Toyota Land Cruiser 90 3.0 TD GX 1996 -TEST
Celý článek nově na:
Nepochybně nejatraktivnější novinka na českém trhu v podzimní nabídce Toyoty se jmenuje Land Crusier 90. Novorozenec, který má již dávno po maturitě a chystá se rovnou do přímého souboje ve střední třídě automobilů off-road, si již o něco dřívě odbyl křest na mateřském japonském trhu a zájem předčil všechna očekávání.
Však také generální ředitel společnosti Toyota Motor Czech jaromír Stříbrný přiznal, že vůbec poprvé byla japonským výrobcem krácena objednávka do České republiky. Zájem provázející Land Cruiser 90 zkrátka zatím převyšuje kapacitu výroby. Jelikož jsme se technickému popisu věnovali již v předchozích článcích, nabízíme vám dnes více jízdních dojmů s našeho testu.
Asi se mnou bude většina příznivců terénních automobilů souhlasit, když uvedu, že holý automobil této kategorie jaksi není to pravé. Je to jako kdyby majitel motocyklu Harley Davidson pohrdl chromovanými ozdobami a nedotvořil si stroj k vlastnímu obrazu. A také v případě nové toyota je řada možností, jak dodat měkkým tahům karoserie dynamiky a přidat na dojmu robustnosti. Přitom si nemyslím, že trubkové rámy se montují na vozidla proto, aby se majitelé žigulíků a škodovek v panice rozprchávali, když takovýto řidič vyzdoveného off-roadu vtrhne do městských ulic. Natož když si myslí, že mu snad i tramvaj musí uhnout z cesty. Stejně tak na druhé straně nikdo ve střední Evropě nečeká, že automobil bude vystaven přímému souboji s přírodou.
To, že je prostor pětidveřové kabiny bohatě dimenován, není třeba zdůrazňovat. Celková délka vozu 4,475 m však kupodivu není ani v městských ulicích přílišným handicapem. Může za to i velice příznivý průměr otáčení 11,4 m. Dlouhá verze navíc umožňuje přepravu objemnějších zavazadel bez složitého přemítání kam s nimi. Vždyť Land Cruiser bez problémů uveze na osm metráků nákladu včetně posádky.
Zákazník má na výběr dvě pohonné jednotky. Buď zážehový šestiválec 3,4 se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, anebo přeplňovaný vznětový čtyřválec 3.0. Ten nám také v kombinaci s pětistupňovou mechanickou převodovkou dělal společnost během testu. Nic proti síle velkoobjemových zážehových motorů. Nepaltí u nich, myslím, ani argument úspornosti. Kdo má na takový vůz, nebude asi u pumpy počítat desetikoruny. Nicméně k pohodlí patří i pauza mezi jednotlivými zastávkami u čerpadel. A ty se se vznětovým motorem přece jen výrazněji natáhnou.
Valnou většinu kilometrů jsme pochopitelně absolvovali po běžných asfaltových komunikacích. Pokud jsme se na počátku zmínili o novorozenci s maturitou, právě tady se začaly projevovat bohaté pětačtyřicetileté zkušenosti Toyota s výrobou terénních automobilů. Land Cruiser si ve svižnosti, příznivé hladině hluku i dynamice nezadá s běžnými cestovními automobily střední třídy. To vše umožňuje i nebývale zdařilý motor s příznivou křivkou výkonu i točivého momentu. Požitek z jízdy je umocňen vyšším posazem řidiče a dlouhým rozvorem zajišťujícím eliminaci drobných nerovností. Stálý pohon všech kol navíc neprovází obvyklý efekt snahy samovolně vybočovat z přímého směru. Po zážitcích na asfaltu jsme proto byli o to více zvědavi na terénní zkoušku. Vzhledem k požadavkům trhu kabiny terrénních automobilů této třídy už dávno opustili střídmost. Pohodlí řidiče podtrhuje bohatá elektrická výbava. U verze GLX je k dispozici nejen zajímavě řešený informační displej s ukazateli vnější teploty, ale i atmosférického tlaku či výšky. Umístěn je spolu se sklonoměrem a kompasem nad mohutnou středovou konzolí. Uvnitř kabiny je i řada nápaditých úložných prostorů s možností dobrého uzavření, a tak ani při divoké jízdě terénnem nehrozí, že by se vaše osobní věci vydaly na neplánovaný výlet po interiéru.
Nad lehčím terénnem se Land Crusier jen ušklíbne. Řidiče pohoupe a nedovolí, aby byl kdokoli z posádky zbytečně vyrušován. Se zařazením redukčních převodů však znásobená síla dokáže prakticky cokoli. I v těch nejneschůdnějších místech je možné poměrně bezpečně manévrovat, a i když ve výbavě vozu není naviják s lanem, nehrozí, že by Toyota Land Cruiser 90 musela někde kapitulovat a čekat na pomoc zvenčí. Věříme, že tento automobil má dobré šance promluvit do duší a především srdcí příznivců kategorie off-road. Maturitu má zdárně za sebou. Zkoušek na vysokou se bát příliš nemusí.
Cena v době testu činila 1 290 000,- Kč