Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nový Peugeot RCZ R: Vystupňovaná touha

Peugeot nepočítá, že sportovní kupé za 1 025 000 korun bude kasovním trhákem. V roce 2013 se prodal v Česku jen 46 kusů, a to ještě pomohly akce typu „diesel za cenu benzinu“. Kromě toho se nabízely méně nadupané benzinové a naftové verze, než je nyní k dispozici ve vylepšené verzi RCZ R.

Na začátku bylo zadání, ať sportovní oddělení Peugeotu postaví vůz, který bude prvotně určen pro závodní dráhu, ale aby se s ním dalo v civilním provedení jezdit i na silnici. Takže „civilní“ verze má přeplňovaný motor 1.6 litru a 270 koní. Jen tak na okraj – příští rok bude s motory o stejném objemu a turbem jezdit i královská formule 1. I když výkonově bude F1 samozřejmě vý, 170 koní na jeden litr objemu dělá z motoru v RCZ jeden z nejsilnějších sériových motorů na světě.

Podvozek byl v porovnání se slabšími RCZ snížen o 1 centimetr. Kupé zvládne stovku do 5,9 sekundy a nebýt omezovače, dostalo by se přes nejvyšších 250 km za hodinu. Důraz byl kladen mj. na nové brzdy; kotouče mají slušných 380 mm a RZC R by měl ze 130 km/h zastavit na 61 metru.

Výrobce slibuje průměrnou spotřebu 6,3 l/100 km. Buďme střízliví, laboratorní určování spotřeby se v běžném životě od těchto čísel hodně vzdaluje. Na druhou stranu z vlastní zkušenosti vím, že verze s dvoulitrovým dieselem si i při značně dynamickém provozu držela střízlivou spotřebu nafty mezi 5 až 6 litry. A to nejen kvůli vyhlášené nežíznivosti peugeoťáckých dvoulitrů, ale i kvůli vynikající aerodynamice RCZ.

Co asi bude způsobovat krčení nosu při rozhodování, jestli si na objednaný vůz počkat několik měsíců, je již uvedená cena. Milionová hranice je stále ještě psychologickou hranicí. S příplatkovými vylepšeními není problém se u RZC R posunout ještě o sto a více tisíc výše. Nejvíc zaplatíte za kožený interiér, metalický lak, navigační a hifi soupravy, karbonovou střechu a další doplňky; jednotlivé úpravy a pakety jsou od 9 až do 60 tisíc korun.

Jenže Peugeot RZC, ať již ve slabších verzích, nebo v této špičkové R, je autem pro srdcaře, ne pro chalupáře. Vzhledem k tomu, že vůz se v podstatě vyrábí ručně, má i jistý punc rukodělnosti, která v dnešním světě plném robotů a výrobků bez dotyku lidské ruky ztrácí osobní kouzlo…

Z dalších technických údajů připomínám 55litrovou nádrž, kufr na 384 litrů, maximální hmotnost 1780 kg a délku 4294 mm.