polské, v rámci Církve bratrské. Její součástí se naše sbory staly v roce 1951 po rozpuštění Spolku rozhodných křesťanů, v souvislostí s tvorbou nových nepřejících církevních zákonů v naší zemi. Byla navázáná velmi pěkná spolupráce s kazateli CB, kteří navštěvovali naše sbory a vyučovali. Tyto sbory měly právo jmenovat jednoho svého zástupce do Rady Církve bratrské.
Období let 1958 - 1963 lze nazvat smutným obdobím. Začaly do těchto sborů pronikat prvky, které byly součástí jiné „Pneumatologie”, než ta přijímáná a vyučována v Jednotě českobratrské. Po mnoha bolestných a bezúspěšných jednáních o otázkách spojených s působením Ducha svatého a jeho darů se velká část dosavadních členů rozhodla opustit naše sbory. Do této neútěšné situace začal působit vliv proroctví, které vybízelo věřící, aby opustili toto území a vystěhovali se do Polska. Toto probíhalo v roce 1962. Ti, kteří vystoupili z církve, současně požádali úřady o uznání zrušeného Spolku rozhodných křesťanů. Zároveň žádali o povolení k vystěhování. Obě žádosti byly zamítnuty. Po určité době došlo k individuálním výjezdům mnoha rodin do Bieszczad ve východním Polsku. Popsané události přinesly mnoho bolesti a zármutku do života našich sborů. Ale Pán Ježíš přece neopustil své dílo. Mnohé narušené vztahy byly po létech vyrovnány, lidé prožívali vzájemné odpuštění. V modlitebně v Žukově, která byla určitou dobu uzavřená se pak v roce 1989 začaly konat bohoslužby nově vzniklé Apoštolské církve, která ve velké míře byla složena z těch, kteří před časem opustili naše sbory. Modlitebna v Neborech zůstala již navždy zavřena. Pro ty, kteří se vystěhovali do Polska Pán Bůh otevřel velké možnosti, aby v naprosto katolickém prostředí přinesli světlo evangelia. Tento návrat k bratrské lásce a jednotě je pro nás velikým povzbuzením.
To, co zůstalo dodnes jako stín jsou další samostatné skupiny, které pak byly dál rozdělovány „Branhamovým učením”. S těmito lidmi, kteří původem pocházejí s těchto těšínských sborů, nejsou udržovány téměř žádné duchovní vztahy.
3 Historie sboru v Českém Těšíně
Kazatelé působící ve sboru:
Kaz. Stanislav Heczko. V roce 1951 – 1955 studoval na Komenského bohoslovecké fakultě v Praze. V současné době působí jako důchodce ve sboru CB v Brně.
Kaz. Ernest Welszar. Je absolventem semináře St. Chrischona ve Švýcarsku. Nyní je kazatelem v Prostějově.
Kaz. Tadeáš Firla. Absolvoval tříletý dálkový biblický seminář v Polsku v roce 1979. Stal se kazatelem sboru Církve bratrské v Horní Suché v roce 1989. Od roku 1999 je správcem ve sboru Církve bratrské v Českém Těšíně, kde také žije. Je ženatý a má 4 děti. V roce 2007 absolvoval studium teologie na Univerzitě Mateja Bela (Pedagogická fakulta – Katedra evangelikální teologie a misie) v Bánské Bystrici.
4 Současná situace
Nyní náš sbor sdružuje kolem 220 plnoprávných členů, mnoho mládeže a dětí. Spektrum členů je velmi různorodé v oblasti vzdělání, sociálního zázemí, národnosti a společenského postavení. Již mnoho let máme možnost využívat velmi krásné prostory pro naše bohoslužby a jiné aktivity v kostele na ulici Frýdecké. Po mnohaletém podnájmu jsme dostali možnost zakoupit tento objekt od sboru Církve českobratrské v Českém Těšíně. Vedení našeho sboru motivuje a povzbuzuje své členy do finančních obětí a závazků. Věříme pevně v Boží zaopatření a jsme přesvědčeni, že to je Boží vůle, abychom tento objekt mohli plně i nadále využívat.
Použitá literatura
1. Pasek, Zbigniew: Zwiazek stanowczych chrześcijan. Kraków 1993.
2. Kolektiv autorů: Sto let ve službě evangelia. Praha 1981.
3. Český ekumenismus: Theologické kořeny ... Praha 1976.
[1] Český ekumenismus, Theologické kořeny a současná tvář církví, str. 203
[2] Sto let ve službě evangelia, str. 145
[3] Zbigniew Pasek, Zwiazek stanowczych chrześcijan, str. 106