Volvo V70 XC 2,5i 1997 - TEST
Celý článek nově na:
Pod označením XC se skrývá anglické slovní spojení cross country. S doslovným překladem si starosti dělat nemusíme, protože při pohledu na nové Volvo V70 XC není pochyb o jeho možnostech.
Přes týden se Volvo V70 XC tváří jako každý jiný člen řady S/V 70. To znamená, že svému uživateli nabízí všeobecně známou míru lusuxu, pohodlí a bezpečnosti a plní roli reprezentativního automobilu při cestách za obchodem. Napomáhá mu k tomu hodnotný a nezaměnitelně hranatý vzhled a v neposlední řadě i pětiválcový motor s přeplňováním nízkotlakým turbodmychadlem. Ze zdvihového objemu 2,5 l odevzdává nejvyšší výkon 142 kW při 5100/min. Pro důstojné chování na silnici je však neméně důležitý rovněž průběh křivky točivého momentu, která vrcholí hodnotou 270 N.m v téměř neuvěřitelném rozsahu 1800 až 5000 otáček za minutu. Na některé trhy se bude V70 XC dodávat i se slabším dvoulitrem. Převodovka může být pětistupňová s ručním řazením nebo čtyřstupňová samočinná, v každém případě se přes ni a mezinápravový diferenciál pohánějí všechny čtyři kola. Tím cross country nezapře svoji příbuznot s umírněnějším kombi V70 AWD.
Avšak když se v sobotu ráno otevřou dveře garáže a podnikatelova rodina s množstvím bagáže vyrazí na víkend do hor, iks-céčko dokáže, že robustní nárazníky, plastem chráněnou dolní část boků a stály pohon všech kol nemá zbůhdarma. Není sice žádným off-roadem, ale také rozhodně ne žádným mazánkem z vyhřátých hotelových garáží. Díky montáži šestnáctipalcových kol a z toho vyplývající světlé výšky se Volvo V70 XC nezalekne ani profilovanějších polních cest, na náročnější překážky však uživatel cross country samozřejmě pomýšlet nemůže.
Terénní ambice totiž konstruktéři novému volvu nevtiskli. O tom svědší například pneumatiky určené na evropské trhy. Jedná se o nízkoprofilový vzor 205/55, který patří na pevné vozovky a mimo ně by neměl příliš riskovat například poškození ráfku. Poněkud lépe, co se týče průjezdnosti terénem, jsou na tom vozy určené pro zájemce ze Severní Ameriky, protože ty mají obutí 205/65 R15. Díky tomu vzroste světlá výška z evropských spíše průměrných 158 milimetrů na poněkud perspektivnější hodnotu 166 mm. Na druhou stranu je zřejmé, že modely na nízkoprofilových pneumatikách vyjdou více Vstříc požadavkům evropských zákazníků, kteří si potrpí na co nejlepší jízdní vlastnosti.
Cena v době testu činila 1 580 000,- Kč