Rabštejn nad Střelou

Záhořice – Vladař – Rabštejn nad Střelou – Mladotice

Start výletu: železniční zastávka Záhořice

Cíl výletu: železniční zastávka Mladotice

Délka trasy: 30 km (okružní naučná stezka okolo Rabštejna nad Střelou + 5 km)

Náročnost: trasa je náročná pouze svou délkou (výlet lze rozdělit na dvě části s možností noclehu v Rabštejně nad Střelou)

Občerstvení: Rabštejn nad Střelou

U železniční zastávky Záhořice přejdeme přes koleje a před sebou uvidíme ukazatele turistických značek. Vydáme se po červené, po které půjdeme až do Rabštejna nad Střelou. Stoupáme přes osadu Záhořice k rozcestí pod Vladařem. Odsud vede červená odbočka na vrcholovou planinu stolové hory Vladař (693 m. n. m.). Bývalo zde pravěké hradiště obehnané obvodovým kamenným valem. V roce 1421 se zde se svým vojskem opevnil Jan Žizka. Na severozápadě plošiny je omezený výhled do krajiny. Stejnou cestou se vrátíme zpět k rozcestí a scházíme stále po červené přes vesničku Vladořice a pokračujeme dál po místní asfaltce otevřenou krajinou. Za zády se nám naskýtají pěkné pohledy na Vladař. Projdeme vesnicemi Bohuslav a Radotín, ráz krajiny se postupně začíná měnit, vstupujeme do krásného smrkového lesa, kterým sestupujeme k romantické řece Střele. Pěknou lesní „cestou z města“ procházíme tímto malebným údolím až do Rabštejna nad Střelou – jednoho z nejmenších měst na světě (má pouze 25 stálých obyvatel). Na strmém břidlicovém ostrohu obklopeném ze tří stran řekou Střelou se tyčí zřícenina gotického hradu Rabenstein (Havraní kámen) – zachovaly se zbytky dvou válcových věží a části hradeb. V těsném sousedství se nachází opuštěný klášter servitů a kostel Panny Marie Sedmibolestné. Od něj scházíme po schodech dolů, napravo nás upoutá krásný barokní zámek (v soukromém vlastnictví). Cesta dolů je lemována roubenými a hrázděnými domky. Po levé straně před kamenným mostem (jedním z nejstarších u nás) stojí smírčí kříž. Vrátíme se kousek zpět do kopce a u ukazatele turistických značek odbočíme doleva mezi domy po místní naučné stezce. Pěšinka nás vede nad Střelou, míjíme starý mlýn U Lišáka a procházíme kolem břidlicových lomů. Cesta dál pokračuje podél starého židovského hřbitova (nepřehlédněte zazděný vzácný vstupní portál s hebrejským nápisem). Sejdeme k rozcestníku hned vedle koňského ranče a pokračujeme dál po zelené. Kdo má dostatek času a sil, může si projít okružní naučnou stezku celou. Na protějším svahu vysoko nad řekou se nachází vyhlídka Hraběcí kříž, ze které  je úžasný panoramatický výhled na Rabštejn trůnící na skalním ostrohu nad řekou. Nepospíchejte odsud – toto starobylé městečko má opravdu kouzelnou a neopakovatelnou atmosféru!

Zelená nás dovede k turistické lávce přes řeku. Na louce za ní býval Horův mlýn, v jehož sousedství se dodnes zachovaly vojenské bunkry. Jdeme dál úzkou lesní pěšinkou kolem meandrující Střely. Procházka touto panenskou přírodou je opravdu balzámem na duši. Pokračujeme stále podél řeky, postupně míjíme opuštěný Kozičkův mlýn, bývalý železný hamr a Čoubův mlýn. Přes obec Strážiště nás zelená nakonec dovede k železniční zastávce Mladotice, kde naše „cesta z města“ bohužel končí.