7. 10. 2012

Cestování

Tour de France 2012

Tak jsme se na konci září šťastně vrátili z naší letošní dovolené.

Vzhledem k tomu, že volno bylo jen na 2 týdny, rozhodli jsme se už ani nevím proč pro Francii. Vyrazili jsme konečně v pátek kolem 22h s cílem přejet Německo a v sobotu v 6 ráno jsem usínal již asi 150km ve Francii. Tuto část noční cesty jsme ještě absolvovali po dálnici. Jinak naše cestování probíhalo výhradně mimo. Za celou dovolenou jsme utratili za mýtné maximálně 25 eur.

Dovolená nezačala úplně šťastně, když mi prasknul klíňák hned v sobotu, dalo by se říci téměř uprostřed Paříže, na ulici typu naší Evropské. Která jak to bývá, byla rozkopaná a fungoval 1 pruh směr centrum a 1 pruh ven z města. Abych to zkrátil, využil sem asistenční službu ÚAMK a po telefonické domluvě pro nás přijel odtah. Auto shodili asi za 700m u servisu Peugeot  - na bulváru de Stalingrad, což se ukázalo jako pro nás snadno pamatovatelný bod při cestě zpět k „domovu“ z procházek. Vzhledem k tomu, že byla sobota odpoledne, bylo nám řečeno, že nový řemen se dá sehnat nejdříve v pondělí.

U nich opravdu nefunguje něco jako Kelly nebo podobně a takhle v centru se dostat pěšky na nějakou větší benzínku, kde by ho mohli mít je téměř nemožné. Jak sem pak ještě zjistil, všude kde jsme následně byli na pumpě, řemeny neprodávali.

Situace nám tedy trochu nabourala plány, ale nakonec to nevadilo. Celou neděli jsme strávili po Paříži, ne že by jsme se honem honili za každou cenu ke všem památkám, ale něco jsme přeci jen viděli.

V pondělí ráno mi dojeli pro nový klíňák, já dolil vodu, zaplatil a my mohli vyrazit dále. Díky zdržení jsme vynechali zastávku na plážích Omaha a dalších z Vylodění spojenců (určitě se ještě do těchto míst vrátíme) a pokračovali směrem k žulovému přílivovému poloostrovu (ostrovu) Le Mont Saint Michel a dále pokračovali Francií za dalšími místy, které jsme si určili.

K naší cestě a místům bych ještě rád doplnil několik postřehů a zážitků.

Co se týká opravdu jihu Francie u Španělských hranic, bylo to pro nás zklamání. Těžko se mi to popisuje, ale už i nasátí atmosféry ve vesničkách a městech, kde jsme vylezli z busu, bylo vyloženě negativní. Alespoň tak jsme to vnímali. Jednak je to řekl bych opatrně skladbou obyvatel (arabové, cikáni a snad jejich mix) podíváte se na ně a cítíte prostě negativní energii. Do toho všude bordel, neuklizeno, špína, smrad a taková zašlá sláva z před 40 – 50 lety. U každého většího městečka byla na okraji cikánská osada tvořená z obytných přívěsů, tak to na nás působilo. A ještě jeden zážitek, od Port Leucate snad až po Arles lemují silnici (ne dálnici) lehká děvčata (cikánky). Ale bylo jich tam tolik, že jsem víc snad neviděl za celý svůj život. Pokud jsme „utekli“ do přírody, bylo to fajn. Celkem překvapivě pro mě i na pláži de Piémanson v přírodním parku Camargue, kde bylo na můj vkus až moc obytných aut, ale všichni byli roztaženi po několikakilometrové pláži. To se však změnilo druhý večer našeho pobývání. Zvedl se velký vítr, zatáhlo se, všude těžký tmavý mraky a já naštěstí díky varování …. již při zjišťování informací před výjezdem věděl, že se musíme z pláže stáhnout. To co se dělo přes noc mě nenechalo v klidu spát. Kolem 5 ráno v úplné tmě jsem ještě pozoroval poslední šťastná auta, která se stahovala k malému betonovému parkovišti s pevnou cestou, jak už se brodí ve vodě, která se přelila z moře a zatopila pláže. Zbývá dodat, že ne všichni to stihli. Zmíněné „dobrodružství“ najdete ve fotkách z  fotogalerie a určitě poznáte o které se jedná.

Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří mi poskytli rady, typy a informace. S nimi to bylo určitě jednodušší.

Největší poděkování ale patří Laďousovi z Caravanlife.

Díky všem!

Naše cesta a navštívená místa:

Paříž

část Normandie a  Bretagne – krásná zelená příroda a oceán

Le Mont Saint Michel – viz v textu (na seznamu UNESCO)

Locronan – nádherná středověká vesnička, s centrem z 10. – 15. století, jak mi bylo řečeno, točilo se tu mnoho dobových filmů vč. Tří mušketýrů (na seznamu UNESCO). Mnohokrát děkuji za doporučení Igore!

Pointe du Raz – skála vybíhající daleko do moře v jedné z nejdivočejších oblastí Francie a Bretaně

Lac St. Pardoux – klidné a pěkné jezero, s lesy kolem dokola nad městem Limoges, po sezóně je tu krásný klid

Port Leucote a La franqui – jižní spoty pro kite a windsurf u středozemního moře

Narbornne – město s bohatou historií a zachovalou katedrálou ze středověku

přírodní rezervace Camargue a blízké a zrádné pláže – je domovem plameňáků, polodivokých koní a býků, těží se zde sůl a vlévá řeka Rhóna do moře

Arles – město s dochovanými římskými památkami jako amfiteátr, lázně atd.

Chateauneuf du Pape – městečko a hodně známá vinařská oblast

St. Tropez

Lac de Sainte Croix – krásné jezero mezi kopci / horami u kaňonu du Verdun

Grand Canyon du Verdun – jeden z nejhlubších kaňonů Evropy s nádhernou přírodou okolo