Jdi na obsah Jdi na menu
 


hry se psy

  Psí skořápky

Na ulicích mnoha světových měst můžeme vidět drobné podvodníky, hrající hazardní hru zvanou skořápky. Používají tři skořápky (zátky od limonád, malé krabičky) a jednu kuličku, kterou ukryjí vždy pod jinou skořápku. Kolemjdoucí pak hádají, kde kulička je, a hlavně sází. A jak už to tak u podobných her bývá, prohrávají.

Se psem si můžeme zahrát obměněnou verzi skořápek, pochopitelně nehazardních. Odměnou psovi v případě vítězství bude laskominka, kterou nalezne. A pokud se mu to nepodaří, je jen na nás, abychom ho motivovali k pokračování ve hře.

Vedle sebe, asi metr od sedícího psa, postavíme tři stejné krabičky bez víka, obrácené dnem vzhůru. Do ruky vezmeme kýženou pochoutku, ukážeme ji psovi a dáme pod jednu z krabic. Poté psa vyzveme, aby ji hledal. Jakmile ji nalezne, dáme mu ji a pochválíme ho. Pokus několikrát zopakujeme, přičemž umístění lahůdky neustále měníme.

Pes rychle pochopí, že cíl je vždy pod některou z krabic. Až dosud se ovšem orientoval převážně zrakem, nyní mu hledání ztížíme a zahrajeme si skutečné skořápky. Pochoutku postavíme na podložku a postupně ji před zraky psa co nejrychleji podsouváme pod jednotlivé krabičky. Asi po 10 vteřinách pohybu krabičky srovnáme a vyzveme psa, aby hledal. Ten si vybere jednu z krabiček, pod kterou sousto očekává. Když uspěje, bouřlivě ho chválíme a necháme mu sousto sníst. Pokud se splete, sousto mu nedáme a hru zopakujeme.

 

 

 Jak získat hračku

Potřebujeme:
Oblíbenou hračku vašeho psa, pamlsky pro psa

Hru na hledání musíme psa naučit, není možné hned na začátku ukrýt hračku do nejzažšího koutu bytu, do kufru na dno skříně a podobně. Začneme tak, že si s hračkou se psem chvilku hrajeme, taháme se s ním o ni, pokud je typem aportéra, pak mu ji házíme po místnosti. Ve chvíli, kdy pes není unaven a je plný energie, ho odložíme (jeli vycvičen, pak povelem sedni či lehni, jinak můžeme požádat někoho z rodiny či kamaráda, aby ho podržel) a hračku před jeho očima položíme na židli na druhé straně místnosti, na nízký stolek, poličku... Vždy tak, aby pes předmět viděl.

Na psa pak voláme motivujícím hlasem "hledej", načež ho pustíme. Pes běží k hračce, tu sebere a přináší vám ji. Pejska za to hlasitě a radostně pochválíme, případně odměníme něčím dobrým. Hru opakujeme a předměty postupně ukládáme na hůře dostupná místa (pozor, aby hledající pes něco nezničil nebo neshodil). Na okraj stolu tak, aby se musel postavit na zadní nebo nejprve vyskočit na židli, pod křeslo, odkud si je musí podat tlapkou, mezi otevřené dveře a stěnu tak, že musí hlavou nebo tlapkou dveře odtlačit. Nikdy nezapomene psa vyzývat povelem "hledej" a po přinesení pochválit a odměnit. Je to důležitá motivace pro následující složitější úkoly.

 

 V cizím pokoji

Potřebujeme:
Oblíbenou hračku, odměnu pro pejska.

Je vhodné se psem místnost obejít, ukázat mu všechna zákoutí a možné skrýše.

Poté psa odvedeme za dveře (zde ho odložíme nebo poprosíme, aby ho někdo podržel) a za zavřenými dveřmi hračku položíme tak, aby ji pes při příchodu do místnosti mohl zahlédnout. Neznamená to, že ji položíme na zem před dveře, ideální je polička v rohu místnosti. Předmět schováváme rychle, aby pes za dveřmi neztratil o hru zájem.

Vrátíme se k psovi, otevřeme dveře a motivujeme ho známým "hledej, hledej". Pes vběhne do místnosti a začne prohledávat jednotlivé části. Nyní se obvykle projeví, jak inteligentní a zkušený je váš pes, jak pečlivě jste s ním hráli předchozí hry. Ti nejnadanější psi místnost prohledávají systematicky kout za koutem, ti méně zdatní se pohybují chaoticky, vracejí se na stále stejná místa. Ale třeba právě oni budou mít štěstí a hračku hned najdou. Hru několikrát opakujeme a předměty postupně pokládáme na místa, kde je pes nemůže dobře vidět. Psa vždy po objevu chválíme a případně odměníme.

 

 Jak překonat bludiště

Potřebujeme:
Oblíbenou hračku nebo něco dobrého na zub. Ke stavbě bludiště 2 stoly, 2 deky (staré ubrusy), žehlicí prkno, 4 židle

Pro psa jsou hračka nebo oblíbená potrava tak lákavé, že je leckdy schopen pro jejich získání udělat téměř cokoli. Pokusíme se mu v dnešní hře postavit do cesty bludiště, které bude muset řešit jak svou šikovností, tak inteligencí.

Aby se pes vydal hledat cíl, musí jasně vidět, kam ho umísťujeme. Tentokrát se tedy nejedná o hledání na neznámém místě, ale o dosažení známého cíle překonáním nástrah. Ke hře využijeme větší místnost nebo chodbu. A protože budeme psa lákat na stůl, je vhodné stoly přenést tam, kde normálně nestojí, aby si zvíře nemyslelo, že se tímto cesta na stůl jednou provždy povoluje .

Pokud máme psa střední nebo menší velikosti, postavíme vcelku jednoduchou konstrukci. Dva stoly (nemusí být stejně velké ani vysoké), přehozené dekou nebo ubrusem (aby na nich psovi neklouzaly nohy) spojíme žehlicím prknem (můžeme využít i jiné prkno široké alespoň 30 cm). K jednomu ze stolů postavíme židli, která psu umožní se na něj dostat. Hračku nebo potravu pak před očima psa položíme na druhý stůl a psa vyzveme, aby ji hledal a vzal si ji. Pes bude pravděpodobně běhat pod stolem, bude se stavět na zadní, zkrátka bude se snažit nalézt nějakou cestu na stůl. Jen ti nejchytřejší( nebo nejzkušenější) psi sami vyskočí na židli, na stůl a po prkně přejdou k soustu. Spíše ho budeme muset povely k židli navést a pak ho na stůl a prkno nalákat. Jestliže ovšem celou hru jen s malou obměnou několikrát zopakujeme, pes se naučí řešit poměrně složitou situaci sám.

Nyní můžeme sestavu měnit například tak, že na stůl bude pes vylézat po prkně, že k vyššímu stolu postavíme 2 nebo 3 židle a stoličky za sebou a pes bude přeskakovat z jedné na druhou. Můžeme dát i více než dva stoly za sebou a mezi některými necháme jen asi 50 cm širokou mezeru místo prkna. Jako ve všech našich námětech se nápadům meze nekladou a bludiště vždy připravíme podle toho, jaké věci máme v bytě k dispozici.V každém případě je nutné pečlivě dbát na to, aby kusy nábytku, které pes bude mít za úkol zdolávat, byly stabilní, nehoupaly se ani neklouzaly.